Waar op letten bij wasmachine kopen?
zondag 17 januari 2016 om 10:30
In navolging van alle stofzuiger-topics, een wasmachine-topic.
Binnenkort krijg ik nog eens een hartaanval van de mijne dus er moet eens een nieuwe komen...
Maar ik ben een wasmachine-nitwit dus heb geen idee waar ik op moet letten.
Ik wil 'm zuinig dus ik weet dat ik op het energielabel moet letten, ik wil dat ie niet binnen vier jaar kapot gaat en verder heb ik echt geeeeeeen idee.
Wat zijn goeie merken en wat is het verschil tussen een wasmachine van 350 euro en eentje van 800 euro?
Zijn er merken die ik absoluut niet of wel wil?
Ik zie bijvoorbeeld een paar leuke betaalbare Zanussi's, maar geen idee of dat wat is.
Wie helpt even met waar ik op moet letten?
Binnenkort krijg ik nog eens een hartaanval van de mijne dus er moet eens een nieuwe komen...
Maar ik ben een wasmachine-nitwit dus heb geen idee waar ik op moet letten.
Ik wil 'm zuinig dus ik weet dat ik op het energielabel moet letten, ik wil dat ie niet binnen vier jaar kapot gaat en verder heb ik echt geeeeeeen idee.
Wat zijn goeie merken en wat is het verschil tussen een wasmachine van 350 euro en eentje van 800 euro?
Zijn er merken die ik absoluut niet of wel wil?
Ik zie bijvoorbeeld een paar leuke betaalbare Zanussi's, maar geen idee of dat wat is.
Wie helpt even met waar ik op moet letten?
668, the neighbour of the Beast
zondag 17 januari 2016 om 12:32

zondag 17 januari 2016 om 12:34
Hier staat een Miele. 15 Jaar geleden geërfd van wijlen mijn schoonmoeder, en zij had hem toen ook al een poos. Geen idee hoe oud het ding precies is. Ik geloof 1 keer in al die jaren koolborstels vervangen. Hij heeft in al die jaren alles prima gewassen van een gezin met kinderen van peuterleeftijd tot nu volwassen, vele hockey- en sportschoolwassen, goed zijn best gedaan dus. En hij vertoont nog geen tekenen dat hij er eerdaags mee ophoudt. *klopt af*
zondag 17 januari 2016 om 12:38
zondag 17 januari 2016 om 12:41
Mss mosterd, maar de duur van de programma's kan erg verschillen. Mijn oude Bosch ging bijna 15 jaar mee dus nu ook weer een Bosch. Ik ging vooral voor geen toeters en bellen en de prijs. Maar de iets duurdere waste sneller. Dát heeft de doorslag gegeven. Hij was iets boven de 400 euro. Heb nog niet alle programma's geprobeerd maar tot zover ben ik tevreden.
zondag 17 januari 2016 om 12:44
quote:slobberbone schreef op 17 januari 2016 @ 12:38:
[...]
Let op restvochtgehalte % er zijn zat 1200 toeren machines die een 1400 variant verslaan.Daar heb ik zelf geen ervaring mee, integendeel, maar misschien speelt de trommelgrootte ook een rol i.v.m. de centrifugale kracht? Want de afstand vanaf het middelpunt is dan toch groter? Zou ik eens moeten bestuderen als ik tijd heb.
[...]
Let op restvochtgehalte % er zijn zat 1200 toeren machines die een 1400 variant verslaan.Daar heb ik zelf geen ervaring mee, integendeel, maar misschien speelt de trommelgrootte ook een rol i.v.m. de centrifugale kracht? Want de afstand vanaf het middelpunt is dan toch groter? Zou ik eens moeten bestuderen als ik tijd heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 17 januari 2016 om 12:51
mijn oude Siemens is meer dan 18 jaar zonder problemen meegegaan. Nieuwe werd dus ook een Siemens, heel tevreden.
Wat betreft Zanussi heb ik met wasmachines geen ervaring, maar wel met keukeninbouw apparatuur, en daar ben ik niet super enthousiast over, het lijkt gewoon allemaal net wat minder degelijk dan bv. AEG.
Wat betreft Zanussi heb ik met wasmachines geen ervaring, maar wel met keukeninbouw apparatuur, en daar ben ik niet super enthousiast over, het lijkt gewoon allemaal net wat minder degelijk dan bv. AEG.

zondag 17 januari 2016 om 12:53
zondag 17 januari 2016 om 12:53
quote:horenzienenzwijgen schreef op 17 januari 2016 @ 12:14:
De europese regelgeving is veranderd. Nieuwe machine's moeten zo zuinig mogelijk zijn. En dat schijnt alleen te kunnen als het programma er lang over doet.
Klopt, dat komt omdat de trommel regelmatig stilstaat om de was te laten weken. Zo wordt die even schoon met minder beweging en dus minder verbruik'.
Een witwas op ecostand duurt bij mij meer dan twee uur.
De europese regelgeving is veranderd. Nieuwe machine's moeten zo zuinig mogelijk zijn. En dat schijnt alleen te kunnen als het programma er lang over doet.
Klopt, dat komt omdat de trommel regelmatig stilstaat om de was te laten weken. Zo wordt die even schoon met minder beweging en dus minder verbruik'.
zondag 17 januari 2016 om 12:54
Raar dat er nog zoveel mensen zweren bij Miele terwijl die bij de consumentenbond helemaal niet zo goed uit de tests komt.
Hiervoor had ik 2x een AEG hele fijne machi e wat gebruiksgemak van de programa's betrof.
Maar de eerste ging al vrij snel stuk en zowel de deurhendel als het klepje van het wasmiddelllaatje was afgebroken bij de tweede.
Kon je nog steeds prima wassen moest je alleen steeds de deurhendel in de deur doen.
Nu een bosch die goed uit de test komt bij de consumentenbond. Voldoet prima. Maar je kan minder zelf instel l en bij de programma's.
Hiervoor had ik 2x een AEG hele fijne machi e wat gebruiksgemak van de programa's betrof.
Maar de eerste ging al vrij snel stuk en zowel de deurhendel als het klepje van het wasmiddelllaatje was afgebroken bij de tweede.
Kon je nog steeds prima wassen moest je alleen steeds de deurhendel in de deur doen.
Nu een bosch die goed uit de test komt bij de consumentenbond. Voldoet prima. Maar je kan minder zelf instel l en bij de programma's.
zondag 17 januari 2016 om 13:00
zondag 17 januari 2016 om 13:01
Onder het motto; een kind kan de was doen.
Energie zuinig
gaat 300 jaar mee
ook voor andere doeleinde te gebruiken
makkelijk mee te nemen op vacantie, enz
https://www.youtube.com/watch?v=s7xRM6usVAs
Energie zuinig
gaat 300 jaar mee
iedereen leest mee

zondag 17 januari 2016 om 13:05
quote:landylover schreef op 17 januari 2016 @ 13:01:
Energie zuinig
gaat 300 jaar mee
Energie zuinig
gaat 300 jaar mee
zondag 17 januari 2016 om 13:06

zondag 17 januari 2016 om 13:12

zondag 17 januari 2016 om 13:20
quote:aliva schreef op 17 januari 2016 @ 12:53:
[...]
Ja dat is zo. Maar mijn 'boerenverstand' denkt dan dat het water ook veel langer op temperatuur gehouden moet worden.
Maar ik heb er natuurlijk niet voor gestudeerd.
[...]
Ja dat is zo. Maar mijn 'boerenverstand' denkt dan dat het water ook veel langer op temperatuur gehouden moet worden.
Maar ik heb er natuurlijk niet voor gestudeerd.

zondag 17 januari 2016 om 13:30
quote:retrostar schreef op 17 januari 2016 @ 12:44:
[...]
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, integendeel, maar misschien speelt de trommelgrootte ook een rol i.v.m. de centrifugale kracht? Want de afstand vanaf het middelpunt is dan toch groter? Zou ik eens moeten bestuderen als ik tijd heb.
Mijn vorige machine was 6 KG en 1400 toeren.
Nu een 8 KG trommel en 1600 toeren van hetzelfde merk.
En naar mijn idee (en de tijdsduur van de droger) merk ik geen verschil.
De was komt er niet veel droger uit.
[...]
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, integendeel, maar misschien speelt de trommelgrootte ook een rol i.v.m. de centrifugale kracht? Want de afstand vanaf het middelpunt is dan toch groter? Zou ik eens moeten bestuderen als ik tijd heb.
Mijn vorige machine was 6 KG en 1400 toeren.
Nu een 8 KG trommel en 1600 toeren van hetzelfde merk.
En naar mijn idee (en de tijdsduur van de droger) merk ik geen verschil.
De was komt er niet veel droger uit.
zondag 17 januari 2016 om 13:34
zondag 17 januari 2016 om 13:59
quote:sugarmiss schreef op 17 januari 2016 @ 12:54:
Raar dat er nog zoveel mensen zweren bij Miele terwijl die bij de consumentenbond helemaal niet zo goed uit de tests komt.
Nu een bosch die goed uit de test komt bij de consumentenbond. Voldoet prima. Maar je kan minder zelf instel l en bij de programma's.Zegt helemaal niets om machines te testen kost geld bij CB en wil je met keurmerk aan de haal gaan moet daar ook voor betaald worden en veel fabrikanten doen niet mee en worden dus ook niet getest, dus de beste is slechts uit een kleine selectie.
Nu een bosch die goed uit de test komt bij de consumentenbond. Voldoet prima. Maar je kan minder zelf instel l en bij de programma's.Zegt helemaal niets om machines te testen kost geld bij CB en wil je met keurmerk aan de haal gaan moet daar ook voor betaald worden en veel fabrikanten doen niet mee en worden dus ook niet getest, dus de beste is slechts uit een kleine selectie.
zondag 17 januari 2016 om 14:06
De Indesit die ik op het oog heeft heeft een "push & wash" functie wat ik wel prettig vind.
Naast de gewone programma's dus een dummy-knop.
Die druk je in en dan begint ie aan een programma van 30 graden, 50 minuten, centrifugeert op 1200 toeren.
Volgens mij is dat erg makkelijk voor de gewone standaard wasjes.
Daarnaast zowel lange programma's (langste 60 graden programma is 3 uur ofzo) maar ook een snelle stand waarbij je dan kunt kiezen tussen een programma op 30 graden (30 minuten) en 60 graden (60 minuten).
Daarbij relatief zuinig, én goedkoop.
Lijkt mij prima dus, alleen ben ik nog aan het kijken of ik iets mis.
Naast de gewone programma's dus een dummy-knop.
Die druk je in en dan begint ie aan een programma van 30 graden, 50 minuten, centrifugeert op 1200 toeren.
Volgens mij is dat erg makkelijk voor de gewone standaard wasjes.
Daarnaast zowel lange programma's (langste 60 graden programma is 3 uur ofzo) maar ook een snelle stand waarbij je dan kunt kiezen tussen een programma op 30 graden (30 minuten) en 60 graden (60 minuten).
Daarbij relatief zuinig, én goedkoop.
Lijkt mij prima dus, alleen ben ik nog aan het kijken of ik iets mis.
668, the neighbour of the Beast
zondag 17 januari 2016 om 14:07
quote:Marels schreef op 17 januari 2016 @ 13:15:
Heb trouwens nu een Indesit op het oog.
Ervaring daarmee is redelijk geloof ik he? Ik las hier een aantal Indesit-fans en één anti-Indesiter.
Zonde voor geld koop je wat beters Beko of dit :
http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr
Heb trouwens nu een Indesit op het oog.
Ervaring daarmee is redelijk geloof ik he? Ik las hier een aantal Indesit-fans en één anti-Indesiter.
Zonde voor geld koop je wat beters Beko of dit :
http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr