Voorstellen aan buren

14-10-2018 10:02 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Over zo’n twee weken krijgen vriend en ik de sleutel van ons eerste koophuis. We wonen nu in een huurhuis. Hier woonde ik al, hij is er later bij gekomen. Vrije grote en anonieme buurt. Ik heb me destijds voorgesteld aan de buren links en rechts (rijrjeswoning) en verder eigenlijk niet.

Nu vragen we ons af wat de etiquette is voor het voorstellen aan nieuwe buren. Ons nieuwe huis is op de hoek van drie rijtjeswoningen. Rechts zit niks meer, we hebben alleen directe buren aan de linkerkant. Aan de overkant loopt de straat langer door. Hier staan twee onder een kap woningen.

Aan welke buren zouden jullie je voorstellen en op welke manier? Wij dachten aan de mensen links en die daarnaast en de mensen tegenover. Gewoon aanbellen en een praatje maken. Maar ik werd wel nieuwsgierig hoe anderen dit hebben gedaan :)
balt wijzigde dit bericht op 14-10-2018 10:17
0.60% gewijzigd
Verlang naar wat je al hebt
Hier kwamen buren zelf 'n praatje maken tijdens de periode dat we nog aan 't verbouwen/klussen waren dus ik kende eigenlijk de in de buurt wonenden al voordat ik in mijn huis trok.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
14-10-2018 11:03
Wat is dat? Ik ken het niet
Is er echt een verplichting al je buren uit te nodigen?
Niet echt natuurlijk, maar als je het niet doet, dan hoor je er dus ook niet echt bij.

In ons vorige huis hebben we het niet gedaan. Werden we dus ook niet uitgenodigd voor het buurtfeest (buitengebied). En daardoor weinig contact met de buren, ook doordat ze ver weg woonden.

Nu sinds een jaar het dorp in verhuisd, eel buurtgemaakt. En nu wel helemaal opgenomen in de buurt.
Hecamel schreef:
14-10-2018 12:13
Niet echt natuurlijk, maar als je het niet doet, dan hoor je er dus ook niet echt bij.

In ons vorige huis hebben we het niet gedaan. Werden we dus ook niet uitgenodigd voor het buurtfeest (buitengebied). En daardoor weinig contact met de buren, ook doordat ze ver weg woonden.

Nu sinds een jaar het dorp in verhuisd, eel buurtgemaakt. En nu wel helemaal opgenomen in de buurt.
Wat kinderachtig
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een flat. Ik heb me voorgesteld als ik iemand tegenkwam op de galerij, dus ook niet per se aan iedereen. Aanbellen en dan een verhaaltje afsteken is niet echt mijn ding. Maar iemand in het voorbijgaan (zoals bij een oudere vrouw die een eindje verderop woont, en vaak in de deuropening staat) even een hand geven en me dan voorstellen lukt wel.
Een andere buur vertelde me nog dat ik me echt niet aan iedereen hoefde voor te stellen, want het verloop is hier best groot.
Onze huidige buren hebben zich ook niet voorgesteld. Vind het toch wel een beetje gek.
Maar de andere kant, dat mensen dan dus geen gedag zeggen zoals ik hier lees, vind ik óók raar. Ik ben gewoon mezelf maar voor gaan stellen en heb even een praatje gemaakt.
Sommige mensen denken er misschien ook niet aan vanuit zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Leuke reacties allemaal!
We krijgen op een donderdag de sleutel en gaan dat weekend dan over. Er hoeft niks te gebeuren qua klussen, dus we wonen er dan wel gelijk.

Aanbellen bij de buren int rijtje en tegenover gaan we sowieso doen. En we denken aan een kaartje voor de rest met zo’n borrel dan een paar weken later. Lees dat hier wel vaker en dat lijkt me wel handig en leuk. Niet helemaal ons ding, maar het is voor het goede doel, haha
Verlang naar wat je al hebt
redbulletje schreef:
14-10-2018 12:08
Hier kwamen buren zelf 'n praatje maken tijdens de periode dat we nog aan 't verbouwen/klussen waren dus ik kende eigenlijk de in de buurt wonenden al voordat ik in mijn huis trok.
Dit is denk ik het meest natuurlijke en zou iedereen moeten doen, dan hoeven de nieuwe buren zich niet meer voor te stellen. Top
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
14-10-2018 12:15
Wat kinderachtig
Niet zozeer kinderachtig, maar er wordt dan vanuit gegaan dat je niet bij de buurt wil horen, dus geen zin hebt in dat soort dingen.
Buurt maken is geen verplichting maar wel handig en gezellig. Je kent gelijk al je buren en een borrel/ feestje is altijd een leuke binnenkomer.
Nou ze kunnen je toch wel vrágen? Dus omdat je zelf geen borrel geeft mag je nergens aan meedoen? Klinkt als een hoop bekrompenheid.
Had je wel gewild trouwens, naar dat buurtfeest?
Bij mijn directe buren bel ik even aan. De rest kom je vanzelf een x tegen.
Ze merken vanzelf wel dat ze nieuwe buren hebben. En als ze vragen hebben komen ze vanzelf wel langs.

Je naam plukken ze maar vanop de brievenbus.

Ik zou wel wat beters te doen hebben (verhuizen bijvoorbeeld of klussen) ipv hele borrels te moeten organiseren voor mensen die je van haar noch pluim kent.
Waar ongeveer is hier Hecamel? Want ik vraag me nu af of we een ongeschreven regel met voeten hebben getreden. We zijn een half jaar geleden vanuit West-Friesland naar Zuid-West Drenthe verhuisd. En hoewel we ons wel netjes aan de buren hebben voorgesteld (kwamen we de eerste dag gelijk al allemaal tegen, dus dat ging heel makkelijk), hebben we geen borrel gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
15-10-2018 17:09
Ze merken vanzelf wel dat ze nieuwe buren hebben. En als ze vragen hebben komen ze vanzelf wel langs.

Je naam plukken ze maar vanop de brievenbus.

Ik zou wel wat beters te doen hebben (verhuizen bijvoorbeeld of klussen) ipv hele borrels te moeten organiseren voor mensen die je van haar noch pluim kent.
Dit vind ik weer het andere uiterste... bijna asociaal.
Het is toch prettig om te weten wie er in je buurt wonen en daar kennis mee te maken, je hoeft er niet meteen mee te trouwen.
Ik kom verder nooit bij mijn buren. Ik spreek ze voornamelijk op straat.
renske1975 schreef:
15-10-2018 17:23
Dit vind ik weer het andere uiterste... bijna asociaal.
Het is toch prettig om te weten wie er in je buurt wonen en daar kennis mee te maken, je hoeft er niet meteen mee te trouwen.
Ik kom verder nooit bij mijn buren. Ik spreek ze voornamelijk op straat.
Net daarom dus dat ik niet bij hen binnen moet zijn en zij niet bij mij.
En dat ik er al helemaal geen feestjes voor ga organiseren.

Veel verder dan "Goeiedag" en "Mooi weer vandaag" gaan de meeste conversaties niet bij buren.
Al helemaal niet bij mensen die 10 huizen ver wonen.

Ze leren je dus vanzelf wel een keer kennen als ze je op straat zien.
Het is nu nog prachtig weer, dus als je niet zo van formeel houdt, dan ga je gewoon in het weekend wat in de voortuin doen (bloembollen planten, bladeren harken; weet ik veel). Wedden dat je binnen 2 uur alle buurtgenoten hebt gesproken?

Directe buren zou ik wel bij aanbellen, maar de rest was nieuwsgierig en vond meteen een reden om een praatje te maken: ik kwam amper aan werken toe op zulke dagen.
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
14-10-2018 14:19
Niet zozeer kinderachtig, maar er wordt dan vanuit gegaan dat je niet bij de buurt wil horen, dus geen zin hebt in dat soort dingen.
Buurt maken is geen verplichting maar wel handig en gezellig. Je kent gelijk al je buren en een borrel/ feestje is altijd een leuke binnenkomer.
Dit dus.
Vorig jaar verhuisd naar het buitengebied (in de Achterhoek) en op een mooie zaterdagavond buurt gemaakt (buren aan het begin van de avond de meiboom gezet en daarna met z'n allen geborreld).
Was hartstikke gezellig. Is leuk om iedereen te leren kennen en je houdt er gelijk goede connecties aan over altijd handig!
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
16-10-2018 10:06
Dit dus.
Vorig jaar verhuisd naar het buitengebied (in de Achterhoek) en op een mooie zaterdagavond buurt gemaakt (buren aan het begin van de avond de meiboom gezet en daarna met z'n allen geborreld).
Was hartstikke gezellig. Is leuk om iedereen te leren kennen en je houdt er gelijk goede connecties aan over altijd handig!
Nu word ik nieuwsgierig :-P wat is: ‘de meiboom zetten’? Ik ken ‘de mei indrinken’ alleen van nieuwbouw op het moment dat het hoogste punt van een gebouw bereikt is. Of bedoel jij hier hetzelfde mee?
Alle reacties Link kopieren
Ja zoiets:
http://www.archiefwell.nl/historie/trad ... en/meiboom
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt het huis dus al gekocht zonder dat je weet wie er naast je woont? Dat had ik dus eerst gedaan, héb ik als eerste gedaan (al is het dan wel met een huurhuis) Toen ik ben gaan kijken naar de woning heb ik links en rechts even aangebeld. Even kijken wat voor mensen er wonen en om te horen hoe hun over de buurt denken.
Normaal gesproken alleen direct links en rechts en niet de hele straat maar als het maar zo weinig is dan is het ook raar om er 2 niet te doen oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij voorstellen aan de naaste buren, de rest tref je wel als je lekker in de tuin bezig bent enzo.

Een borrel organiseren zou mij persoonlijk wat too much zijn, je bent buren niets meer niets minder. Ik zou het zelf ook apart vinden als ik een uitnodiging zou krijgen van onze nieuwe overburen eerlijk gezegd en zou er niet om staan te springen om er heen te gaan, zo van "ugh die nieuwe buren willen te graag goed in de markt liggen"

Maar goed, nu zijn wij friezen toch al vaak van doe maar normaal... :hyper: :lol:
Alle reacties Link kopieren
Heeft er wel iets van weg inderdaad maar ik ken het dus alleen van nieuwbouwhuizen. Al een eerste reden om nooit een nieuwbouwhuis te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa, dat voorstellen..... dat ging hier een beetje mis.....

De ene buuf, geen enkel probleem. Die kwam vragen of het geboor zou stoppen vanwege probleemhond. Na de eerste gedachte van wat een gezeur na 2x boren bleek het een enorm leuk wijf te zijn waar we goed contact mee hebben.....

De andere kant durft ons amper aan te kijken..... door omstandigheden hadden we ons nog niet voorgesteld en aangezien vriendlief en ik explosief ruzie kunnen maken bekeken ze ons ineens wat schuchter....... en heb ik het er op de een of andere manier maar bij gelaten......woon er nu een jaar.....

Maar als ik jou was zou ik gewoon naar je naaste buren gaan..... meer dan zat toch?
redbulletje schreef:
14-10-2018 12:08
Hier kwamen buren zelf 'n praatje maken tijdens de periode dat we nog aan 't verbouwen/klussen waren dus ik kende eigenlijk de in de buurt wonenden al voordat ik in mijn huis trok.
Ja zo ging het hier ook een beetje. Leerde mijn onderburen meteen kennen omdat we dezelfde voordeur delen dus meteen even handjes geschud enzo maar de buren ernaast ben ik geleidelijk gaan ontmoeten. Ik heb niet aangebeld ofzo. Kwam ze tegen op straat. Met buurman links van me heb ik nog nooit een woord gewisseld ( dat is de buurt psychopaat, dus die vermijd ik liever ) en de vrouw die onder hem woont ook niet.

Buren rechts spreek ik heel soms, is een vrouw met haar dochter, maar hoe ze heten, geen flauw idee. Kattenvrouwtje van 2 huizen verder spreek ik wel eens, dat is een oudere dame. De overburen heb ik deze zomer sporadisch wat gesproken. Maar van mij hoeft het allemaal niet hoor. Hoi en doei en dat is het wel. Vind ik meer dan genoeg, maar ja ik heb dan ook een hekel aan small talk.

Ik heb net een nieuwe buurjongen die boven woont rechts van me. Laatst een pakketje voor hem aangenomen en toen hij het kwam halen stelde hij zichzelf ook niet voor, prima dat doe ik dan ook niet. Die naam onthoud ik waarschijnlijk toch niet.
Bij burendag afgelopen september werd er hier ook niks mee gedaan.
Maar ja dorp in de randstad. Ik ken dat sociale controle gedoe van buren eigenlijk alleen uit Brabant. Mijn ex schoonouders nodigden de halve buurt uit op verjaardagen. Ik had nog nooit zoiets gezien. Het leek wel of ik van een andere planeet kwam.

Aan mij zou je je dus niet hoeven voorstellen TO, ik zou er niet wakker van liggen. :proud:
Maar als je je er goed bij voelt gewoon doen hoor. Prima toch.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
16-10-2018 22:50
Jaaaaa, dat voorstellen..... dat ging hier een beetje mis.....

De ene buuf, geen enkel probleem. Die kwam vragen of het geboor zou stoppen vanwege probleemhond. Na de eerste gedachte van wat een gezeur na 2x boren bleek het een enorm leuk wijf te zijn waar we goed contact mee hebben.....

De andere kant durft ons amper aan te kijken..... door omstandigheden hadden we ons nog niet voorgesteld en aangezien vriendlief en ik explosief ruzie kunnen maken bekeken ze ons ineens wat schuchter....... en heb ik het er op de een of andere manier maar bij gelaten......woon er nu een jaar.....

Maar als ik jou was zou ik gewoon naar je naaste buren gaan..... meer dan zat toch?
Wat a sociaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven