waar halen jullie je tuin-inspiratie vandaan?

29-04-2010 14:25 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben vandaag aan huis gebonden en heb vreselijke tuin-kriebels.

Van het weekend krijgen we (eindelijk!!) een nieuwe schutting want de oude valt al een paar jaar uit elkaar van ellende.

Ik heb steeds alle tuin-verbouw plannen verschoven tot-als-de-nieuwe-schutting-er-is- maar nu zit ik hier helemaal inspiratieloos te zijn met mijn laptop op schoot (in de tuin, dat dan weer wel).

Dus...waar halen jullie inspiratie vandaan en/of wat hebben jullie als absolute do's en dont's?

Even voor de beeldvorming: Nu is de tuin echt saai, helemaal bestraat met 4 potten (nu nog leeg) verder staat de tuin vol met fietsjes, stepjes, speelhuisje, glijbaan en dat soort meuk

Wat wil ik? hout (misschien vlonders?) nieuwe eetset maar ook een lekkere zitplek. Meer groen maar niet teveel onderhoud.

Wie heeft zin om mij verder te helpen?
Ik lees mee want ben ook op zoek naar inspiratie. We hebben net een nieuwbouwhuis gekocht met een nog helemaal kale tuin. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar pas echt aan de slag, maar ik wil nu alvast een goed plan hebben, omdat er volgens mij best wel wat tijd in gaat zitten.

Wat we in ieder geval niet willen is heel veel tegels. Vrijwel al onze buren hebben alleen maar tegels in de tuin. Ik snak echt naar een beetje groen in onze betonwijk.

We zijn laatst in het tuincentrum geweest en hebben ons toen heel goed laten voorlichten door een van de medewerkers. We hebben een tuin met veel schaduw, dus planten die veel zon nodig hebben overleven het bij ons niet. De medewerker heeft ons alle planten laten zien die wel kunnen, en ik heb braaf meegeschreven, maar wat nu? Gewoon alles kopen en in de tuin plempen? Of toch eerst een ontwerp maken? En hoe doe je dat dan? Vind het wel lastig... dus tips welkom
Oh, en bij Ikea zag ik gister leuke tuinmeubels. Ook geschikt voor kleine tuintjes. Bij het tuincentrum heb je tegenwoordig alleen maar van die megameubels waardoor je eigenlijk gewoon een tweede huiskamer krijgt....
Ik krijg altijd wel inspiratie als ik langs andermans tuinen wandel/fiets. Je kunt ook eens siertuinen bezoeken, bij tuincentra of bij de tuinen van Appeltern bijvoorbeeld.

Er zijn ook cursussen voor tuinontwerp, dat heeft mijn buuv gedaan voordat onze buurt werd opgeleverd, het is hartstikke leuk geworden.
Hoi Eloys,

ook op zoek naar insiratie dus.

Onze tuin ligt juist pal op de zon waardoor veel (pot) planten het niet lang uithouden. Alles wat ik tot nu toe heb gehad is volgens mij gewoon verbrand. Had vorig jaar wel een mooie lavendel maar daar kwamen teveel wespen opaf (ook al zeiden ze bij het tuincentrum van niet). Mijn jongste ging toen heel lief wespjes vangen dus die lavendel lag al heel snel in de groenbak...

Ik vind het wel leuk om wat kruiden in de tuin te hebben. Nu zag ik in een oude 101 woonideeën een oppottafeltje met een veilingkist erop waarin ze wat kruiden hadden geplant. We koken veel met verse kruiden en ik ben gek op muntthee dus zoeits lijkt me wel wat!

ik ga eens op de Ikea site kijken...!
Ik koop meestal een berg tuin(achtige) bladen. Rond deze tijd komen al die tijdschriften met tuinspecials. Ik weer sowieso van Buitenleven dat ze er eentje hebben, maar volgens mij ook Seasons. Ff in het schap kijken!

En anders internet. Je hebt van die sites waar je met filmpjes stap voor stap leert hoe alles moet. Met de nodige inspiratiemomenten natuurlijk!

Ben geen expert verder, ik zet altijd maar wat neer. Kan je dus niet echt helpen met een tuinindeling ofzo!

Succes!
Hoi Vlinder,

ik hou inderdaad mijn ogen altijd open als ik langs tuintjes loop/fiets maar helaas zijn de tuinen in mijn wijk niet echt de moeite waard (op 1 na maar die is twee keer zo groot als die van ons en is echt een project van 10 jaar geweest!

Zo'n cursus lijkt me ook erg leuk, zouden ze eigenlijk gewoon bij het tuincentrum ofzo moeten geven...!

Ik zal eens informeren!
de bibliotheek staat hoog op mijn lijstje voor volgende week, daar hoop ik idd wat tuintijdschriften en evt boeken te scoren.

Ik heb er gisteren 1 bij de praxis meegenomen maar daar stonden helaas niet veel tuinideeen in alleen losse verkoopdingen van de praxis zelf...
quote:littlemissy schreef op 29 april 2010 @ 14:47:

Hoi Vlinder,

ik hou inderdaad mijn ogen altijd open als ik langs tuintjes loop/fiets maar helaas zijn de tuinen in mijn wijk niet echt de moeite waard (op 1 na maar die is twee keer zo groot als die van ons en is echt een project van 10 jaar geweest!

Zo'n cursus lijkt me ook erg leuk, zouden ze eigenlijk gewoon bij het tuincentrum ofzo moeten geven...!

Ik zal eens informeren!

Misschien kun je beter kijken of er een tuin bij zit die goed genoeg voor je is, of deels leuk, ipv totaal weergaloos mooi, met een wat andere mindset dus.

Mijn moeder heeft echt een waanzinnig mooie tuin, maar zij stopt er ook heel erg veel tijd en geld in, dat moet je ook maar willen/kunnen.

Planten in potten vergen meer onderhoud dan planten in de grond, planten in potten moet namelijk veel vaker water hebben. Gras vergt ook veel meer onderhoud dan een tuin die zo vol staat dat je geen aarde meer ziet, die hoef je namelijk niet iedere week te maaien.
Ik zou inderdaad zeggen:

Siertuinen bekijken. Foto's maken van de stijl die je mooi vind en planten die je mooi vind. Wil je een cottagegarden, juist heel strak, onderhoudsvrij, onderhoudsintensief of misschien wel een groente tuin.

Boeken uit de bieb halen, het boek van Rob Verlinden schijnt een praktisch boek te zijn geschikt voor mensen met weinig groene vingers ;)

Verder, misschien dit jaar niet te veel willen. Kijk eens waar je 's ochtends zon hebt, waar je 's middags zon hebt en hoe je daar dan zit.
Tuin ontwerpen heeft bar weinig te maken met inspiratie, meer met logisch nadenken. Althans, volgens mij.

Stap 1. Waar komen de terrassen (ivm zon/schaduw/deuren etc)

Stap 2. Welke paden heb je nodig?

In mijn eigen tuin heb ik toen als oplossing alles 45 graden gedraaid, dus paden en terrassen schuin op de zijkanten.

Stap 3. De grote elementen in de ruimte zetten: Bomen, grasveldjes (vijver, zandbak, schommel indien nodig)

Stap 4. Ontwerp borders zijn dan automatisch sluitstuk, wel zorgen dat ze in balans zijn met de rest.

Tot zover het 'ontwerp'. Als je dat allemaal klaar hebt, dus de terrassen en paden zijn af, de bomen staan en het gras groeit tien cm per week dan ga je de borders invullen. Ook daar werken van groot (struiken, pampasgras, bamboe, riet) naar klein (stekelnootjes, viooltjes). Dat heb ik gedaan door in de tuin te zitten en me te bedenken: 'daar heb ik iets smals en hoogs nodig'. En dan maar zoeken in het tuincentrum naar iets smals en hoogs (goudiep, riet of conifeer). 'Daar heb ik iets slordigs nodig' (klimhortensia, druif of bamboe). Net zolang tot je geen aarde meer ziet.

Kostte me al met al maar 18 maanden...
oww 18 maanden maar

die stappen zijn wel handig Gozer, daar kan ik wel wat mee.

Helaas ben ik altijd wel iemand die altijd alles "nu" wil en gelijk goed wil hebben zonder al teveel moeite maar heb inmiddels door (duurde even) dat ik daar alleen mezelf mee heb.

Ik duik gewoon ff rustig de boeken in en blijf om me heen kijken.

Moet eigenlijk gewoon al blij zijn dat ik van het weekend eindelijk een schutting heb! Die wilde ik al zoooo lang!
Pcies wat Gozer zegt. Houd er rekening mee hoeveel zon een plant wil hebben en of de plant geen speciale behoeften heeft (grondsoort, windsterkte, nabijheid kust of juist inlandig, nachttemperatuur).
Je tuin verstandig opbouwen om latere teleurstellingen te voorkomen.

Zorg dat de hogere planten achteraan staan, met lagere ervoor.

Hou ook rekening met de uitbreiding van de plant of struik, zodat ze mekaar niet verstikken.

Zet planten en bloemen op kleur, dus in groepen van dezelfde kleur.

Neem kleuren die bij mekaar passen.

Voor een overgang naar een totaal andere kleur is bvb een groep witte bloemen ertussen de oplossing, zo verloopt de overgang zachtjes en werken de verschillende kleuren niet storend.

Zorg dat de laagste soorten steeds vooraan staan, zodat elke plant optimaal van de zon kan genieten.

Plaats grote potten met bloemen ook in groep, zodat ze mekaars pot beschaduwen, om uitdroging te voorkomen.

Plaats de potten met planten die het meeste warmte en droogte kunnen verdragen vooraan, bvb vetplantjes e.d.
Jeetje, dacht "even" een tuintje te bedenken...maar besef me nu dat er dus nog een hoop werk aan zit. Duik morgen wel even de bieb in voor een aantal inspiratieboeken en dan kan het plannen beginnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven