Voor/nadelen houten vloer

22-10-2021 15:19 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie advies over de vloer. Na jaren laminaat in de woonkamer gaan we verbouwen en wil ik hout.
Bij winkel geweest. Die stuurde heel erg naar pvc. Maar ik wil hout... (in olie)...

Wie heeft een echt houten vloer en kan voor- maar ook nadelen noemen?

Ik vind t mooi. Echter dan pvc.
Volgens winkel is hout met olie moeilijker schoon te houden. En gaat t altijd krimpen en uitzetten waardoor je soms kieren hebt....

Wie helpt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een echte eiken houten vloer in de woonkamer liggen.
Planken zijn wel met wat knoesten. Geen grove. Af en toe in de olie zetten

We hebben de vloer wel een jaar of 8 geleden een keer op laten schuren.
Stukje wordt er dan afgevreesd. Nu zien we de v naden nog goed. Maar nog een keer dan zouden ze verdwijnen
Onder de houten vloer ligt vanzelf de ondervloer en daar onder vloerverwarming.

Wij hebben een woon keuken. En eten daar altijd. Daar liggen natuursteen tegels.
Die dweil ik regelmatig. Toen de kinderen klein waren viel er nog al eens wat op de grond. Daar heb ik dus geen ervaring mee op een houten vloer,

Krassen hebben wij niet of nauwelijks. Zeker niet bij normaal gebruik.
De krassen die er op zitten ziijn door met iets scherps heen en weer schuiven door de kinderen. Putjes hebben we alleen bij de plaats waar de box ooit stond.
Kids gooiden soms met iets op de grond . Maar ik moet dan echt daar op de grond op mijn knieen zitten om het te zien.

Ik denk dat het heel erg uitmaakt wat voor soort hout je kiest en welke afwerking er op. Familie lid heeft ook een houtenvloer. En daar ziet de vloer eruit vol met krassen en dat zie je ook heel goed, Als ze bij ons is. Dan zegt wat is jullie vloer mooi.
Als advies zou ik geven bezoek verschillende leveranciers. Er is echt een verschil in kwaliteit.
Het is best een investering. Maar een echte houten vloer heb je eigenlijk levenslang als je blijf wonen in het zelfde huis.

Je ziet er bij ons ook nooit geen stof of stofrollen op liggen. Op de bovenverdieping hebben we laminaat met de uitstraling van een houten vloer. Dat geeft me meer werk om bij te houden. Snel stof op te zien, Zweetvoeten van de kids geven vlekken.

Succes met het maken van de juiste keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben eikenhout met olie, ik zou zeggen medium grof, met noesten en messing en groef. Twee kinderen, twee katten vaak bezoek. De hele benedenverdieping dus ook de keuken. En ja, er komt wel eens een krasje bij, we hebben ook veel planten, een soort halve jungle eigenlijk, dus watervlekken want veel planten druppelen water uit het blad.
Maar ik ben er nog steeds weg van, lang gewacht en gespaard, nu ligt ie ongeveer zeven jaar, eigenlijk vind ik m zelfs mooier worden nu.
Ik zou het beslist weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
22-10-2021 18:54
Afbeelding
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
GeweldigWeer schreef:
22-10-2021 17:51
Ik heb hier al 18 jaar een eikenhouten (brede planken)vloer liggen. 2x getrommeld (want butsen en putjes vind ik mooier dan een ‘gave’ houten vloer) en in de olie. Geen omkijken naar, zelfs niet in de keuken! Zou niets anders willen, er mag op geleefd worden! ;-)
Ja, getrommeld is ook prachtig. Dan is de vloer al 'oud' gemaakt:

Afbeelding

Dit wil je toch. :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een echt eiken vloer, zelfs in de keuken, hij ziet er ongeveer uit zoals op dat plaatje hier vlak boven ( er ging iets mis met quoten).
Ik doe er bijna niks aan, stofzuigen af en toe dweilen. Ik heb hem in 10 jaar misschien 2x geolied. Er mag op geleefd worden. Als je een superstrak gladde vloer wil hebben zou ik wat anders nemen, ik vind juist dat een houten vloer mooier wordt van wat krasjes en vlekjes.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een eikenhouten vloer, behandeld met hardwax. Ik ben er echt zo blij mee! Hij heeft van zichzelf wat knoesten en wat hobbels en butsen, maar ik hou daar heel erg van. Voordeel is dat als onze hond een keer een kras door een noodstop oid maakt, het helemaal niet zo opvalt. Een kras of vlekje wordt ook vanzelf weer minder zichtbaar, het trekt uiteindelijk weer een soort van weg.
Als ik iets op de vloer knoei ruim ik het direct op en je ziet er niets meer van. Als je het langer laat liggen trekt het wel wat in het hout. Ook dweil ik gewoon met een goed uitgewrongen dweil en dat gaat prima.

In ons vorige huis hadden wij in de huiskamer en keuken een pvc vloer laten leggen. Dat was een vrij prijzige vloer, geen kwantum kwaliteit of zo. Maar die vloer kraste ontzettend. Waarschijnlijk doordat de hond wat zand in zijn vacht meenam en het dan onder de stoelpoten in het vilt kwam te zitten. Maar iedere keer als iemand al zittend een stoel aanschoof had ik weer een kras. Doodnerveus werd ik daarvan. Met onze houten vloer ben ik super tevreden, geen pvc meer meer voor ons in ieder geval.
Mijn ouders hebben al 30 jaar visgraatparket liggen, ziet er ook nog top uit. Maar je moet er van houden natuurlijk. Ze hebben wel een soort boenmachine (formaat stofzuiger), daarmee zetten ze de vloer eens per jaar in de was.

Zoiets, maar door gebruik glanst het bij hun meer:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een houten vloer en ben er super blij mee.
In nieuwe huis nu deze week vloer opnieuw laten schuren en in de olie laten zetten. Ziet er echt uit als nieuw.

Oude huis ook houten vloer en ook erg blij mee.
Hebben drie kinderen die inmiddels al iets ouder zijn.
Herken het verhaal eigenlijk niet van de deuken, krassen en vlekken.
Vind het makkelijk schoon te maken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Opgegroeid in een boerderij met authentieke houten vloer van 150+ jaar. Als je voor de doorleefde look gaat dan is zo’n eikenhoutenvloer wel een aanrader. Ikzelf vind het niet zo mooi in ieder huis. In nieuwbouw vind ik het niet zo mooi.

Heb zelf onder keramisch parket (ik wilde de meest hufterproof vloer hebben na het fiasco van de zogenaamde onverwoestbare gietvloer) en boven pvc. Boven lag eerst laminaat maar ik vind pvc zoveel fijner (geluidsarmer, mooier en daar kun je echt zonder nadenken met een stoomreiniger overheen). Zou ik in een monumentaal huis wonen dan zou ik gaan voor echt hout (in zo’n type huis vind ik pvc/epoxy/laminaat dan weer geen gezicht, net zoals tegels i.p.v. plavuizen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Foutje
plukkie78 wijzigde dit bericht op 23-10-2021 03:44
Reden: Plaatje plakken lukt niet
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo fijn al die berichten!
Dank!! :-)
Eiken vloer met ultramatte lak en vloerverwarming. Makkelijk te dweilen, ligt ook in de keuken en dat gaat goed. Schoonouders hadden olie als afwerking maar vonden het vervelend dat ze regelmatig moesten bijwerken. Lak bevalt beter.
Alle reacties Link kopieren
Voordelen: oogt warm en natuurlijk en je ziet er niet zoveel vlekken op als op laminaat.

Nadelen: er kan wel eens een krasje of buts op/in komen.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht waar al een houten vloer in lag (vloer is zo'n 13 jaar oud). De vloer hebben we laten schuren en in de olie laten zetten met wit pigmenten en ik vind de vloer er weer mooi uitzien.

Het is wel goede kwaliteit, vloer heeft € 5000 gekost. We waren er zelf niet zo van, ook i.v.m. jonge kinderen maar ik moet zeggen dat we er blij mee zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Oh en tip: koop dopjes voor onder je stoelen en viltjes etc. Dat zou ik wel echt doen hoor, wij hebben een eetkamerbank en daar heb ik doppen voor besteld. En onze eetkamerstoelen ook.

Scheelt heel veel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven