Vertellen over gift? [Lege OP]

19-01-2021 09:17 92 berichten
Opgelost
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 10:21
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
98.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:42
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. We hebben nog geen kinderen, en dat wil ik ook niet voor ik afgestudeerd ben. Dan wil ik eerst meer werken. Als er kinderen zijn, hebben we afgesproken dat we beiden 32 uur werken. Aangezien hij een master wo heeft en ik dan hbo, zal hij vast meer verdienen maar dan verdien ik in elk geval ook wat meer en zullen de verschillen minder groot zijn.

Ik hoop voor je dat het zo zal werken. Als ik om me heen kijk, zijn de afspraken voor er kinderen kwamen niet altijd geldig wanneer de kinderen er eenmaal zijn. Als je naar rato blijft inleggen en de zorg komt voor het grootste deel op jou neer, remt dat je carrieremogelijkheden en dus je verdienpotentieel. Die verborgen armoede ontstaat vanuit een schijn van rechtvaardigheid, vanuit de gedachte dat de persoon die het meest werkt en verdient ook recht heeft op het meeste geld. Maar de zorg voor kinderen is werk dat daarin onbeloond blijft, maar wel inspanning kost. De situatie is nu al zo dat je hem ervaart als onrechtvaardig, het wordt er, denk ik, niet beter op.
Alle reacties Link kopieren
Het geld wat je van je ouders gehad hebt is van jou en daar beslis jij zelf over.

Als je bang bent om dit aan je vriend je vertellen dan is de relatie niet goed want blijkbaar gaat het dan alleen maar over geld.

In de tussentijd zou ik dan niks zeggen en twijfelen over de relatie. Is dit wel echt wat je wil?
En als het (om welke reden dan ook) niet goed voelt voor je, vraag je toch of je ouders het bedrag voor je willen bewaren tot je het een keer echt nodig hebt?
Thalas schreef:
19-01-2021 09:40
Als partners naar rato inleggen en er is een groot verschil in inkomen tussen beide, ontstaat voor de minstverdienende een situatie van verborgen armoede. Deze verborgen armoede wordt groter als er kinderen komen en de minst verdienende het grootste deel van de zorg op zich neemt, waardoor haar verdienpotentieel nog kleiner wordt en het verschil tussen beide partners nog groter. Je staat nu aan het begin van dat leven in verborgen armoede. Je zou kijken of jullie hier iets in kunnen veranderen.
Dit!

Man en ik legden ook naar rato in toen we voor het eerst gingen samenwonen. Precies de dag dat we het huurcontract kregen kreeg ik ook een brief van het UWV; ze hadden per ongeluk jarenlang teveel betaald en ook per ongeluk dat pas na een aantal jaar gecheckt ipv elk half jaar te controleren.
Ik had deels Wajong uitkering en werkte deels. Man werkte fulltime. Daarnaast moest ik ook met een betalingsregeling het UWV terugbetalen. We hadden dus ook alles naar rato verdeeld, man had elke maand zo'n 500 euro 'vrij te besteden', ik had - na het betalen van het UWV - nog geen 100 euro per maand. Daar moest ik ook verzorgingsproducten, kapper, kleding, fietsreparatie e.d. van betalen. Ook hadden we een erg beperkt boodschappenbudget, en kon er niks gespaard worden - gezamenlijk. Man wilde niet een deel van zichzelf inleveren voor een gezamenlijke buffer, omdat ik ook niet spaarde. Na een paar maanden bleek deze verdelen erg oneerlijk en hebben we het anders gedaan.
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:30
Hij zei toen al gelijk 'wij' hebben geld gekregen... Wij als stel dus.
Zou mijn reactie ook zijn, zulke giften komen gewoon in de grote pot.
Verschil met jullie situatie is dat bij ons alles gemeenschappelijk is.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
19-01-2021 09:20
ja uiteraard maar we zouden beide vinden dat dit extra is en niet voor de vaste lasten maar ik zou dan ook wel weer iets leuks ermee doen wat ook leuk voor ons beide is.
dit
dianaf schreef:
19-01-2021 09:46
Maar dat hij meer verdient is dan toch ook zijn eigen verdienste? Dat jij minder verdient en niet bijna niet kunt sparen ook. Aan de andere kant, als je alleen zou zijn, dan zou je misschien niet rondkomen, dus je hebt al best een voordeel als je samen bent.
Als ik alleen woon, is het een geheel andere situatie want dan krijg ik huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:25
Het is ook omdat ik me best schuldig voel om het zelf te houden; een aantal jaar geleden hebben we van zijn ouders een groot bedrag gekregen en dat hebben we vrijwel helemaal gebruikt voor de verhuizing toentertijd... En het voelt het een beetje egoistisch dat ik dit nu wel zelf wil houden en dat vindt hij misschien ook.
Waarom wil je het zelf houden. Je kunt het toch buiten de “vaste lasten” inbreng houden maar er wel samen iets leuks mee doen?
Mijn partner heeft de afgelopen jaren veel voor ons betaald. Maar nu heb ik nog steeds weinig inkomsten en de zorgbonus gekregen. Mijn man 'gunt' dit mij als een fijne meevaller, júist omdat ik weinig heb verdiend de afgelopen jaren. Ik heb nog geopperd heb eea te betalen maar zijn reactie: hard gewerkt en weinig verdiend, dus dit is lekker voor jou. Erg fijn, maar ik had het ook zelf naar gevonden als dit extra geld in de huishoudpot zou zijn gegaan, eigenlijk. Voelt toch anders. Hij krijgt wel een kado van mij, trouwens.
Thalas schreef:
19-01-2021 09:47
Ik hoop voor je dat het zo zal werken. Als ik om me heen kijk, zijn de afspraken voor er kinderen kwamen niet altijd geldig wanneer de kinderen er eenmaal zijn. Als je naar rato blijft inleggen en de zorg komt voor het grootste deel op jou neer, remt dat je carrieremogelijkheden en dus je verdienpotentieel. Die verborgen armoede ontstaat vanuit een schijn van rechtvaardigheid, vanuit de gedachte dat de persoon die het meest werkt en verdient ook recht heeft op het meeste geld. Maar de zorg voor kinderen is werk dat daarin onbeloond blijft, maar wel inspanning kost. De situatie is nu al zo dat je hem ervaart als onrechtvaardig, het wordt er, denk ik, niet beter op.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik ben geen typische huisvrouw en mijn vriend wil liever kinderen dan ik. Dus hij zal er minstens net zo veel voor (moeten) doen.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar vind ze de reacties niks...
ExodusRedux schreef:
19-01-2021 10:07
Blijkbaar vind ze de reacties niks...
Wat bedoel je? Ik reageer zo veel mogelijk...
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:30
Hij zei toen al gelijk 'wij' hebben geld gekregen... Wij als stel dus.
En wat is precies de reden dat jij dat nu niet zegt? En dan niet als jouw extra deel voor de vaste lasten in te leggen maar gewoon een fijn bedrag om samen wat leuks voor te doen. Een nieuwe bank kopen bijvoorbeeld. (Mocht je binnen de levensduur van die bank uit elkaar gaan kun jij hem mooi meenemen)
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 10:09
Wat bedoel je? Ik reageer zo veel mogelijk...
Je hebt de OP weg gehaald
Alle reacties Link kopieren
Je mag je openingspost niet weghalen...
misschien beter even terugzetten anders krijg je een ban.

On topic: ik had zo’n ex... van de dertien jaar dat we samen waren was ik 7 jaar de hoofdkostwinner maar dat vergat ie voor het gemak toen hij de hoofdkostwinner werd. Hij kreeg vaak geld van zijn ouders en prima. Veel plezier ermee. Toen ik het een keer kreeg moest ik het maar eerlijk verdelen. Ook vond ie het niet eerlijk dat hij meer moest werken toen. Tsja, dat ik zijn kinderen baarde telde natuurlijk niet mee en dat ik door ziekte ook niet meer kon en mocht werken ook niet. Alles moest op een weegschaal. Heel vermoeiend. Maar wel alleen als het in zijn nadeel zou uitvallen.
Het is niet voor niets een ex.

Ik hoop dat jouw relatie niet zo is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
ExodusRedux schreef:
19-01-2021 10:10
Je hebt de OP weg gehaald
Ja omdat het al opgelost is dus het doet er verder niet meer toe, ivm herkenbaarheid weggehaald.
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik blij dat ik jou partner niet ben!

Als ik geld van mijn ouders zou krijgen dan zou ik blij zijn en die blijdschap met mijn partner willen delen.

Dat jij eerst gaat nadenken of delen wel gunstig voor jou is zou voor mij een mega afknapper zijn. Niet alleen om het geld.
Al vind ik het egoïstisch dat jij het niet wil besteden aan een bank waar je zelf ook plezier van hebt. Terwijl hij wel extra geld in de verhuizing heeft gestoken.

Ik zou geen partner willen die niet wil delen maar alles voor zich zelf wil houden

Maar nog meer omdat je de blijdschap dat je iets gekregen hebt geheim houdt.
Wat blijft er dan nog over van je relatie?
Als het je emoties ook niet meer kan delen.

En als je graag wat moois voor je zelf wil kopen dan zou ik als ik je partner was dat jou ook gunnen. Dat jij niet het vertrouwen in je partner hebt dat hij jou wat gunt zegt heel veel over jou.
Alle reacties Link kopieren
To jij hebt zoveel twijfels en "angsten" . Volgens mij heb jij toch kleine twijfels over de relatie.

Als jij echt bang bent dat hij het anders gaat bekijken dan moet je het niet vertellen.
Laat je ouders het voor je sparen als dat mogelijk is.

Ik kan aan je merken dat je het liever niet verteld. Dan doe dat niet maar ga wel even goed nadenken over je relatie.

Ik begrijp je gedachtengang wel , praat uit ervaring.
05-2019 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 10:18
2.70% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 10:13
Ja omdat het al opgelost is dus het doet er verder niet meer toe, ivm herkenbaarheid weggehaald.
Zo herkenbaar was het niet. En als je iets online plaatst wat je teveel vindt leiden naar jouw identiteit, moet je het in de eerste plaats al niet plaatsen.
Het is al opgelost lieve mensen, dank voor de reacties!
Beth1985 schreef:
19-01-2021 10:16
Zo herkenbaar was het niet. En als je iets online plaatst wat je teveel vindt leiden naar jouw identiteit, moet je het in de eerste plaats al niet plaatsen.
Je kunt je toch bedenken?
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 10:17
Je kunt je toch bedenken?
Dat kan, maar je kunt beter eerst de huisregels lezen voordat je je aanmeldt en iets plaatst.
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 10:17
Het is al opgelost lieve mensen, dank voor de reacties!
Hoe is het opgelost dan ?
Beetje oneerlijk dat je het normaal vind dat als zijn ouders iets schenken het voor jullie is en nu jouw ouders schenken het voor jou is .
Alle reacties Link kopieren
Toch apart dat mensen hun leven samen willen delen, samen kinderen willen, maar geld niet willen delen. Gooi alles op 1 hoop met een gezamenlijke spaarrekening, ben je van dat gezeik af.
ik geef mn bek ook maar een douw
Yildizlar schreef:
19-01-2021 10:20
Hoe is het opgelost dan ?
Beetje oneerlijk dat je het normaal vind dat als zijn ouders iets schenken het voor jullie is en nu jouw ouders schenken het voor jou is .
Het bedrag van zijn ouders toen (5 jaar geleden) is echt vele malen hoger dan dit bedrag. Het is opgelost als in: ik heb het tegen mijn vriend gezegd en we waren het beiden over eens dat ik het geld nu het beste op mijn spaarrekening kon zetten omdat daar eenmaal weinig op staat. In de toekomst ga ik een deel daarvan gebruiken voor de nieuwe bank (wanneer de winkels weer open zijn). Hier heb ik zelf voor gekozen en hij vindt het prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven