Verbruik gas en stroom maandoverzicht.

09-12-2019 00:10 56 berichten
We wonen sinds september in ons nieuwe huis. Hebben een slimme meter. Krijgen elke 8e van de maand een overzicht.
Keek net naar het overzicht van november. Schrok me een hoedje. Hoopte op minder verbruik aangezien we de thermostaat sinds een paar weken voor het slapen 2 graden omlaag zetten. En vaak pas tegen de avond weer omhoog. Om even de warmte door het huis te laten gaan. Verder niet zo veel anders gedaan als oktober. September was natuurlijk sowieso warmer. Maar scheelt oktober zo flink met november?
Of zal ik de ketel na moeten laten kijken of iets doen met de radiatoren? (Ketel is begin september gecheckt en schoongemaakt.)

2 volwassenen. Vrijstaand huis 110m3, alleen garage geschakeld. Huis op een hoek. Essent geeft aan dat ons huis al goed is geïsoleerd. (Staat in de papieren ook maar bij postcodecheck geven ze het ook aan.) Dus daar kunnen we weinig aan doen denk ik. Tussendeuren zijn eigenlijk altijd dicht.

September 12m3
Oktober 112m3
November 215m3

Vind het een flinke stijging. Koken op inductie. Dus alleen voor verwarming.

September 142kWh
Oktober 213kWh
November 254kWh

Wel vaker oude droger van 15 jaar oud gebruikt. Deze is in 15 jaar hooguit 10 keer gebruikt geweest. Dus versleten zal hij nog niet zijn. Wel een stroomvreter natuurlijk.


Vinden jullie dit ook opvallend of juist niet. Wat is jullie verbruik? Hebben jullie tips om het omlaag te krijgen. Op internet lees je veel, masr wat werkt voor jullie nu echt?

Liefs Roosh.
anoniem_54958 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 01:18
Reden: Aanvulling
1.62% gewijzigd
Mijn gasverbruik was vorige maand ook veel hoger dan in oktober, maar toen was het nog redelijk mild weer en november was best wel koud, was ook een kwestie van wennen aan de kou en zodra dat zover is, dan verstook je ook minder, als het goed is, ik wel tenminste, maar ten eerste zet ik de verwarming na 23 uur uit en in de morgen kan het een tijdje duren eer ik hem aan zet omdat ik dan nog mijn nestwarmte heb en dus geen behoefte aan verwarming.

Oktober was 37 m3 en november 106 m3, dus dat is nogal een verschil.
Alle reacties Link kopieren
November 24 m3. En we koken op gas.
Slimme meters.... alleen slim voor de energiemaatschappij. Wij hebben hem geweigerd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Even hoog om door te warmen kost meer gas dan warm houden. Probeer maar eens uit. Hier de discussie van hoog en laag ook gehad en ik had gelijk :D Echt makkelijk na te kijken met een slimme meter.
Nou ik heb dus precies hetzelfde, terwijl wij de verwarming standaard op 17 graden hebben. We dachten even testen, een maand de verwarming zo min mogelijk aan zetten, kijken wat dat bespaart. En nu hebben we dus veel meer gebruikt dan in oktober, terwijl we toen wel de verwarming in de avond hoger zetten..
Alle reacties Link kopieren
Verbruik hier (gezin met 2 pubers) en koken inductie

Sept 27 m3
Okt 109 m3
Nov 233 m3

onze ketel is van 2019, huis is goed geisoleerd (tussenwoning) maar wel 4 personen die iedere dag in bad gaan of douchen.

Elektra (we hebben zonnepanelen)
Sept 21 Kwh
Okt 160 kwh
Nov 211 Kwh

Kreeg deze maand de afrekening, ruim 800 euro terug (betalen 220 per maand aan voorschot)
Madeliefjees schreef:
09-12-2019 00:37
November 24 m3. En we koken op gas.
Slimme meters.... alleen slim voor de energiemaatschappij. Wij hebben hem geweigerd.
Waarom zou dit alleen voor hun slim zijn? Zou ik dan beter het automatisch doorgeven uit kunnen schakelen volgens jou?
Cateautje schreef:
09-12-2019 00:31
Mijn gasverbruik was vorige maand ook veel hoger dan in oktober, maar toen was het nog redelijk mild weer en november was best wel koud, was ook een kwestie van wennen aan de kou en zodra dat zover is, dan verstook je ook minder, als het goed is, ik wel tenminste, maar ten eerste zet ik de verwarming na 23 uur uit en in de morgen kan het een tijdje duren eer ik hem aan zet omdat ik dan nog mijn nestwarmte heb en dus geen behoefte aan verwarming.

Oktober was 37 m3 en november 106 m3, dus dat is nogal een verschil.
Idd. ook een groot verschil.
aloha66 schreef:
09-12-2019 00:38
Even hoog om door te warmen kost meer gas dan warm houden. Probeer maar eens uit. Hier de discussie van hoog en laag ook gehad en ik had gelijk :D Echt makkelijk na te kijken met een slimme meter.


Ik denk dat ik vanaf vandaag ook maar stabiel laat staan op 20. Niet lager want dan is het echt te fris. Ben benieuwd.
Fleecedekentje10 schreef:
09-12-2019 00:58
Nou ik heb dus precies hetzelfde, terwijl wij de verwarming standaard op 17 graden hebben. We dachten even testen, een maand de verwarming zo min mogelijk aan zetten, kijken wat dat bespaart. En nu hebben we dus veel meer gebruikt dan in oktober, terwijl we toen wel de verwarming in de avond hoger zetten..
Raar hè...ik snap daar ook niets van. Misschien eens navragen bij onze installateur/loodgieter. Misschien dat hij wat tips kan geven.
Spotty schreef:
09-12-2019 01:05
Verbruik hier (gezin met 2 pubers) en koken inductie

Sept 27 m3
Okt 109 m3
Nov 233 m3

onze ketel is van 2019, huis is goed geisoleerd (tussenwoning) maar wel 4 personen die iedere dag in bad gaan of douchen.

Elektra (we hebben zonnepanelen)
Sept 21 Kwh
Okt 160 kwh
Nov 211 Kwh

Kreeg deze maand de afrekening, ruim 800 euro terug (betalen 220 per maand aan voorschot)
Op zich is een stijging van 100m3 dus niet heel gek kijkend naar vorige reacties. Jullie koken ook op inductie zie ik.

Wij moeten de warme maanden nog in. Hoop dit ervoor zorgt dat wij ook wat terug gaan krijgen. Betalen 250 aan voorschot.
Hoor de laatste weken wel wat meer getik/geruis in de leidingen. Zal morgen nog eens gaan ontluchten. Lees net dat dit ook meer gas kost als er lucht in de leidingen zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen slimme meter maar neem altijd de 1e van de maand zelf de stand op.
De standen zet ik per kalendermaand onder elkaar. Mijn ketel is nu 7 jaar oud en ik heb even gekeken maar er zit altijd een groot verschil tussen oktober en november.

nov-dec-jan-feb-mrt
(resp.gemiddeld in 7 jaar): 113-126-153-124-101

apr tm okt
(gem. 7 jr): 43-28-14-13-12-14-41

Januari kan dus weer schrikken worden !
Hier ook sinds kort een slimme meter. Altijd al getwijfeld door alle tegenstrijdige adviezen of het goedkoper is in verbruik om 's nachts je thermostaat op 17 te zetten en in de ochtend/ avond op 20 en tussentijds weer op 17 of constant op 19. We zullen het zien de komende weken, ik ga beidden uit proberen.

En madelief, voor zover ik begrepen heb moet uiteindelijk iedereen aan de slimme meter geloven voor 2021. Je kunt hem nu nog weigeren of gratis laten plaatsen. Na 2021 moet je er toch aan geloven en draai jezelf voor de kosten op.
Fleecedekentje10 schreef:
09-12-2019 00:58
Nou ik heb dus precies hetzelfde, terwijl wij de verwarming standaard op 17 graden hebben. We dachten even testen, een maand de verwarming zo min mogelijk aan zetten, kijken wat dat bespaart. En nu hebben we dus veel meer gebruikt dan in oktober, terwijl we toen wel de verwarming in de avond hoger zetten..
Dat is natuurlijk ook logisch. In november was het buiten kouder, dus moet je harder stoken om de temperatuur op 17 graden te houden.
Je gasrekening is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de temperatuur die je binnen aanhoudt, maar ook van de temperatuur buiten. Hoe kouder het buiten is hoe meer gas je verbruikt om het binnen warm te houden.
Je kunt dan ook niet je jaarrekening door 12 delen om je gasverbruik per maand te krijgen. Je verbruikt bijna je hele jaarrekening (wat betreft gas) in de 5 koudste maanden van het jaar en in juli/augustus gebruik je alleen wat gas voor je warme water.
Roosh schreef:
09-12-2019 01:25
Raar hè...ik snap daar ook niets van. Misschien eens navragen bij onze installateur/loodgieter. Misschien dat hij wat tips kan geven.

Is niet raar, zie mijn post hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wel heel veel. Ik woon ook in een vrijstand huis wat heel goed geïsoleerd is dus ik heb even naar mijn verbruik gekeken voor je. Overdag staat de verwarming hier op 20 graden, 's avonds op 22 graden en 's nachts ( 12 uur tot 5 uur) gaat hij terug naar 15 (dan koelt het in huis af naar zo'n 17 graden omdat de slaapkamerdeur open blijft staan en in de slaapkamer de ramen open staan))


Oktober 88 m3
November 158 m3
Alle reacties Link kopieren
straks in voorjaar/zomer gaat het verbruik weer een stuk omlaag dus dan over een heel jaar gezien zul je op een gemiddelde uitkomen. logisch toch dat je in koude maanden meer verbruikt? de warme maanden heb je nog niet meegemaakt in dit huis.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even wat de temperatuur van het water in de ketel is. Dat hoeft niet hoger dan 65 graden te zijn. En check even of je de ketel op eco kan zetten. Dan warmt hij alleen op als het nodig is en houdt hij niet de hele dag het water warm. Dat scheelde bij mij enorm in de kosten. En het blijft wel gewoon warm in huis. Warm water uit de kraan duurt dan iets langer.
Hier ook twee personen.
Wij wonen in een slecht geisoleerde vrijstaande woning en ik vind je gasverbruik wel meevallen.
Bij ons was het verbruik in oktober 166 m3 en november 326m3
Qua elektra zaten wij op: oktober 150 kWh en november 183 kWh.
Maar, wij koken op gas, dus geen elektraverbruik daarvoor.

Ik vind de toename in gas niet vreemd, het is buiten kouder, dus moet de ketel veel meer zijn best doen om je huis op dezelfde temperatuur te houden.
En als ik naar jullie elektra verbruik kijk, dan denk ik dat de toename vooral zal komen door de verlichting. Die brandt nu veel vaker en dat kan flink schelen.
Wij hebben toen we hier kwamen wonen alle lampen vervangen door led en dat maakte echt flink verschil.
Mijn toegenomen elektra verbruik zit hem ook in de droger, die ik in de wintermaanden veel vaker gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verbruik voor gas ook meer dan verdubbeld in november

november 108m3 €104

oktober 48 m3 €58

september 40m3 €51
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje10 schreef:
09-12-2019 00:58
Nou ik heb dus precies hetzelfde, terwijl wij de verwarming standaard op 17 graden hebben. We dachten even testen, een maand de verwarming zo min mogelijk aan zetten, kijken wat dat bespaart. En nu hebben we dus veel meer gebruikt dan in oktober, terwijl we toen wel de verwarming in de avond hoger zetten..
Vorige maand is het best wel vaak koud geweest. Met 17 graden slaat een ketel veel vaker aan. De temperatuur van 17 graden is sneller bereikt en dan gaat ie weer uit. Ik denk dus dat de ketel veel vaker aan moet slaan met die lage binnen temperatuur, dat kost meer dan op temperatuur houden.
tickel wijzigde dit bericht op 09-12-2019 07:09
3.10% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Als je je verbruik echt wil vergelijken moet je rekenen met graaddagen. Dan corrigeer je voor de buitentemperatuur.
Overigens hangt het er volgens mij nogal vanaf hoe je je huis verwarmt (enkel vloerverwarming/radiatoren of een combi) of het zin heeft om de temperatuur ‘s nachts flink omlaag te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een vrijstaand huis met garage geschakeld. 130m3 en twee volwassenen.
Beneden hebben we vloerverwarming en we koken op gas.

Sep 9m3
Okt 69 m3
Nov 221 m3

Bij ons dus ook veel meer verbruik in november, maar wij zien dit eigenlijk elk jaar. Omdat het gewoon een stuk kouder is buiten.
Elektra blijft bij ons wel constant over de maanden. We hebben overal led verlichting, geen droger, maar wel airco in de zomer.
Gas vind ik veel

Elektra vind ik weinig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven