Waar op letten bij wasmachine kopen?

17-01-2016 10:30 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van alle stofzuiger-topics, een wasmachine-topic.

Binnenkort krijg ik nog eens een hartaanval van de mijne dus er moet eens een nieuwe komen...

Maar ik ben een wasmachine-nitwit dus heb geen idee waar ik op moet letten.

Ik wil 'm zuinig dus ik weet dat ik op het energielabel moet letten, ik wil dat ie niet binnen vier jaar kapot gaat en verder heb ik echt geeeeeeen idee.

Wat zijn goeie merken en wat is het verschil tussen een wasmachine van 350 euro en eentje van 800 euro?

Zijn er merken die ik absoluut niet of wel wil?

Ik zie bijvoorbeeld een paar leuke betaalbare Zanussi's, maar geen idee of dat wat is.

Wie helpt even met waar ik op moet letten?
668, the neighbour of the Beast
Met mijn wasmachine kan ik zelf de tijd programmeren, ik kan een was van 30 graden doen in 30 minuten als het alleen wat luchtjes zijn die eruit moeten bij wijze van maar datzelfde programma kan ik ook 100 of 125 minuten laten duren. De machine kan dan zelf bedenken hoeveel water enz. het nodig heeft schijnbaar. Goh, het lijkt wel een wondermachine, die van mij.

Er zitten ook nog programma's op om kleding soort van te stomen, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit, ik heb altijd maar 2 programma's die ik gebruik.
quote:slobberbone schreef op 17 januari 2016 @ 10:45:

Prijs/kwaliteit is Beko nog onverslaanbaar, is budget groter zou ik gaan voor Asko.

Aanvulling Gorenje is ook erg goed stapje hoger dan Beko maar zeldzaam in Nederland zie paar op MP staan voor Beko prijzen nieuw.

Voor de niet kenners Gorenje heeft alweer jaren geleden Asko overgenomen en zijn heden ten dagen toch wel de beste wasmachines.

Zanussi is na inbreng van Electrolux er ook niet beter op geworden.
quote:Marels schreef op 17 januari 2016 @ 10:54:

Uitgestelde start had ik al bedacht trouwens.

We hebben nu een timer er tussen zitten en het zou lekker zijn als die er tussenuit kan.

Overigens geloof ik dat het bullshit is dat een Miele ofzo nog steeds 20 jaar mee zou gaan.

Die krengen worden tegenwoordig gewoon niet meer gemaakt op lang mee gaan. Dat een wasmachine van 25 jaar geleden het nu nog doet wil niet zeggen dat een wasmachine van hetzelfde merk dat nu ook nog doet.

Heb nu een wasmachine van 20 jaar oud, maar ik maak me niet de illusies dat de nieuwe ook zo lang mee zal gaan.

Ik zit wel te denken om de programma's eens goed te bekijken, eentje met kortere programma's heeft toch wel mijn voorkeur, dat je niet standaard 2,5 uur verder bent zeg maar.

Dat is wat me nu irriteert aan deze wasmachine, die ik nu heb... Maakt niet uit welk programma, zelfs met het programma "kort" ben ik 2 uur verder

Je geeft zelf al aan ik kader van geplande veroudering gaat heden ten dagen geen enkel machine vele jaren mee. Vroeger werd iedere bovenlader makkelijk 20 jaar.

Zo kopen wij ook geen nieuwe wasmachines meer al jaren niet zo wassen wij al ruim 10 jaar voor 75 euro met een oerdegelijke Miele

Oh en fans van die meer kilo machines die zijn ook geen steek zwaarder(as belasting /dempers /ophanging) uitgevoerd een 8 kilo Samsung doet net 60 kilo terwijl mijn oude 5 kilo wasser ruim 100 kilo weegt Dus slijtage is ook vele malen hoger bij 8/10 kilo variant.
quote:Luxaflex schreef op 17 januari 2016 @ 10:41:

Ik ben een Indesit fan. Super goedkoop en mijn eerste heeft 13 jaar gedraaid. Nu bezig met de tweede.Hier idem
quote:tvandattum schreef op 17 januari 2016 @ 11:20:

[...]

Hier idemDie van mijn moeder ook maar na de overname is het echt minder geworden ook bij Indesit.
Mijn Samsung is 17 jaar meegegaan, en de whirlpool heb ik nu 8 jaar en heeft ook nog nooit problemen gehad.
Ik heb vorig jaar een indesit gekocht, koop liever om de paar jaar een nieuwe dan 20 jaar hetzelfde apparaat.
De wasmachine voor deze was trouwens een Whirlpool bovenlader en dat was een geweeeeldig ding.

Misschien daar maar weer kijken.

Wat ik zie bij Zanussi is dat de wasprogramma's oneindig lang duren... Ik wil toch wel een normaal 30 of 40 graden wasje binnen een uur kunnen wassen.

En nog steeds zie ik verder weinig verschillen hoor.

Ik denk dat ik ga kijken naar energielabel, duur van wasprogramma's en flexibiliteit wat dat betreft. En reviews, dan maar.

Ohja, en ik wil zo'n uitgestelde start.

Moet ik nog meer dingen checken?
Ik heb vorige week een eco bubble van Samsung gekocht , model uit 2015 voor 600.

Waar ik op heb gelet is grootte van de trommel, 8 kilo is met kinderen erg handig.

Welke programmas zitten erop, deze heeft zelf een opfriswasje van 15 of 30 min.

Verder heel zuinig in energie en ook echt heel stil, ik hoor hem vrijwel niet.

Ik moet zeggen dat ik even huiverig was om van Bosch naar samsung te gaan, maar de 5jaar garantie, tien jaar op de motor en een cashback van 75 euro hebben mij over de streep getrokken.

Uitgestelde start is ook handig, vooral omdat hij zo stil is. Ik laat hem snachts wassen en in de ochtend kan meteen de was er schoon uit en opgehangen worden.

Sommige programma's duren wel onwijs lang maar schijnen dan wel heel zuinig te wassen. Ik gebruik tot nu meestal het 59 min. Programma en de was komt er prima schoon uit.
Ik vond het aantal dB dat een machine produceert ook heel belangrijk. Ik wil ook 's avonds laat of 's nachts een wasje kunnen draaien zonder de buren te wekken.
Ik blijf trouw aan miele. Ook voor de stofzuiger onze wasmachine en droger zijn nu bijna 11 jaar oud en nog nooit wat mee gehad. De wasmachine hier weegt ook de was en past daarop de tijd en hoeveelheid water aan. De programma's zijn ook vrij kort als ik het hier soms lees. Een gewone was op 40 graden doet er hier 47 minuten over ongeveer.

Qua energiezuinig maak ik me niet zo druk. Ik heb zonnepanelen, dus het verbruik maakt me niet zo heel veel uit. Waterverbruik was toen al best weinig. En heel veel zuiniger kan het op een gegeven moment natuurlijk niet meer qua water. Dat gaat ten koste van het wasresultaat. De onze is al redelijk zuinig, dus ik vind dat niet zo'n probleem als ik hier nog 10 jaar mee door kan
Decibels maakt voor mij minder uit.

Het ding staat in de bijkeuken, er zitten twee schuifdeuren voor naar de woonkamer toe en voor het geluid tot boven komt moet ie wel helemaaaaaaal tot volume kanonsschot gaan.
Ik heb ook een samsung eco bubble. (Twee jaar nu)

Heerlijke machine! Wast superschoon en is ook nog eens superzuinig door het super ecowas programma. Dan was je met koud water, maar nog steeds superschoon.
Ongeveer 47 minuten Bree?

Ik las trouwens hier iemand zeggen dat Beko zo geweldig zou zijn, maar Beko is toch juist een goedkoop dumpmerk?
quote:Marels schreef op 17 januari 2016 @ 11:47:

Ongeveer 47 minuten Bree?

Ik las trouwens hier iemand zeggen dat Beko zo geweldig zou zijn, maar Beko is toch juist een goedkoop dumpmerk?ik snap je reactie niet, maar goed.

Een tijd terug las ik hier in een topic mensen die het hadden over 1,5 uur bij zo'n programma. Volgens mij is het trouwens 42, maar goed vergeleken met een aantal mensen in dat topic was onze machine echt snel. Verbaasde me over de lengte van sommige programma's. Daar zou ik dus wel op letten.
De samsung eco bubble doet over het eco programma twee uur.
Ik moest er om lachen omdat je ongeveer schreef en je vervolgens wel op de minuut precies vertelt hoe lang het duurt

Inderdaad, de tijd van de programma's ben ik ook naar aan het kijken. Dat is één van de punten.

Nadeel is alleen dat ze dat er niet bij vertellen in de info dus moet je elke keer de gebruikershandleidingen erbij zoeken.
De europese regelgeving is veranderd. Nieuwe machine's moeten zo zuinig mogelijk zijn. En dat schijnt alleen te kunnen als het programma er lang over doet.

Ik heb onlangs een Bosch gekocht. Na me flink ingelezen te hebben. Ze hebben bij Bosch zoveel verschillende modellen dat ik door de bomen het bos(ch) ook niet meer zag. Ik heb nu een 8KG trommel en 1600 toeren. Een standaard witte was programma doet er zo'n 2.55 uur over.

Maar gelukkig heeft mijn Bosch een speed-knop. En kun je dat reduceren naar 59 minuten.

Het advies is dan wel dat er niet meer dan 5 KG in mag.

Het kortste standaard programma duurt 15 minuten.

Ik ben wat de programma's betreft heel tevreden met deze machine. De levensduur kan ik niks over zeggen. Mijn vorige Bosch ging 13 jaar mee. Maar je moet eigenlijk niet in jaren denken, maar in 'draai-uren'. Ergens een site gevonden waar je dat kon uitrekenen en de draai-uren klopte toen aardig met de jaren.
LG heb ik, prima ding. De vorige, een Ariston heeft het 10 jaar gedaan.
quote:Annelaure schreef op 17 januari 2016 @ 11:24:

Mijn Samsung is 17 jaar meegegaan, en de whirlpool heb ik nu 8 jaar en heeft ook nog nooit problemen gehad.Die Samsung was vast een tv.
LG schijnt inderdaad ook goed te zijn.
Zoveel mogelijk toeren centrifuge; daar heb je plezier van omdat dat droogtijd scheelt.

En sta erop dat de bezorger de transportbouten verwijdert.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Marels schreef op 17 januari 2016 @ 12:04:

Ik moest er om lachen omdat je ongeveer schreef en je vervolgens wel op de minuut precies vertelt hoe lang het duurt

Inderdaad, de tijd van de programma's ben ik ook naar aan het kijken. Dat is één van de punten.

Nadeel is alleen dat ze dat er niet bij vertellen in de info dus moet je elke keer de gebruikershandleidingen erbij zoeken.Ah zo nou, ik weet het dus niet echt op de minuut haha! Het is iets in de 40 in ieder geval. Maar dat past ie vaak dus ook nog aan net na het aanzetten. Heb wel ook een snelwasprogramma en dat is 31 minuten, ideaal!! Die gebruik ik echt heel vaak. Voor iets nieuws dat ik apart wil wassen of als ik iets de volgende dag nodig heb ofzo. Dat is ook wel iets waar ik op zou letten bij aanschaf, dat er zo'm programma op zit.
[quote]retrostar schreef op 17 januari 2016 @ 12:22:

Zoveel mogelijk toeren centrifuge; daar heb je plezier van omdat dat droogtijd scheelt.

En sta erop dat de bezorger de transportbouten verwijdert.[/quote]

Waarom? Kun je makkelijk zelf doen hoor!
quote:theamuts schreef op 17 januari 2016 @ 12:25:

[quote]retrostar schreef op 17 januari 2016 @ 12:22:

En sta erop dat de bezorger de transportbouten verwijdert.[/quote]

Waarom? Kun je makkelijk zelf doen hoor!Uiteraard maar dat moet je wel weten en zij doen het voor niks voordat ze hem op zijn plek zetten (ook gratis).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven