Verhuizen naar Duitsland?

03-11-2013 22:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er forummers die in Duitsland wonen? Hoe bevalt het en was het moeilijk om er werk te vinden?
Oh wauw, dat katholiek gedoe zegt me niks. Ik heb jarenlang aan de voet van de Harz gewoond. Kirchensteuer heb ik ook voor bedankt.

Dat staat echt zo ver bij mij vandaan.
Ik heb een aantal jaar in Duitsland gewoond en in de zorg gewerkt. Ik vond het keihard werken voor minder geld. Ik kon nooit helemaal aarden en had op een gegeven moment erg heimwee. Ook had ik moeite met de hiërarchie die in Duitsland vaak voorkomt.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hoi TO,

Zelf woon ik net een maand in Noord Duitsland.

Ben nog bezig met het zoeken en vinden van een baan. Tot die tijd krijg ik Arbeitslosengeld 1. Tussendoor is mij een cursus aangeboden door de Agentur für Arbeit.

Dat is een cursus van 12 weken fulltime, waarbij je bepaalde vaardigheden kunt leren en ontwikkelen.

Zelf krijg ik nu als extra (gratis) cursus boekhouden. Ook wordt daarnaast actief met je gekeken voor een baan. Ze helpen je met het opstellen van je sollicitatiebrief en bijlagen.

Ook voor verzorging is er een cursus.

Dit project/cursus heet hier FTEC. Wellicht kun je daar naar informeren. Aan het eind krijg je er een certificaat voor
quote:cinnamonnswirl schreef op 04 november 2013 @ 10:51:

Hoi TO,

Zelf woon ik net een maand in Noord Duitsland.

Ben nog bezig met het zoeken en vinden van een baan. Tot die tijd krijg ik Arbeitslosengeld 1. Tussendoor is mij een cursus aangeboden door de Agentur für Arbeit.

...

mag ik vragen hoe je dat geregeld hebt? Ik dacht namelijk dat je eerst 3 maanden in Duitsland moest wonen en werken om Arbeitslosengeld te krijgen?

On Topic: NRW is leuk, zat te doen, veel Nederlanders ook dus met de heimwee zal het wel meevallen denk ik.

Kijk eens op verschillende Jobs Websites in Duitsland,misschien zit er iets interessants tussen, deze website bijvoorbeeld.
Mocht je op een gegeven moment terugwillen naar NL denk dan ook aan je pensioen. Is een complex verhaal en levert vaak veel problemen op als je in NL de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt. En een pensioen in Dld is vaak erg karig. De moeite van het verdiepen vooraf waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven