Vloerverwarming

14-12-2010 09:15 10 berichten
Wie kan mij helpen. Wat is nu echt waar.

Wij hebben dus vloerverwarming. Kan ik het beste deze 24 uur per dag op dezelfde temperatuur laten staan, bijv. 18 graden of kan ik deze rond 21.00 uur terugzetten naar 15 graden en om 6.30 uur weer aanzetten op 18 graden.

Ik hoor hier verschillende verhalen over. Wat is nu het voordeligst? De een zegt continue dezelfde temperatuur, dan hoeft de ketel niet aan/uit te springen en de ander zegt, temperatuur omlaag zegt scheelt in stoken.
Wij hebben ook vloerverwarming, dat is de enige verwarming beneden, alleen boven hebben we radiatoren.

Bij ons staat hij altijd op 20 graden, 's avonds schroef ik hem wel eens op naar de 21 maar voordat we naar bed gaan zet ik hem weer terug op de 20. 's morgens rond 06.00 gaat hij vanzelf weer verwarmen naar 20 graden, we hebben nooit koude voeten en i shet altijd lekker warm als we uit bed komen.
Het ligt er nogal aan of je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt of als bijverwarming denk ik.

Wij hebben vloerverwarming als bijverwarming en dan is het het voordeligst om een vaste temperatuur aan te houden en de warmte in huis te varieren middels de overige radiatoren.

Het zal neem ik aan ook wel schelen wat voor vloerbedekking je hebt en hoe goed je huis is geisoleerd. In mijn huis wordt het 's nachts niet kouder dan 17 graden, ondanks dat de thermostaat op 15 staat ('s nachts he, heb 'm net op 21 gezet).
Alle reacties Link kopieren
Wij laten de vloerverwarming (enige verwarming) constant op 20 graden staan.

Dit is voordeliger omdat anders ook nog eens de tegels opnieuw op moeten warmen. En de ketel idd niet elke keer aan hoeft te slaan.
quote:Kokolientje schreef op 14 december 2010 @ 09:26:

Wij hebben ook vloerverwarming, dat is de enige verwarming beneden, alleen boven hebben we radiatoren.

Bij ons staat hij altijd op 20 graden, 's avonds schroef ik hem wel eens op naar de 21 maar voordat we naar bed gaan zet ik hem weer terug op de 20. 's morgens rond 06.00 gaat hij vanzelf weer verwarmen naar 20 graden, we hebben nooit koude voeten en i shet altijd lekker warm als we uit bed komen.He, wonen wij samen?
Vloerverwarming constant, is bij ons hoofdverwarming. Dit kost minder energie en tijd dan steeds weer opnieuw opstoken.
Ik weet niet of het goedkoper is qua stoken maar wij laten onze (hoofd)vloerverwarming in de nachtstand 1,5 graad afkoelen en in de dagstand staat deze op 21 graden. Dan heb je het meest behaaglijkste gevoel is mij verteld en zo ervaar ik het ook. Als ik dan 's ochtends beneden kom is de vloer lekker warm aan je voeten. Overdag zijn wij niet thuis en dan is het dus standaard 19,5 graden en als wij thuiskomen is het weer bijverwarmd tot 21 graden. Mij is ook verteld dat meer dan 1/1,5 graad verschil het verschil te groot wordt om in korte tijd weer op te warmen en dat dan energieverspilling zou zijn.
Ik doe mijn best
Hangt volgens mij af van de vloerconstructie. Als de verwarmingsleidingen dieper in het beton zitten of de vloer heel dik is, dan heb je een grote warmtebuffer: het steen slaat de warmte op en geeft dit langzaam weer vrij, maar het duurt ook langer om het op temperatuur te krijgen. In zo'n geval kan het voordelig zijn om de nachttemperatuur niet te laag te zetten. Ik heb 'm zelf op 18 graden staan, en overdag 19.5. Eigenlijk zo ongeveer als Senseo zegt dus.
Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming en net een nieuwe ketel. De monteurs zeiden dat het niet nodig is om altijd dezelfde temperatuur aan te houden, maar dat het verschil niet te groot moet zijn. Bij te veel afkoelen moet hij te veel opwarmen en dat kost energie. Overigens zeiden ze bij ons dat het verschil max 3 graden mocht zijn....Dus 's nachts en als we er niet zijn staat hij op 18 en vanaf 17 uur staat hij op 21.

We hebben nu een modulerende thermostaat, als je die om 17 uur 21 graden instelt, gaat hij om 16 uur al beginnen met stoken om het om 17 uur 21 graden te hebben. Dat scheelt ook, dat gaat wel geleidelijker.
quote:dropshot1000 schreef op 14 december 2010 @ 09:35:

[...]

He, wonen wij samen?

Niet dat ik weet ha ha !

Ik denk zelf dat dit het meest rendabele is, als je de hele vloer moet opwarmen dan is hij wel even bezig. Vorig jaar ging met -10 de ketel kapot en voordat de vloer toen weer aangenaam was.....

Toe heeft hij de hele dag staan loeien !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven