Waarom doet mijn kat dit?

07-01-2018 22:32 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee katten, een gecastreerde kater van ruim 15 en een half en een gesteriliseerde poes waarvan de leeftijd onbekend is, ik schat haar tussen de 10 en 12 jaar.
Nu is het zo dat de kater sinds een tijdje gedrag vertoont wat we niet van hem kennen.
Als wij net naar bed zijn gegaan begint hij heel hard en raar te miauwen, alsof hij ons kwijt is.
Vaak horen we dan ook dat hij gaat rondrennen en vechten met de poes.
Dit duurt maar hooguit twee minuten en dan houdt het op.
Heel soms mauwt hij ook zo raar midden in de nacht of tegen de ochtend.
Nu moet ik er misschien bij vertellen dat we ook een hond hebben gehad die we eind oktober helaas hebben moeten herplaatsen.
Ongeveer toen is ook het gedrag begonnen dus het zou goed kunnen dat het daarmee te maken heeft.
Echter lokte kater toen hond er nog was wel vaker een gevecht met poes uit maar omdat hond zich er dan mee ging bemoeien was dat ook snel afgelopen.
En echt vechten is het ook niet, kater geeft poes een paar tikken en gaat vervolgens erg macho lopen doen, dus meer even laten weten dat hij de baas is.
Verder kunnen ze het goed met elkaar vinden, ze wassen elkaar en liggen vaak samen te slapen.
Ook valt het me de laatste tijd op dat kater heel erg aan mij hangt, bijna letterlijk.
Als ik in huis bezig ben loopt hij onrustig rond en zodra ik ga zitten moet en zal hij op schoot en dan is het goed.
En als ik bv in de keuken ben gaat hij vreselijk miauwen omdat hij dan naar mij wil.
Zodra ik hem in de keuken laat is het goed, hij gaat dan op de deurmat zitten kijken naar wat ik doe.
Toen de hond er nog was viel het me al wel op dat kater wat aanhankelijker begon te worden dus of het nu komt omdat de hond weg is en hij er nog aan moet wennen weet ik niet, ik betwijfel het.
Lichamelijk is hij helemaal in orde, dierenarts heeft uitgebreid bloedonderzoek gedaan en hem nagekeken, maar hij is helemaal gezond.
Kater ‘s nachts bij ons op de slaapkamer laten is geen optie, dat wil mijn man absoluut niet.
We hebben verder ook geen last van zijn gemiauw hoor, maar ik vraag me heel erg af waarom hij dit nu doet?
Het is echt alleen als we net op bed liggen en heel soms ‘s nachts en ook maar heel eventjes.
Moet hij nu nog steeds wennen aan dat de hond er niet meer is?
Mist hij mij gewoon als we gaan slapen?
Is hij misschien dement aan het worden?
Ik merk wel dat hij ouder wordt, hij is mager geworden en zijn gewrichtjes hoor je soms kraken als hij ergens af springt en hij wil niet meer naar buiten.
Maar verder is hij, zoals ik al schreef, helemaal gezond, lijkt gelukkig, eet en drinkt goed en gaat gewoon op de kattenbak.
Wat is er aan de hand met mijn “opaatje” zoals ik hem soms noem?
Mijn demente oude kater vertoonde ook dit gedrag. Plots raar bulken, altijd in mijn buurt lopen en willen zijn. Beginnende dementie kan het dus zijn en daar doe je niets aan. En als de da hem na heeft gekeken op andere lichamelijke oorzaken en dus vaststelt dat er niets anders kan spelen dan is het zoals het is. Totdat het eigenlijk voor de kater zelf niet meer kan, dat hij echt last heeft en het niet meer fijn heeft. Dat proces is bij mij in overleg met de da gegaan..
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou terug gaan naar de dierenarts voor verder onderzoek, want het is lastig zo te zeggen. Dementie bij katten komt voor, en kan dit gedrag veroorzaken. Als de kat al wat ouder is zou dat een mogelijkheid kunnen zijn.
Tegen dementie is weinig te doen, maar tegen de onrust die dit geeft bij de kat kan je CBD+ olie proberen. 2.5% 2 druppels 's ochtend en 3 druppels 's avonds.
Zonnebloem1996 schreef:
07-01-2018 22:40
Ik zou terug gaan naar de dierenarts voor verder onderzoek, want het is lastig zo te zeggen.
De da heeft het beestje toch al bekeken? Er is al vastgesteld dat er geen lichamelijke oorzaken zijn en zo wordt je wel op kosten gejaagd. Soms is een oud beestje gewoon een beetje van de leg en dus maf en als er verder geen akelige zaken gebeuren zou ik gewoon denken; soit het is zo.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Die toestand ook om in zo'n bakkie weer mee te moeten. Het veroorzaakte hier ooit zulke enorme stress, in de auto, de geluiden, de vreemd luchten, de vreemde ruimtes. ik zou dat echt tot een minimum beperken als jij niet het idee hebt dat hij lichamelijk last heeft.
Enn schreef:
07-01-2018 22:44
De da heeft het beestje toch al bekeken? Er is al vastgesteld dat er geen lichamelijke oorzaken zijn en zo wordt je wel op kosten gejaagd. Soms is een oud beestje gewoon een beetje van de leg en dus maf en als er verder geen akelige zaken gebeuren zou ik gewoon denken; soit het is zo.

Ik had het ook niet persé over iets lichamelijks..
@Zonnebloem, teruggaan naar de dierenarts lijkt mij weinig zinvol.
Hij is al heel goed nagekeken en er is uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
Dus ik zou niet weten wat de dierenarts nog meer zou moeten doen, plus dat ik het zielig vind om hem onnodig stress te bezorgen.
Een bezoekje aan de dierenarts is enorm stressvol voor hem, dus als het niet perse hoeft doe ik hem dat niet aan.
@Ouwewijsneus, dankjewel voor de tip, dat ga ik zeker proberen.
En als hij dement is, tja daar doe je dan weinig aan inderdaad.
Dan is het zoals het is.
Zolang hij verder nog gezond en gelukkig is mag hij mauwen en aan mij hangen zoveel als hij wil.
Zolang hij er nog is geniet ik extra van hem, maar als het leven niet meer leuk is voor hem laat ik de dierenarts komen en laat hem dan natuurlijk gaan.
Hij woont al bij ons sinds hij acht weken is ( ik weet het, veel te jong maar dat wist ik toen nog niet) en hij wordt 16 in mei, dus hij verdient het om een mooie oude dag en een waardig afscheid te hebben.
Nee oké aan dementie is misschien niks te doen, maar ik dacht meer dat als de dierenarts dat kan vaststellen krijgt hij misschien wel iets rustgevends mee? Ik weet het ook niet precies hoor. Maar als de kat veel stress krijgt van een dierenarts bezoek is dat denk ik ook niet verstandig inderdaad.
Onze vorige hond kon op latere leeftijd steeds slechter tegen alleen zijn. Was je in een andere kamer of boven even iets aan het doen begon hij steeds vaker te janken.
Hij had ook steeds meer ouderdoms kwaaltjes zoals slechter zicht, hoorde soms niet goed meer. Snachts bleef het meestal stil omdat hij sliep maar soms jankte hij dan ook. Zal wel een deel angst zijn geweest omdat hij die kwaaltjes had :(
Onze oudere kater deed dat ook. Vermoed ook dementie. Schrok me rot toen hij opeens zo begon te miauwen snachts. Als je even riep was het wel weer oké. Misschien gewoon van slag. Verder was ie gezond, tot hij kanker kreeg helaas. Maar prettig gestoord tot het einde, hoewel onze nachtrust er wel eens onder te lijden had.
Het is de leeftijd. Google eens op dementie en symptomen. Geef je kat veel aandacht en ga nog wel even terug naar de da. Bloeddruk meten! Hoge bloeddruk geeft ook dit soort symptomen.
Choline druppels helpen heel goed bij katten dementie.
Greenplanet schreef:
08-01-2018 10:38
Choline druppels helpen heel goed bij katten dementie.
klinkt inteessant, ga ik even noteren.
Kat is nu 10 jaar maar begint nu al met hele dag mekkeren.(is lichamelijk ook helemaal onderzocht)
Denk niet dat het al dementie is trouwens.
Als hij nu weer begint, spreek ik hem bestraffend toe dat helpt.
Enn schreef:
07-01-2018 22:44

Omdat het dier mager is en waarschijnlijk pijnlijke gewrichten heeft (gezien het kraken van de gewrichten). Lijkt mij dat het dier gewoon echt niet lekker in zijn vel zit.

In geval van dementie zijn er tegenwoordig medicijnen, dus daar zou ik me in verdiepen. Verder vraag ik me af of je middels pijnstilling getest hebt of je kat pijn heeft (van artrose bijv.). Ik zou dat zéker testen door een week pijnstilling te geven en te kijken of mijn kat zich dan anders gedraagt.
S-Groot, dat magere was volgens de dierenarts iets wat soms gewoon bij oudere katten hoort.
Met bloedonderzoek is er niks gevonden dat de oorzaak kon zijn en het was echt een heel uitgebreid onderzoek.
Ook met lichamelijk onderzoek is er niks gevonden, ook niks dat de krakende gewrichtjes kan verklaren.
Dat kraken is ook maar heel soms hoor, beetje zoals we zelf ooit wel eens hebben.
Ik heb ook zeker niet het idee dat hij pijn heeft want ik mag hem overal aanraken, oppakken is geen probleem en als ik zie wat voor toeren hij kan uithalen als hij de dolle vijf minuten heeft kan ik me echt niet voorstellen dat hij pijn heeft.
Als ik ook maar vermoed dat hij wel pijn heeft zal ik zeker naar de dierenarts gaan, maar voor nu ga ik hem de stress van een dierenarts bezoek niet aandoen.
Wat ik wel kan doen is even bellen om te overleggen of het zinvol is om medicatie tegen dementie te proberen.
Katten zijn wel heel gevoelig voor veranderingen, dus het kan heel goed zijn dat hij moet wennen aan de afwezigheid van de hond.
Wat is trouwens de reden dat jullie hond herplaatst moest worden?
Mijn licht demente kat reageerde heel fijn op het voedingssupplement cholodin. Het waren nog tabletten die ze lekker vond ook... Ze kreeg gewoon een snoepje van me! Ze werd er weer een stuk helderder van. Minder miauwen kan ik niets over zeggen, dat deed ze voor die tijd ook al niet.
Choline druppels gebruik ik ook voor de katten en dat helpt goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven