Vaatwasser of handafwas?

24-08-2010 19:29 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe jullie dit doen. Doe je alle vaat in de vaatwasser, was je alles met de hand af of doe je een gedeelte (potten en pannen) met de hand en de overige vaat wel in de vaatwasser? Hoe vaak staat jouw vaatwasser gemiddeld aan?
Mijn vaatwasser staat ongeveer 2 keer per week aan (ik woon alleen) Alleen de koekenpan gaat niet in de vaatwasser, de rest allemaal wel.
Wij wassen alles met de hand af... Maar ooit, ooit komt er een nieuwe keuken + vaatwasser!
Ik doe zo veel mogelijk in de vaatwasser. Helaas kunnen de houten snijplanken er niet in (eerste paar keer wel gedaan, toen lag hij in tweeën). Alleen als ik wat nodig heb en de vaat is nog vuil dan was ik het met de hand.
Alles gaat bij ons de vaatwasser in, alle borden, bestek en pannen. ook koekepannen, op een na. Ik spoel amper wat voor, ik schraap de borden schoon en één keer in de week of zo het filter even schoonmaken. Verder is het erg handig om vieze vazen weer schoon te krijgen. De kong van de hond gaat er ook in.

En hij draait om de dag. Ongeveer. Hangt van het eten af. Als een pan er niet meer bij past dan doet mijn vriend ie met de hand.
Alles gaat in de vaatwasser, ook de houten planken

Met ons tweetjes draait de afwasmiep 1 keer per dag. Zijn we met meer 2 keer. Na de lunch wordt er dan een kort afwasprogramma van een half uur gedraaid.
Bijna alles in vaatwasser. Soms pannen met de hand. Wok altijd met de hand want past niet.

Hij draait 4 à 5x per week.
Alles met de hand. Veel ecologischer. En ik heb ook het idee dat het zo schoner wordt.
Hier zelfde als bij Ratteke. Ik doe alles er in, ik was alleen de houten snijplank zelf af omdat die niet past.

@Ratteke; Wat is een kong?
quote:Toulouse31 schreef op 24 augustus 2010 @ 19:38:

Alles met de hand. Veel ecologischer. En ik heb ook het idee dat het zo schoner wordt.

Niet per definitie waar;

Budget tip, consuminderen en/of milieu tip:

Wie zegt dat besparen niet leuk kan zijn heeft het mis. Want wist u dat u over het algemeen het beste een vaatwasser kunt gebruiken in plaats van met de hand af te wassen? We verspillen onnodig veel kostbare tijd, water en energie aan de afwas terwijl een vaatwasser dit veel zuiniger kan.

www.zuinig.info
De koekenpan en wok gaan er niet in, voor de rest alles!
Ik heb geen vaatwasser. En was ook niet elke dag af
Ik doe echt alles in de vaatwasser, puzzel altijd zo dat alles er op een gegeven moment wel in past :-) Heb echt een hekel aan afwassen en probeer dat dan ook echt te voorkomen.
ik doe alles met de hand, in mijn keuken is geen ruimte voor een vaatwasser.
Jorina, je bent me voor

Een vaatwasser is veel ecologischer.
quote:Jorina schreef op 24 augustus 2010 @ 19:40:

[...]

Niet per definitie waar;

Budget tip, consuminderen en/of milieu tip:

Wie zegt dat besparen niet leuk kan zijn heeft het mis. Want wist u dat u over het algemeen het beste een vaatwasser kunt gebruiken in plaats van met de hand af te wassen? We verspillen onnodig veel kostbare tijd, water en energie aan de afwas terwijl een vaatwasser dit veel zuiniger kan.Bron?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sorry, vergeten, zal hem even opsnorren
Heb ook geen vaatwasser, en ik speel graag met water, dus alles met de hand.

Hoezo is met de vaatwasser ecologischer? Ik vul een keer afwasbak met water en was dan af. Laat de kraan niet lopen enzo. Dan verbruik ik toch minder water?
Een nieuwe vaatwasser verbruikt vaak minder water dan handafwas en qua verwarmen zijn ze vaak ook efficient. Met de hand afwassen is in ieder geval niet duidelijk energiezuiniger, het is ongeveer gelijk. En zeker als je meerdere keren per dag afwast, wordt het steeds voordeliger om een vaatwasser te gebruiken. Als je de vaat eens per week oid zou doen, dan is met de hand misschien voordeliger uiteindelijk. Maar dan heb je wel een hele tijd rotzooi staan.

Ik heb dus wel een vaatwasser, elke 2-3 dagen ofzo zit ie vol bij mij en vriend thuis. Voorspoelen doen we bij hoge uitzondering. Als ie vol zit en er is nog een pan over oid, dan was ik dat met de hand af om een leeg aanrecht te hebben, maar in principe gaat alles erin. Heb plastic snijplanken en houten spatels.
quote:nouschi schreef op 24 augustus 2010 @ 19:43:

[...]

Bron?www.zuinig.info
Het hangt er een beetje vanaf. Het liefst stouw ik alles in de afwasmachine, maar als ik weet dat ik de volgende dag een bepaalde pan weer nodig heb, dan was ik hem gewoon met de hand af. Als hij bijna vol is en diezelfde pannen dus de volgende dag wel klaar zijn, dan prop ik ze er wel bij.
quote:Jorina schreef op 24 augustus 2010 @ 19:38:

Hier zelfde als bij Ratteke. Ik doe alles er in, ik was alleen de houten snijplank zelf af omdat die niet past.

@Ratteke; Wat is een kong?

Hier kan je snoepjes of een boterham in doen zodat de hond lekker lang er over doet om het te krijgen. Is van heel stevig rubber.

En nee, het is geen buttplug. Hij lijkt er alleen op
quote:Ratteke schreef op 24 augustus 2010 @ 19:47:

[...]

[afbeelding]

Hier kan je snoepjes of een boterham in doen zodat de hond lekker lang er over doet om het te krijgen. Is van heel stevig rubber.

En nee, het is geen buttplug. Hij lijkt er alleen op
quote:bosaapje schreef op 24 augustus 2010 @ 19:37:

Alles gaat in de vaatwasser, ook de houten planken

Met ons tweetjes draait de afwasmiep 1 keer per dag. Zijn we met meer 2 keer. Na de lunch wordt er dan een kort afwasprogramma van een half uur gedraaid.Maar heb je 'em met z'n tweetjes dan elke dag vol? Wij zijn met z'n vieren, maar hij draait hier toch echt maar 1x in de 2 à 3 dagen (afhankelijk van hoe en wat we eten).
Wij (gezin) doen het met de hand. Ik heb ook totaal geen behoefte aan een vaatwasser.

Vroeger thuis hadden wij er 1 en ik vond het afspoelen, in en uit ruimen en nadrogen meer werk dan gewoon met de hand even afwassen.

(overigens zeg ik altijd dat mijn man mijn vaatwasser is, dus ik heb wel erg makkelijk praten ;))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven