Verhuisperikelen. Kookplaat, laminaat zoveel keuze, help

21-02-2020 13:49 70 berichten
Ik ga binnenkort verhuizen. Nuben ik aan het nadenken over wat ik wil en wat handig is. Het moet zo low budget mogelijk als kan, maar liefst geen goedkoop duurkoop.
Ik denk aan laminaat van de ikea, tundra. Mooie prijs, mooie kleur. Maar wel een paar slechte reviews. Maar half Nederland leeft daarop toch?
Verder moet ik over naar elektrisch koken. Wat is beter, inductie keramisch gewoon die zwarte ronde platen, geen idee.
Het is een nieuwbouwwoning, kun jedan eigenlijk wel gelijk verven en behangen ivm vocht?
En als je nog een tip hebt waar ik echt aan moet denken dan hoor ik het graag.
Ik heb Tundra laminaat liggen op de gang en in een aantal kamers. In een van de kamers is er vaak met een bureaustoel overheen gereden: daar kan het niet zo goed tegen.
Ook viel er ooit een spiegel naar beneden = dikke deuk in het laminaat.

Het ligt er nu 15 jaar in en het is dat de ruimte inmiddels een slaapkamer is waar niet veel gewandeld wordt, maar anders had het wel vervangen moeten worden. Op de overloop ligt het er nog niet zo lang maar dat houdt zich wel prima vooralsnog.

Als 't vooral goedkoop moet, zou ik zo weer IKEA laminaat leggen.
Oh en een tip waar je aan moet denken: zorg dat je op tijd een energiecontract in je nieuwe woning hebt afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Laminaat en vloerverwarming zijn niet de beste combinatie door veel warmte verlies/slechte geleiding. Ik zou even Googlen naar laminaat wat er speciaal geschikt voor is (weet niet of dat bestaat) of voor PVC gaan.
Behangklaar was bij mij zichtbare giboblokken. Niet leefbaar. Ik zou behangen met renovlies. Ons (koop)nieuwbouwhuis hebben wij laten stucen. Over een jaar komen ze alles bijwerken, bij de prijs inbegrepen.

Ik heb nu inductie, maar heb in mijn vorige huis jarenlang gekookt op keramisch. Minder prettig maar echt prima voor het geld. Fornuis kostte 400 nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Let op: niet alle laminaat is geschikt voor vloerverwarming. Die Tundra bijvoorbeeld al niet.
mevrouwn schreef:
21-02-2020 14:14
Hier ligt al 10 jaar Ikea laminaat waarvan 9 met kinderen en sinds dit jaar zijn een paar planken aan vervanging toe. Wij zijn heel tevreden.
Als je gordijnen gaat opmeten/bestellen hang dan eerst de rails op en ga dan pas meten zodat ze straks ook op die hoogte hangen. 🤦🏼‍♀️
Hoe vervang je een aantal planken? Dat haal je er niet zo easy tussenuit, toch?
Nieuwbouw is heel gevoelig voor werkend hout, vocht in beton, vocht in muren, scheurtjes etc.

Inductie is fijn. Vergeet niet ook nieuwe ketels en pannen te kopen.
Ttroeteltje schreef:
21-02-2020 16:46
Hoe vervang je een aantal planken? Dat haal je er niet zo easy tussenuit, toch?
Sowieso, dan krijg je kleurverschil.
Laminaat en vloerverwarming is geen goede combi. Die jij van Ikea wil kan bijvoorbeeld al niet.

En behangklaar opleveren is echt behangklaar, gewoon betonblokken waar je iets mee zal moeten. Schilderen of vliesbehang. Bij schilderen eerst alles goed voorstrijken, anders zuigt de verf gelijk de muren in.

Verhuizen naar nieuwbouw is niet hetzelfde als naar bestaande bouw.
Rubble schreef:
21-02-2020 19:00
Laminaat en vloerverwarming is geen goede combi. Die jij van Ikea wil kan bijvoorbeeld al niet.

En behangklaar opleveren is echt behangklaar, gewoon betonblokken waar je iets mee zal moeten. Schilderen of vliesbehang. Bij schilderen eerst alles goed voorstrijken, anders zuigt de verf gelijk de muren in.

Verhuizen naar nieuwbouw is niet hetzelfde als naar bestaande bouw.
Het laminaat was ik al bang voor, althans dat van de ikea. Daar staat een vaag zinnetje bij over vocht.

Wat behangklaar kennelijk valt me wel tegen. Moet ik echt alles doen. :-?
fifty schreef:
21-02-2020 14:17
Keuken zit er al in. Ik moet het nog zien van binnen, ik heb nog niet wcht een idee hoeveel ruimte er nog is naast het bestaande keukenblok.

Best wel balen dat je het laminaat zo lang moet laten liggen viirdat je het kan leggen.. Moet dat echt een week?
En als je een goede ondervloer hebt en oo sokken loopt is het dan echt zo'n probleem met geluid?
In mijn huidige woning heb ik vinyl maar dat had al snel diverse beschadigingen daarom dacht ik nu aan laminaat.
Heb wel een stampende puber en 2 honden...
Als jij in één week alles kan schilderen, afwerken etc dan ben je een bikkel :D
Plafond moet een kwast (roller) de muren etc. Ik ken echt niemand die een heel huis kan doen in één week. Laminaat moet als laatste hé.
Ik had ooit van quickstep. Na 15 jaar nog als nieuw. Nu na verhuizing dus opnieuw quickstep genomen. Helaas niet dezelfde kwaliteit maar. Schijnt nu weer verbeterd te zijn na veel klachten.
Eens goed is dus niet altijd goed helaas. (en vice versa )
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
21-02-2020 16:19
Laminaat en vloerverwarming zijn niet de beste combinatie door veel warmte verlies/slechte geleiding. Ik zou even Googlen naar laminaat wat er speciaal geschikt voor is (weet niet of dat bestaat) of voor PVC gaan.

Dit. Hadden wij in ons vorige huis. Speciaal naar geïnformeerd en volgens de verkoper was het geen probleem. Ik heb het daar 10 jaar koud gehad.
Vloerverwarming...
Dat wordt even heel goed kijken qua ondervloer dan:

In een appartement moet het goed genoeg geluidsisolerend zijn (zijn eisen voor wat er in een appartement onder laminaat moet, anders heb je kans dat je bij klachten van (onder) buren je ondervloer alsnog moet vervangen.
Over het algemeen is een dikkere ondervloer vaak beter qua geluidsisolatie.

Maar bij vloerverwarming horen juist de dunnere geleidende ondervloeren. Zijn er genoeg, maar kijk dus goed naar een ondervloer die geluiddempend is en geschikt voor vloerverwarming.
Of daar folie onder moet is iets wat ik niet weet, maar dat is te googelen.

Behangklaar kan je dus echt niet zomaar zo laten. Zelfs als je het wilt behangen moet je vaak nog even glad maken, grootste gaten vullen en goed voorstrijken.

Je kan het dus best sauzen, maar dat gaat er niet hetzelfde uitzien als een gestucte muur sauzen.

Lees je even in, anders sta je straks voor wat nare verrassingen.

Ben je ervan op de hoogte dat je woning verzekerd moet zijn vanaf de de dag van de oplevering?
Dat je op tijd zelf energie en internet moet regelen?
Dat het handig is om een professional mee te nemen bij de oplevering om te controleren of er geen gebreken of beschadigingen zijn?
Pff ik krijg stress! Misschien kan ik beter vinyl nemen.
En ik ga dus echt alles moeten doen...

Verzekering enz komt goed.

Ik ging er ook vanuit dat alles wel goed zou zijn omdat het nieuwbouw is. Maar teamavocado denkt dat het nodig is om ewn professional mee te nemen om dat te checken... Die heb ik niet op voorraad. Het is tich ook zo dat je gewoon dingen kunt doorgeven ad woningbouw als er iets mis is? Liefst alles in orde natuurlijk.
fifty schreef:
21-02-2020 22:06
Pff ik krijg stress! Misschien kan ik beter vinyl nemen.
En ik ga dus echt alles moeten doen...

Verzekering enz komt goed.

Ik ging er ook vanuit dat alles wel goed zou zijn omdat het nieuwbouw is. Maar teamavocado denkt dat het nodig is om ewn professional mee te nemen om dat te checken... Die heb ik niet op voorraad. Het is tich ook zo dat je gewoon dingen kunt doorgeven ad woningbouw als er iets mis is? Liefst alles in orde natuurlijk.
De woningbouw zorgt overal voor als er iets aan de hand is.
Men gaat er hier gemakshalve maar vanuit dat je je appartement hebt gekocht en dan komen ze met die absurde ideeën aan.
Mocht je een toestandje tegenkomen in je huis dat niet klopt, even bellen en dan wordt het gemaakt.
Ik heb in een vorig huis overigens vinyl gehad dat niet van echt hout te onderscheiden was en daar heb ik maar een tientje per strekkende meter voor betaald, dus maak je niet druk meid, komt allemaal goed.

Misschien is het een plan om lekker even via het net te gaan winkelen om te kijken wat er allemaal te koop is voor je en waar je de beste prijsjes kunt verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn toevallig afgelopen zomer verhuisd naar een nieuwbouw-appartement met vloerverwarming. Er is speciaal laminaat voor vloerverwarming te koop, dat werkt prima. Wel moet je goed opletten met de ondervloer. De muren zijn bij behangklaar echt niet 'af', daar zul je echt nog wel iets mee moeten doen.
Cateautje schreef:
21-02-2020 22:16
De woningbouw zorgt overal voor als er iets aan de hand is.
Men gaat er hier gemakshalve maar vanuit dat je je appartement hebt gekocht en dan komen ze met die absurde ideeën aan.
Mocht je een toestandje tegenkomen in je huis dat niet klopt, even bellen en dan wordt het gemaakt.
Ik zou wel even alle hang - en sluitwerk en alle stopcontacten controleren, want dat wordt vaak nogal laat ontdekt als daar iets mis mee is. En dan is er een kans dat je het alsnog zelf moet oplossen.
watdachtjehiervan schreef:
21-02-2020 14:12
Wij hebben laminaat van de Hornbach. Daar heb je regelmatig flinke kortingen.
De Hornbach doet toch niet aan aanbiedingen?
Los daarvan: de huismerk-latex vond ik veel beter dan de grote merken. Ideaal en goede prijs.
Alle reacties Link kopieren
.

Inductie is fijn. Vergeet niet ook nieuwe ketels en pannen te kopen.
[/quote]
Hoeft niet hoor. Eerst even testen. Heel veel pannen doen het wel, zelfs ons oude emaillen steelpannetje. Dunne teflonpannen doen het niet.
Cateautje schreef:
21-02-2020 22:19
Ik heb in een vorig huis overigens vinyl gehad dat niet van echt hout te onderscheiden was en daar heb ik maar een tientje per strekkende meter voor betaald, dus maak je niet druk meid, komt allemaal goed.
Thanks... Ik vind het gewoon heel spannend. Het is ook snel gegaan allemaal. Ik ga zonder man, ook best een ding. Maar het komt goed. Dat moet ik ook maar even tegen mezelf zeggen.
Ik ga straks naar zo'n winkelcentrum met de kwantum, gamma enxbij elkaar. Ga ik daar even informeren. Ik waseral geweest maar toen had ik nog niet aan de vloerverwarming gedacht.
En vinyl is ook een optie.
TjunyS schreef:
22-02-2020 10:11
.

Inductie is fijn. Vergeet niet ook nieuwe ketels en pannen te kopen.
Hoeft niet hoor. Eerst even testen. Heel veel pannen doen het wel, zelfs ons oude emaillen steelpannetje. Dunne teflonpannen doen het niet.
[/quote]

Ik heb toevallig vorig jaar een pannenset gekocht die overal op kan.
hartjeJynx schreef:
21-02-2020 23:42
Wij zijn toevallig afgelopen zomer verhuisd naar een nieuwbouw-appartement met vloerverwarming. Er is speciaal laminaat voor vloerverwarming te koop, dat werkt prima. Wel moet je goed opletten met de ondervloer. De muren zijn bij behangklaar echt niet 'af', daar zul je echt nog wel iets mee moeten doen.
In welke prijsklasse kom je dan mbt laminaat?
Cateautje schreef:
21-02-2020 22:16
De woningbouw zorgt overal voor als er iets aan de hand is.
Men gaat er hier gemakshalve maar vanuit dat je je appartement hebt gekocht en dan komen ze met die absurde ideeën aan.
Mocht je een toestandje tegenkomen in je huis dat niet klopt, even bellen en dan wordt het gemaakt.

Mijn vorige appartement was ook nieuwbouw en van een woningcorporatie.

Er waren 10 appartementen, maar in de haast om alles op tijd klaar te krijgen was er 1 appartement niet opgeleverd door de aannemer aan de woningbouw. Dus met inspecties.

Dat ene appartement was die van mij. Heb uiteindelijk 2 kantjes aan A4 volgeschreven met dingen die niet goed waren. Heeft een half jaar geduurd voordat alles was opgelost.

Dus het is wel handig om iemand mee te nemen, want ook woningsbouwverenigingen kunnen fouten maken bij het opleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven