Verhuizen, huidige woning verbouwen?

27-02-2010 18:08 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn er uit, man en ik hebben plannen voor verhuizen naar een nieuw bouwwoning.

Niet dit jaar maar over circa 3 jaar, we zitten nu ruim 3 jaar in deze woning en willen liefst niet met een restschuld zitten.

Maar wat doen we verder aan verbouwen aan dit huis. Wat is wijsheid en wat is geldverspilling?

De keuken die er nu inzit bijv. wilden we eind v/h jaar vervangen, maar toen dachten we nog zeker hier 6 jaar te blijven.

De keuken die er nu inzit is van goede kwaliteit maar de afwasmachine bijv. valt beetje bij beetje uit elkaar.

De vloer die er ligt is van hout, maar vertoont slijtageplekken en hadden we ook willen vervangen.

Dan oogt het net wat frisser en dat helpt misschien ook bij de verkoop.

De badkamer is simpel, maar gaan we niet vervangen.

En 2 jaar geleden hebben we de zolder omgebouwd tot een supergrote slaapkamer van ruim 26 m2 door het plaatsen van een dakkapel.

Eigenlijk is het dus alleen de keuken en de vloer in woonkamer die er geleefd uitziet.

Hebben jullie tips of ervaringen?
Zou er geen geld meer insteken als je toch binnen niet te lange tijd weg wilt. En iedereen heeft weer 'n andere smaak, als je 'n huis koopt dan zet je er toch je eigen badkamer/keuken in en legt 'n vloer naar keuze. Stel dat je mensen zou treffen die gek zijn op 'n plavuizenvloer maar ze moeten extra voor jullie huis betalen omdat jullie nog 'n nieuwe houten hebben gelegd. Hoe goedkoper je huis weg kan omdat je er nu geen cent extra meer insteekt, hoe meer kans dat je het verkocht kunt krijgen.
Aan de ene kant eens met Nien, aan de andere kant: je moet er zelf ook nog een paar jaar in wonen. Ik zou de dingen waar ik me aan stoor, toch vervangen, zoals de vloer. Misschien een niet zo dure als dat ik er nog tien jaar zou wonen, maar tegen een sleetse vloer aan kijken jarenlang is ook niet fijn. En vervang de vaatwasser, niet de hele keuken. Het gaat toch om je woongenot en niet alleen om wat je huis in waarde vermeerderd.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik ben het niet met Elninjoo eens, ik zou gewoon vervangen wat je van plan was te vervangen omdat je nog minimaal 3 jaar in dit huis wil blijven. Dat is nog best een tijd, bovendien kan je niet in de toekomst kijken en weet je dus helemaal niet hoe je er over 3 jaar bijzit. Ik zou dus gewoon zorgen dat je nu zelf zo prettig mogelijk woont en dat je huis dan misschien makkelijker verkoopt is mooi meegenomen.
Am Yisrael Chai!
Nee, ik zou niet teveel meer doen, keuken is zo persoonlijk, kans is groot dat de nieuwe eigenaar er toch een nieuwe inzet. Zonde van het geld. Zou alleen een andere vaatwasser kopen.

Eens dus met Elninjoo.
Ik zou meer meegaan met het advies van Poezewoes. Beetje jammer om nog drie jaar ergens te wonen waar je éigenlijk wat dingen anders zou willen zien lijkt mij. Maar ik zou er ook weer nie tal te veel geld in willen steken, straks blijf je alsnog met een restschuld zitten. Volgens mij wordt je huis ook echt niet aantrekkelijker met een hogere vraagprijs 'omdat er zo'n mooie vloer en keuken inzitten', omdat dat dus zo persoonlijk is (als het huis van de overleden buurvrouw behoorlijk uitgewoond (want al 20 jaar niks aan gedaan) zo maar 20 000 euro kost (want er moet veel verbouwd worden) zou het zo maar wel veel aantrekkelijker kunnen zijn.
Haha,jeetje twee totaal verschillende meningen.

Dit dilemma lopen we dus ook tegen aan:

Drie jaar lang tegen een sleetse vloer kijken vind ik irritant en de keuken hangt me ook de keel uit.

Maar alles bij elkaar zal vernieuwen een slordige 25000 kosten.

Geld wat we in het nieuwe huis kunnen steken terwijl wat wij mooi vinden eventuele kopers foeilelijk zullen vinden, dus wat elninjoo zegt.

Winst zullen we er niet op maken schatten we zo in daarvoor hebben we er al best veel geld in gestoken.

Misschien moeten we idd voor een compromis gaan: bepaalde apparatuur vernieuwen.

En de vloer laten opknappen ( geen idee of dat uberhaupt mogelijk is want vorige bewoner had overstroming dat zie op sommige plekken duidelijk).

Was het een jaar dan was de keuze makkelijk, maar aangezien het om zeker 3 jaar gaat en wat FV zegt ( we weten niet hoe ons leven er na die drie jaar er voor staat) gaan we twijfelen.

Man is overigens hier makkelijker in, die wil best 3 jaar zo voortzetten.
Een echte houten vloer kun je makkelijk weer heel mooi maken door een schuurbeurt en nieuwe wax/ olie/ lak. Alleen vaatwasser vervangen en het huis netjes geverfd houden is wat ik zou doen.
Misschien de keuken een opfrisser geven? Deurtjes in een mooie kleurlak oid?
Als je waterplekken hebt in de vloer, is het misschien een idee om die op te laten schuren en in een mooie kleur beits op te frissen. Dan zie je het veel minder dan als je blanke lak gebruikt.
¤ 25.000,- voor de keuken en vloer? Dat kan een stuk goedkoper als je wil. Het ligt eraan welke keuzes je maakt.

Woongenot is heel belangrijk en daarom zou ik wel wat verbeteren aan wat je nu hebt. Maar houd er wel rekening mee dat je je investering niet terugkrijgt. Een andere oplossing is om niet nog drie jaar te wachten met verhuizen. Want met het geld dat je in woonverbetering steekt, kun je wellicht ook die restschuld teniet doen.
Drfeel en Poezewoes,de vochtplekken hebben we geschuurd en gelakt.

Maar je ziet de plekken nog wel, ik denk dat we anders een professional de hele vloer moeten laten doen, dat zal in ieder geval veel minder kosten dan een nieuwe vloer denk ik.

En het is wel een idee om de kastjes (nu soort beige/natural) op te frissen door een andere kleur.

Ann-Liv, dat is het bedrag wat we in gedachten hadden, maar toen was het de bedoeling dat we hier langer zouden blijven wonen.

En ja wat we er al ingestopt hebben dat krijgen we er sowieso niet uit. Als we over 3 jaar geen restschuld hebben zijn we al happy.

Je hebt gelijk wat betreft eerder verhuizen en met het geld wat we dan willen investeren de restschuld teniet doen.

Maar ik steek het liever het (nieuw) huis zelf.

Daarnaast is het project wat wij op het oog hebben waarschijnlijk vertraagd, dus pas over circa 3 jaar af.
Aha, das een stuk duidelijker. Ik zou inderdaad eens kijken wat het kost om je keuken op te knappen. Bij bijvoorbeeld Ikea heb je ook veel handgrepen: daarmee verander je de volledige uitstraling. Dan nog een frisse kleur en nieuwe vaatwasser en het voelt als nieuw!
Voor een nieuwe keuken en vloer hoef je toch geen 25000 euro kwijt te zijn? Vrienden van mij hebben net een nieuw huis gekocht en daar een prachtige houten vloer in gelegd en een nieuwe strakke Ikea keuken en die waren nog niet eens de helft van dat geld kwijt.

Of hebben jullie zo'n groot huis?
Am Yisrael Chai!
Ann Liv, we zijn er denk ik uit: het wordt ipv een verbouwing een renovatie!

Ipv voor een nieuwe keuken gaan we dus shoppen voor nieuwe handgrepen, nieuw apparatuur, vloer schuren en olieen, likje verf en voila!

FV, de benedenverdieping is vrij groot ( woonkamer en keuken 70 m2) en we wilden geen keuken van de Ikea, dus dan ben je vaker duurder uit.

We hadden circa 12000 voor de keuken in gedachten en circa 6000 voor de vloer inclusief vloerverwarming kom je op een hoger bedrag uit en vaak als je bezig bent dan komt er van alles bij: nieuwe deuren, trap maar ook renoveren want anders steekt die er armoedig bij etc. etc.
ik heb weleens gehoord dat je ongeveer 50% van de verbouwwaarde op kunt tellen bij de waarde van je huis. Zou je dus een keuken voor 12000 euro laten plaatsen, dan kun je 6000 euro bij de waarde van je huis optellen. Dan kun je dus nagaan hoeveel het je waard is om er de komende jaren te blijven wonen.Is die 6000 euro die je dus niet bij je huis kunt optellen het je waard.
krokusje nee niet echt, maar waar we ook een beetje van uitgingen is dat veel mensen liever een huis kopen waar niet veel meer aan hoeft te gebeuren.

Dus als bijv. de buren dezelfde woning verkopen voor een iets hogere prijs, maar wel opgeknapt dan is de keuze vaak snel gemaakt.

Een huis wat fris oogt ( niet dat het er hier nu verpauperd uitziet hoor!) verkoopt sneller dan een huis waar op het eerste oog heel veel aan moet gebeuren.

Maar dat gaan we dus nu mooi oplossen door een en ander op te knappen, maar niet voor een compleet nieuwe keuken en vloer te gaan.
Ik denk ook dat je huis makkelijker verkoopt als je het wel opknapt, zeker ook omdat een verbouwbudget steeds lastiger mee te financieren is. Ik denk echter niet dat het gaat lonen om dan nog eens 25000 voor alleen een vloer en een keuken erin te stoppen, dat moet voor veel minder geld ook te vervangen zijn! Let op aanbiedingen en kies iets uit wat neutraal is en ruimtelijk oogt (bijv een witte keuken en een niet al te donkere vloer).
Slim Donna om te kiezen voor opknappen. Scheelt je niet alleen in de kosten, maar ook in gedoe en rommel. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!
Je kunt de frontjes van je keuken ook laten spuiten. In Dordrecht zit een goede meubelspuiter. Ziet er vaak toch een stuk strakker uit dan zelf verven. Volgens mij heeft Djoels een paar maanden terug haar keuken laten spuiten en was ze erg enthousiast over het resultaat terwijl het niet eens heel erg duur was.
Ja, ik ws idd al druk aan het Google-en en komen uit op de frontjes laten spuiten.

We hebben er nog een nachtje over geslapen en we kiezen voor opknappen ipv alles nieuw.

Lekker verhelderend het Viva forum.

Ga even topic van Djoels zoeken elianne69.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven