Verlichting in woonkamer

24-09-2013 10:32 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag: wat voor verlichting hebben jullie in de woonkamer hangen/staan?

Na in de nieuwe woonkamer meer dan een jaar tegen een kale peer aangekeken te hebben, wordt het - met de avonden die donkerder worden - tijd om een geschikte lamp op te gaan hangen. Die moeten we wel eerst vinden....

In de woonkamer hou ik van indirekt licht. Vroeger had ik halogeenlampjes, die aan 2 kabels hingen en naar het plafond wezen (daar is de huidige woonkamer te groot voor). Daarna had ik zo'n staande plafondstraler (met een 300W lamp erin; van die energieslurper wil ik af).

Maar wat dan? Alle spot-lampen die ik tot nu toe ben tegengekomen, vind ik persoonlijk niet erg aantrekkelijk. Ook geven ze soms zeer 'gericht' licht, en dan zit je op andere plekken weer in een donkere hoek.

Ik vroeg me dus af hoe anderen hun woonkamer verlichten... Wie heeft er leuke/goede ideeen? Plaatjes zijn erg welkom!
Ik heb 2 van deze aan weerszijde van de bank en aan de andere kant van de woonkamer naast de tv/boekenkast ook 2 :

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30223546/

In de keuken hangt deze :

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90262653/

Boven de eettafel hangt niks, die staat precies tussen de plafondlamp en een staande lamp in en er zit geen lichtpunt in het plafond daar.
quote:reisa1978 schreef op 24 september 2013 @ 11:33:

[afbeelding]

Twee van deze lampen.

Ik heb het altijd lekker donker in mijn huiskamer, ik lees er toch nooit en op bijna alle lampen zit een dimmer.

Die van Reisa heb ik in een staande lamp, en dan niet die kelkjes maar van die peertjes die op een soort kaars lijken, ja kan niet uitleggen.

Op de wandtafel staat een lamp die ook in verschillende standen kan.

Boven de eettafel ook een hanglamp met dimmer.

In de hoek nog een lampje die ik nooit aanheb.

Ik moet zeggen dat als ik alleen ben geen lampen aan heb, alleen de tv en de pc. Beetje bezuinigen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Is die bovenste een nieuwe van de Ikea DH?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
ik ben bezig om mijn nieuwe huis te verbouwen, maar het wordt ongeveer het volgende... Het plafond was goed dus er komen vooral nieuwe wandlamppunten.

in de open keuken spotjes

boven de bank een wandlamp die je kunt uittrekken

Boven de eettafel deze:

en in de hoek boven een dressoir deze

Oeh das een klein lampje Hij is in ieder geval van Tom Dixon (maar dan nep)

Met wandlichtpunten kun je wel een goed het licht verdelen.. Maar je moet het wel mooi vinden...
quote:Nouschi schreef op 24 september 2013 @ 14:15:

Is die bovenste een nieuwe van de Ikea DH?Nee hoor, ik heb ze al een jaar of 4 nu zouden er toen uit gaan volgens de medewerker in Utrecht, want daar hadden ze hem al niet meer. Helemaal voor naar eindhoven gereden toen, week later gewoon weer in Utrecht en nu dus nog steeds gewoon leverbaar.
Het klinkt een beetje alsof je op zoek bent naar 1 lamp voor je hele woonkamer. Dat gaat natuurlijk niet werken (of je moet idd 1 lamp met 300 watt nemen).

De mooiste verlichting krijg je als je in lagen werkt en directe en indirecte verlichting afwisselt. Dus boven de eettafel direct licht (1 of 2 hanglampen bijvoorbeeld), in de zitkamer een hangende lamp voor het algemene licht en naast de bank een staande lamp als leeslicht en nog 1 of 2 schemerlampen als sfeerlicht.

Ik vond lampen altijd ondingen en wist niet wat ik mooi vond totdat ik me er in ging verdiepen. Met een mooie lamp voeg je veel toe aan je inrichting.

Ik heb in de zitkamer en tussenkamer goedkope Ikea lampen hangen:

en

Boven mijn eetkamer komen twee van deze:

Als schemerlampen heb ik twee paardenhoofden, ongeveer dit idee (maar dan mooier)

Verder heb ik nog een houten retro schemerlamp, een schemerlamp met een soort zebra-print voet en een oranje retro lamp op mijn bureau.

En ik ben nog op zoek naar een booglamp zoals Spijker bedoeld.

Zit ik in ieder geval niet in het donker.
Die 2e hangt bij ons in de kinderkamer
Wij hebben in de woonkamer spots van occhio boven de ingebouwde boekenkasten. Zijn spots waar je een kleurfilter in kunt plaatsen waardoor ze heel mooi en fijn licht geven. Kan geen plaatjes plakken maar als je geïnteresseerd bent kan ik je wel een foto mailen hoe het eruit ziet.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 september 2013 @ 15:00:

[...]

Nee hoor, ik heb ze al een jaar of 4 nu zouden er toen uit gaan volgens de medewerker in Utrecht, want daar hadden ze hem al niet meer. Helemaal voor naar eindhoven gereden toen, week later gewoon weer in Utrecht en nu dus nog steeds gewoon leverbaar.

Ook lullig.

Ik had deze nog nooit gezien. Nou kom ik ook niet vaak bij de Ikea.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 26 september 2013 @ 16:21:

[...]

Ook lullig.

Ik had deze nog nooit gezien. Nou kom ik ook niet vaak bij de Ikea.Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hem ook nog nooit had gezien en hem nu ook niet vaak tegenkom eigenlijk. En ik heb hem ook nog nooit bij iemand amders gezien. Het is iig niet meteen te herkennen als een ikea-lamp, zoals met sommige wel is. Dat vind ik er wel leuk aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven