Waar kruising hond kopen

12-07-2013 12:07 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn opzoek naar een leuke gezinshond, waarmee we ook agility (behendigheid) willen gaan doen.

Er is niet 1 specifiek ras waar onze voorkeur naar uit gaat, sterker nog we hebben de voorkeur voor een kruising. Richting retriever/herder/collie achtige. Belangrijkste voor ons is dat de ouders stabiele en gezonde honden zijn, werklust is ok maar een Border Collie uit werklijnen zou niet fair zijn tegenover de hond.

Nu weet ik niet zo goed waar ik moet zoeken. Marktplaats ligt voor mij voor de hand, maar lees overal waarschuwingen voor marktplaats honden. Ik wil natuurlijk de broodfok niet in stand houden.

Waar kan je goed opzoek gaan naar kruising honden?

Ohja, ivm hele kleine kinderen willen we een pup. Met de herplaatsers die ik zie is toch vaak wat aan de hand en dat zou ik niet erg vinden als we nog met zijn tweetjes waren, maar nu durf ik dat niet aan.

We hebben trouwens altijd honden gehad (herders en bouviers).
Zouden kruisingen uit broodfok voortkomen? Dat lijken me eerder 'ongelukjes'. Niet onlogisch dat je die op Marktplaats tegen kan komen.

Die hysterie tegen Marktplaats is lang niet in alle gevallen terecht hoor. De broodfokkers haal je er er wel tussenuit.
gaan kijken als je een interessante hond ziet en vragen stellen. kijk om je heen. je wil de moeder zien en je wil niet dat ze 20 pups te koop hebben.

ook wil je dat zij kritisch naar jou zijn want de pup moet ze aan het hart gaan dus ze moeten ook vast willen stellen dat jij een goede eigenaar zult zijn
En doooooor!
Asiel, stichtingen als ACE, Mirtos of Podencoworld.

Voordeel van die stichtingen is dat veel dieren bij een gastgezin verblijven en er goede kennis is van hoe het dier is. Over ouderdieren is vaak niets bekend (of alleen de moeder) maar het karakter van het dier zelf wel.

Zelf heb ik via ACE een pup in huis gehaald, kruising Podenco/Shar-Pei, en dat is de liefste, slimste, meest leergierige hond die ik ooit gezien heb. Bij het gastgezin draaide hij goed mee in de roedel maar ook in het gezin. Pup is inmiddels een grote slungel van twee jaar en doet het super.
Wat leuk dat jullie weer een hondje nemen!

Hier staan er al een aantal:

http://www.marktplaats.nl ... ostcode=7331MS&distance=0

Net wat er gezegd word, goed kijken naar de omgeving van de pups en letten op een onderbuik gevoel. Zit er in het asiel geen jong hondje? Je kunt bijv ook een herplaatser nemen die onder de 1 is. Dan is een hondje nog makkelijk te vormen en vaak niet erg beschadigd.
Ik weet niet of de combinatie 'hele kleine kinderen' + pup wel zo ideaal is.

Zeker de maat die jij wenst.

Zolang ze pup zijn, is het moeilijk uit te leggen dat een hond geen speelgoedje is.

Als ze volwassen zijn, zijn ze te sterk voor je kindertjes en kunnen ze ze niet uitlaten.

In de asiels zitten ook altijd honden waar niets mis mee is, maar die daar terechtgekomen zijn omdat er iets met de baas niet in orde is (ziek, dood, in de gevangenis).
quote:Beter.Laat schreef op 12 juli 2013 @ 12:28:

Ik weet niet of de combinatie 'hele kleine kinderen' + pup wel zo ideaal is.

Zeker de maat die jij wenst.

Zolang ze pup zijn, is het moeilijk uit te leggen dat een hond geen speelgoedje is.

Als ze volwassen zijn, zijn ze te sterk voor je kindertjes en kunnen ze ze niet uitlaten.

In de asiels zitten ook altijd honden waar niets mis mee is, maar die daar terechtgekomen zijn omdat er iets met de baas niet in orde is (ziek, dood, in de gevangenis).

Ik snap wat je bedoeld, maar onze kinderen zijn gewend om met dieren om te gaan. Van paarden tot vissen. Zelfs de jongsten bleven eerder van de dieren af dan van de glazen op tafel

Over uitlaten: het is ook niet de bedoeling dat de hond (alleen) door de kinderen wordt uitgelaten. Het wordt echt de hond van mij en mijn man in de zin van trainen, voeren, uitlaten.

Uiteraard functioneert hij wel gewoon in een gezin, maar daar voorzie ik geen problemen wanneer je een hond leert dat mensen ook een "personal space" hebben en ze dus niet de kinderen omver mogen lopen.

We hebben meerdere pups opgevoed en die waren probleemloos. We hebben ook herplaatsers gehad. Die hadden toch vaak wat werkpuntjes. Ik ben ze op dierenasiels.com nog niet tegengekomen, maar als je er 1 ziet die aan de volgende eisen voldoet of de potentie heeft om het op korte termijn te leren plaats gerust een link:

- midden of grote hond

- jong genoeg om nog fanatiek agility te gaan beoefenen

- kan met paarden, katten, reuen, teven en kinderen

- geen verlatingsangst

- niet slopen

- kent al de basiscommando's
mdy bedankt voor je link. Ik ga het weekend toch maar eens uitgebreid marktplaatsen met man.

Dus het blijft vooral zelf goed opletten en is het echt niet altijd drama op MP. Mooiste zou zijn als je viavia ergens tegenaan loopt.

Chartreuse, ik ga daar ook eens kijken. Ik was ook daar een beetje huiverig voor omdat ze al zoveel meemaken in hun jonge leventje.

Maar dus een goede ervaring. Kan natuurlijk ook gewoon eens bellen en informatie vragen. Ik zie vaak dieren die nog uit het buitenland moeten komen en op de een of andere manier wil ik graag eerst zien en dan een beslissing nemen. Je haalt toch wat voor 10-15 jaar in huis.
Deze komt volgens mij wel een heel eind in de buurt. Moet alleen nog leren alleen te zijn, maar dat is wat anders dan verlatingsangst:

http://www.ikzoekbaas.nl/ ... opvangcentrum-tuitjenhorn
Graag gedaan. Ik zal het wel even voor je in de gaten houden of ik iets hoor. Ben bang van niet want ik zit in een hele andere rasgroep als waar jij iets zoekt en ken ook bijna alleen maar mensen met het zelfde ras als ik. Zijn trouwens ook geschikte sport hondjes alleen het kunnen met reuen of teven is een lastig punt dus dan valt dat al af.

Succes met marktplaats doorspitten!
Op marktplaats staat een nestje kruising bordercollie/berner senner.

Mijn hondje komt ook van mp. Gewoon van mensen die graag eens een nestje wilde.

Niks mis mee. Gewoon papa en mama gezien en de geboortefoto's.
Waarom wil je een kruising? Veel mensen willen een nieuwe rashond maken van kruisingen.. vind ik zonde.

Stichting aai, ace, ikzoekbaas.nl staan vaak puppy's op!
quote:winkelfanaat schreef op 12 juli 2013 @ 13:54:

Op marktplaats staat een nestje kruising bordercollie/berner senner.

Mijn hondje komt ook van mp. Gewoon van mensen die graag eens een nestje wilde.

Niks mis mee. Gewoon papa en mama gezien en de geboortefoto's.Ik heb een kruising BS/BC en Duitse Herder. Wat een heerlijk beest! En mooi ook nog. Ze heeft van alle 3 kenmerken, waaks, lief voor kinderen en ze drijft. Ik zou hier eens naar kijken als ik jou was.
quote:Ratteke schreef op 12 juli 2013 @ 14:19:

[...]

Ik heb een kruising BS/BC en Duitse Herder. Wat een heerlijk beest! En mooi ook nog. Ze heeft van alle 3 kenmerken, waaks, lief voor kinderen en ze drijft. Ik zou hier eens naar kijken als ik jou was.Wat leuk Ratteke! Lijken de puppies ook op hoe jouw pup was? (of heb je niet stiekem even gespiekt op mp?)
Denk ook eens aan een Epagneul Breton zoals deze dame. Ik heb een hele goede ervaring met dit ras. Ze zijn ontzettend lief en geduldig met kinderen, willen graag leren, zijn zachtaardig.
quote:hakketak schreef op 12 juli 2013 @ 13:06:

Chartreuse, ik ga daar ook eens kijken. Ik was ook daar een beetje huiverig voor omdat ze al zoveel meemaken in hun jonge leventje.

Maar dus een goede ervaring. Kan natuurlijk ook gewoon eens bellen en informatie vragen. Ik zie vaak dieren die nog uit het buitenland moeten komen en op de een of andere manier wil ik graag eerst zien en dan een beslissing nemen. Je haalt toch wat voor 10-15 jaar in huis.

Je hebt groot gelijk hoor. Die van ons zat in een gastgezin in België en daar hebben we eerst veel mee gemaild (over gedrag, foto's en filmpjes gekregen) en toen bezocht. Nu was Antwerpen vanuit Rotterdam goed te doen, dat scheelt wel.

Ik zie trouwens dat dit snoepje van 5 maanden in Belgie zit voor ACE:

Gastgezin omschrijft haar als leergierig, ze loopt probleemloos aan de riem en slaapt 's-nachts "los" in de woonkamer (geen bench) en vernielt niets. Sinds een week wordt er met haar naar de hondenschool gegaan.
Je kunt ook hier eens kijken, staan honden op van alle soorten, maten en leeftijden dus ook pups.
Iedereen tot nu toe bedankt voor de reacties!

Waarom een kruising? Pfoe dat is ook een lastige vraag, want we denken ook nog wel eens aan een rashond. Punt is dat we niet een voorkeur hebben voor 1 specifiek ras. Daarnaast is een rashond die goed gefokt is toch tussen de 500-1500 euro. Op zich niet erg, maar als ik een net zo leuke bastaard zie voor 300 tja.....

Ik hoef geen bijzondere hond of aparte krusing (oeh al zijn blauwe ogen wel heel gaaf). Laatste overweging, we willen er echt actief mee aan de gang. Hoewel ik weet dat het maar deels waar is, ben ik toch huiverig voor HD/ED bij rashonden. Maar wat ik zeg, het staat niet muurvast, we proberen flexibel te zijn en ons niet blind te staren op bepaalde dingen.

Dit weekend heb ik dus zitten zoeken.

Dit is een liefie waar we nu 2 nachtjes over gaan slapen:

Tedy
Wat een liefie zeg...

Succes
quote:Chartreuse schreef op 12 juli 2013 @ 16:22:

[...]

Je hebt groot gelijk hoor. Die van ons zat in een gastgezin in België en daar hebben we eerst veel mee gemaild (over gedrag, foto's en filmpjes gekregen) en toen bezocht. Nu was Antwerpen vanuit Rotterdam goed te doen, dat scheelt wel.

Ik zie trouwens dat dit snoepje van 5 maanden in Belgie zit voor ACE:

[afbeelding]

Gastgezin omschrijft haar als leergierig, ze loopt probleemloos aan de riem en slaapt 's-nachts "los" in de woonkamer (geen bench) en vernielt niets. Sinds een week wordt er met haar naar de hondenschool gegaan.

Wat een mooierd! Die oren! Deze lijkt heel veel op mijn hond. Hadden zusjes kunnen zijn. Dan is deze de stoere zus. Tara ziet er wat zachtaardiger uit.

Tedy is ook een schatje zeg. Ook bij hem die oren... Laat je weten wat je gaat doen?
Zit hier niet wat bij:

http://www.duitseherderherplaatsing.com/page3.php
Been there, done that, got the T-shirt.
Even een update. We hebben uiteindelijk gereageerd op een Griekse hond. Ik verwacht deze week bericht of we 'goedgekeurd' zijn en kunnen gaan kijken!
Een goede stichting zal beter functioneren hierin dan marktplaats. Want daar zijn veel mensen die hun hond gewoon willen ditchen. Er zullen heus wel goede tussen zitten, maar dat kun je op de voorhand niet inschatten.

Het voordeel van een stichting t.o.v. een asiel is dat er voornamelijk honden zitten van beneden een jaar oud, en veel pups. Kijk hier bijvoorbeeld maar eens, en deze zitten al in Nederland zodat je kunt nagaan hoe de hond functioneert binnen het gezin:

http://www.animalinneed.com/nl/honden-in-nederland.html

Dit zijn nog pups in Spanje:

http://www.animalinneed.com/nl/honden-in-nederland.html

Als hier niet iets voor je bij zit....

Kruisingen met bepaalde rassen zoals poedels zijn heel intelligent en geschikt voor agility.
quote:hakketak schreef op 17 juli 2013 @ 10:46:

Even een update. We hebben uiteindelijk gereageerd op een Griekse hond. Ik verwacht deze week bericht of we 'goedgekeurd' zijn en kunnen gaan kijken!Ik ziek mosterd na de maaltijd ben. Wat super!
Maandag mogen we komen kijken bij het gastgezin

Iemand nog tips waar specifiek op te letten bij pups die van deze stichtingen komen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven