Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Net terug van de dierenarts.

Hij heeft ontstekingsremmers/pijnstillers gekregen voor zijn pijnlijke rug en heup. Dit moet ik hem twee weken geven en dan moeten de klachten minder worden. Zo niet dan wordt er een foto gemaakt.

Waarschijnlijk gaat hij als hij minder pijn heeft ook beter eten. Zijn gewicht was prima en hij is niet te mager (waar ik bang voor was) maar gewoon perfect op gewicht. De dierenarts gaf aan dat de meeste katten gewoon te dik zijn dus in vergelijking met hen is hij idd mager. Maar ik moest wel heel streng zijn met eten. Ik mag hem geen lekkere hapjes meer voorzetten maar gewoon zijn eigen eten. En net als bij kinderen er weinig aandacht aan besteden. Oei en ik maar hapjes aanbieden elke keer. Voelde me net een overbezorgde mama. Hi..hi.. daar ging ik mooi de fout mee in Dus gewoon zijn eigen Royal Canin Kitten36 voer voor hem.

Verder hoorde ze ook een hartruisje en dat was voor het eerst. Daar schrok ik wel van. Voor nu heb ik daar gistsnoepjes met taurine voor meegekregen. Het kan zijn dat het vanzelf over gaat. Mocht het blijven dan een echo van zijn hart.

Hij zit nu een beetje bedrukt te kijken want als klap op de vuurpijl kreeg hij ook nog eens zijn chip vandaag. Tja ik dacht als we er dan toch zijn doen we dat maar meteen erbij. Maar hij heeft zich goed gedragen, ben helemaal trots op hem!

AnnaAnna hoe gaat het met jouw kat vandaag? Merk je al wat vooruitgang?
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Jeetje Anne, wat een dag voor je kattenbeest! Verleidelijk om je kat te verwennen, maar als je dan hoort dat dat echt niet goed is... Hoop dat ie snel minder pijn heeft en meer gaat eten! Dat hartruisje is wel naar! Kan dat eigenlijk kwaad?

Mijn kat is weer thuis, vanmiddag is mijn vriend naar de DA geweest, was weer moord en brand natuurlijk. Urinetest en bloedtest gedaan, vannacht nog steeds niets gegeten en niet gepoept (tja, wat valt er te poepen als je niet eet..) Vanmorgen leek ie wel iets vrolijker en hij ging mee naar de badkamer.

De dierenarts kwam er eigenlijk niet uit wat t was en heeft t nu voorlopig op nierfalen gegooid, maar zeker is ie niet... ik heb speciaal voer en medicijnen meegekregen en de komende dagen wordt t spannend.

We namen m net even mee naar de benedenburen (het is een heel groot herenhuis hier, normaal kan ie door t hele huis lopen) en hij leek wel in zn hummetje en begon zelfs weer aan een bank te krabben (foei stouterd! ) maar toch blij dat ie weer wat actief is. Ben benieuwd hoe t verder gaat!
Hé AnnaAnna dat is positief dat hij kattenkwaad uithaalt!

Hier ook weer een actievere kat. Poeh hé ik was even vergeten wat een herrie hij kan maken

Hij heeft de kolder weer in zijn kop en is weer heerlijk actief en aan het spelen. Helaas ook vannacht en dat was niet bevorderlijk voor de nachtrust. Maar ik ben al lang blij. Hij eet ook weer zijn normale brokjes. Gelukkig heb ik hem niet helemaal verpest met mijn verwennerij.

Straks krijgt hij zijn medicijnen (via pipetje) dus dan weer even een minder blije kat.

Het hartruisje hoeft niet echt erg te zijn, maar dat hangt van een aantal zaken af geloof ik. Afwachten dus hoe het zich gaat ontwikkelen.
Goedemorgen iedereen!

Ik weet niet of jullie hier met een vaste groep posten (en of ik daarmee dus inbreek), maar zit eigenlijk met een vraag waarop jullie misschien wel een antwoord hebben.

Mijn kat is sinds gisteren ter observatie bij de dierenarts, omdat hij een hartruis en vocht achter het hart blijkt te hebben. Gelukkig is hij vannacht wat opgeknapt en als dit zich weet voort te zetten, gaan we morgen een hartecho laten maken om te kijken waar het probleem mogelijk vandaan komt. De kans is dus aanwezig dat hij een hartoperatie moet ondergaan. Nu heb ik alles voor mijn lieve beestje over en ik steek me er desnoods voor in de schulden, maar hebben jullie hier ervaring mee? Hoe het beestje er daarna is uitgekomen? Hoe duur ongeveer een dergelijke operatie was? Dit laatste gaan mijn vriend en ik natuurlijk ook nog met de DA bespreken, maar het zou fijn zijn om een beetje ergens op voorbereid te zijn als dat mogelijk is........

Alvast bedankt.

Groetjes, Ayla520
Een mening is als een erectie. Je hebt er zo een, maar dan moet je hem nog staande zien te houden. Anders wordt het al snel slap gelul...
Hoi Ayla520,

Je breekt niet in hoor, iedereen is hier welkom.

Wat vervelend dat je kat ziek is en waarschijnlijk geopereerd moet worden. De kosten van een operatie kunnen best oplopen. Wat een dergelijke operatie kost durf ik je niet te zeggen. Maar om een indicatie te geven, mijn vorige poes is aan haar schildklier geopereerd en dat heeft mij toen zo'n 400 euro gekost. Met daarbij het vooraf gaande bloedonderzoek was ik in totaal 500 euro kwijt.

Ik kon het gelukkig toen betalen maar misschien is het mogelijk een betalingsregeling te treffen met je dierenarts?

Voor mijn huidige kat heb ik nu toch maar een ziektekostenverzekering afgesloten. Ik heb daar wel over lopen twijfelen maar de dierenarts gaf aan dat het zeer de moeite waard is. Maargoed daar heb je nu niets aan.

Heel veel succes en laat je nog even weten hoe het gaat?

Groetjes,

ADM

PS

Ik heb de verzekering gebeld en de kosten van voor het chippen worden ook gewoon gedekt. Alleen er is een chipnummer nodig voordat ze uitgaan tot betaling. Het maakte dus niet uit dat ik kosten heb gemaakt voordat hij gechipt was. Viel me alles mee!
anoniem_52617 wijzigde dit bericht op 18-06-2009 17:20
Reden: kromme zin
% gewijzigd
Nou die kat van ons is weer bijna helemaal de oude. Hij heeft zojuist een jonge mus gevangen. Zo zielig

Maar wel knap hoe hij het voor elkaar krijgt om terwijl hij aan een tuigje vastzit (met belletje) er een weet te vangen
quote:AnneDaisyMay schreef op 19 juni 2009 @ 13:46:

Nou die kat van ons is weer bijna helemaal de oude. Hij heeft zojuist een jonge mus gevangen. Zo zielig

Maar wel knap hoe hij het voor elkaar krijgt om terwijl hij aan een tuigje vastzit (met belletje) er een weet te vangen Gelukkig maar, aan de ene kant wees er blij om! Ik heb ook een keer, midden in de nacht uurtje of 3, een mus uit de bek van een van mijn katten gepakt... hij leefde nog... en ik was stomdronken en helemaal overstuur hahaha heb gelijk mn vriendin gebeld wat moet ik nou met die vogel, jank jank jank. Ik heb m heel laf in de bosjes gezet. De volgende ochtend was ie dood.
woon sinds een jaar in een huis met tuin en heb 3 katten.

nu had ik vandaag weer es een aanvaring met de buurvrouw die klaagt dat de katten in haar tuin graven en bij haar naar binnen lopen (haar man heeft astma, en ze maken het huis vies enz.)

nu kan ik me er niks van aan trekken, maar als zij er echt last van hebben dan kan ik dat niet maken (en ik heb geen zin in gezeik )

nu heb ik boven ook nog een vrij groot balkon, met daarvoor ook nog wat ruimte (das een stuk met alleen maar grint, maar het is beter dan niks) daar heb ik ook een luikje want dat paste niet in de beneden deur. naar buiten kunnen ze dus evengoed wel als ik ze niet meer in de achtertuin laat.

alleen die ruimte vinden ze wel heel erg prettig, en ik vraag me dus af of het niet zielig is..... en bovendien snappen ze het ook niet helemaal dat ze niet meer in de achtertuin mogen, maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn.

wat denken de andere kattenkenners? schijt aan de buren of schijt aan de katten??

oww en bovendien, 1 van mijn katten heeft uitgevonden om ergens in de buurt een vijver leeg te vissen. hij is al met 4 vissen thuisgekomen (en 3 vogels en 1 muis )
Ayla520, geen ervaring met een dergelijk probleem en operatie. Ik hoop dat je dierenarts je inmiddels meer duidelijkheid heeft gegeven over de prognose en de kosten. Is de foto van je avatar ook echt je kat? Zo ja, wat een snoezig beest! Beterschap voor hem!

ADM, fijn dat je kat weer fit is. Onze kat was deze week ook wat ziek (geen da-geval zoals bij jou hoor) en ik ben dan ook niet in mijn hum. Fijn om te zien dat ze weer op eten aan het roven was (terwijl ik dat al-tijd afstraf. Nee echt! ).
nog even een kattendillema,

Mijn poes ( ruim een jaar) gaat als we met vakantie gaan altijd naar mijn ouders. Prima oplossing, ze is daar na even wennen altijd prima op d'r plek. Zelfde geld voor de twee katten (poes en ex-kater) van mijn zus, die gaan ook naar mijn ouders. We gaan eigenlijk nooit tegelijk op vakantie, behalve dit jaar dus, nu gaan we dus een kleine week tegelijkertijd weg.

Zou dit goed gaan tussen onze katten? Of zou zuslief of ik toch een andere oplossing moeten zoeken?
Hangt van de poezen af. Ik heb momenteel twee logées, de katten van mijn moeder, naast mijn eigen 4 katten. Mijn poezebeesten zijn totaal niet territotiumdriftig, dus er wordt niet gevochten of geslagen. Beetje blazen, meer niet.

Logéepoes 1 is een hele relaxte poes en loopt al door het huis. Logéepoes 2 is veel meer op zichzelf en zit ergens onder een bed. Die gaat al in de gordijnen als één van mijn poezen alleen maar 'hallo' zwaait.

Ze zijn hier nu 2 dagen ik ik vermoed dat het allemaal nog wel rechttrekt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 19 juni 2009 @ 19:09:

[...] als één van mijn poezen alleen maar 'hallo' zwaait.

mijn poes is een beetje een schijterd, dus ik ben een beetje bang dat ze ook de hele tijd onder een kast of bed gaat zitten.

Aan de andere kant wilde mijn moeder het wel wagen en in het ergste geval mag mijn kat dan alleen boven komen en die van mijn zus blijven dan beneden. Zou voor een paar dagen ook nog wel moeten gaan, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
@ DesperateHousewive: Mijn kat mag momenteel ook niet naar buiten en is veroordeeld tot het balkon. Nou moet ik zeggen hij vermaakt zich kostelijk Dus mogelijk dat hij er prima aan kan wennen. Kwestie van uitproberen denk ik. Maar kunnen ze je kat niet gewoon wegjagen evt. met water? Dat hij zo schrikt en er niet meer binnen wil komen?

@ Germanwings: Wat een dilemma zeg. Poeh ik denk dat het heel erg van de katten afhangt zoals poezewoes al zei.

Hier nog even een foto van mijn monster.
Annedaisymay, wat een schatje! En dat rode tuigje staat haar leuk! Hoe oud is ze?

Ik had ook een zwarte kat. Ik mis haar zo vreselijk!
Wereldmeid ik weet het wat het is om een kat te moeten missen... mijn lieve lapjespoes heb ik in februari in laten slapen

Deze kanjer is een mannetje en is nu ruim een half jaar. De foto is twee maanden geleden gemaakt dus hij is alweer een stuk groter. Maar het blijft mijn baby
O sorry ik wist niet dat het een kater was. Ik had het over 'ze'.
Vraag over mijn kattenmonster (want dat is ze echt op het moment)

We wonen sinds een jaar in een huis met tuin. De eerste maanden ging het prima en bleven de poezen netjes in de achtertuin.

Maar onze poes weet nu hoe ze weg kan komen, en doet dat ook voortdurend. We hebben dichtbij een hele drukke weg dus ik wil ze liever niet uit de tuin, maar de dame heeft de vrijheid geproefd (is al een aantal keren ontsnapt) en nu mag ze alleen buiten als we erbij zijn. Maar daar is ze het uiteraard niet mee eens. Om haar frustratie kwijt te raken is ze nu steeds zich aan het afreageren op ons zoontje van 3. Ze slaat hem op zijn benen en zit de hel dag te janken bij de achterdeur. Ze was altijd zo lief, maar nu is het echt een draak. Onze kater vindt het allemaal wel prima en blijft gelukkig wel in de tuin, die kan er uren zitten (tuin is best groot)

Zou een tuigje een goede oplossing zijn? Kun je een poes van 8 daar nog aan laten wennen?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:AnneDaisyMay schreef op 19 juni 2009 @ 22:22:

@ DesperateHousewive: Mijn kat mag momenteel ook niet naar buiten en is veroordeeld tot het balkon. Nou moet ik zeggen hij vermaakt zich kostelijk Dus mogelijk dat hij er prima aan kan wennen. Kwestie van uitproberen denk ik. Maar kunnen ze je kat niet gewoon wegjagen evt. met water? Dat hij zo schrikt en er niet meer binnen wil komen?

@ Germanwings: Wat een dilemma zeg. Poeh ik denk dat het heel erg van de katten afhangt zoals poezewoes al zei.

tja ik heb al tig x tegen de buurvrouw ook al gezegd dat ze met water moet gaan smijten maar daar heeft ze geen zin in... ze moeten erg wennen aan dat ze niet meer in de tuin mogen, en ze kijken heel zielig , heel moeilijk te weer staan. ze hebben dan nog wel het balkon en een flinke ruimte daarachter (hoe moet ik dat uitleggen..... achter de balkons is nog een ruimte met grint...)

zo'n tuigje wordt met een volwassen kat denk ik erg moeilijk..... het schijnt dat als je het al doet als ze nog kitten zijn dat het wel lukt. bij mijn katten is het geen doen. de 2 oudste friemelen zich er altijd weer uit.......
Is een kattenren geen optie?

Mijn katten vermaken zich prima in een kattenren. Die is ongeveer 2m hoog, 2m lang, 1.50m breed. Hij begint bij de achterdeur. Die kan gewoon open/dicht. En de katten kunnen door het kattenluik.

Zoiets:

http://www.banninkshof.nl/kattenren/RenBoornbergum.jpg

En in de ren hebben ze een krabpaal, een trappetje en diverse plankjes.
Hey hallo,

Handig zo'n topic want ik heb even een kattenvraagje. Ik ga binnen kort verhuizen naar een groter huis en een buiten. Ik kan eindelijk een kat nemen! Ik wil een kitten en nou heb ik gehoord dat er voorjaars en najaars nestjes zijn ofzo. En dat kittens uit een bepaald seizoen beter zijn dan uit een ander. Hebben jullie enig idee of dit klopt of is het een fabeltje??

En nog handige tips waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een kitten? Ik ben van plan om via marktplaats of bekenden uit omgeving een nestje op te zoeken en daar een kitten uit te nemen.

Bedankt alvast!
Volgens mij is het een fabeltje dat najaarskatjes zwakker zijn dan voorjaarskatjes! Het heeft er méér mee te maken waar je ze vandaan haalt.

Er is ook een recent Viva Kittentopic: http://forum.viva.nl/forum/list_messages/48602
Het klopt niet dat najaarsnestjes zwakker zijn dan voorjaarsnestjes. Althans niet meer. Vroeger had je veel boerderijkatten. Najaarsnestjes hadden het moeilijker in de winter. En vaak was het een tweede nestje van moederpoes in een jaar. Dat maakte het lastiger. Maar als een moederpoes goed verzorgd wordt maakt het geen verschil.

Neem alsjeblieft geen kitten via Marktplaats! Je weet niet wat je krijgt en hoe het behandeld is. Mijn dringende advies is om een kitten te nemen via het asiel of via een opvangorganisatie ( werken meestal metgastgezinnen). Je kitten is dan medisch gecontroleerd, geent, gechipt, ontwormd, onvlooid. Hier betaal je wel voor maar je hebt dan ook een volledig verzorgd kitten. Als je dit allemaal zelf nog moet doen bij een 'gratis' kitten via Marktplaats ben je ook geld kwijt.

Verder mag je een kitten niet met 6 weken bij de moeder weghalen. Vooral op Marktplaats zijn er genoeg mensen die denken dat dat oud genoeg is. Dat is niet zo!

Met 6 weken kunnen ze zelf eten maar dat is alles. Ze leren nog heel veel van hun moeder en elkaar. Hoe zich te gedragen, goed zindelijk te worden etc. Daar heb je later veel plezier van!

En nog een tip: neem 2 kittens. Dat is zo leuk en bovendien houden ze dan elkaar bezig. Ik weet niet of je veel weg bent? Maar zo'n kleintje in huis dat veel alleen is wordt er niet gelukkiger van. Als ze met zijn 2en zijn dan hebben ze elkaar en dat is een prettig idee als je weg bent en ze leven hun energie dan op elkaar uit.
In deze periode hebben de meeste asiels ook wel kittens.

Via Google vind je vast wel een asiel bij jou in de buurt.

Ik ben het helemaal eens met Annetd. Bij een kitten uit het asiel weet je zeker dat de gezondheid van het dier in orde is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven