Van sloddervos naar een opgeruimd en schoon huis

14-09-2018 09:23 201 berichten
Hallo allemaal,

Ik durf te zeggen dat ik een enorme sloddervos en viespeuk ben.
Overal in mijn huis ligt rommel en vind het huis doen echt verschrikkelijk.
Ik wil geen poets in mijn huis. In theorie moet ik de dingen makkelijk zelf kunnen doen (zo groot huis is het niet)
Maar op de één of andere manier lukt het mij niet om mijn huis netjes, opgeruimd en schoon te krijgen.
Ik heb geen vast schema (ik heb het wel geprobeerd) maar hou me er niet aan. Want geen zin, geen focus en doe alles tegelijk waardoor ik niks doe.
Ik vind het heel erg vervelend en zou het graag anders zien.
Maar weer niet goed waar te beginnen.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie dat doen.

Voor nu ga ik mijzelf en trap onder de kont geven en maar gewoon iets doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je boven een zolder hebt kan je ook een gedeelte daar neerzetten. Als het toch niet in de weg staat....als je ze dan wel een keer nodig hebt kan je ze ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-09-2018 19:41
Ik heb wel eens 5 mensen te eten gehad en ik heb maar 4 grote borden. Sja, dan krijgen er dus 2 hun eten op een ontbijtbord. Dat is toch niet zo erg? Of ben ik gewoon heel makkelijk hier in?

Zelfde met wijnglazen. Ik heb er maar 2. Dus als die vergeven zijn, dan krijg je je wijn uit zo'n klein Frans waterglaasje. Daar heb ik er 4 van. Ik moet wel toegeven dat ik iets meer bekers heb. 4 grote theebekers en 4 kleinere voor koffie.

En soms moet je gewoon echt creatief zijn, maar goed... niets is onoverkomelijk hoor. Ik ga geen hele stapels met borden aanschaffen voor die een of 2x per jaar dat ik een groep mensen te eten heb.
Ik vind het creatief en een goede oplossing. Op deze manier kan ik ook van mijn spullen afkomen. Zelf ben ik dus wel ingericht op de paar zeldzame bezoeken van meer dan vijf, zes mensen. Stapels serviesgoed en glazen, terwjl ik alleen woon en heel weinig bergruimte heb.

Weg doen gaat wel pijn doen! Maar ik vind jouw situatie toch fijner.
Lady_Day schreef:
15-09-2018 19:41
Ik heb wel eens 5 mensen te eten gehad en ik heb maar 4 grote borden. Sja, dan krijgen er dus 2 hun eten op een ontbijtbord. Dat is toch niet zo erg? Of ben ik gewoon heel makkelijk hier in?

Zelfde met wijnglazen. Ik heb er maar 2. Dus als die vergeven zijn, dan krijg je je wijn uit zo'n klein Frans waterglaasje. Daar heb ik er 4 van. Ik moet wel toegeven dat ik iets meer bekers heb. 4 grote theebekers en 4 kleinere voor koffie.

En soms moet je gewoon echt creatief zijn, maar goed... niets is onoverkomelijk hoor. Ik ga geen hele stapels met borden aanschaffen voor die een of 2x per jaar dat ik een groep mensen te eten heb.
Dat is inderdaad een keuze. Maar als ik mensen te eten heb wil ik wel een mooi gedekte tafel en mooi passend servies en glaswerk. Dan maar wat meer spullen in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar je kan de spullen die je normaal niet nodig hebt ook elders opbergen want je hebt niet elke dag vijf keer 20 man aan tafel.

Tenminste zo heb ik het. Ik heb heeeeeeeeeeeeeel veel servies, bijna verslaving geweest op elke rommelmarkt kocht ik wel dingen en ook bij de hema ikea xenos etc ga ik altijd los

Dan nog de thema's zoals Kerst en Pasen....

Maar als ik soms bij vriendinnen kom en het is juli en er wordt een keukenkastje opengetrokken liggen daar halloweencakevormpjes, kerststerren etc. Dat neemt zoveel ruimte in..
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-09-2018 11:02
Dat is inderdaad een keuze. Maar als ik mensen te eten heb wil ik wel een mooi gedekte tafel en mooi passend servies en glaswerk. Dan maar wat meer spullen in huis.
Ja, maar dat vind jij dus belangrijk en dan snap ik het wel. Ik denk dat er ook mensen zijn die het niet belangrijk vinden maar toch allemaal hebben want het hoort zo of zo.

Ik heb prachtig Iittala servies. Alleen niet zo heel veel :)
Lady_Day schreef:
16-09-2018 15:02
Ja, maar dat vind jij dus belangrijk en dan snap ik het wel. Ik denk dat er ook mensen zijn die het niet belangrijk vinden maar toch allemaal hebben want het hoort zo of zo.

Ik heb prachtig Iittala servies. Alleen niet zo heel veel :)
Ik denk vooral dat mensen het zonde of moeilijk vinden om dingen weg te doen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar ik heb bij elk kopje wel een verhaal of herinnering...
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-09-2018 16:30
Ik denk vooral dat mensen het zonde of moeilijk vinden om dingen weg te doen.
Ja, vond ik ook. Vooral als het een kadootje was of als ik er veel voor betaald heb. Maar ja, dat zijn voor mij geen redenen om het te bewaren. Door het naar de kringloop te doen kan iemand anders er wellicht nog blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
rozeschuimsoes schreef:
16-09-2018 16:31
Herkenbaar ik heb bij elk kopje wel een verhaal of herinnering...
Van bepaalde dingen maak ik wel eens een foto, voordat ik het wegdoe. (Om vervolgens nooit meer naar die foto te kijken, dat is dan wel frappant.)
Alle reacties Link kopieren
Heb ook (bijna) alles weggedaan, wat een verademing.

Sommige spullen ook echt met pijn in mijn hart (jeugdherinneringen, sprookjesboeken, vreemde vondsten, antiek), maar het uiteindelijke doel: “je huis schoon en netjes binnen een uur” is echt alle moeite waard geweest.

Ik heb echt helemaal niks meer, behalve de basics (tafel, stoelen, simpel servies, bed, bank, wat dingen aan de muur) en mijn oude knuffelbeer.

Alles wat ik krijg, gaat in de berging en zodra er 2-3 weken voorbij zijn, gaat het meteen weer weg (cadeau voor iemand anders, Marktplaats etc).

Mijn man is wel echt een hamster, maar zodra ik hem een beetje had aangemoedigd, kwam hij ook met 3 volle vuilniszakken uit de slaapkamer. Hij voelt nu ook hoe makkelijk het is om het huis schoon te maken en hoe licht alles nu aanvoelt.

We hebben met z’n tweeen ons hele huis schoon (incl. badkamer en wc poetsen!) in twee uur tijd in de week. Tussendoor natuurlijk nooit met lege handen lopen, ‘s avonds nog even een opruimrondje van 15 min, meteen fornuis etc schoonmaken na het eten koken, papieren meteen in de mappen en dagelijks 2 wasjes.

Het enige wat ik nog in de berging heb is ons kerstservies & dat probeer ik ook zo te houden.

Bedenk bij elk ding: kan ik het opnieuw kopen mocht ik spijt krijgen? Is het in een straal van 20km van mijn huis weer makkelijk opnieuw te koop? Is dit het waard om bergruimte voor op te offeren? Is dit het waard om 5 minuten (hypothetisch, maar toch) per week bij mijn opruim/schoonmaaktijd te tellen? Kan ik er iemand anders blij mee maken? Kan ik het verkopen en met dat geld iets kopen/sparen wat ik eigenlijk belangrijker vind?

Als je al die vragen stelt bij elk item in je huis, kom je erachter dat je 90% van je spullen weg kun doen.

Ik kan iedereen de minimalistische levensstijl aanbevelen, maar ik kan me voorstellen dat het voor sloddervossen lastig is. Vandaar ook dat ik zou beginnen met zo veel mogelijk weg te doen/geven. Dat zet al meteen de toon en daarna wordt opruimen/schoonmaken een stuk sneller/makkelijker.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Heerlijk lijkt me dat, Restera.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
16-09-2018 17:12
Heerlijk lijkt me dat, Restera.

Ja, het is heel raar want ik mis al die spullen ook niet, terwijl je ze toch meer dan 5 jaar al in huis/kelder/berging hebt gehad. Raar, want je wil ze niet kwijt want “what if”, maar als ze dan weg zijn, mis je het helemaal niet.

Het is ook vooral fijn om terug te denken aan al die blije Marktplaats mensen die op de stoep stonden om weer wat (gratis) op te halen. Restjes behang, oude kattenbak, noem het maar op. Dat is nu een fijne herinnering.

Cadeaus (gekregen met bijv. verjaardagen, kerst etc) geef ik eigenlijk dus ook vrij snel weer door/weg.

Ik voel me daar af en toe wel eens schuldig over, maar aan de andere kant zijn mensen bekend met onze nieuwe levensstijl én bovendien zijn zij niet diegene die ons huis hoeven op te ruimen en schoon te maken, dus dat gevoel waait altijd vanzelf weer over.

En jij, 3thee? Al wat spullen weg gedaan?
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Restera, heerlijk he? Ik bewaar ook niets meer voor 'what if'? What if komt nl. toch nooit, is mijn ervaring en als de nood echt aan de man is kan ik het altijd opnieuw aanschaffen denk ik dan maar.

Ik woon alleen en ook maar op 50m2 (heb nog wel een bergruimte -- zet ik spul voor de kringloop in). en ik heb mijn hele huis in anderhalf uur schoon. Dat is keuken, badkamer, alles stofzuigen en dweilen.

Iets wat mij ook hielp was alle spullen van hetzelfde soort bij elkaar bewaren. Dus niet de helft van de toiletspullen in de badkamer en de andere helft in de slaapkamer, nee, alles in de badkamer. Dan zie je meteen hoeveel je hebt. En geurtjes die niet meer lekker ruiken en halve flessen shampoo opmaken of weggooien voordat je een nieuwe aansleept.

Het is echt bevrijdend om gewoon 1 douchegel en 1 fles shampoo in de badkamer te hebben.
Restera schreef:
16-09-2018 17:19

En jij, 3thee? Al wat spullen weg gedaan?
Vandaag nog niet helaas. Werk gaat voor. Ik had nog 6 documenten om aan te werken en heb er 3 weggewerkt. Nu wil een kind op mijn computer en ga ik het bad aan zetten, misschien dat ik eens kritisch door de badkamer kast kan gaan terwijl ik wacht.
luiwammes schreef:
15-09-2018 13:18
Dat is toch zonde? Spullen zijn er toch om te gebruiken? De enige reden dat ik sommige mooie dingen minder gebruik is omdat ze niet in de vaatwasser kunnen en ik dan te lui ben om ze met de hand af te wassen.

Ik vind het wel meevallen. Het nam heel veel ruimte in beslag in onze keuken, terwijl we ze alleen maar met verjaardagen nodig hebben. Mijn lievelingsbekers gebruik ik zelf, en voor de visite heb ik dan van dat saaie Ikea spul...
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
16-09-2018 18:22
Restera, heerlijk he? Ik bewaar ook niets meer voor 'what if'? What if komt nl. toch nooit, is mijn ervaring en als de nood echt aan de man is kan ik het altijd opnieuw aanschaffen denk ik dan maar.

Ik woon alleen en ook maar op 50m2 (heb nog wel een bergruimte -- zet ik spul voor de kringloop in). en ik heb mijn hele huis in anderhalf uur schoon. Dat is keuken, badkamer, alles stofzuigen en dweilen.

Iets wat mij ook hielp was alle spullen van hetzelfde soort bij elkaar bewaren. Dus niet de helft van de toiletspullen in de badkamer en de andere helft in de slaapkamer, nee, alles in de badkamer. Dan zie je meteen hoeveel je hebt. En geurtjes die niet meer lekker ruiken en halve flessen shampoo opmaken of weggooien voordat je een nieuwe aansleept.

Het is echt bevrijdend om gewoon 1 douchegel en 1 fles shampoo in de badkamer te hebben.
Ja, what if komt nooit. “Deze schaal bewaar ik voor als er mensen komen eten”.

Ten eerste is dat natuurlijk een hele rare gedachtegang (want we hadden nog 4 andere schalen), ten tweede zijn er in de afgelopen 5 jaar precies 2 mensen blijven eten en ten derde zijn het altijd vrienden die blijven eten en daar hoef je natuurlijk helemaal geen indruk op te maken. Op niemand eigenlijk, dat dacht je 5 jaar geleden misschien nog met je schaal. Weg schaal. Nou ja, je kent het wel.

Ons huis is 100m2 en we zijn (als we ons echt kwaad maken) na ongeveer 2 uur klaar met alles inderdaad. Dat is inclusief badkamer en toilet poetsen, dweilen etc. Zalig.

En alles bij elkaar hebben wij ook! Alle sieraden in een mand, alle medicijnen in een doos enz enz. Dat scheelt!
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
16-09-2018 18:42
Vandaag nog niet helaas. Werk gaat voor. Ik had nog 6 documenten om aan te werken en heb er 3 weggewerkt. Nu wil een kind op mijn computer en ga ik het bad aan zetten, misschien dat ik eens kritisch door de badkamer kast kan gaan terwijl ik wacht.

Ja, werk gaat voor, goed bezig!

En inderdaad, die momenten zijn perfect om eens kritisch rond te kijken (terwijl het bad volloopt, de oven voorverwarmd, de waterkoker kookt etc) wat er allemaal weg/anders kan.

You go :cheer:
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-09-2018 11:02
Dat is inderdaad een keuze. Maar als ik mensen te eten heb wil ik wel een mooi gedekte tafel en mooi passend servies en glaswerk. Dan maar wat meer spullen in huis.
Maar zoals LadyDay ook zegt: Dat hoeft dan niet altijd voor het grijpen te staan in je keukenkastjes. Dingen die je wel wilt houden maar alleen met Kerst en Pasen nodig hebt, kun je ook op zolder of in de berging zetten, of onder je bed of zo. Dan wordt het opruimen en bijhouden van de keuken toch weer makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
16-09-2018 20:11
Maar zoals LadyDay ook zegt: Dat hoeft dan niet altijd voor het grijpen te staan in je keukenkastjes. Dingen die je wel wilt houden maar alleen met Kerst en Pasen nodig hebt, kun je ook op zolder of in de berging zetten, of onder je bed of zo. Dan wordt het opruimen en bijhouden van de keuken toch weer makkelijker.
Dat is gewoon het verplaatsen van het probleem. Dan kun je misschien sneller door je keuken heen met schoonmaken, maar kost het je weer meer tijd om de zolder schoon te houden. Zolang het in keukenkastjes past, zou ik het daar lekker laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-09-2018 20:15
Dat is gewoon het verplaatsen van het probleem. Dan kun je misschien sneller door je keuken heen met schoonmaken, maar kost het je weer meer tijd om de zolder schoon te houden. Zolang het in keukenkastjes past, zou ik het daar lekker laten staan.

Ja eens. Als je minimalistisch wilt leven, dan moet het ook echt weg & moet je leren daar vrede mee te hebben.

Hou je iets, dan vindt je het blijkbaar belangrijk en/of waardevol en de moeite van het extra schoonmaak werk/opruimen waard. En dat is prima. Je kan over een jaar herzien of je het nog steeds wilt houden.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
16-09-2018 20:20
Ja eens. Als je minimalistisch wilt leven, dan moet het ook echt weg & moet je leren daar vrede mee te hebben.

Hou je iets, dan vindt je het blijkbaar belangrijk en/of waardevol en de moeite van het extra schoonmaak werk/opruimen waard. En dat is prima.

Ik heb dan ook nooit gezegd dat ik minimalistisch wil leven ;-) Mijn reactie over de kopjes kwam voort uit iemand die zei dat ze minder kopjes heeft, zodat ze de afwas niet teveel kan laten opstapelen. Dat heb ik dus ook. Als ik 20 kopjes heb, dan ben ik geneigd om pas af te gaan wassen als ik het laatste schone kopje heb gepakt. Als ik 5 kopjes heb, dan was ik dus veel sneller afen stapelt het zich niet zo op.Maar als er visite komt, dan heb ik er wél 10 of 20 nodig, dus dan pak ik de rest erbij. Dat ik ze niet allemaal gebruik heeft hier dus niets met minimalisme te maken.
Nummer*Zoveel schreef:
16-09-2018 20:15
Dat is gewoon het verplaatsen van het probleem. Dan kun je misschien sneller door je keuken heen met schoonmaken, maar kost het je weer meer tijd om de zolder schoon te houden. Zolang het in keukenkastjes past, zou ik het daar lekker laten staan.

Natuurlijk niet. Een ruimte die je dagelijks gebruikt moet ook veel vaker schoongemaakt worden dan een ruimte die je alleen maar voor opslag gebruikt. Dat wordt veel minder snel vies.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
16-09-2018 20:27
Ik heb dan ook nooit gezegd dat ik minimalistisch wil leven ;-) Mijn reactie over de kopjes kwam voort uit iemand die zei dat ze minder kopjes heeft, zodat ze de afwas niet teveel kan laten opstapelen. Dat heb ik dus ook. Als ik 20 kopjes heb, dan ben ik geneigd om pas af te gaan wassen als ik het laatste schone kopje heb gepakt. Als ik 5 kopjes heb, dan was ik dus veel sneller afen stapelt het zich niet zo op.Maar als er visite komt, dan heb ik er wél 10 of 20 nodig, dus dan pak ik de rest erbij. Dat ik ze niet allemaal gebruik heeft hier dus niets met minimalisme te maken.

Ik zei dan ook “als je minimalistisch wilt leven” ;-)
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
14-09-2018 11:49

Ik heb nu een app gedownload waarmee ik dus zelf die klusjes kan inplannen. De dagelijkse klusjes en de was zet ik er niet in. Het gaat meer om de klussen die ik niet dagelijks doe. Ik ben begonnen met de wc's. Dag gepakt om dat te doen en nu moet ik dat iedere week op die dag doen. Voordeel is dat ik een dag gekozen heb dat ik daar wel de tijd voor heb en niet een dag die iemand anders voor mij heeft gekozen.
Welke app gebruik je?
Restera schreef:
16-09-2018 20:31
Ik zei dan ook “als je minimalistisch wilt leven” ;-)

Liever niet, als dat blijkbaar betekent dat ik dan niet genoeg kopjes mag bewaren om mijn visite ook een kopje koffie aan te bieden óf dat ik ze verplicht in mijn keuken moet hebben staan. Ik ben niet zo van de verplichte regeltjes die worden opgelegd door anderen, omdat ik anders niet bij het clubje hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven