uitslag bouwtechnisch keuring huis..wat nu?

02-08-2012 11:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben bijna een huis gekocht, helemaal naar onze smaak, en voor een hele leuke prijs.

We afgesproken om eerst een bouwtechnische keuring te doen, dit hebben we gedaan omdat het ons eerste huis is, en wij geen ervaring hebben met klussen en dergelijke.

De makelaar van de verkopende partij gaf aan dat we dat eerst kunnen doen, en dat we dan wachten op de uitslag van het rapport, dat we dan over kunnen gaan om de koop. De prijs is dus al bepaald, maar we hebben nog niets getekend.

Tijdens de keuring, werdt ons verteld dat het huis er eigenlijk prima uitziet, geen ernstige gebreken.

Er kwamen wel uit dat de dakgoten vervangen moeten worden, en dat de schuurdeur ook vervangen moet worden, en dat de vloer van de badkamer los liggen, en dus vervangen moeten worden..

Nou is mijn vraag, kun je over deze punten onderhandelen? hoever kun je daar in gaan?

Ik denk dat we eigenlijk al best een zeer goede prijs hebben voor dit huis. Vindt het best vervelend, maar ik wil natuurlijk ook geen dief van mijn eigen portomonaie worden.
Tuurlijk! Ik zou gaan berekenen wat de kosten worden en dit onder de overeengekomen prijs gaan zitten. Er is nog niks getekend, dus je kan nog alle kanten op!
Hebben jullie zelf een makelaar in de arm? Een aankoopmakelaar? Die zou je hierbij kunnen adviseren. Vind het sowieso bijzonder dat je al een prijs hebt bepaald, maar nog geen bouwkundig rapport hebt gezien - stel je nou voor dat de fundering verrot was ofzo? Normaal gesproken kun je grote of kleine klussen aan het huis dan inderdaad in je onderhandelingen betrekken, maar dat is voor jullie een gepasseerd station...
Wat eten we vanavond?
Je kan denk ik weinig onderhandelen, je kan vragen of de verkopende partij zelf de spullen aanpast/repareert voordat je het koopt maar ga er niet vanuit dat je opeens duizende euro's lager kan gaat zitten.
Maar als je er qua prijs al uit bent ga je nu toch niet weer onderhandelen? Ik lees het tenminste als in, prijs is overeengekomen tussen beide partijen en mits de keuring goed is (als in, geen ernstige gebreken) dan gaan we over tot koop. Er zijn geen ernstige gebreken uitgekomen, dus in mijn ogen betaal je dan de prijs die jullie overeengekomen zijn.
Dat is niet waar Makreel, de prijs is tot nu toe bepaald maar kan nog alle kanten opgaan. Ze kunnen zich ook nog terug trekken.
Ik lees in de op dat de prijs al wel is bepaald mondeling.
Dat zou denk ik gelden als er al een voorlopig koopcontract zou zijn getekend n dit als voorwaarde zou zijn getseld. Er is nog niks getekend toch? Maar vraag het inderdaad je aankopend makelaar even, die heeft er meer verstand van dan ik . Maar over hoe veel kosten hebben we het eigenlijk? Volgens mij valt het wel mee toch?
quote:sammy203 schreef op 02 augustus 2012 @ 11:07:

De prijs is dus al bepaald, maar we hebben nog niets getekend.

hier dus
quote:Ivetje schreef op 02 augustus 2012 @ 11:13:

Ik lees in de op dat de prijs al wel is bepaald mondeling.

Mondelinge overeenkomsten zijn hierin niet bindend voor zover ik weet. Ik weet niet wat de afspraken zijn geweest, maar het is toch vreemd om een bouwtechnische keuring aan te gaan als de prijs van te voren vastligt? Dan zou je alleen nog helemaal van de koop af kunnen zien als de uitslag heel dramatisch was.

Dakgoten en losliggende badkamervloer zou ik wat mee doen; schuurdeur lijkt me niet echt de moeite (bovendien iets wat je zelf ook had kunnen zien).
meestal geef je dat toch al aan in je bod, dat als de gebreken die uit de keuring blijken boven een bepaald bedrag komen dat je dan de koop kunt ontbinden?

Ik snap niet zo goed in welke fase van het aankoopproces jullie zitten hoor, heb je een bod gedaan en is dat bod geaccepteerd dan zit je daar in principe aanvast, mits er niet aan de ontbindende voorwaarden wordt voldaan
Dakgoten vervangen en een tegelvloer in de badkamer vervangen zijn best dure klussen als je dat moet uitbesteden.

Ik zou zeker deze kosten proberen te verrekenen met de afgesproken koopprijs van het huis. En dakgoten die slecht zijn, kunnen behoorlijke lekkages veroorzaken, dus zijn wel degelijk iets wat je als koper direct aan moet pakken voordat je gevolgschade krijgt.
Vaak wordt er al een koopcontract getekend, maar dan wordt er een clausule opgenomen dat als er bijvoorbeeld meer dan 5000 euro schade is aan het huis, wat door het technische rapport eruit komt, dan je dan de koop kunt ontbinden.

wij hebben dus nog geen koopcontract.

wat zijn acceptabele kosten? en wat is de verandwoordelijkheid van de bewoners? (We hebben btw geen aankoopmakelaar)

Is een dakgoot vervangen normaal als je een huis hebt gekocht?

of hoort de eigenaar aan te passen

Ik wil eigenlijk niet gaan zeiken over 500 euro.

(Maar ja ik vindt het hele spelletje van onderhandelen zowiezo achterlijk. haha)

het is was al best scherp geprijst. hoever moet/kun je gaan?
quote:Helenita2 schreef op 02 augustus 2012 @ 11:20:

[...]

Mondelinge overeenkomsten zijn hierin niet bindend voor zover ik weet. Ik weet niet wat de afspraken zijn geweest, maar het is toch vreemd om een bouwtechnische keuring aan te gaan als de prijs van te voren vastligt? Dan zou je alleen nog helemaal van de koop af kunnen zien als de uitslag heel dramatisch was.

Dakgoten en losliggende badkamervloer zou ik wat mee doen; schuurdeur lijkt me niet echt de moeite (bovendien iets wat je zelf ook had kunnen zien).Kan zijn dat het niet bindend is, maar als het zo is afgesproken (en dat lees ik uit de op) dan is het niet netjes om erop terug te komen ineens. Dan hadden ze van tevoren aan moeten geven dat er bij gebreken boven een x bedrag het van de koopprijs af zou gaan ofzo. Uit de op lees ik dat ze een aankoopbedrag overeen zijn gekomen, mits er grote gebreken naar voren zouden komen bij de keuring. Dan zou de koop niet doorgaan. Maar dit zijn geen gebreken waar je de koop op laat schieten denk ik, dus ik vind het niet netjes om dan nu ineens aan te komen dat je het aankoopbedrag wil verlagen. Dat hadden ze dan van tevoren aan moeten geven en dat haal ik niet uit de op.
Zeg dat je het rapport hebt laten doen, maar geef 't niet uit handen ook niet om in te zien. Dan geef je je troef weg.

Zeg dat er aardig nog wat gebreken zijn en dat je dus minder voor 't huis wilt betalen.

Willen ze weten wat mogen ze zelf zo'n rapport laten maken.

Als er niet meer over de prijs te onderhandelen valt heb je dat rapport voor niks laten opnemen natuurlijk.

Wij hebben dankzij dat rapport 25% van de vraagprijs afgekregen, zonder dat de andere partij of de makelaar 't heeft ingezien.
Ik snap dit nooit hoor. Heeft de verkoper soms gezegd dat het huis 100% in orde is. Nee toch? Waarom zou je dan ineens korting moeten kunnen krijgen als er nog iets aan gebeuren moet. De prijs was daar toch al op gebaseerd neem ik aan. De vraagprijs is toch voor dat huis in die staat.

Die keuring was neem ik aan bedoel om er achter te komen of er geen ernstige dingen zijn waar je nog niet van af wist. Jullie hadden deze prijs over voor dit huis anders had je dat niet geboden. Ik vind het dan vreem om te gaan miepen over wat kleinigheidjes. Je kan het natuurlijk altijd proberen en misschien krijg je een paar 1000 van de prijs af maar het kan ook zijn dat de verkoper dan helemaal niet meer wil verkopen.
Wat gromm zegt. Die keuring laat je toch doen om erachter te komen of het niet op instorten staat, verzakt is, echt ernstige dingen. Niet om erachter te komen dat de kozijnen geschilderd moeten worden ofzo?
Je aankopend makelaar had je moeten adviseren, te wachten met bieden, nà, het rapport.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:citronella schreef op 02 augustus 2012 @ 11:21:

Ik snap niet zo goed in welke fase van het aankoopproces jullie zitten hoor, heb je een bod gedaan en is dat bod geaccepteerd dan zit je daar in principe aanvast, mits er niet aan de ontbindende voorwaarden wordt voldaan

Welnee! Zelfs na tekenen van het voorlopige koopcontract heb je nog 3 werkdagen waarin je er zonder enige reden vanaf mag zien. Er ligt nu dus nog helemaal niets vast.

En het is een kopersmarkt hoor, dus je kunt scherp onderhandelen. Als dit een voor jou onverwachte, grote kostenpost is (heb je uitgezocht hoe duur de reparatie/vervangen gaat worden) dan kun je daar nog best op terugkomen.

De verkopers kunnen altijd nog 'nee' zeggen tegen je, en dan kan jij weer bedenken wat je daarmee wilt.

Dus: passen deze kosten in je budget? Of had je dit niet verwacht en valt het tegen en wil je nu eigenlijk verder onderhandelen?
Zeg maar Spijker.
Je kan het proberen, maar het oordeel is dat het er prima uitziet, m.u.v wat onderhoudsdingetjes. Een bouwkundig onderzoek doe je voor jezelf om te kijken of er geen grote gebreken zijn. Of constructiefouten. Stel dat je er 1 aantreft dan ga je in gesprek met de eigenaar of je stelt de eigenaar aansprakelijk. Maar daar is nu geen sprake van.
Als ik verkopende partij was dan trapte ik daar niet in. Een mondelinge prijsovereenkomst is een overeenkomst en is rechtsgeldig, je hebt drie dagen na de overeenkomst om daar nog vanaf te zien. Maar ik denk maar zo dat die drie dagen al verstreken zijn omdat je naderhand nog een bouwkundig onderzoek hebt laten doen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 augustus 2012 @ 12:26:

Als ik verkopende partij was dan trapte ik daar niet in. Een mondelinge prijsovereenkomst is een overeenkomst en is rechtsgeldig, je hebt drie dagen na de overeenkomst om daar nog vanaf te zien. Maar ik denk maar zo dat die drie dagen al verstreken zijn omdat je naderhand nog een bouwkundig onderzoek hebt laten doen.Nee, je kan er nog vanaf tot 3 dagen na het tekenen van het voorlopige koopcontract. Dit is dus gewijzigd, deze specifieke mondelinge overeenkomst is niet bindend.
Zeg maar Spijker.
is dat nieuw?
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 augustus 2012 @ 12:33:

is dat nieuw?

Volgens mij niet. Wij hebben ruim een week geleden een voorlopige koopakte ondertekend en dit is precies hoe het ons werd uitgelegd (wat spijker zei dus).

TO, normale gang van zaken is toch: prijs onderhandelen en daarna voor de zekerheid een bouwkundige keuring om te zien of er geen verborgen kosten zijn die het voor jou toch nog een onaantrekkelijke aankoop maken? Volgens mij ben je de onderhandelfase voorbij als je een bouwkundige keuring laat uitvoeren...
Meds, de bedenktijd na het tekenen van het koopcontract is een aantal jaar geleden ingegaan. Je mag in die drie dagen na het tekenen zonder reden afzien van de koop. Pas na die drie dagen kan de overeenkomst niet zonder boete ontbonden worden, tenzij de financiering niet rondkomt en/of de bouwtechnische keuring flink tegen valt.

TO, je kan proberen om opnieuw te onderhandelen, maar ik zou je als verkoper weinig kans geven. De staat van het huis is in principe prima, op lekkende dakgoten na. Die dakgoten zijn niet goedkoop om te vervangen, maar ook weer niet zo duur dat ik als verkoper je tegemoet zou willen komen in de prijs.

Ik en mijn betere helft hebben recent een huis gekocht en we zijn na het bouwtechnisch rapport opnieuw gaan onderhandelen. We wisten dat we een opknapper kochten, maar wij en de verkopers wisten niet dat de staat van onderhoud zo slecht was. Zo wisten we dat het souterrain vochtig was, maar wij noch de verkopers wisten niet dat heel het souterrain vergeven was van de huiszwam en zo waren er nog meer vam dat soort toestanden. Na een hoop inspecties hebben we uiteindelijk nog 60K van de door ons aanvankelijk overeengekomen koopprijs afgekregen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven