Waar zaden kopen?

12-02-2014 12:02 48 berichten
Hoi!

Vorig jaar ben ik een minimoestuin begonnen op mijn terras klik.

Het groeide allemaal goed, maar de tomaatjes waren vaak zanderig en niet zo lekker. Ik had zaden gekocht bij de action .

Heeft iemand tips waar ik zaden van lekkere tomaatjes etc. kan kopen? Bepaalde rassen die extra lekker zijn? Heeft iemand ervaring met zaden.nl?

Ik wil dit jaar ook graag zoete oranje paprikatjes etc. gaan planten.

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Of je ze nu bij de Boerenbond, Welkoop, Intratuin, Bakker Hillegom, Bustani of ieder willekeurig tuincentrum koopt, ze komen meestal bij dezelfde groothandel vandaan. Dus qua kwaliteit zal er weinig verschil in zitten.

Je zou ook op www.tuinboetiek.nl kunnen kijken.
Ik heb zaadjes uit de supermarkttomaatjes gevist en gedroogd. Dat deed het wonderbaarlijk goed. Van die oogst heb ik weer zaadjes gedroogd, etc.

2 jaar terug heb ik op de markt vleestomaten gekocht en vorig jaar had ik daar planten van die het goed deden.

Verder scoor ik veel zaden gewoon bij de Aldi, welkoop of intratuin.

In Groningen zat 2 jaar terug een of andere winkel met een soort restpartijen. Daar heb ik boterbonen en toverbonen (rauw zijn ze paars, gaar gewoon groen) gekocht voor 25 cent per pakje. En die deden het goed! Ik had de vriezer vol.

De peultjes heb ik van mijn moeder gekregen, die ze uit haar eigen tuin gedroogd had. Die deden het vorig jaar onwijs goed, om de paar dagen had ik een handvol peulen. Daar heb ik ook weer zaden van gedroogd en die gaan komend seizoen in de grond.

En mocht iemand in de buurt van Enschede nog jonge aardbeienplantjes willen, roep maar... Ik was vorig jaar niet in staat om alle scheuten eraf te trekken, dus ik gok dat ik veel jonge plantjes heb. Het jaar ervoor stond mijn minimoestuin zo vol dat ik de scheuten niet kon verwijderen. Toen heb ik 300 plantjes weggegeven en er zelf ook nog flink wat gehouden. Gevalletje wow, oeps. Maar we hadden wel lekker veel aardbeien vorig jaar.

Dit jaar probeer ik gele tomaatjes (ook zelf gedroogd, kwamen volgens mij van de markt) op te kweken. Ik hoop dat het lukt, ze zitten nog gewoon in een stukje keukenrol.

Mocht je nog zaadjes van het 1 of ander willen, wil ik wel even in mijn bakje kijken of ik het heb en je wat opsturen...
Nee, die link plaats ik niet. Die zet daar alle persoonlijke info in.
quote:Groll schreef op 12 februari 2014 @ 16:34:

Nee, die link plaats ik niet. Die zet daar alle persoonlijke info in.Huh?
quote:yoshe schreef op 12 februari 2014 @ 15:54:

Of je ze nu bij de Boerenbond, Welkoop, Intratuin, Bakker Hillegom, Bustani of ieder willekeurig tuincentrum koopt, ze komen meestal bij dezelfde groothandel vandaan. Dus qua kwaliteit zal er weinig verschil in zitten.

Je zou ook op www.tuinboetiek.nl kunnen kijken. de zaden van Bustani komen allemaal uit eigen tuin en niet van de groothandel En nee, het is niet mijn site
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Jullie zijn eigenlijk allemaal op zoek naar de nationale proeftuin! Heb ik laatst ontdekt en het is ideaal. Mensen bieden daar hun goede zaden gratis aan!!
quote:rosanna08 schreef op 12 februari 2014 @ 17:07:

[...]

de zaden van Bustani komen allemaal uit eigen tuin en niet van de groothandel En nee, het is niet mijn site En je denkt dat hij ze zelf uit het buitenland haalt?
quote:yoshe schreef op 12 februari 2014 @ 20:26:

[...]

En je denkt dat hij ze zelf uit het buitenland haalt?Uit eigen tuin. Niks buitenland dus.
Kom ik weer met de Lidl hoor... Nu zaden va 19 cent per zakje!!

Ik hoop dat jullie kiezen voor zaden waar Montesanto met zn poten vanaf is gebleven.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
quote:noglangnietjarig schreef op 16 februari 2014 @ 22:09:

Ik hoop dat jullie kiezen voor zaden waar Montesanto met zn poten vanaf is gebleven.En toelichting daarbij is handig denk ik. Met alleen zo'n losse opmerking kan niemand wat.
quote:noglangnietjarig schreef op 16 februari 2014 @ 22:09:

Ik hoop dat jullie kiezen voor zaden waar Monsanto met zn poten vanaf is gebleven.
http://www.buitenbant.nl/genetische-manipulatie
Bustani timmert al jaren aan de weg voor de kleine moestuiner. Ik heb met de eigenaresse contact gehad toen ze net begon. Het is een enthousiaste tuinierster die verstand van zaken heeft. Leuk om te lezen dat meer mensen haar gevonden hebben.

Ik ga binnenkort weer zaden bij haar bestellen.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Ik zie net dat het overgenomen is. Iemand ervaring met de nieuwe eigenaar van Bustani? Komen de zaden nog steeds uit eigen tuin?
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
quote:Florienepien schreef op 17 februari 2014 @ 10:14:

Ik zie net dat het overgenomen is. Iemand ervaring met de nieuwe eigenaar van Bustani? Komen de zaden nog steeds uit eigen tuin? zaden komen nog steeds uit eigen tuin
Haha, snelle reactie! Aandelen?
nee , ik zag het topic toevallig weer staan, maar wel enthousiast klant
www.allezadenkopen.nl levert alle soorten zaden voor de moestuin.

je kan er groentezaden, bloemzaden en kruidenzaden kopen.

Ze krijgen een 9,2 als beoordeling.
@ Petradv: Ik zou niet weten waarom ik daar grote hoeveelheden zou moeten kopen als ik biologisch en aangepast op mijn zaaihoeveelheid kan kopen bij een site als Bustani. Er zijn meer van dit soort hobbyzaadleveranciers.
Ik ben toevallig net gestart met een mini moestuin. Nu gaat de hele tuin in het voorjaar op de schop en gaan we een grotere moestuin maken. Wel leuk, al moet ik zeggen dat mijn man er meer voor doet dan ik. :-)

In ieder geval, ik heb van alles bij Helza Hobbyzaden gekocht. Fijne vent, want ik had advies nodig als nitwit en dat kreeg ik er ook bij.
Ik heb ook goeie ervaringen met de zaden van Bustani. Met name de goede uitleg vind ik erg prettig en goeie oogsten. Alle zaden uit eigen tuin en een zeer gepassioneerde tuinierster. Alleen al daardoor is de gunfactor heel hoog ;)
Pas als je weet voor welke rassen en gewassen de zaden zijn dan heeft het zin om een gerichte keuze te maken.

Bepaalde rassen hebben bepaalde eigenschappen en het is ook afhankelijk van de plek in je tuin of ze "aanslaan"

Ik heb zelf in de zomer teveel schaduw en dan heeft het nu geen zin er iets te zaaien wat veel zonlicht nodig heeft.

Zo zijn er ook gewassen die minder last hebben van ziektes, omdat ze meer zijn afgestemd op het Nederlandse klimaat.

Als je zaden van gewassen die van elders in Europa komen wil gebruiken. Ja, dan moet het hoekje er op lijken om dezelfde resultaten te krijgen. Een kasje helpt dan wel....

Nou, ik heb er nog te weinig verstand van om heel dure zaden te gebruiken, Maar ik vind het machtig mooi om te proberen van alles te kweken met de beperkte middelen die ik wel heb.

Ik denk erover om en aardappel in een emmer te doen. Kan die iig verplaatsen naar zonnige plekken. Poten in april en oogsten in juni of juli. Dat lijkt me gaaf om dan je eigen aardappeltjes te proeven. Voor de rest heb ik de zaden van vorig jaar nog liggen. Van de action en daarvan zitten er enkele (3 tot 6) in een zakjes. Er staat niet op welk ras en ideaal voor de beginner. Voor minder dan een euro heb je 6 zakjes van verschillende groenten.

http://www.tuinieren.nl/a/moestuin/aardappels-poten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven