Verstopte leiding en verstopt luik

04-05-2012 01:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een week of twee hangt er een enorm vieze geur in m'n halletje. Beetje schimmel-achtige/bedompte geur. De badkamer en het aangrenzende toilet stinken niet. Ik woon in een benedenwoning van een flat.

Vandaag kwam er een 'rioolmannetje' langs om te kijken waar de geur vandaan zou kunnen komen. Hij gaf meteen aan dat er waarschijnlijk een leiding onder m'n huis verstopt zit en vroeg mij waar ik mijn luik had. Voor zover ik wist, zit er alleen een luik, voor m'n meterkast, in het portiek, maar toen hij die opende bleek die van de kruipruimte te zijn en niet het luik wat hij zocht.

Na wat getapdans door hem in m'n halletje blijkt Het Luik onder m'n (supernette) laminaat te zitten. Ik moest er maar meteen vanuit gaan dat die vloer er dus uit moet, want hij moet in dat luik zijn. Ik was een beetje in shock, want hoe...en hoe...en huh?! Vervolgens zei hij dat het niet ZEKER is van dat de verstopping daar zit (hij was vrij vaag) en dat dat eventueel bekeken zou kunnen worden door een cameraatje via de WC-buis (ofzo). Maar die actie kost de woningbouw zo'n 200 euro en daar wordt maar zelden toestemming voor gegeven.

Het is natuurlijk dom dat het luik niet toegankelijk is, maar ik heb het laminaat (wat in de hele woning ligt) overgenomen van de vorige bewoonster.

Als de laminaatvloer er inderdaad uit moet, gaat het me een behoorlijke duit kosten om die te vervangen (ook omdat ik iemand moet inhuren die dat kan).

Misschien is hier iemand die mij goede raad kan geven? Valt dit onder een verzekering ofzo? Kan ik het verhalen op de woningbouw? Die hebben de boel immers geïnspecteerd voordat ik hier kwam wonen.

Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van accepteren, maar ik vind het echt erg en lig er wakker van... Er zijn zoveel ergere dingen - ik weet het, maar het is in ieder geval fijn om even m'n hart te luchten...
Wat voor luik is dat dan? Want als er toch al een kruipluik ergens anders is, kan hij toch via dat luik, onder je woning komen?
Ja, dat dacht ik dus ook. Dat dat luik bij de meterkast daar voor was. Maar hij had zo'n minilampje op z'n telefoon, scheen een keer in dat gat en zei dat er nog een ander luik moest zijn. De leidingen liggen een stuk meer opzij zodat hij er er vanaf daar niet bij kon komen, zei hij. Nu is dat luik zo groot als een deurmat...vraag me af hoe groot dat andere 'verstopte' luik gaat zijn.

Het zou gewoon ZO zuur zijn als die vloer eruit moet, want die krijg je er dan nooit meer normaal in natuurlijk en dat moet je allemaal zelf dan maar regelen. En hoe vind ik dan ooit weer het juiste laminaat zodat het weer doorloopt in dat van de woonkamer...?
kunnen ze niet van buitenaf kijken? Daar lopen de leidingen namelijk ook.

Ze moeten de leiding toch openmaken en buiten is dat toch een stuk prettiger. Zit je ook niet met de prut uit de leiding in je huis.
Bedenkt me net, vaak zit er buiten een soort deksel op de rioolleiding. Die ligt dan wel onder de tegels maar die is er juist voor om in de leiding te kunnen komen!
Maar kliklaminaat kan je er toch uithalen en gewoon weer terugleggen? Je hangt dan waarschijnlijk voor wat nieuwe plintjes, maar toch niet voor een hele vloer?

Ik heb in mn hele huis 'tweedehands' laminaat, heeft eerst ergens anders gelegen, is daar uitgehaald en toen opnieuw gelegd. En dat kan prima en ziet er gewoon netjes uit.
Zeg maar Spijker.
Ja idd. Is het kliklaminaat of parket?

Het lijkt me dat het kliklaminaat is, want volgens mij mag je in een flat geen verlijmde vloeren hebben ivm geluidsoverlast.

En kliklaminaat is een eitje, daar hoef je echt niemand voor in te huren.

Kun je zelf.
Een soortgelijk geintje had een benedenbuurvrouw van me ook eens maar haar verzekering heeft het toen wel vergoed.
verba volant, scripta manent.
Laminaat is een eitje!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zelf zeker nooit gelegd. Is net lego, en je kan het dus weer uit elkaar halen en in elkaar zetten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Inderdaad, dat laminaat heb je er in 10 minuten uit en in 20 minuten weer erin. Als je bij het eruit halen de volgorde van de planken even onthoudt (misschien even nummeren op de onderkant), dan heb je ze in een zucht en een scheet weer erin. Veel sneller dan nieuw leggen, omdat alles al op maat is gezaagd. Heb je echt geen mannetje voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven