Vleesetende planten
donderdag 19 mei 2016 om 11:01
Een aantal maanden geleden heb ik voor mijn verjaardag een vleesetende plant gekregen.
Vind die plant zo leuk dat ik binnenkort een paar andere soorten erbij koop!
Ik heb nu de Sarracenia (een trompetbekersoort) en wil nog heel graag de Venusvliegenvanger hebben!
Zitten er hier meer liefhebbers van dit soort planten? En mensen die tips hebben voor verzorging e.d?
Vind die plant zo leuk dat ik binnenkort een paar andere soorten erbij koop!
Ik heb nu de Sarracenia (een trompetbekersoort) en wil nog heel graag de Venusvliegenvanger hebben!
Zitten er hier meer liefhebbers van dit soort planten? En mensen die tips hebben voor verzorging e.d?
donderdag 19 mei 2016 om 11:45
donderdag 19 mei 2016 om 12:04
Ze gaan vaak dood omdat mensen ze graag in actie zien (bv een vlieg erin leggen of met een potlood de val dicht laten klappen).
Wat velen dan niet weten is dat dat deel van de plant dan dood gaat, want die gaat de vlieg verteren en bij veel soorten dan ook dat deel van de plant.
Dus niet mee spelen! :p
Wat velen dan niet weten is dat dat deel van de plant dan dood gaat, want die gaat de vlieg verteren en bij veel soorten dan ook dat deel van de plant.
Dus niet mee spelen! :p
donderdag 19 mei 2016 om 12:11
donderdag 19 mei 2016 om 13:56
quote:Annelaure schreef op 19 mei 2016 @ 12:08:
Allebei planten die het het beste buiten doen. Maak dus een minimoeras en zet ze permanent buiten.
Ja of je plaatst ze in een bezinkingsaquarium met turf onder natte condities
Daarbij zillen de tropische soorten het buiten in ons klimaat niet goed doen:(
Allebei planten die het het beste buiten doen. Maak dus een minimoeras en zet ze permanent buiten.
Ja of je plaatst ze in een bezinkingsaquarium met turf onder natte condities
Daarbij zillen de tropische soorten het buiten in ons klimaat niet goed doen:(
donderdag 19 mei 2016 om 13:57
quote:winters schreef op 19 mei 2016 @ 12:11:
Een vlieg voeren is niet erg, maar het moet wel een levende zijn.
Op het moment dat er iets in de val komt klapt de val. Aan de binnenkant zitten tastharen. Doordat de vlieg probeert te ontsnappen zal de val nog verder dichtklappen, en wordt de vlieg fijn geperst.Overvoeren leidt tot een overmaat aan stikstof waardoor de plant vergiftigt wordt
Een vlieg voeren is niet erg, maar het moet wel een levende zijn.
Op het moment dat er iets in de val komt klapt de val. Aan de binnenkant zitten tastharen. Doordat de vlieg probeert te ontsnappen zal de val nog verder dichtklappen, en wordt de vlieg fijn geperst.Overvoeren leidt tot een overmaat aan stikstof waardoor de plant vergiftigt wordt
donderdag 19 mei 2016 om 14:00
quote:winters schreef op 19 mei 2016 @ 12:04:
Een aantal verzorgingstips:
- geen kraanwater (bevat teveel kalk)
- liefste regenwater, of gedemineraliseerd water
- geen mest.
- de venus vliegenval houdt van veel zon
- de venus vliegenval moet een winterrust houden
Ik gebruikte dus eerst wel kraanwater. Tot de kelk bruin begon te worden en de aarde wit werd. Was schimmel denk ik.
Dus de dode stukken eraf geknipt, begonnen met gedemineraliseerd water te geven en de vieze aarde eraf gehaald.
Hij doet het nu al stuk beter gelukkig!
Een aantal verzorgingstips:
- geen kraanwater (bevat teveel kalk)
- liefste regenwater, of gedemineraliseerd water
- geen mest.
- de venus vliegenval houdt van veel zon
- de venus vliegenval moet een winterrust houden
Ik gebruikte dus eerst wel kraanwater. Tot de kelk bruin begon te worden en de aarde wit werd. Was schimmel denk ik.
Dus de dode stukken eraf geknipt, begonnen met gedemineraliseerd water te geven en de vieze aarde eraf gehaald.
Hij doet het nu al stuk beter gelukkig!