Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
@ sneeuwwitje: jeetje, wat naar. ik heb helemaal geen ervaring met katten en ongelukken, maar dit klinkt inderdaad niet heel goed. heb je ondertussen al contact gehad met de dierenarts? ik hoop dat die je verder kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
@ sneeuwwitje: wat ontzettend rot dat zoiets gebeurd is! Kan me voorstellen dat je je flink zorgen maakt! Hier ook niet veel ervaringen met ongelukken, ons vorige katje is wel aangereden, maar ze was op slag dood, dus geen ervaringen met herstel.

Hopelijk gaat het al wat beter met je kat! Wat zei de dierenarts?

Ik heb gisteren een afspraak gemaakt bij de DA voor de castratie van Sem. 1 februari is het zover.
Hoi LovelyLinny, mijn katertje is vorige week gecastreerd, alles was goed gegaan, vond het stiekem toch wel beetje eng, maar de dag erna rende hij al weer door het hele huis, jullie ook succes ermee he
Hallo!

Ik heb een vraagje;

Mijn kater is sinds een maandje een binnenkat geworden i.v.m. buren die glasscherven in de tuin hebben voor katten. Het gaat erg moeizaam om mijn kater binnen te houden. Hij wordt opstandig en sinds een maand plast hij in huis. Hij heeft voorheen altijd op zijn bak geplast, ondanks dat hij overdag buiten was. Nooit problemen gehad en nu ineens vind ik om de haverklap plassen. ( en geen kleintjes.. enorme plassen overal in huis.)

Toen ik vanochtend een enorme plas over mijn studieboeken vond, zakte mijn broek af... dit gaat wel erg ver. Het stinkt enorm en ik kan deze boeken wel weggooien.

Ik heb niet het idee dat het een lichamelijk probleem is, meer een gedragsstoornis.. opstandig omdat zijn vrijheid om naar buiten te gaan is ontnomen. Hij doet het voornamelijk ' s nachts.

Wat kan ik het beste doen? Weten jullie tips?

P.s. de kater is gecastreerd...

Alvast dank!
@Scorpion: wat naar dat je je kat om deze reden binnen moet houden. Ik weet niet wat wijsheid is, het zal inderdaad iets van protest zijn of een uiting van ongelukkig voelen. Misschien maar even de dierenarts bellen voor tips?

@Sneeuwwitje, hoe is het nu met de kat?
quote:Scorpion80 schreef op 24 januari 2008 @ 18:04:

Hallo!

Ik heb een vraagje;

Mijn kater is sinds een maandje een binnenkat geworden i.v.m. buren die glasscherven in de tuin hebben voor katten. Het gaat erg moeizaam om mijn kater binnen te houden. Hij wordt opstandig en sinds een maand plast hij in huis. Hij heeft voorheen altijd op zijn bak geplast, ondanks dat hij overdag buiten was. Nooit problemen gehad en nu ineens vind ik om de haverklap plassen. ( en geen kleintjes.. enorme plassen overal in huis.)

Toen ik vanochtend een enorme plas over mijn studieboeken vond, zakte mijn broek af... dit gaat wel erg ver. Het stinkt enorm en ik kan deze boeken wel weggooien.

Ik heb niet het idee dat het een lichamelijk probleem is, meer een gedragsstoornis.. opstandig omdat zijn vrijheid om naar buiten te gaan is ontnomen. Hij doet het voornamelijk ' s nachts.

Wat kan ik het beste doen? Weten jullie tips?

P.s. de kater is gecastreerd...

Alvast dank!

Hoi, allereerst kunnen ook hardnekkig buitenkatten gelukkige binnenkatten worden. Allereerst moet je wel checken of het geen lichamelijk probleem is. Een groot deel van de gecastreerde katers krijgt nl. blaasgruis of blaasontsteking en daar merk je weinig van behalve dan dat de kat overal plast behalve in de bak. Ga dus naar de DA! Snelheid is geboden want als de plasbuis dichtslaat heeft ie zonder ingrijpen nog 24 uur te leven! Ook stress kan blaasproblemen veroorzaken.

Zorg verder voor voldoende afleiding (speeltjes, krabpalen etc.) en gebruik een feromonenverdamper (bijv. Feliway, kan je kopen bij de dierenarts)

succes!
Scorpion, ik las in je andere topic al het verhaal over je buren! wat een vreselijk gedoen zeg. Kan me levendig voorstellen dat je je kat niet meer naar buiten durft te laten gaan!

Voor je kat is dat natuurlijk heel erg raar dat ie dat niet meer mag, dus dat zou z'n gedrag kunnen verklaren, hij begrijpt het niet en is het er niet mee eens. Tis tenslotte nogal een enorme beperking van zijn wereldje.

Maar ja, aan de andere kant, zou ik toch ook eerst laten nagaan door de DA of het niet toch iets lichamelijks is, je weet tenslotte nooit. En zoals Meds al zei, met blaasproblemen kan het heel snel gaan met een kat...

En als dat het niet is, kan je meteen met de DA overleggen wat er dan aan te doen is...
Toen bij mijn kat de blaasproblemen weer opdoken, merkte ik wel dat hij steeds wilde plassen, maar dat het niet lukte. Steeds heen en weer naar de kattenbak, drentelen, ongelukkig. Dus als je iets in die richting merkt sowieso ook naar dierenarts gaan...
OK.... Hoe lang blijft een kat krols?

Alex is afgelopen week krols geworden en de lol is er nu wel af (voor haar en voor ons al helemaal!). Beestje ligt de hele tijd klaar met de kont in de lucht en maakt onwijs veel herrie!!!

Maandag maar gelijk een afspraak maken bij de dierenarts.

Iemand nog tips om haar (en ons) lijden te verzachten?
hoi Biebeltje,

een kat kan tot 10 dagen krols zijn.

ik heb wel eens gehoord dat als je er zo weinig mogelijk aandacht aan schenkt, dat het dan sneller overgaat.

het verstandigst is denk ik gewoon om Alex te laten helpen, dan zijn jullie er vanaf en voor het beestje zelf is het ook niet goed om steeds krols te zijn.

ff doorzetten dus, sterkte!
@scorpion, hoe is het met je kater? Inmiddels iets beter of nog steeds overal plassen?
Biebeltje, wat vervelend zeg! kan me voorstellen dat het na zo'n tijd niet leuk meer is, voor beiden zijden! Ga je haar maandag bij de dierenarts laten steriliseren? of wil je dat niet?

Scorpion, hoest met je kater?

Yin, hoest bij jou met Blinky? En hoe is het verder gelopen met het naast de bak plassen van de oudste?

Sem is gisteren gecastreerd. Vond het best zielig voor hem! Maar ik denk dat ik het uiteindelijk erger vond dat hij. Hij was wel heel erg versufd de eerste 2 uur toen we thuis waren. Hij kwam echt z'n bakje uitlopen alsof ie dronken was en kon niet eens bij me op schoot springen. Hij liet ook wat bloed achter en was heel aanhankelijk. Maar een paar uur later liep alweer om eten te zeuren en sindsdien is weer de activiteit zelfve. Hij mag een paar dagen niet naar buiten en hij gaat echt tegen de muren op van de overtollige energie.
Hallo dames,

misschien dat jullie me kunnen helpen: we hebben thuis 2 katten (1 van 7 jaar, de andere is bijna 13)...sinds een paar dagen merken we dat de bakjes niet meer leeggegeten worden, en het lastige is dat de bakken naast elkaar staan zodat het moeilijk te zien is wie wel en wie niet eet.

Kattensnoepjes gaan er niet meer in en zelfs nat voer (dat ze alleen krijgen als 'extraatje', gewoonlijk eten ze brokjes) gaat er niet meer makkelijk in...vanavond merkte ik dat de jongste wel at maar de oudste helemaal niet, terwijl dat normaal gesproken een echte schrokop is!

Ik zie de jongste ook iets vaker eten dan de oudste maar zoals ik al zei kan het echt pure toeval zijn dat ik hem dan net zie eten terwijl ik langs de bakjes loop....ik ben niet de hele dag thuis en heb ze niet constant in het vizier.

Ik weet nu niet of de geur van het voer de oudste gewoon niet aanstond vanavond (was een blikje dat ze nooit eerder gehad hebben), want hij liep wel heel enthousiast achter me aan toen ik het bakje neerzette en elke keer als ik ze eten geef lopen ze meteen naar het bakje toe om te eten, dus mijn idee is dat ze wel WILLEN eten, maar ze doen het alleen zo weinig!

Heeft iemand misschien tips...andere brokjes hebben we al geprobeerd, maar zal ik dan toch weer hele andere brokjes kopen maandag...? Ik vind het echt heel vervelend en maak me ook veel zorgen dus alle advies is meer dan welkom!!

Aslvast heel erg bedankt!

x La
LovelyLinny, ik ga maandag bellen voor een afspraak. Hoop dat ze nog voor mijn vakantie (over twee weken) geholpen kan worden.
Lala, als je oudere kat wat minder eet dan anders zou ik me niet teveel zorgen maken. Oudere katten eten vaak wat minder of misschien is hij even niet zo lekker.

Maar als hij helemaal NIET zou eten is het een ander verhaal. Niet meer willen eten kan een teken zijn dat hij echt ziek is. Maar dan zijn er natuurlijk meerdere symptomen.

Het is voor een kat erg slecht om helemaal niet te eten. Als je zeker wilt weten welke kat de brokjes op eet en of je oudste kat eet dan zul je ze apart moeten zetten.

Heeft je oudere kat meer problemen, zoals overgeven, diarree e.d.?
up
Hallo

ik ben 3 weken geleden verhuisd van een eensgezinswoning naar een flatje, ik heb 2 katten, 1 van rond de 4 jaar en de ander is 10 maanden. Verhuizing is in principe goedgegaan, heb een vraagje over de kattenbak, die stond altijd op zolder, geen last van, nu in de gang en verplaatsen kan niet, maar ik hoor de katten vanuit mijn bed op de bak gaan, het schrapen maakt veel lawaai....zullen de onderburen dat horen en is er iets aan te doen.......geluid dempen ofzo.

Ik zit nu op 5 hoog, zien katten die hoogte wel, ik ga het balkon nog afzetten met kippengaas, maar ben bang dat met name de jongste telg, met zijn wilde capriolen wel eens naar beneden kan vallen net als de poes van Sneeuwwitje.....ben heel benieuwd hoe het daarmee gaat.....

Bedankt voor jullie reacties.
met Blinky gaat alles goed. ze is ondertussen even zwaar als Mousy, 't wordt een echt monster maar ze is ook echt lief, komt af en toe lekker bij je liggen, leuk beestje.

Mousy plast helaas nogsteeds naast de bak. we denken zelf dat het een gedragsmatig probleem is, want ze plast echt precies naast de ingang van de bak. als het een lichamelijk probleem zou zijn, dan zou ze overal wel plasjes achter moeten laten lijkt me. toch binnenkort voor de zekerheid een keer naar de dierenarts, je weet maar nooit. Voor nu hebben we kranten voor de bak liggen, die de meeste plas wel absorberen. We hebben al van alles geprobeerd, andere korrels, elke dag schoonmaken, maar tot nu toe lijkt 't allemaal weinig te helpen.

mocht iemand nog tips hebben, dan zijn ze welkom.

Fijn dat Sem de operatie zo goed doorstaan heeft! Toen me Mousy hebben laten helpen, was ze ook de rest van de dag heel duf. toch nog even het uitwerken van de verdoving. Hopelijk blijft je huis heel, als 'ie normaal gesproken gewend is naar buiten te gaan, zal het wel tegenvallen.

Ik weet niet hoeveel wachttijd er zit op een sterilisatie, maar dat zal wel meevallen, toch? een vriendin van me kon met haar kater de volgende dag al terecht omdat hij was begonnen met sproeien. Is Alex ondertussen al niet meer krols, of loopt ze nogsteeds te zeuren?
Yin, fijn dat het zo goed gaat met Blinky! en leuk dat ze lekker bij je komt liggen! Doet Sem ook veel, hij is ondertussen ook al 3 kilo.

Vervelend dat Mousy nog steeds naast de bak plast... Ik zou idd ook denken dat het gedragsmatig is, lijkt me idd dat het idd op meerder plekken zou moeten liggen. Misschien heeft de dierenarts daar ook wel tips voor...

Heb je 1 bak voor Mousy en Blinky? Misschien vindt Mousy het niet fijn om een bak te moeten delen zeg maar?

Ik ben ook blij dat Sem het zo goed doorstaan heeft, ik heb het idee dat ie nu al nergens meer last van heeft. Alleen overtollige energie! Hij doet echt alles wat niet mag, overal aanzitten, mee spelen. Heel veel mauwen.. s nachts helemaal... urenlang mauwen en aan de deur krabben... Komende nacht mag ie dus weer naar buiten :P

Biebeltje, volgens mij is er niet zoveel wachttijd. Bij mijn DA kon het ook allemaal vrij snel, denk dat als je maandag belt, je zeker het eind van de week al terecht kan. Hopelijk gaat het snel weer wat beter met Alex!!
Geweldig dat Sem alweer zo actief is. Da's wel beter dan het topic dat ik deze week las over een kat die niet bij wilde komen uit verdoving...

We hebben 2 kattenbakken staan. In het begin hadden we er 1, maar vrij snel nadat Mousy begon met naast de bak plassen, hebben we een tweede neergezet. Blinky maakt daar sowieso gebruik van, Mousy heb ik er nog nooit op gezien. wij denken ook dat Mousy die ene bak wil claimen, maar je kan niet de andere kat verbieden erop te gaan. We hebben nu een bak boven en eentje beneden, nog 1 kunnen we niet kwijt, dus dat is geen optie. Nog maar even aankijken, want verder doet ze 't hartstikke goed, eet goed, drinkt goed, komt nog lekker aandacht halen.
quote:annetd schreef op 03 februari 2008 @ 12:10:

Lala, als je oudere kat wat minder eet dan anders zou ik me niet teveel zorgen maken. Oudere katten eten vaak wat minder of misschien is hij even niet zo lekker.

Maar als hij helemaal NIET zou eten is het een ander verhaal. Niet meer willen eten kan een teken zijn dat hij echt ziek is. Maar dan zijn er natuurlijk meerdere symptomen.

Het is voor een kat erg slecht om helemaal niet te eten. Als je zeker wilt weten welke kat de brokjes op eet en of je oudste kat eet dan zul je ze apart moeten zetten.

Heeft je oudere kat meer problemen, zoals overgeven, diarree e.d.?

Hoi annetd, hartstikke bedankt voor je reactie;

vanochtend weer brokjes gegeven en de jongste begon meteen te eten terwijl de oudste weer lekker in het mandje ging zitten...nu is uit zijn bakje een klein beetje gegeten, maar ik heb het hem zelf niet zien doen...gelukkig ben ik morgen een vrij groot deel van de dag vrij dus ik ga proberen ze apart te zetten al wordt dat wel lastig! De oudste heeft overigens verder helemaal geen problemen: niet spugen, geen diarree oid.

Vanavond ga ik weer proberen het 'oude snoepvoer' (het natte voer) te geven...daar is hij namelijk echt dol op, dus even kijken wat hij doet. Bedankt!

x La
Woensdagmorgen kan ik haar afleveren...

Het was afgelopen nacht weer flink raak. Ieder uur wel wakker geworden van haar geschreeuw. En overdag is ze natuurlijk hartstikke moe. Wel opgevallen dat ze er minder last van heeft als je haar bezig houdt met spelletjes.

M'n zusje bleef afgelopen weekend slapen, maar die heeft niets gehoord (slaapt met de deur dicht). Gelukkig maar. Helaas werkt het voor ons niet om de deur dicht te doen want dan gaat Cyria overstuur.

Dus woensdag mag het arme mormel onder het mes.
Fijn dat je zo snel met Alex terecht kan, Biebeltje!

logisch dat de moe is, merk je ook al dat ze minder eet? als ze krols blijven, eten ze uiteindelijk minder en vallen ze ook af. niet zo goed dus.

nog 2 nachten doorzetten en dan ben je er als het goed is vanaf.

sterkte met de laatste loodjes!
Biebeltje, wij kregen eens van een dierenarts de tip om de natuur na te bootsen met een wattenstaafje... Wij hebben het niet durven proberen, haha!

Veel succes ermee, twee nachtjes is wellicht nog te overzien? Na de operatie is hier de krolsigheid in elk geval verdwenen. Als er bezoek komt met sterke aftershave wil poes nog wel eens rare capriolen uithalen, maar dat is vooralsnog vooral grappig.
quote:Ann Liv schreef op 04 februari 2008 @ 11:49:

Biebeltje, wij kregen eens van een dierenarts de tip om de natuur na te bootsen met een wattenstaafje... Wij hebben het niet durven proberen, haha!

dat zei de assistente van onze vorige dierenarts ook tegen ons.

ik vond 't zo'n raar idee, heb dat ook niet gedaan.

maar blijkbaar moet het dan dus wel helpen, als die tip vaker wordt gegeven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven