Vacht van de kat vervilt
zondag 20 december 2009 om 22:55
Mijn oude kat haar vacht vervilt. Een paar weken geleden ontdekte ik een raar dik plukje op haar rug, en binnen zeer korte tijd zijn daar een heleboel dikke plukjes rond dezelfde plek bijgekomen. Het zijn niet echt klitten, maar de haren lijken aan elkaar vastgeplakt en het voelt vettig aan. Ik moest opzoeken wat het was, want ik heb eerder katten gehad maar dit nog nooit eerder gezien. Nu lees ik dat je het kunt voorkomen door regelmatig te borstelen met een anti-vilt borsteltje, maar ik zou graag willen weten of ik iets tegen de plukjes vacht die al vervilt zijn kan doen. Op veel sites staat dat het afgeschoren moet worden. Maar kan ik het er niet uitwassen o.i.d?
De kat verzorgt zich verder wel goed, ik zie haar vaak wassen, maar het zit op een plaats waar ze niet bij kan.
De kat verzorgt zich verder wel goed, ik zie haar vaak wassen, maar het zit op een plaats waar ze niet bij kan.
maandag 21 december 2009 om 14:59
Puikeltje, wat doet dat hair en skin? Is dat een soort lotion? Kat mee insmeren en kammen maar? Zeg maar antiklitspul voor katten?
Roos hebben ze alle drie. Ze zijn alle drie ook op leeftijd, ik vermoed dat het daar aan ligt.
De kat met de meeste klitjes heeft een hele dikke vacht. Het is gewoon een huis tuin en keukenkat. Ik denk dat zij een dubbele vacht heeft. Ik vind dit wel een lastig probleem. Het zal idd zeer doen en er uitkammen is ook niet pijnloos.
Roos hebben ze alle drie. Ze zijn alle drie ook op leeftijd, ik vermoed dat het daar aan ligt.
De kat met de meeste klitjes heeft een hele dikke vacht. Het is gewoon een huis tuin en keukenkat. Ik denk dat zij een dubbele vacht heeft. Ik vind dit wel een lastig probleem. Het zal idd zeer doen en er uitkammen is ook niet pijnloos.
maandag 21 december 2009 om 15:11
maandag 21 december 2009 om 16:55
Dat kammetje van mij is ook om haren uit te dunnen Ratteke. Ik heb nog een andere borstel om de onderharen weg te krijgen. Even kijken of ik die op de foto kan zetten. Weet je, het klinkt heel makkelijk maar als het goed is, dan hoef je het alleen bij te houden. Doordat je nu achter de feiten aanloopt is het voor de kat vervelend en meer werk dan het bij houden. Dus overweeg als je het niet zelf kan om éénmalig de kat te laten trimmen en het dan goed bij te houden.
Misschien een tip voor een mooie huid, paar druppeltjes olie in hun natvoer. En met Viacutan voor huid en vacht heb ik goeie ervaring.
Ik ga even foto uploaden voor die andere borstel.
Misschien een tip voor een mooie huid, paar druppeltjes olie in hun natvoer. En met Viacutan voor huid en vacht heb ik goeie ervaring.
Ik ga even foto uploaden voor die andere borstel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
maandag 21 december 2009 om 17:11
Oja, rechterkam voor onderharen heb ik bij de dierenarts gekocht.
Even kijken of ik nog duidelijker kan uitleggen hoe je pijnloos de klit of viltpluk kan verwijderen;
Met het mesje/kam links dus.
Je houdt dus onderaan de haren vast of de huid, dus wat je dan trekt voelt de kat dan niet omdat je niet aan hun zit te trekken, je ene hand houdt het tegen. Kam onder de klit/vilt plaatsen, het kammetje heeft een ronding, zie je niet op de foto maar is niet recht. Dan leg je je duim op die klit/vilt en dan snij je het er zo uit. Met een draai naar je toe heb je het er meteen uit.
Weet niet of het zo hoort maar zo doe ik het al jaren, ook bij andere katten gedaan zonder problemen.
Even kijken of ik nog duidelijker kan uitleggen hoe je pijnloos de klit of viltpluk kan verwijderen;
Met het mesje/kam links dus.
Je houdt dus onderaan de haren vast of de huid, dus wat je dan trekt voelt de kat dan niet omdat je niet aan hun zit te trekken, je ene hand houdt het tegen. Kam onder de klit/vilt plaatsen, het kammetje heeft een ronding, zie je niet op de foto maar is niet recht. Dan leg je je duim op die klit/vilt en dan snij je het er zo uit. Met een draai naar je toe heb je het er meteen uit.
Weet niet of het zo hoort maar zo doe ik het al jaren, ook bij andere katten gedaan zonder problemen.
donderdag 24 december 2009 om 14:07
Bedankt voor dit topic! (niet namens mijn kat)
Mijn kat heeft ook van die vervilte plekken op haar rug omdat ze te dik is en zich niet overal goed kan wassen. Ik liet ze altijd gewoon zitten maar toen ik hier las dat het problemen kan geven heb ik haar van de week eens flink onder handen genomen. De meeste stukken heb ik eruit kunnen kammen maar op een gegeven moment waren we het allebei zat en zat ik zelf volledig onder de kattenharen.
Ik ga haar nu weer op dieet zetten zodat ze straks slank genoeg is om zichzelf goed schoon te houden. Dat moet ook van de dierenarts, maar ik heb het een beetje laten liggen. Dus gezeur van de kat om meer eten moet ik voorlopig maar even voor lief nemen.
Nog een vraagje: ik heb het idee dat mijn kat ook roos heeft, is dit erg en is er iets aan te doen?
Mijn kat heeft ook van die vervilte plekken op haar rug omdat ze te dik is en zich niet overal goed kan wassen. Ik liet ze altijd gewoon zitten maar toen ik hier las dat het problemen kan geven heb ik haar van de week eens flink onder handen genomen. De meeste stukken heb ik eruit kunnen kammen maar op een gegeven moment waren we het allebei zat en zat ik zelf volledig onder de kattenharen.
Ik ga haar nu weer op dieet zetten zodat ze straks slank genoeg is om zichzelf goed schoon te houden. Dat moet ook van de dierenarts, maar ik heb het een beetje laten liggen. Dus gezeur van de kat om meer eten moet ik voorlopig maar even voor lief nemen.
Nog een vraagje: ik heb het idee dat mijn kat ook roos heeft, is dit erg en is er iets aan te doen?
donderdag 24 december 2009 om 17:16
Ik heb zo'n mesje gekocht maar daar moet ik denk ik toch nog wat handigheid in krijgen. Poes vond het niet zo heel leuk geloof ik. Ze bleef ook niet echt zitten. Ik heb gisteren dus maar ff de schaar gepakt en ze ziet er nu niet uit met aan beide kanten 2 grote happen uit haar vacht.
Groeit wel weer aan.
Groeit wel weer aan.
donderdag 24 december 2009 om 18:44
Als het maar eéén plekje is en de kat zich verder goed wast dan geldt het niet. Maar als een kat zich niet meer goed wast en de vacht verwaarloosd dan heeft dit vaak met het gebit te maken, zoals Mylenevalerie al zei en kun je dat het beste laten nakijken. Een slechte vacht zegt vaak iets over de gezondheid van de kat.
donderdag 24 december 2009 om 19:28
Er zijn veel verschillende soorten borstel voor de ondervacht (waar de klitten beginnen) die kan je vaak ook online bestellen. Probeer zoveel mogenlijk te knippen en als dat niet gaat laten trimmen.. de haren in de ondervacht kunnen zo strak gaan staan door de klitten dat er een soort ''schaafwonden'' kunnen ontstaan als de haren door de druk gaan loslaten.
donderdag 24 december 2009 om 20:21
quote:Ratteke schreef op 24 december 2009 @ 19:47:
Zelf met de tondeuse er over is zeker geen goed idee Nee. Ik heb nog een hele trimset met tondeuse te koop, nooit gebruikt maar niet aan te raden als je het niet kan. Geloof me, als een vacht zo aanhoudt is er echt meer aan de hand en anders kan je het echt eenmalig zelf doen of door een trimsalon, dan ben je er vanaf als er geen achterliggende oorzaak is.
Zelf met de tondeuse er over is zeker geen goed idee Nee. Ik heb nog een hele trimset met tondeuse te koop, nooit gebruikt maar niet aan te raden als je het niet kan. Geloof me, als een vacht zo aanhoudt is er echt meer aan de hand en anders kan je het echt eenmalig zelf doen of door een trimsalon, dan ben je er vanaf als er geen achterliggende oorzaak is.
donderdag 24 december 2009 om 22:59
Leuk dat anderen ook iets aan dit topic hebben! Met de vacht van mijn kat gaat het inmiddels een stuk beter.
De borstel die ik in eerste instantie had gekocht hielp toch niet zoveel, het was er 1 die op een normale haarborstel lijkt met zachte haren. De katten vonden het fijn maar ik nam amper haren mee tijdens het borstelen. Nu heb ik een kammetje gekocht met metalen haren die heel dicht op elkaar zitten, precies zoals dit:
Ik had de vervilte plukken er dus al eerder uitgeknipt maar het is niet normaal wat ik allemaal uit die vacht haal met dit kammetje! Ik kan er wel een kussen mee vullen! De vacht lijkt inmiddels een stuk glanzender en de kleur is ook veel mooier want het haar wat ik eruit haalde waren grijzige doffe plukken met vuil. Je ziet echt verschil. En haar nieuwe brokjes vindt ze ook heerlijk. Ik was wel bang om haar pijn te doen dus ik heb het heel voorzichtig gedaan, het duurde wel even allemaal!
De borstel die ik in eerste instantie had gekocht hielp toch niet zoveel, het was er 1 die op een normale haarborstel lijkt met zachte haren. De katten vonden het fijn maar ik nam amper haren mee tijdens het borstelen. Nu heb ik een kammetje gekocht met metalen haren die heel dicht op elkaar zitten, precies zoals dit:
Ik had de vervilte plukken er dus al eerder uitgeknipt maar het is niet normaal wat ik allemaal uit die vacht haal met dit kammetje! Ik kan er wel een kussen mee vullen! De vacht lijkt inmiddels een stuk glanzender en de kleur is ook veel mooier want het haar wat ik eruit haalde waren grijzige doffe plukken met vuil. Je ziet echt verschil. En haar nieuwe brokjes vindt ze ook heerlijk. Ik was wel bang om haar pijn te doen dus ik heb het heel voorzichtig gedaan, het duurde wel even allemaal!
donderdag 24 december 2009 om 23:04
Goed nieuws Puikeltje. Probeer het bij te houden, dan zal je kat het ook weer zelf kunnen. Maar die dikke onderharen/klitten en viltstukken is altijd handig als die er al grotendeels uit gehaald is. Met vele haren naar binnen krijgen, dan heb je weer dat je kat steeds die haarballen kwijt moet door overgeven. Dus een kleine ondersteuning is vaak een prettige bijkomstigheid.
donderdag 24 december 2009 om 23:05
quote:Puikeltje schreef op 24 december 2009 @ 23:00:
Als je ook zo'n kammetje wilt gebruiken moet je er dus wel zeker van zijn dat de vervilte plukken weg zijn, anders doe je de kat pijn.Ja het is een vlooienkammetje, die snijdt de vervilte plukken niet weg.
Als je ook zo'n kammetje wilt gebruiken moet je er dus wel zeker van zijn dat de vervilte plukken weg zijn, anders doe je de kat pijn.Ja het is een vlooienkammetje, die snijdt de vervilte plukken niet weg.
vrijdag 25 december 2009 om 09:41
Er bestaan hele fijne kammer voor, die werken als een soort ''mesje'' en is een stuk minder pijnlijk (al vinden ze het altijd een rotgevoel) dan snij je het los ipv dat je het los ''trelt''. Als er toevallig een kattenshow in je buurt zou ik daar even gaan kijken. Er zijn daar altijd een aantal stands die je kunnen adviseren bij een borstel kopen.
vrijdag 25 december 2009 om 09:43
quote:livetti schreef op 25 december 2009 @ 09:41:
Er bestaan hele fijne kammer voor, die werken als een soort ''mesje'' en is een stuk minder pijnlijk (al vinden ze het altijd een rotgevoel) dan snij je het los ipv dat je het los ''trelt''. Als er toevallig een kattenshow in je buurt zou ik daar even gaan kijken. Er zijn daar altijd een aantal stands die je kunnen adviseren bij een borstel kopen.Zie mijn foto hier op dit topic, ik heb zelf ook zo'n kam/mesje, heb er een foto van gemaakt die ze zou kunnen kopen.
Er bestaan hele fijne kammer voor, die werken als een soort ''mesje'' en is een stuk minder pijnlijk (al vinden ze het altijd een rotgevoel) dan snij je het los ipv dat je het los ''trelt''. Als er toevallig een kattenshow in je buurt zou ik daar even gaan kijken. Er zijn daar altijd een aantal stands die je kunnen adviseren bij een borstel kopen.Zie mijn foto hier op dit topic, ik heb zelf ook zo'n kam/mesje, heb er een foto van gemaakt die ze zou kunnen kopen.
donderdag 15 september 2011 om 18:52
Oh, ben helemaal blij met dit oude topic. Kwam het tegen via google. Mijn oude beestje heeft er nu ook last van, vervilte stukjes. Ze probeert ze er wel uit te bijten, dus ik vind nu overal 'stukjes poes'. Wat ik me nog wel afvraag: ik geef sinds twee maanden ander voer. Voorheen kreeg ze dus duurder voer, nu een goedkoper merk. Zou dat nog van invloed kunnen zijn of zit dat meer in mijn hoofd?
donderdag 15 september 2011 om 20:32
Mijn kat is 15 jaar, een lapjeskat. Ik voelde me al schuldig dat ik haar van het premium voer had afgehaald, maar het kan even niet anders. Ze krijgt wel speciaal seniorenvoer. Aaaien, plukken en kammen is geen probleem, vooral zoon mag alles bij haar doen. Morgen dus een betere borstel kopen en een handje helpen!
zaterdag 17 september 2011 om 18:22
Op haar leeftijd kan ze ook nierproblemen hebben gekregen, dat zie je dan ook terug in de vacht, dus kijk eens hoeveel ze drinkt en plast en hoe ze verder oogt (mottige, doffe of vettige vacht) en als je het niet vertrouwt kun je beter even met haar urine naar de DA gaan (of met de poes zelf natuurlijk).