Voorjaarsschoonmaak

28-03-2013 08:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet hier (nog) aan? En wat doe je dan allemaal?

Komend weekend is ideaal voor een grote schoonmaak!
Ja!

Ik ga eerst met een vuilniszak door het huis heen en gooi alles weg dat weg kan. Wat weggegeven/verkocht/grof vuil moet zet ik even op zolder. Dan ga ik alles opruimen (ook IN de kasten ), de winterkleding gaat naar zolder en de zomerkleding de kasten in (en daarom wacht ik nog maar ff met die schoonmaak) en daarna grondig poetsen.
Deze week gedaan. Het hele huis opgeryumd en schoongemaakt. De ramen zemen en gordijnen wassen staan nog op de to-do lijst. Wat doe jij dan allemaal?
Ohja ramen zemen...dat laat ik vanaf dit jaar door een glazenwasser doen hoor. krijg ze van buiten toch niet zelf schoon.
De winterkleding blijft hier nog even hangen/liggen.
verba volant, scripta manent.
Ja ik heb gisteren ook mijn ramen gewassen.

De zon scheen erop gistermiddag toen ik thuis kwam, en ze waren echt smerig.. Kan nu weer lekker naar buiten kijken!
Vorige maand met het mooie weer al gedaan. Alle ramen open, en alles in het sop! Och wat rook mijn huis toen lekker! En mijn beddengoed had ik gewassen en buiten opgehangen... Ik verlang weer naar het warme weer
Ik ga de oprit van sneeuw ontdoen en mijn kantoor opruimen. Mijn kantoor is de plek waar alle rommel terecht komt... voor de rest het normale rondje badkamer, keuken, stofzuigen.
Sorcha, ik mag toch hopen dat je in het buitenland woont... als je nu nog in Nl sneeuw moet ruimen... Ik moet er niet aan denken.

Maar ik wil toch ook wel eens aan de gang in huis. Het is nodig. Maar het is me nog te koud om iets te doen. Gordijnen woonkamer moeten zeker gewassen worden net als de ramen. En de kozijnen moeten schoon. Kasten moeten ook opgeruimd worden. Maar de warme truien en vesten laat ik nog maar even hangen. Helaas.
Nee, daar doe ik niet aan. Ik ruim elke week even op en dan doe ik af en toe een grote klus (ramen, koelkast etc.).
De keukenkastjes zijn van binnen schoon en opgeruimd, alles wat erin stond wat we niet gaan eten (kerstpakket restjes e.d.) is doorgegeven. De kasten van de kinderen zijn uitgezocht en uitgesopt, de kelder is weer spik en span. Ramen van binnen zijn gewassen, vandaag wilde ik de buitenkant gaan doen.

De dvd's worden uitgezocht, net zoals het speelgoed van de kinderen. Ook staan onze kasten nog op de planning, de administratie van 2012 afronden, de badkamerkastjes uitsoppen en het plafond van de badkamer verven is ook geen overbodige luxe (maar dat laatste mag Vriend doen)

De woonkamer doe ik nog niet grondig, eerst wachten op het mooie weer zodat de houtkachel niet meer aan hoeft. Dan gaan de gordijnen in de was, worden de tafels en kasten en vloer geschrobt en in de olie gezet. Zelfde geld voor de bijkeuken, die staat nu vol met laarzen, manden met handschoenen e.d. dus eerst wacht ik tot die leeg geruimd kan worden en dan gaan de kasten en wasmachine ook van de kant.

Zolder en schuur slaan we ff over.

Ben altijd wel van de grote schoonmaak (ben de rest van het jaar nogal een luie huisvrouw) maar nu moet het echt, ben 26 weken zwanger, die afgelopen 26 weken weinig gedaan en over een week of vier gaat mijn lijf nog harder protesteren dan nu en gaat er wrs weinig meer van komen. Nesteldrang ken ik helaas niet, dus dan maar nu met frisse tegenzin, hoewel ik het wel heerlijk vind als alles weer fris is.......
Hmmm tja, die zomerkleding... Ik wil wel, maar het is echt nog te koud!

Ik ga ook ramen zemen, keuken grondig soppen, dekbed buiten, kledingkast soppen en de auto mag ook wel eens schoongemaakt worden. Genoeg te doen!

Hoe wassen jullie gordijnen? Ik heb 3 gordijnen aan een stuk (zo'n 3,5 meter), dus dat past nooit in mijn wasmachine. Brengen jullie het naar een stomerij?

(Er wordt bij ons niet gerookt en de witre gordijnen hangen er nu 2,5 jaar. Is het dan wel nodig?)
Gordijnen laat ik stomen,dat zijn zulke lappen stof ,bij ons wordt er ook niet gerookt scheelt wel,maar ik laat ze ook niet elk jaar stomen. Ik wil graag naar buiten mijn terras tegels grondig schoonmaken maar het blijft te koud..Ga vanmorgen de kasten wat opruimen
doe geen geen voorjaarsschoonmaak ik doe regelmatig de ramen,de bedden elke 14 dagen.

ik herinner me de schoonmaak van vroeger thuis nog goed.

het moest wel gebeuren,iedereen deed het want anders was je een vieze vrouw.bovendien gaven de kolen en olie kachels veel vuil af.m,n moeder begon boven per kamer,eerst de matras en dekens buiten doen,alles wat in de kamer was afsoppen eventueel nieuw behang of verf en als je kamer schoon was moest je trakteren.dat varieerde van een gebakje tot een zak toffees.

beneden hetzelfde,alle meubelen schoonmaken en in de was zetten,behang of verf,gordijnen wassen,serviezen,glazen ect afwassen enz .

m,n moeder was er lang mee bezig,hulp was er niet want iedereen maakte schoon.ze was dan ook bekaf als alles gedaan was.

ooit vroeg m,n schoonzus mij om hulp ik was zeer verbaasd toen ze me de schone houten zoldervloer wou laten boenen,dat heb ik dus geweigerd.echt niet met n hand boendertje op m,n knieen de grote zolder doen.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
ik doe geen 'klassieke' voorjaarsschoonmaak. De werkster houdt alles bij.

Maar ik heb wat van jullie klusjes opgeschreven, eens kijken of ik er de komende weken af&toe eens aan toe kom.
Tegenwoordig doe ik aan minimorfoses (uit het boek van Els Jacobs). Dat zijn kleine opruim klusjes die je in ongeveer 1,5 uur doet ( de zolder verdeel je in parten, want in één keer is wat veel ).

Dit is echt zo'n fijne bezigheid! Iedere week is er iets opgeruimd en volledig gesopt. Verder poets ik met de franse slag.

Ik krijg wel onwijs veel zin in lente minimorfoses. Lekker de slaapkamer uitzoeken met de ramen open. Of de kelder en dan allerlei leuke prullaria tegen komen die ik al minstens 10 jaar net meer gezien heb.
Ben nu bezig met de schoenen minimorfose. Mèn wat een schoenen. . Heb ze overal in huis vandaan geplukt en nu staat de woonkamer vol. Ben benieuwd of het me lukt om afscheid te nemen van een aantal schoenen...
ja heerlijk maar wacht nog op het zonnetje..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven