Voortuin advies gevraagd!
dinsdag 10 april 2018 om 01:15
Ik heb een vijgenboom in de voortuin tussen de andere beplanting in. Prachtig van vorm en blad, onderhoudsvriendelijk. In de winter hang ik hem vol met vogelvoer en geniet van de vele vogeltjes die daarop af komen. Helaas heb ik me destijds niet goed voor laten lichten over de soort. Er komen in het voor en najaar tientallen vijgen aan die er ook weer afvallen helaas. Je hebt ook soorten die een keer vrucht aanmaken en uitgroeien tot grote, eetbare vijgen.
Gewone fruitbomen zou ik niet doen, die moet je echt onder de duim houden met snoeien want voor je het weet heb je een boom met hoofdletters. Vergeet ook niet dat een tuin aanleggen een meerjarig plan is en vraag zaad/stekken aan anderen. Succes, keileuk om een tuin aan te leggen!
Gewone fruitbomen zou ik niet doen, die moet je echt onder de duim houden met snoeien want voor je het weet heb je een boom met hoofdletters. Vergeet ook niet dat een tuin aanleggen een meerjarig plan is en vraag zaad/stekken aan anderen. Succes, keileuk om een tuin aan te leggen!
dinsdag 10 april 2018 om 06:44
Kies vooral voor planten met verschillende bloeiperiodes: dus voorjaars-, zomer- en najaarsbloeiers. Ik ben een luie tuinierder, dus kale stukken in mijn voortuin zaai ik elk jaar met een wilde bloemen-mengsel in. Dat moet je smaak zijn, maar ik vind het altijd erg leuk staan. Verder niet echt een plan: mijn tuin is een ongoing experiment.
Let inderdaad op welke planten het bij je buren met vergelijkbare tuinen goed doen. Het is altijd zo zonde als je een hoop tijd en geld in nieuwe planten stopt en ze totaal niet aanslaan (en dat gebeurt echt regelmatig
).
Let inderdaad op welke planten het bij je buren met vergelijkbare tuinen goed doen. Het is altijd zo zonde als je een hoop tijd en geld in nieuwe planten stopt en ze totaal niet aanslaan (en dat gebeurt echt regelmatig
dinsdag 10 april 2018 om 06:55
Hoewel het nu voorjaar is, ben ik heel erg aan het nadenken wat ik kan toevoegen aan mijn tuin voor de winter. Ik heb een fantastisch weelderig paradijs in de zomer, maar in de winter is alles een grauwe vlakte.
Behalve de kerriestruik, die heeft in de zomer vrolijke gele bloemen en in de winter hel groene stelen. De rode kornoelje ook. Ik heb pas een toverhazelaar gekocht, die bloeit in de winter.
Behalve de kerriestruik, die heeft in de zomer vrolijke gele bloemen en in de winter hel groene stelen. De rode kornoelje ook. Ik heb pas een toverhazelaar gekocht, die bloeit in de winter.
dinsdag 10 april 2018 om 13:20
dinsdag 10 april 2018 om 15:35
woensdag 11 april 2018 om 09:36
Ik kwam deze toevallig nog tegen, allicht leuke inspiratie voor combinaties:
https://www.antwerpen.be/nl/info/588b1c ... nnige-plek
https://www.antwerpen.be/nl/info/588b1c ... nnige-plek
woensdag 11 april 2018 om 09:43
donderdag 12 april 2018 om 12:34
Wat een leuke ideen komen er voorbij!
Misschien iets om over na te denken (check even bij je gemeente of je een kapvergunning voor die Japanse Cipres nodig hebt. Mijn overburen hebben een hele grote joekel in hun voortuin staan maar zij mogen hem niet (meer) kappen want beeldbepalend voor de straat. Helaas lelijk beeldbepalend en niet mooi beeldbepalend maar smaken verschillen helaas. Buurvrouw baalt want haalt veel licht in huis weg en wij hebben niet zo'n heel mooi uitzicht. Alhoewel de boom van de andere overburen nog veel erger is maar die wil hij zelf helaas niet kappen terwijl dat nou weer wel zou mogen.
Misschien iets om over na te denken (check even bij je gemeente of je een kapvergunning voor die Japanse Cipres nodig hebt. Mijn overburen hebben een hele grote joekel in hun voortuin staan maar zij mogen hem niet (meer) kappen want beeldbepalend voor de straat. Helaas lelijk beeldbepalend en niet mooi beeldbepalend maar smaken verschillen helaas. Buurvrouw baalt want haalt veel licht in huis weg en wij hebben niet zo'n heel mooi uitzicht. Alhoewel de boom van de andere overburen nog veel erger is maar die wil hij zelf helaas niet kappen terwijl dat nou weer wel zou mogen.
Poep, wie heeft jou gescheten?