Vloer ligt anders dan verwacht

20-11-2018 10:44 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Hier een twijfelende Viva'er. Wij hebben een prachtig nieuwbouwhuis en hebben gisteren het eerste deel van de vloer laten leggen.
Wij hebben gekozen voor houtlook tegels 25x100 cm.
De tegelzetter kwam gisteren en wij gingen even kijken of wij wildverband of vissengraat verband (extra kosten +15 euro per m2) wilden.
Hij gaf aan dat vissengraat niet kon ivm niet precies 25*100 cm. Ik gaf aan dat het prima was om dan wildverband te doen en ging koffie voor de heren pakken. Toen ik terug kwam had hij de de voorbeeld tegels iets ander gelegd. Hij zei dat vissengraat toch kon maar dat hij dan in de hoek zou beginnen en dat de voeg ietsje breder zou worden. Nou top! Ik zag de structuur van de voorbeeldtegels niet helemaal voor me en stelde nog wat vragen hierover (hoe kom je dan uit in de hoek etc.) Ik liet zelfs nog een voorbeeldfoto
zien om te vragen of het zo werd en dit werd beaamd.
Even later kwam ik terug en toen zag ik dat de vissengraat haaks in de kamer ligt! Je ziet dus geen V maar dit is een kwartslag gedraaid. Het ligt er nu in als een elleboog verband (na zoektocht op Google dit gevonden).
De tegelzetter zegt dat hij het wel goed uitgelegd heeft en het zal vast aan mij liggen maar ik baal zo! Het is niet dat ik het nu lelijk vind maar ik had het me zo anders voorgesteld!
De tegelzetter zegt dat dit gewoon een vissengraat is, maar naar mijn mening is het echt een ander verband en kost dit ook veel minder (snijwerk) en dus ben ik het niet met de +15 euro per m2 eens. De vloer ligt al vast gelijmd, dus eruit halen is ook niet echt een optie....

Graag jullie objectieve mening :-)
anoniem_148511 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 11:20
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij gewoon maar even moeten kijken hoe we het gevoegd vinden en dan beslissen eruit of toch laten liggen.
De prijs is weer een ander verhaal. Ik ben eigenlijk gewoon niet bereid meer te betalen dan voor normaal verband.

Bedankt voor het meedenken allen!
Alle reacties Link kopieren
Als je het wil veranderen zou ik niet wachten totdat het is gevoegd. Dan heb je straks te weinig tegels (vanwege de levertijd die je noemde).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als visgraat niet kan, dan kan elleboog natuurlijk ook niet vanwege het formaat van de tegel. De lijnen lopen zo niet door. De tegels komen steeds minder in elkaars verlengde te liggen.
...
sannetje88 schreef:
20-11-2018 12:05
@Rik omdat de tegels dan precies bijvoorbeeld 25*100 moeten zijn en niet 29*100. Dan kom je op het einde niet uit. Is mij ook maar vertelt hoor!

Dat is in elk geval lulkoek. Dan had hij ze ook niet in elleboogverband kunnen leggen. Zoals eerder aangegeven is dit exact hetzelfde verband maar dan 45 graden gedraaid. Het enige verschil zit in het snijwerk omdat je met een hoek van 45 graden aansluit op de wanden.
sannetje88 schreef:
20-11-2018 12:18

De prijs is weer een ander verhaal. Ik ben eigenlijk gewoon niet bereid meer te betalen dan voor normaal verband.

Bedankt voor het meedenken allen!
Maar dat is toch wel logisch? Vind ik eigenlijk niet zo raar.
sannetje88 schreef:
20-11-2018 12:18
Ik denk dat wij gewoon maar even moeten kijken hoe we het gevoegd vinden en dan beslissen eruit of toch laten liggen.
De prijs is weer een ander verhaal. Ik ben eigenlijk gewoon niet bereid meer te betalen dan voor normaal verband.

Bedankt voor het meedenken allen!

Zorg wel dat je keuzes helder zijn ook m.b.t. de prijs.
- Tegels er uit en in lengteverband (wildverband) leggen; voor de oorspronkelijke prijs.
- Tegels handhaven en doorleggen in elleboogverband; wat mij betreft ook voor de oorspronkelijk prijs want wederzijdse tegemoetkoming.
- Tegels er uit en in visgraatverband leggen; voor een meerprijs --) wat is die meerprijs?

Je keuze/voorkeur moet je eigenlijk los van de prijs bepalen, maar als je de keuze maakt dan wil je wel van te voren de prijs bepaald hebben.
Als je de tegels laat liggen kom je elkaar tegemoet; dat mag van invloed zijn op de prijs (geen meerprijs). Als je de tegels er uit laat halen kom je elkaar ook tegemoet, want enerzijds moet je hem de gelegenheid geven zijn fout te herstellen, maar anderzijds moeten jullie dan weer accepteren dat het langer duurt. En dan is er nog misschien discussie over wie de extra tegels betaalt als deze niet door de tegelzetter zelf geleverd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel mooi eigenlijk. Maar goed, smaken verschillen.
Ik zou dit niet willen zo.
Mooie kleur vloer trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het veel te onrustig... ik had het gewoon "normaal" laten leggen.

Vissengraat is mooi in een oud huis en met veel smallere tegels/planken.
anoniem_314453 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 13:21
13.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de tegels erg mooi trouwens. Maar bij visgraat hadden ze met de punt naar de openslaande deuren gemoeten toch?
shifty schreef:
20-11-2018 12:29
Dat is in elk geval lulkoek. Dan had hij ze ook niet in elleboogverband kunnen leggen. Zoals eerder aangegeven is dit exact hetzelfde verband maar dan 45 graden gedraaid. Het enige verschil zit in het snijwerk omdat je met een hoek van 45 graden aansluit op de wanden.

Je hebt gelijk, het maakt niet uit. Je kunt het op de foto die ik plaatste ook zien; die tegels zijn ook niet 1:4. Die tegelzetter zit gewoon uit zijn nek te lullen.
shifty schreef:
20-11-2018 11:50
Ik denk dat je zeker in je recht staat; een visgraatverband is zoals de afbeelding van Rik.
Zoals Tickel aangeeft een visgraatverband is een gekanteld elleboogverband.

Dat je tegelzetter aangeeft dat een visgraatverband nog veel duurder is, geeft aan dat hij dus eigenlijk (ondertussen) ook wel weet dat wat hij gelegd heeft geen visgraatverband is. Overigens vind ik 15 euro per m2 best veel voor een elleboogverband wat helemaal niet veel meer werk is dan een verband in de lengte. Ik zou ook verwacht hebben dat je hiermee dat extra snijwerk betaalt voor een visgraatverband.

Los van dat hele verhaal vind ik een elleboogverband met zulke grote tegels wel mooier dan een visgraatverband omdat je met een visgraat een vrij sterk lijnenspel in 45% op alle andere bouwlijnen zet. Een visgraat is wel drukker en levert veel meer kleine tegelstukjes op. Dus als je nu al het idee hebt dat het wat onrustig is, dan zou je misschien beter dit kunnen handhaven. Als je er echt niet gelukkig van wordt dan laat het er uit halen, want anders blijf je er ongelukkig van worden.

Je kan dan ofwel hetzelfde verband aanhouden voor de oorspronkelijke prijs of visgraat verlangen voor de nieuwe prijs.
Eens met deze post. Ik denk dat een echt visgraatverband met deze grote tegels niet heel mooi wordt. Nu met dit elleboogverband heb je meer horizontale lijnen. Maar uiteindelijk moet je zelf bedenken of je je hier later aan gaat ergeren. En ik zou inderdaad gaan zeuren over die 15 euro ten opzichte van wildverband.
Ik krijg jeuk van hoe het gelegd is. Wat een lelijk patroon. Het voelt als of ie met weinig moeite een chique vloer wilde leggen. Heel goedkoop/jaren90/plasticvloer.


Maaaaar ik denk dat een echte visgraat, gelegd op dit kleine oppervlak, met deze tegels ook niet mooi is. Veel te druk.
Kan je niet met Photoshop die vloer diagonaal leggen? Dan krijg je in ieder geval een beter beeld van hoe het er uit ziet als je toch visgraat neemt.
Alle reacties Link kopieren
Hier had ik precies dezelfde discussie toen onze keramische visgraatvloer erin ging (diagonaal of recht). De tegelzetter gebruikte m.i. de termen precies verkeerd om (hij sprak over de richting waarin de punten in het patroon wezen, terwijl ik sprak over de richting van de voegen), waardoor we dus volledig langs elkaar heen spraken. Ik heb het hem toen op de grond naast elkaar uit laten leggen, waardoor ik aan kon wijzen wat ik wilde hebben. Is jouw tegelzetter toevallig een wat oudere grijze man uit regio Rotterdam?
Alle reacties Link kopieren
Elleboog=visgraat 45 graden gedraaid. De tegel is niet geschikt voor visgraat, dus de tegel is ook niet geschikt voor elleboog.

Bij visgraat(/elleboog) loopt de lange lijn van de tegel door naar de volgende tegel even verderop die in dezelfde richting is gelegd (met 4 maal een tegel er haaks op). Nu is dat niet.

Hoe verder hij met het tegelwerk is, hoe meer dit gaat opvallen. Ik zou het er uit laten halen.

Overigens vind ik persoonlijk de tegel te groot (of de ruimte te klein) om hier visgraat neer te leggen. Maar dat is smaak.
...
Ik zou zeker niet laten voegen. Dan is het een nog veel grotere klus om er uit te laten halen. Recht leggen lijkt met het mooist.
Maarrrr.. stel, je laat nu wildverband leggen..
Dat kan ook weer op allerlei manieren, dan mag je de tegellegger wel heeel goed uitleggen wat je wilt.

Of beter: blijf erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven