Verhuizen naar Duitsland?
zondag 3 november 2013 om 22:33
Ha wat fijn dat hier ervaren Duitslandgangers zijn. Ik weet eigenlijk nog niet eens zo goed wat ik wil vragen. Mijn man is Duits en wil misschien terug. Aan de ene kant schreeuwt alles in mij: ja, ik wil mee!! Rust, ruimte, natuur!! Maar ik zou dan mijn baan hier op moeten geven en dat is natuurlijk nogal wat in crisistijd. Dus ben een beetje in de war op het moment.
zondag 3 november 2013 om 22:53
Noordrijn-Westfalen, niet heel ver van de grens met Nederland. Maar ik woon en werk nu in een grote stad in het Westen van het land, dus op en neer reizen is niet echt een optie. Ben nu beleidsmedewerker bij een gemeente, zoiets zou ik daar natuurlijk nooit kunnen gaan doen. Maar ik heb wel werkervaring in de zorg. Zowel gehandicaptenzorg als ouderenzorg/thuiszorg.
zondag 3 november 2013 om 22:59
Mijn Duits is redelijk (middelbare schoolniveau) maar ik denk dat ik het wel naar een hoger niveau kan trekken. Heb wel een talenknobbel namelijk, heb zelfs ooit een diploma tolk/vertaler gehaald (helaas een andere taal dan Duits).
Weten jullie hoe de zorgsector (verzorging) in Duitsland geregeld is? Ik heb weleens gelezen dat er veel meer particuliere zorginstellingen zijn dan in Nederland. Zouden ze daar dan ook minder te kampen hebben met bezuinigingen in de zorgsector dan hier?
Weten jullie hoe de zorgsector (verzorging) in Duitsland geregeld is? Ik heb weleens gelezen dat er veel meer particuliere zorginstellingen zijn dan in Nederland. Zouden ze daar dan ook minder te kampen hebben met bezuinigingen in de zorgsector dan hier?
zondag 3 november 2013 om 23:06
zondag 3 november 2013 om 23:07
Sorry, die vraag over de zorgsector is wel erg breed gesteld zo. Zoals ik al zei: ben een beetje in de war momenteel. Het idee om naar Duitsland te gaan speelt al langer namelijk, maar was nooit heel concreet. Nu is er plots een kans dat mijn man er aan het werk kan, dus moet ik er ineens echt serieus over gaan denken wat ik dan wil...
Maar om de vraag over de zorg wat minder breed te maken: weten jullie of de werkloosheid in de zorgsector net zo hoog als in Nederland? In Nederland is het momenteel namelijk best moeilijk om ertussen te komen als je geen heel recente werkervaring in de zorg hebt - tenzij je heel jong bent en onder het jeugdloon valt.
Maar om de vraag over de zorg wat minder breed te maken: weten jullie of de werkloosheid in de zorgsector net zo hoog als in Nederland? In Nederland is het momenteel namelijk best moeilijk om ertussen te komen als je geen heel recente werkervaring in de zorg hebt - tenzij je heel jong bent en onder het jeugdloon valt.
zondag 3 november 2013 om 23:11
quote:-teuntje- schreef op 03 november 2013 @ 23:06:
De duitse zorg is wel anders dan de nederlandse, veel verpleeghuizen zijn christelijk en in zoverre dus idd particulier.
Er zijn heel veel ziekenhuizen, te veel als je het vergelijkt met omri.gende landen, dus er gaan zeker nog wel een aantal failliet of fuseren de komende jaren.Veel christelijke verpleeghuizen? En zijn die dan over het algemeen net zo grootschalig als hier, of is het daar veel gebruikelijker om wat kleinere tehuizen te hebben, met naar verhouding meer personeel? Hier in Nederland hoef je bij wijze van spreken de tv maar aan te zetten of je ziet klachten over de verpleeghuiszorg. Zou dat in Duitsland minder zijn?
De duitse zorg is wel anders dan de nederlandse, veel verpleeghuizen zijn christelijk en in zoverre dus idd particulier.
Er zijn heel veel ziekenhuizen, te veel als je het vergelijkt met omri.gende landen, dus er gaan zeker nog wel een aantal failliet of fuseren de komende jaren.Veel christelijke verpleeghuizen? En zijn die dan over het algemeen net zo grootschalig als hier, of is het daar veel gebruikelijker om wat kleinere tehuizen te hebben, met naar verhouding meer personeel? Hier in Nederland hoef je bij wijze van spreken de tv maar aan te zetten of je ziet klachten over de verpleeghuiszorg. Zou dat in Duitsland minder zijn?
zondag 3 november 2013 om 23:18
Je zou,moeten vragen hoe het met je diplomas zit en of die erkend zijn in nrw
Ik denk dat je best een reele kans hebt om werk te vinden in de zorg.
Verpleeghuizen heb je in groot en klein en je hebt dezelfde problematiek als in nl, te weinog personeel om echt goede zorg te bieden. (ik werk in de cure dus heb er wel redelijk kijk op)
Ik denk dat je best een reele kans hebt om werk te vinden in de zorg.
Verpleeghuizen heb je in groot en klein en je hebt dezelfde problematiek als in nl, te weinog personeel om echt goede zorg te bieden. (ik werk in de cure dus heb er wel redelijk kijk op)
zondag 3 november 2013 om 23:24
Ik denk dat je ook wel een goede kans hebt om aan het werk te komen in de zorg. Ik weet niet hoe het in andere deelstaten van Duitsland is, maar hier is het niet zo erg lastig om diploma's erkend te krijgen. Ook wat taal betreft zijn de eisen niet zo heel hoog (of lijkt in ieder geval), een aantal andere buitenlandse collega's kunnen zich amper verstaanbaar maken en zijn ook gewoon aan het werk
zondag 3 november 2013 om 23:36
Haha, dat katholieke aspect is wel een mooi cultuurverschil dan. Ik heb nota bene in Nederland bij een behoorlijk christelijke instelling gewerkt en daarvoor was het voldoende dat ik bij mijn sollicitatie beloofde dat ik het geloof van de bewoners zou respecteren, niet zou vloeken en indien nodig begeleiding zou geven bij kerkbezoeken en het gebed voor het eten.
zondag 3 november 2013 om 23:43
Ik heb ineens een idee. Diploma's in de zorg heb ik namelijk niet, ik ben al in de veertig en stam nog uit de tijd dat je als schoolverlater in de zorg kon gaan werken als 'onbevoegd groepsleider'. (En als je dan gemotiveerd en vaardig was, draaide je na een paar jaar mee als 'assistent' op alle mogelijke groepen. Ik heb dat tijdens en na mijn studie gedaan, eerst als bijbaan en daarna nog een paar jaar fulltime.) Zou het mogelijk zijn om in Duitsland een beroepsopleiding te gaan volgen? Dus bijvoorbeeld voor verzorgende, of activiteitenbegeleider, ik noem maar wat?