Vrije sector huren

30-12-2015 06:47 72 berichten
Mijn vriend en ik moeten in de vrije sector een huis huren. Kopen is geen optie, helaas. En ik denk dat Nederlanders er zelf voor zorgen dat die markt nogal op slot zit. Vanwege het volgende:

Verhuurders zijn vaak huizeneigenaren, de leegstandswet, en die vragen een huurprijs die erg hoog is ten opzichte van wat je huurt. Makelaars ook trouwens. We hebben gehoord dat sommige mensen de 'hoofdprijs' vragen voor hun huis terwijl dat niet hoeft. Laatst nog een huis bekeken wat echt niet meer waard was dan 700 euro per maand, de mensen vragen er 900 euro voor. Dus de huurprijs ligt kunstmatig hoog.

Huurders zijn ook lekker bezig, het schijnt zo te zijn dat je meteen de huurcommisie in kunt schakelen, die meteen de huurprijs verlaagt met honderden euro's per maand, omdat het gewoon niet meer waard is. Dat vinden de verhuurders heel vervelend, dat snap ik, maar het is wel de waarheid. Ik bekijk vaker huizen en mensen vragen er echt teveel voor.

Hoe komen we uit deze impasse? Men zegt wel dat banken vereisen dat je een bepaalde minimum aan huur vraagt, maar ik vraag me af of iedereen op het minimum gaat zitten. We zien bijna geen woningen van tussen de 700 en 800 iig. Woningbouwverenigingen verhuren ook vrije sector maar daarvoor ligt de inkomenseis weer hoog. En wij bungelen onderaan de vrije sector. Heeel weinig huizen hebben een huurprijs die wij kunnen betalen, willen we niet droog brood eten elke dag.

Laatst ook twee huizen, de een 2m2 groter dan de ander, van dezelfde verhuurder, 100 euro per maand duurder. Als we dan vragen waarom, zegt hij dat er een aanbouw is gebouwd. Die mogen wij dus afbetalen voor hem. Nee, dank u. We hebben 1 jaar een huis in de leegstandswet gehuurd, nou, nooooit meer. De mensen gooiden er ons na 1 jaar uit. Waarom? Kulredenen. Ze wilden gewoon het dakterras gaan verbouwen midden in de zomer. Waarschijnlijk van het geld dat ze aan ons hadden verdiend. En wij weigerden dat, omdat wij het dakterras ook huurden.

En onderhandelen over de huurprijs, onderhandel liever met de muur, want niemand haalt er een euro af. Ik heb wel vaker gemaild en gevraagd of er iets af kon maar nee hoor. Wie huurt die superdure huizen? Criminelen ofzo? Ik vraag me dat oprecht af want wie gaat er nu 1500 euro huur per maand betalen? Dan koop je toch een huis? Wij kunnen niet kopen vanwege het feit dat we allebei afgekeurd zijn maar de meeste mensen met zoveel geld, kunnen toch kopen?

Anyway, wat een toestand. Ik zoek al 5 jaar naar een huis maar wel met onbepaalde huurtijd. Wie wil er nu na 1 jaar verhuizen? En ze kunnen van alles bedenken, verstoorde verhoudingen is al genoeg om het contract te verbreken bij de rechter. Wij roken ook nog, en hebben huisdieren. Iedereen zegt in de advertentie al dat je dan niet hoeft te reageren. Kunnen mensen kiezen uit het huurdersaanbod ofzo? Ik tast in het duister en vind geen bevredigende antwoorden dus leg ik het aan jullie voor.

Ik ben huurder, ik wil niet de hoofdprijs betalen (wie wel?) maar ben wel retebetrouwbaar. Waarom is dat niet meer zo belangrijk, vraag ik me af. Iedereen zeurt over dieren en kinderen en oeoeoe schade aan het huis maar vragen wel drie maanden borg. Daar kan dan toch een likje verf vanaf gehaald worden bij vertrek? Waarom kom ik bijna nergens voor in aanmerking, omdat ik ooit besloot huisdieren te nemen? Zal ik mijn 17 jaar oude kat maar wegdoen? En mijn twee grote honden die me redden van depressie? Da's toch kul?

Ik wil een huis! Geen oproepje, maar wanhoop. Echt waar, ik vind het heel erg vervelend dat ik al jaren zoek en overal word afgewezen. Het pand waar we nu wonen, wordt volgend jaar waarschijnlijk gesloopt namelijk. Ik heb dit niet eerder meegemaakt, zelfs toen ik op kamers woonde was er meer betaalbaar aanbod. Het is niet aardig om te zeggen maar het lijkt wel of er veel Nederlanders veranderd zijn in .. huisjesmelkers. Ik weet het, niet aardig, wel de waarheid. Wat doe ik verkeerd als huurder? Heeft iemand nog tips misschien? Heel graag want wij komen er niet echt uit. Ik woon boven Amsterdam en heb daar mijn hele leven gewoond dus wil ook niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend van die prijzen, hier in België is het makkelijker (wel veel minder sociale huurhuizen etc voor wie het nodig heeft).

Waarom is het geen optie om een huis te kopen, aangezien je blijkbaar al hebt samengewoond met je vriend en al eventjes samen bent?
Ik neem aan dat je ingeschreven staat bij een woningvereniging? Wat zijn je kansen daar, reageer je op woningen en kan je ook meeloten?

Ik huur ook particulier en betaal inderdaad een redelijk bedrag. Dat mag ook wel voor een huis met 4 slaapkamers, tuin en achter vrij. Ja, we hadden ook een inkomenscheck. Betrouwbare huurders wil niets zeggen, iedereen kan roepen betrouwbaar te zijn. Het gaat er op het einde van de maand om of je de huur kan betalen ja/nee.

Er zijn nu eenmaal niet veel huizen te huur (als je niet in aanmerking komt voor sociale huurwoningen). Je hebt dus maar een paar opties helaas. Als ik mijn koophuis tijdelijk zou verhuren zou ik trouwens ook niet blij zijn met 3 huisdieren en 2 rokers. Dat mogen mensen nog altijd zelf bepalen. Daarnaast zijn in verschillende appartementencomplexen geen huisdieren toegestaan. Krijg je wel een huisdier in de periode dat je er woont, dan mogen deze geen overlast veroorzaken. (overigens kunnen ze dit ook stellen met het krijgen van kinderen. Je mag wel kinderen krijgen als je er eenmaal woont, maar je mag niet met kinderen de flat intrekken).

Je zit zelf in een bepaald gebied. Ik ben ook verhuisd van de ene kant van de stad, naar de andere kant omdat hier meer keuze is. Dus je kan reageren op woningen via de woningsstichting, kijken naar particuliere huur (ik zit rond de 800 euro in een grote stad). Meer opties heb je niet.
Je zet dit in je OP:

Huurders zijn ook lekker bezig, het schijnt zo te zijn dat je meteen de huurcommisie in kunt schakelen, die meteen de huurprijs verlaagt met honderden euro's per maand, omdat het gewoon niet meer waard is. Dat vinden de verhuurders heel vervelend, dat snap ik, maar het is wel de waarheid. Ik bekijk vaker huizen en mensen vragen er echt teveel voor.

Waarom ga je dan niet iets huren voor een te hoge prijs en probeer je die omlaag te krijgen als je er eenmaal zit?
quote:sandra1905 schreef op 30 december 2015 @ 07:21:

Je zet dit in je OP:

Waarom ga je dan niet iets huren voor een te hoge prijs en probeer je die omlaag te krijgen als je er eenmaal zit?

Omdat mensen je er dan uitgooien na 1 jaar, lijkt mij. Denk niet dat dat gewaardeerd wordt.

Het is toch gewoon raar dat mensen elkaar zoveel restricties opleggen? Mag ik zelf bepalen of ik rook, huisdieren heb of kinderen krijg? Want eigenlijk bepaalt de huurmarkt nu wat ik wel en niet mag doen in mijn leven. Dat is toch absurd? Ik ben een verantwoordelijk mens en betaal altijd de huur, en op tijd ook. Dat kan ik bewijzen, heb zelfs referenties van onze verhuurder nu maar als ik niet eens kan reageren omdat ik huisdieren heb, da's toch larie?
Omdat dit niet waar is. Je krijgt echt geen aftrek van honderden euro's per maand. Je betaald zelfs voor de boom waar je tegenaan kijkt en de speeltuin in de buurt. Bij een redelijk grote stichting/makelaar hebben ze die dingen wel helemaal uitgezocht. Bij een huisjesmelker die teveel vraagt wil dit nog wel eens lukken, maar dan hebben we het niet over honderden euro's.
quote:sandra1905 schreef op 30 december 2015 @ 07:21:

Je zet dit in je OP:

Waarom ga je dan niet iets huren voor een te hoge prijs en probeer je die omlaag te krijgen als je er eenmaal zit?Omdat dat 'de ex-collega van het achternichtje van de buurvrouw uit mijn oude straat'- verhalen zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Jareth schreef op 30 december 2015 @ 07:25:

[...]

Omdat mensen je er dan uitgooien na 1 jaar, lijkt mij. Denk niet dat dat gewaardeerd wordt.

Het is toch gewoon raar dat mensen elkaar zoveel restricties opleggen? Mag ik zelf bepalen of ik rook, huisdieren heb of kinderen krijg? Want eigenlijk bepaalt de huurmarkt nu wat ik wel en niet mag doen in mijn leven. Dat is toch absurd? Ik ben een verantwoordelijk mens en betaal altijd de huur, en op tijd ook. Dat kan ik bewijzen, heb zelfs referenties van onze verhuurder nu maar als ik niet eens kan reageren omdat ik huisdieren heb, da's toch larie?Je huurt een huis waar zij de eigenaren van zijn. Dus nee, je hebt zelf niets te bepalen in dat geval. Dat bepalen de eigenaren die het huis na jou ook nog willen verkopen/verhuren. Referenties (bewijs van geen huurachterstand) vragen ze standaard. Ook dat is allemaal heel normaal en moet vrijwel iedereen in de particuliere sector kunnen overleggen.
O en over die huisdieren, ik maak schoon he. Veel ook. Alsof ik zelf in de stank en troep wil zitten. Ik heb trouwens ook nog een konijn en twee cavia's. Nou en? Die krijgen ook een schone bak en ik ruim de troep op. Het ruikt, vinden mensen zonder huisdieren eigenlijk altijd. Wat een onzin. Als ik van buiten naar binnen ga, kan ik toch ruiken of het stinkt of niet? Mijn neus doet het hoor. Maar goed, da's een andere discussie.
Jeetje het is nog vroeg. Ik heb nog geen antwoord op de vraag of je staat ingeschreven bij de woningbouw van je regio zodat je kan reageren op de huurhuizen (niet de particuliere).
Ik weet wel dat de leegstandsverhuurders mogen bepalen wie hun huis huurt. Maar ik hoor veel verhalen over huurders die geen huur betalen en met de noorderzon vertrekken. Toch niet zo goed geselecteeerd dan he. En misschien is het goed dat mensen zich bewust ervan zijn dat ze de huurmarkt op slot zetten met al hun voorwaardes. Bewijzen dat je de huur op tijd betaalt, primaokidoki. Maar bepalen of mensen huisideren hebben of roken, je verhuurt het huis he. Dan is het niet meer van jou, tijdelijk.

En mensen kunnen verzwijgen dat ze roken en huisdieren hebben, dat mag juridisch gezien want het gaat over de eigen levensfeer. Maar dan word je eruit gezet na 1 jaar, heb ik dus ook niks aan.

Ik heb die info over huurders van een advertentie op marktplaats van een erg verontwaardigde leegstandsverhuurder, die alle leegstandsverhuurders wil waarschuwen voor deze malafide praktijken. Dus ik zet het ff hier neer, dan kunnen anderen er ook van mee genieten.
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 30 december 2015 @ 07:31:

Jeetje het is nog vroeg. Ik heb nog geen antwoord op de vraag of je staat ingeschreven bij de woningbouw van je regio zodat je kan reageren op de huurhuizen (niet de particuliere).O solly. We staan ingeschreven maar het heeft bar weinig zin. Misschien 1 huis per half jaar wat binnen ons budget ligt. Verhuizen naar een andere regio, kan. Maar overal zijn de huurprijzen zo hoog, ik heb goed gezocht. Dacht ik tenminste.
Als k mijn kleine appartement zou verhuren zou ik ook de hoofdprijs vragen met de simpele reden dat ik ook de hoofdprijs betaal. Ik ga geen verlies lijden, kom op zeg.

Bovendien wil ik niet dat mijn muren geel worden, dat mijn appartement stinkt op het moment dat ik het wil verkopen of nog erger, dat ik de huurders er niet uitkrijg.
Ik zou de huurcommisie trouwens niet inschakelen, ik ga nl nooit een huis huren met een veel te hoge huur. Ik denk dat meer mensen er zo over denken.
quote:Jareth schreef op 30 december 2015 @ 07:28:

O en over die huisdieren, ik maak schoon he. Veel ook. Alsof ik zelf in de stank en troep wil zitten. Ik heb trouwens ook nog een konijn en twee cavia's. Nou en? Die krijgen ook een schone bak en ik ruim de troep op. Het ruikt, vinden mensen zonder huisdieren eigenlijk altijd. Wat een onzin. Als ik van buiten naar binnen ga, kan ik toch ruiken of het stinkt of niet? Mijn neus doet het hoor. Maar goed, da's een andere discussie.

Dat weet jij, zij niet. Maar in dit geval doet dat niet eens ter zake.

De Verhuurder of dit nu een particulier is of organisatie bepaald.

Zit zelf trouwens ook in de vrije sector, in een grote stad net buiten de binnenstad. en zit kaal ook rond de 800. Hier is er echter geen Borg regeling, noch huisdier regels noch kinderregels, noch rook beleid. Nagenoeg alles mag.
“I would like to see anyone, prophet, king or God, convince a thousand cats to do the same thing at the same time.”
quote:Mevrouw75 schreef op 30 december 2015 @ 07:36:

Als k mijn kleine appartement zou verhuren zou ik ook de hoofdprijs vragen met de simpele reden dat ik ook de hoofdprijs betaal. Ik ga geen verlies lijden, kom op zeg.Nee, dat snap ik. Met de hoofdprijs bedoel ik een huurprijs die hoger ligt dan wat je minimaal kunt vragen, zonder verlies te lijden dus. Met andere woorden, mensen die hun huis in de leegstandswet verhuren, verdienen daar geld aan. De meeste wel. En de huurmarkt zit volledig op slot. Da's niet omdat het allemaal lekkere prijzen zijn he. Ik wil graag een huis maar om nou de helft van je inkomen te besteden aan alleen wonen, zou jij dat doen? Da's toch ook niet verantwoord, want op een dag kun je de huur waarschijnlijk dan niet betalen.
quote:Staalwol schreef op 30 december 2015 @ 07:37:

[...]

Dat weet jij, zij niet. Maar in dit geval doet dat niet eens ter zake.

De Verhuurder of dit nu een particulier is of organisatie bepaald.

Zit zelf trouwens ook in de vrije sector, in een grote stad net buiten de binnenstad. en zit kaal ook rond de 800. Hier is er echter geen Borg regeling, noch huisdier regels noch kinderregels, noch rook beleid. Nagenoeg alles mag.Wat fijn. Is dat een huis via de woningbouwvereniging of een makelaar?
quote:Jareth schreef op 30 december 2015 @ 07:33:

Ik weet wel dat de leegstandsverhuurders mogen bepalen wie hun huis huurt. Maar ik hoor veel verhalen over huurders die geen huur betalen en met de noorderzon vertrekken. Toch niet zo goed geselecteeerd dan he. En misschien is het goed dat mensen zich bewust ervan zijn dat ze de huurmarkt op slot zetten met al hun voorwaardes. Bewijzen dat je de huur op tijd betaalt, primaokidoki. Maar bepalen of mensen huisideren hebben of roken, je verhuurt het huis he. Dan is het niet meer van jou, tijdelijk.

En mensen kunnen verzwijgen dat ze roken en huisdieren hebben, dat mag juridisch gezien want het gaat over de eigen levensfeer. Maar dan word je eruit gezet na 1 jaar, heb ik dus ook niks aan.

Ik heb die info over huurders van een advertentie op marktplaats van een erg verontwaardigde leegstandsverhuurder, die alle leegstandsverhuurders wil waarschuwen voor deze malafide praktijken. Dus ik zet het ff hier neer, dan kunnen anderen er ook van mee genieten.

Dit zie je dus verkeerd. Je bent nog altijd eigenaar als je een huis verhuurt. Zowel huurder als verhuurder hebben rechten en plichten. Ook al verhuur je je eigen huis, dan blijf je nog gewoon eigenaar en bepaal je wie er in je huis komt wonen. Je kunt zelfs een soort sollicitatiegesprekken voeren met mensen die interesse hebben om te huren.

Maken jullie geen aanspraak op een sociale huurwoning, danwel huurtoeslag? Als je afgekeurd bent, lijkt me het inkomen niet zo hoog. Waarom laat je dat niet eens uitzoeken. Ik heb zelf gewerkt bij een maatschappelijke organisaties en mensen geholpen met het zoeken van een woning. Zij kunnen op basis van je inkomen, meekijken waar je eventueel voor in aanmerking zou kunnen komen.

Ow, en ik val je niet persoonlijk aan he, over huisdieren... Ik vind huisdieren leuk en prima, maar kan me ook voorstellen dat mensen dat liever niet hebben wanneer ze zelf mogen bepalen wie er de woning gaat huren. Al maak je nog zo goed schoon..
Makelaars vragen vaak hele ingewikkelde inkomenseisen. En je weet pas of je in aanmerking komt als je inschrijvingsgeld betaalt. Hallo, da's 20-30 euro per makelaar. Alleen woningbouwverenigingen zijn een reeele optie waarschijnlijk, voor ons, en die bouwen geen huizen.
Makelaar
“I would like to see anyone, prophet, king or God, convince a thousand cats to do the same thing at the same time.”
quote:Jareth schreef op 30 december 2015 @ 07:40:

[...]

Nee, dat snap ik. Met de hoofdprijs bedoel ik een huurprijs die hoger ligt dan wat je minimaal kunt vragen, zonder verlies te lijden dus. Met andere woorden, mensen die hun huis in de leegstandswet verhuren, verdienen daar geld aan. De meeste wel. En de huurmarkt zit volledig op slot. Da's niet omdat het allemaal lekkere prijzen zijn he. Ik wil graag een huis maar om nou de helft van je inkomen te besteden aan alleen wonen, zou jij dat doen? Da's toch ook niet verantwoord, want op een dag kun je de huur waarschijnlijk dan niet betalen.Maar ik vrees dat jij ook denkt dat ik er grof geld aan zal verdienen, gezien de bedragen die je noemt. En ik heb jaren de helft van mijn inkomen aan mijn huis besteed. Zowel huur als hypotheek.
quote:Jareth schreef op 30 december 2015 @ 07:42:

[...]

Wat fijn. Is dat een huis via de woningbouwvereniging of een makelaar?Dit is via een makelaar. Ik betaal mijn huur aan een pensioenfonds ;) Het is een grote straat met allemaal dezelfde woningen van deze makelaar.
Gros van de makelaars waar ik nu rond kijk vragen als inkomenseis trouwens 3x kale huur als netto inkomenseis
De meeste verhuurders verdienen helemaal niet zoveel geld. Als verhuurder heb je namelijk ook veel kosten. Zo is de hypotheek niet aftrekbaar voor verhuurders, moeten ze opstalverzekeringen en belastingen betalen, en uiteraard komt het onderhoud ook voor hun rekening.

En fijn dat jij wil roken en huisdieren hebt, maar met 3 maanden borg kun je vaak niet een heel huis dusdanig opknappen dat alle stank er weer uit is. Als roker/huisdierhouder wen je aan die geur en ruik je het niet meer, maar voor een ander ruikt dat heel anders.

Kortom: geef anderen niet de schuld van de gevolgen van jouw keuzes. Neem gewoon je verantwoordelijkheid en accepteer dat jouw eigen keuzes jouw situatie nu eenmaal moeilijker maken. En als je dat niet wil, dan zul je dus jouw keuzes moeten aanpassen.
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 30 december 2015 @ 07:43:

[...]

Dit zie je dus verkeerd. Je bent nog altijd eigenaar als je een huis verhuurt. Zowel huurder als verhuurder hebben rechten en plichten. Ook al verhuur je je eigen huis, dan blijf je nog gewoon eigenaar en bepaal je wie er in je huis komt wonen. Je kunt zelfs een soort sollicitatiegesprekken voeren met mensen die interesse hebben om te huren.

Maken jullie geen aanspraak op een sociale huurwoning, danwel huurtoeslag? Als je afgekeurd bent, lijkt me het inkomen niet zo hoog. Waarom laat je dat niet eens uitzoeken. Ik heb zelf gewerkt bij een maatschappelijke organisaties en mensen geholpen met het zoeken van een woning. Zij kunnen op basis van je inkomen, meekijken waar je eventueel voor in aanmerking zou kunnen komen.

Ow, en ik val je niet persoonlijk aan he, over huisdieren... Ik vind huisdieren leuk en prima, maar kan me ook voorstellen dat mensen dat liever niet hebben wanneer ze zelf mogen bepalen wie er de woning gaat huren. Al maak je nog zo goed schoon..Nee snap ik hoor. Waar kan ik dat uit laten zoeken, ik ben financiebeet. Ik heb ook geen familie waar ik het aan kan vragen en mijn vriend ook niet. Maatschappelijk werk? Heb ik een keer gedaan trouwens en die konden niks voor ons betekenen toen. Maar kan het nogmaals proberen. Wij zakken waarschijnlijk onder de grens over een aantal jaar dus waarom vrije sector huren he. Ik heb gehoord dat ze van sommige mensen een deel van het inkomen niet mee laat tellen zodat je sociaal kunt huren. Waar vraag je dat aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven