Utrecht

07-02-2009 19:23 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij vertellen waar in Utrecht het fijnste is om te wonen? Ik denk erover na om naar Utrecht te verhuizen (met kinderen) maar welke wijk zou ik echt niet weten. Ik ga huren, overigens. Alle tips welkom!
Met 4 kinderen en een beperkt budget is het misschien toch wel heel lastig om in een stad met (bijna?) de hoogste woningnood van NL een huis te gaan zoeken. Kijk eens in de stadjes/dorpen eromheen, maak je meer kans denk ik.
Grote, betaalbare huurwoningen vind je helaas vooral in de 'mindere' buurten. En de weinige huizen die aan die eisen voldoen én in een leuke buurt staan, zijn natuurlijk heel gewild. Wij wonen heel leuk in Utrecht, zouden wel groter willen, maar dan gaan we er in buurt zó erg op achteruit dat we toch maar wat inschikken
ijsselstein,ook niet ver,goed bereikbaar met metro.Het zenderpark is nieuw bouw, het stadje zelf niet.Heeft een leuk klein centrum.Echt een klein stadje.
Opburen ZO DUUR joh??, had ik niet verwacht....

Ik denk dat je utrecht ook uit je hoofd moet zetten, er is idd

veel vraag naar.

Houten heb je relatief 'snel' beet en zijn mooie ruime woningen

met tuin bij.

Lijkt houten je niets?

Mijn vriendin is trouwens laatst verhuisd naar maartensdijk.

Beetje een gehuchtje maar die woont leuk!!!! en groot ook

en zeker betaalbaar! hele mooie omgeving alleen schijnt het

wel een kliek te zijn daar.
Houten is inderdaad een idee, heb ik daar meer kans? Maartensdijk lijkt mij ook leuk, lekker dorps! Veel natuur daar hou ik wel van.
Ik vrees dat de wachttijden in Houten ook wel redelijk lang zijn, maar denk wel korter dan de betere wijken in Utrecht.

Ik zou zeggen: gewoon eens reageren, en dan kijken wat het wordt!
Het is gewoon een kwestie van proberen natuurlijk....

We willen allemaal wel binnen no-time een huis naar ons zin,

helaas werkt het gewoon niet zo.

Heb je al gezocht op huurwoningen in Maartensdijk?

Lijkt me voor kinderen ontzettend fijn daar....
IJsselstein heeft in de de wijk waar de televisiebaan ligt (weet de naam van de wijk niet meer) betaalbare huurwoningen. Groot, alleen de wijk is niet geweldig. Vergelijkbaar met Kanaleneiland.

Ik denk dat zoals eerder is verteld, Utrecht moeilijk gaat worden. Kan je aangeven wat je budget is? Dat is voor ons iets makkelijker advies geven..

Houten is ook redelijk duur. Maarssen, Nieuwegein (Batau, Nieuwegein Zuid en wellicht ook Galecop) hebben betaalbare huurwoningen.
Ach, overal is woningnood.

Beetje geluk hebben.
quote:parel27 schreef op 08 februari 2009 @ 20:30:

Het is gewoon een kwestie van proberen natuurlijk....

We willen allemaal wel binnen no-time een huis naar ons zin,

helaas werkt het gewoon niet zo.

Heb je al gezocht op huurwoningen in Maartensdijk?

Lijkt me voor kinderen ontzettend fijn daar....

Dat het zo niet werkt klopt inderdaad aangezien ik nu 3 jaar aan het reageren ben. Ik ging er 3 jaar geleden ook zeker niet vanuit dat ik binnen no-time een huis zou krijgen.

Ik heb maar wat in het wilde weg zitten regaeren, maar wil nu me orienteren op de wijken, welke leefbaar zijn, waar meeste kans enzov.

Maartensdijk staat nu niks te huur aangeboden maar hou het zeker in de gaten.
In Bilthoven staan ook regelmatig eensgezinswoningen in de Woonkrant. Ik weet niet hoe de wachttijden daarvoor zijn, maar daar kun je ook aardig wonen.
Prettig alle reacties. Bilthoven bied meestal alleen flats aan dat is toch niet echt waar ik naar op zoek ben. De Bilt heeft eengezinswoningen maar ook ontzettend veel reacties altijd.

Ik heb het wat uitgeplozen, Lopik en Loenen springt eruit qua weinig reacties en ook Ronde Venen. Weet iemand wat over die woonplaatsen?
Heb zelf in het onder andere in Hoograven en Kanaleneiland gewoond en woon nu al bijna 2 jaar in Sterrenwijk. Inderdaad lekker dichtbij het centrum, kwartiertje lopen ongeveer. Maar... al bijna anderhalf jaar betaald parkeren. Niet zo duur als binnen de singels waar mijn grootouders wonen, daar betaal ik bijna 4 euro per uur en bij mij in de straat is het inmiddels 2,15 euro per uur. Maar.... dat is niet erg, want nu kan ik mijn auto weer gewoon voor de deur kwijt. Toen het nog vrij parkeren was, zag je op zaterdag heel veel mensen hier hun auto parkeren en dan richting winkels slenteren. Sterrenwijk stond vroeger slecht aageschreven: echte volksbuurt, als je van oorsprong niet uit de wijk kwam, werd je simpelweg niet geaccepteerd. Als je ruzie had met iemand uit de wijk, had je ruzie met de hele wijk. Bij ons in de straat en veel straten is dat al lang niet meer zo. Maar er zijn nog wel stukken waar de echte, oude Sterrenwijkers wonen, toch vind ik het een gezellige buurt! Veel kinderen, leuke gemeentelijke speeltuin en kleinere speeltuintjes verspreid over de wijk. Helemaal oranje tijdens EK's en WK's, heel veel behulpzame buurtgenoten, ik blijf hier nog wel even wonen hoor!

Hoograven heb ik ook met veel plezier gewoond, zelfs al woonde ik in een "slecht" gedeelte. Van de Marokkaanse hangjongeren bij mij in de straat heb ik in principe nooit last gehad. Dat wil zeggen, tot het moment dat ik een relatie kreeg en daar ging samenwonen met mijn toenmalige vriend. Vanaf dat moment gingen voornamelijk mijn vriend provoceren. Gelukkig zijn we daarna snel vertrokken uit de wijk.

Kanaleneiland vond ik vreselijk, daar zou ik niet meer naar terug willen al zouden ze me daar een gratis woning aanbieden.

Zuilen is erg in opkomst, maar inmiddels erg veel koop en de huurwoningen die vrij komen, daar reageren idd veel mensen op. Utrecht is gewoon een moeilijke stad als het om huurwoningen gaat.

Opburen staat vlakbij de Brocacef fabriek, weet niet of men daar in de wijk veel last van gaat krijgen, maar... vroeger stonk het daar enorm in de omgeving. Ook door de bedrijven aan de overkant van het Amsterdamsrijnkanaal. Maar zoals ik al zei: wellicht zijn de bedrijven/fabrieken die die stank veroorzaakten inmiddels verdwenen.

Veel succes!!!
Lopik heb ik zelf overigens ook op gereageerd vlak voordat ik dit huis kreeg. Had geen fijn, warm gevoel bij het plaatsje, maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Daarbij had ik het idee dat het veel dichterbij Utrecht lag... Toen ik er naar toe reed had ik zoiets van: Hmmm... toch wat verder weg dan ik dacht..
Utrecht en Lopik zijn wel twee uiterste. Utrecht is een echte stad en Lopik een echt dorp. Lopik is +/- 35 minuten rijden vanaf Utrecht. Misschien nog iets langer.

Lopik is een beetje van ons kent ons. Het is klein, maar voor kinderen prettig om op te groeien. Lopik ligt aan de lek. Veel groen. Voldoende plek om te spelen. Ideaal voor kinderen dus..
Lopik klinkt ook wel leuk, natuur enzov, maar nog aardig ver van Utrecht.

Hoograven en Kanaleneiland trekken mij niet zo inderdaad......

Wat betreft Opburen , geen optie voor mij, veel te dure huurwoningen.

Zuilen lijkt ook gewild te zijn, maar is dat niet een achterstandswijk?
Bepaalde gedeeltes van Zuilen (rondom het Prins Bernardplein en richting de sporthal en vroegere locatie van het CBR) zou ik idd niet graag willen wonen, maar er zijn inmiddels buurtjes die erg goed opgeknapt zijn, maar ook daar gaat het veelal om koopwoningen, maar - naar wat ik heb gehoord - wel betaalbaar. Dat wil zeggen, als je idd kunt/wilt kopen. Er zijn wel huurwoningen, maar beperkt en zeer gewild.
Bedankt Tulpje voor de tip. Ik kan niet kopen , moet huren. Maar zal Zuilen ook in mijn achterhoofd houden.

Zuilen ook erg gewild dus? Welke wijk in Utrecht is niet gewild?

Vast Kanaleneiland.....
Kanaleneiland en Overvecht zijn volgens mij inderdaad de wijken waar je in Utrecht het snelst aan de beurt bent op dit moment. Maar in beide wijken zou ik zelf liever niet willen wonen. De eerste omdat ik daar dus al ervaring mee heb en de tweede omdat al die torenflats me erg afschrikken. Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook stukken in Overvecht waar eengezinswoningen en laagbouw staat, maar op de een of andere manier denk ik gelijk aan de 10-hoog flat waar een vriendin van mij haar eerste eigen flat had.

Heb overigens ook een tijdje in Nieuwegein (Batau-Zuid) gewoond. Ik had daar samen met mijn ex een koopwoning, maar bij ons in de wijk, wat verder naar achteren, stonden ook huurwoningen. Daar werd redelijk op neer gekeken, er was ook vaak "gedoe" (om het even netjes te houden..). Ook in N'gein zijn gedeeltes waar ik absoluut niet zou willen wonen (Fokkesteeg bv), maar waar ik mensen ken die er met veel plezier wonen. Vreeswijk vind ik erg leuk, maar qua huur komt er niet veel vrij, wel zo nu en dan studio's of andere kleinere woningen.
Hier nog iemand die heel graag van haar kleine studentenkamertje af zou willen, maar helaas... Ik kan je vertellen dat je met 5 jaar en een beetje wachttijd nog steeds weinig kans maakt. Deprimerend!

Wij reageren sinds een klein jaartje vooral op de kleine appartementjes in Lunetten en Houten. We vallen over het algemeen ergens tussen de 4e plek (Houten) en 30e plek (Lunetten). Zelfs een enkele keer uitgenodigd bij de laatste vijf of tien (het systeem van aanbieden hangt af van welke vereniging de woning aanbiedt), maar dan worden we het toch telkens net niet.

Zo even uit mijn hoofd een beetje onze lijstjes qua wijken:

Wel: Lunetten, Tolsteeg, Hoograven (delen), Lombok (delen)

Liever niet: Sterrenwijk, Zuilen

Absoluut niet: Kanaleneiland, Overvecht

Onmogelijk qua wachttijd: Witte Vrouwen, Centrum, Tuindorp, Vogelenbuurt

Verder lijkt het wel - maar dat kan ik mezelf ook aanpraten - alsof het de laatste maanden erger wordt. Minder woningen, meer reacties per woning. Zouden mensen blijven zitten in hun huurhuis vanwege de recessie...? Geen idee. Misschien zie ik spoken.
Stoeptegel, heb je niet een soort van urgentie, als je met 4 kinderen bent? En ben je economisch gebonden aan (omgeving) Utrecht?

Waar sta je precies ingeschreven, bij Woningnet, of zoiets? Ik weet er het fijne niet van, maar mss kun je je ook in laten schrijven bij afzonderlijke aanbieders van huurwoningen. Mijn ouders huurden een woning in Tuinwijk (globaal gezien tussen de Vogelenbuurt -leuk!- en Tuindorp. Zij huurden van Mitros. Een appartement van 105 m2, en wie kwam erin toen zij gingen verhuizen... een man alleen . Niet dat ik hem die woning niet gun, maar toch een beetje bizar als je de wachttijden weet en die man ook prima kleiner kan wonen.

In de straat waar ouders woonden zijn ook benedenhuizen met een flinke tuin, dus wellicht is het een optie om dat eens na te gaan (nogmaals, ik weet niet precies hoe dat gaat met ingeschreven staan, of dat dan geldt voor alle huurwoningaanbieders). Straat is ook redelijk dichtbij het centrum, wel betaald parkeren (maar dat is meestal een zegen, en als je een parkeervergunning hebt kost dat maar iets van 18,- per maand)

Succes!
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Urgentie omdat je 4 kinderen hebt, kun je in Utrecht wel vergeten! De regels daarvoor zijn erg streng! En toewijzing verloopt gewoon via woningnet, dus apart bij Mitros o.i.d. inschrijven kan niet.

Heb je een woning nu die je zou kunnen ruilen (woningruil)?

Anders zit er weinig anders op dan wachttijd opbouwen, in een mindere wijk gaan wonen, of toch kiezen voor een randgemeente...
quote:digijuf schreef op 12 februari 2009 @ 10:03:

Urgentie omdat je 4 kinderen hebt, kun je in Utrecht wel vergeten! De regels daarvoor zijn erg streng! En toewijzing verloopt gewoon via woningnet, dus apart bij Mitros o.i.d. inschrijven kan niet.

Heb je een woning nu die je zou kunnen ruilen (woningruil)?

Anders zit er weinig anders op dan wachttijd opbouwen, in een mindere wijk gaan wonen, of toch kiezen voor een randgemeente...

Dat klopt, urgentie krijg ik echt niet! Er is mij letterlijk gezegd, mevrouw, ook al woont u met 10 kinderen in een 2kamerflat dan nog geen recht op urgentie. Urgentie krijg je als je leven in gevaar is. Mijn leven is niet in gevaar. Elke 2 weken zijn heel veel levens in gevaar, als ik zo op woningnet lees dat vaak 3/4 urgentiegevallen zijn. Utrecht is een levensgevaarlijke gemeente, neem ik maar aan

Digijuf klopt wat je zegt, je schrijft je in bij Woningnet, thats it. Dan kan je vervolgens reageren op Utrecht en alles eromheen.

Tuindorp/wijk is erg populair dan moet ik nog 5 jaar wachten tot ik in aanmerking kom.

Ik denk dat ik me maar ga richten op randgemeenten, want dit word echt niks. Woningruil sta ik ook op, verschillende sites. Nog niks leuks aangeboden gekregen, wel veel reacties van mensen uit de achterstandswijken van Utrecht ( Ondiep, Zuilen, Overvecht, Kanaleneiland, Hoograven) die gillend gek worden en liever vandaag dan morgen vertrekken uit hun huis.

Hoe is Zeeland ?
ps ik ben economisch gebonden aan Utrecht inderdaad
Ik weet nog 1 ding waar je mss. iets aan hebt. Je mag me wel ff mailen: digijuf_viva@live.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven