Thuis
alle pijlers
Ventilatieroosters
donderdag 21 november 2024 om 10:58
Eventjes vraagje
Voor de vochtprobleempjes werkt onderstaande in ons het beste.
De ventilatieroosters in de kozijnen open en het huis verwarmen.
Nu droogt het wasgoed aan de waslijn snel en heb ik geen vocht op de ramen ect.
Alleen nu zit ik op sommige plekken in de koude luchtstroom.
Hoe doe jij dat met deze roostertjes? Toch soms dicht?
Voor de vochtprobleempjes werkt onderstaande in ons het beste.
De ventilatieroosters in de kozijnen open en het huis verwarmen.
Nu droogt het wasgoed aan de waslijn snel en heb ik geen vocht op de ramen ect.
Alleen nu zit ik op sommige plekken in de koude luchtstroom.
Hoe doe jij dat met deze roostertjes? Toch soms dicht?
donderdag 21 november 2024 om 11:02
In principe altijd open. Afhankelijk van hoeveel roosters je hebt in verhouding met het aantal inwoners kun overwegen er een aantal (deels) dicht te zetten als er een behoorlijke wind staat.
Idealiter ga je een co2-meter meten. Co2 geeft een goede indicatie van de vervuiling van de lucht. Je wilt onder de 1000ppm blijven.
Idealiter ga je een co2-meter meten. Co2 geeft een goede indicatie van de vervuiling van de lucht. Je wilt onder de 1000ppm blijven.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 21 november 2024 om 11:08
Niet raar opkijken als je vochtproblemen en schimmel in je huis krijgt.
Om goed te ventileren moeten deze roostertjes altijd open blijven. Daarnaast zou je ook nog een kwartier per dag de ramen open moeten zetten.
Alleen als het heel hard waait doe ik wel eens een rooster dicht als ik op de tocht zit.
donderdag 21 november 2024 om 11:12
donderdag 21 november 2024 om 11:13
Nah, ik heb ze verder wel allemaal openstaan maar in de woonkamer heb ik ze dicht in de winter. Huis is niet zo goed geïsoleerd.Goudglitter schreef: ↑21-11-2024 11:08Niet raar opkijken als je vochtproblemen en schimmel in je huis krijgt.
Om goed te ventileren moeten deze roostertjes altijd open blijven. Daarnaast zou je ook nog een kwartier per dag de ramen open moeten zetten.
Alleen als het heel hard waait doe ik wel eens een rooster dicht als ik op de tocht zit.
Afgelopen winter had ik een luchtbevochtiger nodig dus vochtproblemen valt wel mee.
donderdag 21 november 2024 om 11:42
Ik zet ze ook strategisch open hoor, anders zit je inderdaad in zo'n koude luchtstroom. Daar valt niet tegenop te stoken.
Ik zorg wel dat er altijd iets open is, bijvoorbeeld in de slaapkamer waar je overdag niet bent, of de bijkeuken of zo. Er moet wel verse lucht naar binnen kunnen.
En de woonkamer kun je gewoon af en toe even luchten.
Ik zorg wel dat er altijd iets open is, bijvoorbeeld in de slaapkamer waar je overdag niet bent, of de bijkeuken of zo. Er moet wel verse lucht naar binnen kunnen.
donderdag 21 november 2024 om 11:42
Hier staan de roosters ook altijd open tenzij de wind er zo op staat dat het gaat loeien, dan doe ik die even dicht dicht. Dat was dus afgelopen nacht bij de slaapkamer en er zat vanmorgen dus weer wat condens aan de onderkant.
Ik voel het ook wel eens waaien maar dan ga ik ergens anders zitten waar ik er wat minder last van heb.
Ik voel het ook wel eens waaien maar dan ga ik ergens anders zitten waar ik er wat minder last van heb.
donderdag 21 november 2024 om 11:48
Ik heb ze juist vandaag dicht gedaan want overal was de verwarming aangesprongen vannacht.
We hebben pas nieuwe want de andere waren al kapot vanaf het eerste jaar dat we hier wonen( nieuwbouw). Heeft nogal lang geduurd voor de VvE daar wat aan ging doen want we wonen hier 20 jaar ondertussen.
Die in de slaapkamer staat nog open maar daar staat ook als we naar bed gaan het raam open.
Wij hebben wel een ventilatiesysteem wat constant aan staat dus constant ververst.
Verder droog ik de was binnen in de tweede slaapkamer daar zet ik dan het raam ook wel eens open. Nooit last van vocht hier in huis.
We hebben pas nieuwe want de andere waren al kapot vanaf het eerste jaar dat we hier wonen( nieuwbouw). Heeft nogal lang geduurd voor de VvE daar wat aan ging doen want we wonen hier 20 jaar ondertussen.
Die in de slaapkamer staat nog open maar daar staat ook als we naar bed gaan het raam open.
Wij hebben wel een ventilatiesysteem wat constant aan staat dus constant ververst.
Verder droog ik de was binnen in de tweede slaapkamer daar zet ik dan het raam ook wel eens open. Nooit last van vocht hier in huis.
donderdag 21 november 2024 om 12:14
Ik heb mechanische ventilatie. Het lijkt mij, dat als ik roosters dicht doe, dat er dan weer meer lucht aangezogen wordt door andere roosters?
In de winter heb ik de roosters aan de voorkant dicht, want als die open ook open staan, tocht het echt. Misschien doordat daar ook de wind op staat? Die aan de achterkant staan wel altijd open. In de slaapkamer achter meestal ook. Tenzij de buren de houtkachel aan hebben, dan zijn ze dicht ivm de stank. Maar meestal kan de boel dan in de nacht wel weer open. Dan moet ik toch naar de wc.
In de winter heb ik de roosters aan de voorkant dicht, want als die open ook open staan, tocht het echt. Misschien doordat daar ook de wind op staat? Die aan de achterkant staan wel altijd open. In de slaapkamer achter meestal ook. Tenzij de buren de houtkachel aan hebben, dan zijn ze dicht ivm de stank. Maar meestal kan de boel dan in de nacht wel weer open. Dan moet ik toch naar de wc.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 21 november 2024 om 12:17
donderdag 21 november 2024 om 12:21
Ja als het goed is wel. Maar ondanks dat waren er hier flinke vocht problemen toen er bij de slaapkamers nog enkel glas zat. Ventilatieroosters stonden wel open maar dat hielp amper en het was altijd heel koud. Toen kwam er HR++ glas in en toen heeft de glaszetter ook nieuwe roosters geplaatst. Eindelijk geen schimmel meer op de muur die steeds terug kwam of condens dat via de vensterbank in een straal op de vloer terecht kwam in de winter. Hier zit nu in ieder raam een rooster behalve bij een kiepraampje in de keuken.dianaf schreef: ↑21-11-2024 12:14Ik heb mechanische ventilatie. Het lijkt mij, dat als ik roosters dicht doe, dat er dan weer meer lucht aangezogen wordt door andere roosters?
donderdag 21 november 2024 om 12:43
Juist waar je bent heb je de luchtverversing nodig, dus die in de slaapkamer moet juist 's nachts open. Regelmatig spuien kan ook voldoende zijn, maar dan moet je dat vrij consequent ieder uur doen ofzo...RikM schreef: ↑21-11-2024 11:42Ik zet ze ook strategisch open hoor, anders zit je inderdaad in zo'n koude luchtstroom. Daar valt niet tegenop te stoken.
donderdag 21 november 2024 om 12:45
Klopt, mits er genoeg open staat in totaal. Of genoeg kieren zijn...dianaf schreef: ↑21-11-2024 12:14Ik heb mechanische ventilatie. Het lijkt mij, dat als ik roosters dicht doe, dat er dan weer meer lucht aangezogen wordt door andere roosters?
donderdag 21 november 2024 om 12:45
Daarom kan je ook korter ventileren toch, hoeft niet continu dicht of continu open.
Met mechanische ventilatie in een supergoed geïsoleerde nieuwbouwwoning is het misschien een ander verhaal.
donderdag 21 november 2024 om 12:47
Er is meer dan alleen vocht, fijnstof en co2 etc. Vocht is in het stookseizoen sowieso nauwelijks een probleem doordat de koude buitenlucht veel minder vocht bevat ben je het vocht uit huis snel kwijt. Als met dit koude weer vocht een probleem is heb je echt een serieus probleem zegmaar
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in