verwarming aan?

15-09-2009 21:55 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eventjes een vragje,

wanneer doen jullie de verwarming weer aan?

Het is nu erg koud in huis...........
Ik bedenk me trouwens dat ik best wel geluk heb met mijn huis, want mijn woonkamer heeft drie ontzettend hoge ramen aan de zuidkant en overdag hoeft de zon maar even te schijnen en het is lekker warm (soms zelfs heet) binnen.

De verwarming hoeft dus alleen aan als de zon niet schijnt of heeft geschenen en 's-avonds.

Even voor de lol: hoe zit het bij jullie met lampen? Lekker allemaal aan of toch liever milieu/energiebesparing?
Lampen bijna allemaal spaarlampen en heb zelfs een bureaulamp op zonnecel-energie. De batterij leg ik overdag in de zon zodat ik 's avonds licht heb zonder een stekker in het stopkontakt te hoeven doen. (bureaulamp is van ikea, klik hier)
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Jeetje wat heb ik dan een warm huis met enkel glas en kieren. Hier staat ie op 20 graden en ik heb de verwarming niet eens aan. Als ik het nu wat fris heb, doe ik iets warms aan. Ik moet het namelijk wel zelf betalen
Bij mij gaat hij ook nog lang niet aan.

Ik heb jammer genoeg geen thermostaat, dus moet bij elke verwarming de knop instellen van 0 t/m5. Echt vervelend!

De eerste jaren dat ik alleen woonde ging de verwarming pas aan als het buiten vroor. Vorig jaar heb ik hem eerder aangezet en zat er heerlijk warm bij. Maar ik ben me doodgeschrokken van mn eindafrekening + dat ik het overal buitenshuis veel kouder had. Dus dit jaar hou ik hem ook zo lang mogelijk uit. (Als er bezoek komt gaat hij natuurlijk wel aan.)

Ik zit trouwens wel meestal onder 4 halogene lampen die veel warmte afgeven, dus ik heb het vrijwel nooit koud als ik achter de pc zit.
quote:paloma schreef op 15 september 2009 @ 22:25:

[...]

.... Ik neem een kruik mee naar bed omdat ik naakt slaap en daar vind het nu wel te koud voor. En met kleren aan kan ik niet slapen, met of zonder kruik. Vandaar.Je zou ook eens een man in je bed kunnen proberen. Een echte vent is lekker warm
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:JoJootje schreef op 15 september 2009 @ 21:55:

Eventjes een vragje,

wanneer doen jullie de verwarming weer aan?

Het is nu erg koud in huis...........

Koud in huis? Nu, op dit moment, geeft mijn thermometer 25 graden aan. En dat is gewoon in Nederland. Ik heb de verwarming nog niet aangehad en de thermometer hangt niet achter het raam in de zon.

....

....

Ik zet mijn verwarming pas aan als de temperatuur in huis onder de 18 komt. Ik vind 18 niet koud; het is maar wat je gewend bent. Als je inderdaad altijd in de auto zit en binnen tot 23 graden stookt, dan voelt het koud, maar als je lekker buiten fietst en zo, kun je heel wat meer hebben.
De verwarming aan , daar is het echt nog geen tijd voor! En zo is het ook nog lang geen tijd voor winterjassen en winterdekbedden...maar bij ons is het altijd manlief die klaagt dat ie het koud heeft . Resultaat: hij heeft een dikke trui aan en ik loop in een t-shirt te puffen dat ik het warm heb. Verwarming staat nooit hoger dan 20 graden, tenzij bezoek inderdaad op zoek gaat naar zijn/haar jas, meestal vragen we het dan ook wel even bij binnenkomst. Mijn enige probleem: koude voeten (denk ijsklomp) als ik niet tijdig een paar knappe sokken aantrek. Beter voor het milieu en voor onze portemonnee.
Ik zou willen dat mijn huisje nog 21 graden zou zijn. Maar we zitten zeg maar met de achterste helft ingebouwd in de grond en hebben stenen vloer dus de kou komt er erg snel doorheen en op dit moment zegt de thermostaat 18,5 graden.

Ik probeer het ook zo lang mogelijk uit te stellen maar hij springt aan op 18 graden (in de winter 's nachts op 15) en dat is nu ik denk 2 keer voorgekomen deze maand. Ik probeer wel iedere zonnestraal op te vangen als de zon achter op het huis schijnt gaan alle gordijnen etc open om zo proberen het huis op te warmen en weer een aantal dagen weer vooruit te kunnen....wil volgend jaar toch echt niet wéér moeten bijbetalen
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik vraag mij af hoe het komt dat jullie huizen zoveel warmer zijn dan mijn huis.

Mijn huis is wel oud (1936), maar goed geisoleerd en zodra de zon schijnt, schijnt deze ook in huis. Voorkant op het oosten en achterkant op het zuiden. De zon heeft niet geschenen vandaag.

Maar toch was het vanavond 18 graden in huis en nu is het zelfs 17 graden.
quote:iris1969 schreef op 15 september 2009 @ 22:56:

ik vind op visite gaan bij mensen waar het koud is ook bijzonder ongastvrij, alsof ze liever zien dat ik gauw weer ophoepel....

Oei dat vinden onze gasten in de winter vast ook wij vinden het (veeel) te warm in ons huis als de verwarming hoger dan 18 staat. We willen het voor het bezoek best warmer maken, maar moeten dan zelf zomerkleren aan.

Het zal nog wel even duren voordat ie hier aangezet wordt
quote:summerbreeze21 schreef op 15 september 2009 @ 23:14:

[...]

Slaap in de zomer trouwens ook onder een dekbed.Ik ook en meestal ook nog met 'n nachthemd met lange mouwen, of het moet wel heeeeeel warm zijn.
quote:iris1969 schreef op 15 september 2009 @ 23:44:

Even voor de lol: hoe zit het bij jullie met lampen? Lekker allemaal aan of toch liever milieu/energiebesparing?

Buitenverlichting die aan gaat als het donker wordt en uit als het licht wordt.

In de badkamer 'n 5 watt spaarlampje dat 24/7 brandt.

Verder heb ik als ik thuis ben en nog niet naar bed mijn verlichting (hallogeenspotjes en 'n staande lamp met spaarlamp) in keuken en huiskamer altijd aan (als het donker wordt) Maar ik zit te computeren in 't donker, dat vind ik dan weer prettiger.
quote:Dana schreef op 16 september 2009 @ 02:13:

[...]

Kom op zeg: verwarming is voor koukleumen en airco is voor mensen die niet tegen hitte kunnen. Dat mensen allebei nodig zouden hebben gaat er bij mij niet in.Airco heb je in Nederland niet zo vaak nodig, maar als je ideale binnentemperatuur ca. 23 graden is komen er in de zomer soms dagen voor dat je moet koelen om 'n beetje in die richting te komen. Overigens heb ik alleen maar 'n portable airco en die doet alleen mijn bovenverdieping waar mijn computers staan. Niet zo gezond voor je apparatuur als het daar tegen de 30 graden loopt.
quote:elninjoo schreef op 16 september 2009 @ 06:59:

[...]

Buitenverlichting die aan gaat als het donker wordt en uit als het licht wordt.

In de badkamer 'n 5 watt spaarlampje dat 24/7 brandt.

Verder heb ik als ik thuis ben en nog niet naar bed mijn verlichting (hallogeenspotjes en 'n staande lamp met spaarlamp) in keuken en huiskamer altijd aan (als het donker wordt) Maar ik zit te computeren in 't donker, dat vind ik dan weer prettiger.Waarom staat er bij jou in de badkamer 24/7 een licht aan?
quote:Quirijn schreef op 16 september 2009 @ 08:20:

[...]

Waarom staat er bij jou in de badkamer 24/7 een licht aan?Veiligheid en gemak. Overigens maar 'n 5 watt spaarlamp, dus geen kostenpost.
Maar werk je niet overdag dan?
Ik zit hier met verbijstering te lezen over al die koukleumen.

Las zelfs dat als het op een kind zijn slaapkamer 17 graden is de verwarming aangaat. Zo bouwt je kind lekkere reserves op. Maar niet heus. Hier never nooit geen verwarming aan op de slaapkamers. Niks zo slecht als dat. We hebben vanaf april al geen verwarming meer aangehad en koud is het nog steeds niet. Ik heb wel een goed geïsoleerd huis gelukkig. En een tweekapper die behoorlijk vrij staat ook nog. Ik heb nu zelfs mijn achterdeur openstaan. Lekker fris. Mijn slaapkamerraam staat zomer en winter open. En als het echt koud wordt doe ik de rolluiken wel dicht. Maar mijn raam moet open.

Nee hoor hier nog geen verwarming aan. Heerlijk zo.
quote:Quirijn schreef op 16 september 2009 @ 08:28:

Maar werk je niet overdag dan?Ja, maar dat lampje blijft aan.
Ik vind het ook belachelijk om nu al de verwarming aan te zetten. Is echt nog niet nodig.

Ik heb het de afgelopen dagen s'avonds ook koud gehad, maar een dikke trui aan en sokken hielpen prima. Ook een extra raampje dicht deed het ook.

Ik vind het verspilling van de energie om nu al de verwarming aan te zetten.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:elninjoo schreef op 16 september 2009 @ 08:24:

[...]

Veiligheid en gemak. Overigens maar 'n 5 watt spaarlamp, dus geen kostenpost.

Dat is ook zoiets. Mijn man (en schoonouders trouwens ook) hebben ook zo'n tic. Als er een spaarlamp in zit, dan is het niet erg.

Ook een spaarlamp verbruikt energie en de hele dag (en nacht) aan laten is zo ontzettend onzinnig.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Hier is de verwarming ook nog niet aan, en zo lang het niet onder de 19 graden is in huis, gaat dat ook niet gebeuren (en dat kan best nog even duren). Als de verwarming aanstaat gaat hij niet hoger dan 19 graden. Hij gaat ook pas aan als er iemand thuis komt, en ook niet aan voor dat uurtje in de ochtend dat we ons klaarmaken voor werk. Onze thermostaat weet zelf hoe lang hij moet opwarmen om op temp. te zijn, en ook moet afkoelen.. dus daar begint ie automatisch mee (even voor we thuis komen, en even voor we naar bed gaan).

Ik ben echt best een koukleum maar trek liever een extra trui aan dan dat ik de verwarming hoger zet.

De verwarming gaat alleen aan in de woonkamer, niet in de slaapkamers. Dat is wat mij betreft totaal niet nodig, en ik krijg er ook nog eens hoofdpijn van als ik in de warmte slaap. Gewoon een goed dekbed, lekkere pyjama en dicht tegen elkaar aan kruipen!

Verlichting die aan staat als je weg bent,, dat is toch van de zotten! voor wie doe je dat?
ik heb makkelijk praten hoor want ik woon in een goed geisoleerde nieuwbouwwoning...ik verwacht pas in oktober eigenlijk en wij hebben de verwarming sinds april niet aan....

MAAR als ik het koud heb, heb ik het KOUD en gaat ie gewoon direct aan!
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 16 september 2009 @ 08:47:

[...]

Dat is ook zoiets. Mijn man (en schoonouders trouwens ook) hebben ook zo'n tic. Als er een spaarlamp in zit, dan is het niet erg.

Ook een spaarlamp verbruikt energie en de hele dag (en nacht) aan laten is zo ontzettend onzinnig.Ik ken ook mensen die allemaal lichtjes laten branden.. dat komt zo gezellig thuis
Ik heb de verwarming al wel een paar keer aangehad. Ben een kouwkleum. Mijn vriend is wat warmbloediger en heeft het bijna nooit koud. Gisteravond vond ik het koud. Dus verwarming even aangehad totdat het weer warmer aanvoelde.

Ik doe wel eerst een vest aan maar als ik het dan nog koud heb/krijg gaat gewoon de verwarming aan. Ik ga in mijn eigen huis geen kou lijden.

In de badkamer mag ik het ook graag warm hebben als ik onder de douche uit kom. We hebben helaas een douchecabine en ik vind het altijd zo koud als je daar dan uitstapt. In mijn oude bovenwoning had ik een heel klein badkamertje. Daar had ik een badkamerkachel in geplaatst. Voor het douchen even aan, lekker.

Ik heb iets van 15 jaar alleen maar een gaskachel gehad. Boven geen verwarming. Nou, dat is geen pretje hoor. 's Nachts je bed uit in de winter om te plassen en dan naar benede moeten brrrr.

Altijd koude voeten. In mijn huis nu zit gelukkig centrale verwarming, overal. Heerlijk.

Winterjas heb ik nog niet aan, heb wel een herfstjas gekocht en die is nu nog soms te warm. Ik heb alleen nog maar mijn zomerdekbed op bed liggen. 's Nachts heb ik het dan vreemd genoeg vaak bloedheet.

Ik denk best aan het milieu en mijn portomenee. Maar tot nu toe krijgen wij altijd nog geld terug van de Eneco. Hoe we het doen weet ik niet maar het is wel zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven