Verjaardagstress: help!

01-06-2010 16:37 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil mijn verjaardag vieren. Er komen rond de dertig gasten! En nu denk ik "dat is best veel!" Ik wil 's-avonds een buffet serveren van salades, hartige taarten (liever geen bbq). Ik vind alleen de hoeveelheden zo moeilijk in te schatten. Ik heb een boekje en daar staat in dat je moet rekenen op 10 hapjes per persoon. Dat zou betekenen dat ik 300 hapjes zou moeten maken? Kan iemand mij helpen? Een cateraar is wel erg duur, je betaalt snel 300 euro als het niet meer is. Mensen hapjes mee laten nemen kan ook maar dan zit ik nog steeds met de vraag "hoeveel dan?" Help.
Als je vijf mensen vraagt een hartige taart te maken heb je dus 5 taarten. Er vanuit gaande dat niet iedereen een kwart taartpunt eet omdat er ook nog ander eten is, zou ik dan bv nog 3/4 grote salades maken, brood en olijven erbij, flinke bak zaziki of andere dip en bv een lekkere pan soep. Die kun je ook nog bewaren als het niet op gaat. Reken op bv voor 15 man soep en dan geen enorme kommen maar een litertje of 4 ofzo. Wil je geen soep maken dan kunnen een paar nood-kant en klare quiches, simpele pizza's met wat extra verse ingredienten of een pan kleine gehaktballetjes in tomatensaus uitkomst bieden.

Succes en veel plezier ik heb dit vorig jaar voor 60 man gedaan en was groot succes!
Ik heb vaak 30 mensen met een verjaardag en ik doe altijd maar wat. Iedereen heeft altijd genoeg te eten.

Ik maak vaak van een kilo gehakt pittige gehaktballetjes, 1 of 2 plaatpizza's, stuk of 4 stokbroden of ander lekker brood met kruidenboter (die maak ik zelf van 1 pak boter, knoflook en verse kruiden) stuk of 4 franse kaasjes en nog wat salades. Van een kilo kipfilet sateetjes. Soms maak ik een grote schaal met gegrilde groente. Dan leg ik 2 courgettes in plakken, 3 aubergines, 3 of 4 paprika's, 1 pompoen in plakken, uien, venkel in stukken allemaal in een ovenschaal met veel knoflook, wat olijfolie en kruiden in de oven. Staat heel mooi op tafel als ik er nog pijnboompitjes, verse parmezaan overheen doe.

Meestal nog een frisse salade en dan ben ik klaar. Ik ben de hele ochtend bezig met hapjes met alles bij elkaar kost het niet te veel en iedereen is lekker aan het eten.
Een flinke pan soep (vijf liter pan), stokbrood stuk of tien, (pasta)salades een schaal of twee, rauwkost en fruit. En voor op het brood kruidenboter, slades en kaasjes.
MILF in the making ;-)
Ik denk dat je met 3 of 4 maaltijdsalades voor 4 personen (bijv. 1 met pasta, 1 met rijst, 1 met aardappels en 1 met couscous), 2 hartige taarten of quiches voor 4 personen en een grote pan soep al een heel eind bent. Daarnaast nog wat stokbroden/pides met smeerseltjes (kruidenkaas, tapenade, etc.), en een flinke fruitsalade en je bent klaar hoor. Laat je niet gek maken door het idee van 300 hapjes want die hoef je niet allemaal apart te maken, gewoon grote schalen neerzetten en iedereen zelf op laten scheppen. Het wordt vast hartstikke leuk, veel succes en plezier!
anoniem_16523 wijzigde dit bericht op 01-06-2010 16:55
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
30 volwassen mensen is hier ook zo'n beetje het aantal dat op feestjes komt (3x per jaar) en ik maak altijd een buffet. Ik neem zo'n 8 kilo vlees (rollade, kiptilet en rundergehakt) en daar maak ik van alles mee. Kipsalade, kip in stukjes en dan gekruid bakken, hamburgers, gehaktballetjes en schijfjes rollades. Een stuk of 5 salades waarvan 1 met pasta. Veel broodjes en nog wat zoete dingen zoals tiramisu, appeltaart, etc. Voor de kinderen knakworstjes in bladerdeeg en gewone knakworstjes (ook in trek bij de volwassenen). Soep vind ik onhandig (is mijn ervaring), mensen nemen het niet snel omdat ze al met een bordje staan en ikzelf heb een hekel aan eten uit plastic, dus ik zal niet zo snel soep uit een plastic kommetje eten. Wat vlees betreft, zet ik niet alles direct op tafel, de helft blijft in de koelkast. Ik vul bij als het nodig is en als het overblijft, kan ik het nog invriezen omdat het in de koelkast en niet de hele avond op tafel heeft gestaan.
Leuk, krijg er al zin in, ik schrijf jullie ideetjes op!

Knakworstjes voor de kinderen in bladerdeeg. Leuk idee. Nog meer ideetjes voor kinderen? Er komen er inmiddels nogal wat.
Als je soep maakt: soepstengels voor de kinders. Tenminste, daar maak ik mijn neefje en nichtje dolgelukkig mee. En verder gewoon lekker van alles, dan kiezen ze wel wat ze lekker vinden. Wraps met lekkere vullingen doen het overigens ook altijd goed!
kinderen lusten vaak van een salade het ene wel en het andere niet, zet voor hen minitomaatjes en stukjes komkommer of wortel in 3 schaaltjes weg, kunnen ze zelf beslissen of het samen wel lekker is. dressings hoeven ze vaak ook niet

en een ijsje als toetje vinden ze vast wel lekker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:alinevere schreef op 01 juni 2010 @ 17:28:

Leuk, krijg er al zin in, ik schrijf jullie ideetjes op!

Knakworstjes voor de kinderen in bladerdeeg. Leuk idee. Nog meer ideetjes voor kinderen? Er komen er inmiddels nogal wat.kleine hamburgers. Ik zet de hamburgers op tafel en een bak broodjes ernaast met flessen ketchup en mayonaise. Loopt hier als een trein , soms willen ze ook alleen maar een broodje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven