Walgelijke buurman

15-05-2020 21:38 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is vandaag iets naars gebeurd, en ik wil het even van mij afschrijven. Het is zo walgelijk.

Aan het begin van de crisis heb ik gelijk de buren benaderd waarvan ik weet dat ze op leeftijd zijn en alleen wonen. Gelukkig ging het met iedereen goed. Eén buurman bleef mij benaderen door briefjes in mijn brievenbus te gooien. Zijn taal was niet denderend, maar goed genoeg. Ik had wel het gevoel dat er iets mis met hem was. In de eerste brief schreef hij al dat hij mij graag over de vloer wil hebben om gezellig samen wat te drinken en te eten. De toon van de brief gaf me al een naar gevoel. Het klonk alsof hij op een contactadvertentie reageerde. Ik ging gelijk naar hem toe en belde aan. Ik gaf rustig maar duidelijk aan dat dit niet de bedoeling is. Zeker niet vanwege corona. Hij begreep het en ik ging weer weg.

Met een vriendin besproken en die praatte mij schuldgevoelens aan. Ging ik toch onterecht van verkeerde intenties uit? Dus toen ik hem weer tegenkwam heb ik geïnformeerd naar hoe het met hem ging. Hij gaf aan dat hij wat brieven verwacht waar hij hulp bij nodig heeft. Ik zei dat hij maar moet bellen als ze er zijn, en heb een lijstje met relevante telefoonnummers door de brievenbus gegooid van allerlei instanties die hij als senior kan bellen.

Sindsdien belt hij regelmatig om mij, zo zegt hij, te begroeten. Ik blijf vragen naar waar hij hulp bij nodig heeft en of de brieven er zijn. Nee, hij wil me alleen begroeten. Een paar dagen terug belde hij weer, weer om mij te begroeten. En hij vroeg mij opeens of ik hobby's had. Dus ik gaf aan dat ik hem beter in contact kan brengen met een maatje voor sociale contacten, misschien iemand van zijn leeftijd. Hij stribbelde tegen, maar we spraken af dat ik zou informeren en dat daarna met hem zou bespreken. Dat heb ik die dag nog gedaan, en zou hem binnenkort weer bellen om het te bespreken.

Vandaag vind ik weer een brief in de brievenbus. Toen ik het las hoopte ik dat het een grap was van iemand anders. Hij ondertekende met zijn naam en huisnummer. Het was zijn handschrift. De inhoud is het meest ranzige tekst wat ik ooit heb gelezen. Ik heb het niet meer kunnen lezen. Hij beschreef waar hij zin in had met mij te doen, en nog wat ranzige dingen, en dat het volledig discreet zou zijn.

Nu baal ik ontzettend. Wat was ik naïef! Waarom heb ik niet meteen naar mijn gevoel geluisterd? Ik ben er nu de hele dag naar van. Ben ook wel boos, maar vooral op mijzelf. Ik denk namelijk dat hij echt iets mankeert. Maar nog steeds, ik vind het zo ontzettend vies, walgelijk en ranzig.

Ik heb zijn nummer gelijk geblokkeerd. En ik heb het gevoel dat ik toch zéér kort en bondig moet laten weten dat wat hij wil nooit gaat gebeuren en hij op geen enkele manier contact mag opnemen met mij. Ben er nu echt klaar mee.

Ps: ik ben een 30 jarige vrouw
Pergamon schreef:
15-05-2020 22:23
Ik heb al jaren een verhaal dat get goed doet bij feesten en partijen: die keer dat ik voor Vakentijnsdag een [goor cadeau. Laat even in het midden wat] en een stalker-light kreeg.
Mijn pervy brein is nu echt bijzonder nieuwsgierig.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
15-05-2020 22:23
Ik heb al jaren een verhaal dat get goed doet bij feesten en partijen: die keer dat ik voor Vakentijnsdag een [goor cadeau. Laat even in het midden wat] en een stalker-light kreeg.
Brrrr zo creepy :sick:
Alle reacties Link kopieren
Paieona schreef:
15-05-2020 22:20
Nee. Wil je er iets over vertellen?

Ja hoor. In mijn directe omgeving heeft iemand precies ditzelfde meegemaakt. Is uiteindelijk verhuisd vanwege de acties van deze man, die steeds meer stalkerige vormen begon aan te neme en ondanks herhaaldelijk aanspreken bleef doorgaan. Ook verward taalgebruik in zijn brieven en sowieso in het algemeen een erg bijzondere man (nep huilen bij aangesproken worden, dat soort dingen). Er is melding gemaakt bij de woningbouwvereniging en de wijkagent om het in de gaten te houden. Kennelijk had hij de vorige (jonge) bewoonster ook al op deze manier lastiggevallen en wist de hele buurt ervan. De woningbouwvereniging heeft enkel aangegeven rekening te proberen te gaan houden aan wie ze de bovengelegen woning zullen gaan verhuren. Hoe het verder is afgelopen heb ik geen idee van, door die verhuizing. Ik denk eerlijk gezegd dat het erg ver moet gaan voor er bij zoiets ingegrepen wordt, tenzij iemand zelf ook echt hulp wil. Maar het kan nooit kwaad dat er mensen met je mee denken en kijken, al is het maar voor je eigen gevoel van veiligheid en geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
15-05-2020 22:27
Mijn pervy brein is nu echt bijzonder nieuwsgierig.
Haha kan me voorstellen. Zou ik normaal ook zijn. Maar omdat ik nu ook met zo'n soort buurman te maken heb wil ik niet nog misselijker worden
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
15-05-2020 22:01
Zo zat ik dus ook. :facepalm:
Ik ook, zo’n onempathische reactie..

Naar voor je dat je dit hebt meegemaakt, ik weet hoe ‘vies’ dat kan voelen. Er hebben al veel mensen wijkagent genoemd, dat zou ik ook zeker doen, al is het maar omdat je er dan al een melding van hebt gemaakt.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
15-05-2020 22:27
Mijn pervy brein is nu echt bijzonder nieuwsgierig.

Het kwam letterlijk van de vuilstort, dus het was echt goor en niet pervy. In de vorm van een hart, dus de bedoeling was romantisch.
Alle reacties Link kopieren
rubiks schreef:
15-05-2020 22:27
Ja hoor. In mijn directe omgeving heeft iemand precies ditzelfde meegemaakt. Is uiteindelijk verhuisd vanwege de acties van deze man, die steeds meer stalkerige vormen begon aan te neme en ondanks herhaaldelijk aanspreken bleef doorgaan. Ook verward taalgebruik in zijn brieven en sowieso in het algemeen een erg bijzondere man (nep huilen bij aangesproken worden, dat soort dingen). Er is melding gemaakt bij de woningbouwvereniging en de wijkagent om het in de gaten te houden. Kennelijk had hij de vorige (jonge) bewoonster ook al op deze manier lastiggevallen en wist de hele buurt ervan. De woningbouwvereniging heeft enkel aangegeven rekening te proberen te gaan houden aan wie ze de bovengelegen woning zullen gaan verhuren. Hoe het verder is afgelopen heb ik geen idee van, door die verhuizing. Ik denk eerlijk gezegd dat het erg ver moet gaan voor er bij zoiets ingegrepen wordt, tenzij iemand zelf ook echt hulp wil. Maar het kan nooit kwaad dat er mensen met je mee denken en kijken, al is het maar voor je eigen gevoel van veiligheid en geruststelling.
Ah, jeejtje wat heftig! Ik moet er niet aan denken dat het zo ver komt. Wat super naar. Er wordt inderdaad niet makkelijk ingegrepen, maar hopelijk komt het allemaal niet zo ver als jouw voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
uitdelucht schreef:
15-05-2020 22:29
Ik ook, zo’n onempathische reactie..

Naar voor je dat je dit hebt meegemaakt, ik weet hoe ‘vies’ dat kan voelen. Er hebben al veel mensen wijkagent genoemd, dat zou ik ook zeker doen, al is het maar omdat je er dan al een melding van hebt gemaakt.

Succes!
Dankjewel! Ben super dankbaar dat er zo mee wordt gedacht. Ik zit nu anders dan bij het openen van dit topic.
Pergamon schreef:
15-05-2020 22:29
Het kwam letterlijk van de vuilstort, dus het was echt goor en niet pervy. In de vorm van een hart, dus de bedoeling was romantisch.
Owwww. Ja, die meneer was dan al behoorlijk ver heen. Dan is het niet de gedachte die telt.
Alle reacties Link kopieren
Paieona schreef:
15-05-2020 22:31
Ah, jeejtje wat heftig! Ik moet er niet aan denken dat het zo ver komt. Wat super naar. Er wordt inderdaad niet makkelijk ingegrepen, maar hopelijk komt het allemaal niet zo ver als jouw voorbeeld.
Ik hoop het ook voor jou! Wellicht dat "jouw" buurman wel meer onder de indruk is van (boos) aangesproken te worden. En ik kan me zo voorstellen dat een wijkagent niet meteen hard kan ingrijpen, maar bijvoorbeeld wel een soort stop-gesprek kan voeren, wat ook best wel wat indruk kan maken. Er zijn nog best wel wat opties denk ik, voor je tot zoiets drastisch over hoeft te gaan.
Alle reacties Link kopieren
rubiks schreef:
15-05-2020 22:34
Ik hoop het ook voor jou! Wellicht dat "jouw" buurman wel meer onder de indruk is van (boos) aangesproken te worden. En ik kan me zo voorstellen dat een wijkagent niet meteen hard kan ingrijpen, maar bijvoorbeeld wel een soort stop-gesprek kan voeren, wat ook best wel wat indruk kan maken. Er zijn nog best wel wat opties denk ik, voor je tot zoiets drastisch over hoeft te gaan.
Precies. Ga er maandag achteraan. Eerst met de wijkteam en kijken wat zij adviseren.
rubiks schreef:
15-05-2020 22:34
Ik hoop het ook voor jou! Wellicht dat "jouw" buurman wel meer onder de indruk is van (boos) aangesproken te worden. En ik kan me zo voorstellen dat een wijkagent niet meteen hard kan ingrijpen, maar bijvoorbeeld wel een soort stop-gesprek kan voeren, wat ook best wel wat indruk kan maken. Er zijn nog best wel wat opties denk ik, voor je tot zoiets drastisch over hoeft te gaan.
Er wordt waarschijnlijk een gesprek aangegaan door het wijkteam (of hoe het dan ook het bij jou) en die inventariseert en kan eventueel contact opnemen met de huisarts of andere hulp voorstellen.
Paieona schreef:
15-05-2020 22:11
Hij is Afrikaans, maar verder weet ik niks over hem. Zijn taal is gebrekkig, maar goed genoeg om te begrijpen wat ik zeg en om daarop te reageren. Dus taalkundig gezien niks aan de hand. Toch liepen gesprekken niet helemaal goed, terwijl zijn taal goed genoeg is en dat vond ik raar.

In de brief van vandaag gebruikte hij woorden die laten zien dat zijn woordenschat ruim genoeg is.

Toevoeging: ik denk ook niet zwakbegaafd. Ik heb hier niet veel verstand van, maar hij is intelligent genoeg. Maar "raar".
Het kan zijn dat hier toch ook een cultuurverschil speelt. Misschien ben je in zijn ogen wel een slet, of geef je in zijn ogen aan op zoek te zijn naar seks, als je als (vrijgezelle?) vrouw contact zoekt en hulp aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
15-05-2020 22:40
Er wordt waarschijnlijk een gesprek aangegaan door het wijkteam (of hoe het dan ook het bij jou) en die inventariseert en kan eventueel contact opnemen met de huisarts of andere hulp voorstellen.
Ik hoop het. Wil het daar neerleggen en me terugtrekken.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
15-05-2020 22:42
Het kan zijn dat hier toch ook een cultuurverschil speelt. Misschien ben je in zijn ogen wel een slet, of geef je in zijn ogen aan op zoek te zijn naar seks, als je als (vrijgezelle?) vrouw contact zoekt en hulp aanbiedt.
Ik heb niks gemerkt waardoor ik dit zou vermoeden. En ik ga al jaren met allerlei soorten mensen om (culturen en niveaus) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Aan zijn Nederlands te horen woont hij hier lang genoeg om te weten dat het niet zo werkt hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie meegemaakt en idd de wijkagent ingeschakeld. Super goed opgepakt. Er was sprake van beginnende dementie en er is toen een dossier opgebouwd met behulp van de wijkagent en het wijkteam waardoor de beste man indicatie kreeg voor dagbesteding en daarna op een afdeling is gaan wonen.

De incidenten die ik met hem heb meegemaakt, daar kan ik inmiddels om lachen. Maar op het moment zelf echt niet.
haha, die ouwe snoeper. :-D
Niet geprobeerd is altijd mislukt. Hij heeft toch niets te verliezen.
Paieona schreef:
15-05-2020 22:36
Precies. Ga er maandag achteraan. Eerst met de wijkteam en kijken wat zij adviseren.
Hé? :rofl:

Vind het rot voor je hoor maar het wijkteam ziet je aankomen. Een briefje bij iemand door de brievenbus gooien valt niet meteen onder lastigvallen en hij leek het ook te begrijpen toen je aangaf er niet van gediend te zijn, vervolgens heb je zelf het contact opgezocht en ontving je weer een briefje. Hij zal wel gedacht hebben dat het wederzijds is. De kans is groot dat hij jou met rust laat als je duidelijk aangeeft dat je niks van hem wil.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
15-05-2020 23:10
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie meegemaakt en idd de wijkagent ingeschakeld. Super goed opgepakt. Er was sprake van beginnende dementie en er is toen een dossier opgebouwd met behulp van de wijkagent en het wijkteam waardoor de beste man indicatie kreeg voor dagbesteding en daarna op een afdeling is gaan wonen.

De incidenten die ik met hem heb meegemaakt, daar kan ik inmiddels om lachen. Maar op het moment zelf echt niet.
Zelf geen ervaring met politie en wijkagenten maar het valt me erg mee om zo uit de verhalen hier te lezen dat het toch serieus werd opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat jij je zo actief om je buren bekommert. Des te vervelender dat deze buurman daar niet mee om kan gaan.
Lijkt me best eng trouwens.
De tips die hier gegeven zijn over het inschakelen van de wijkagent zou ik zeker opvolgen.

Je hebt het over het delen van gemeenschappelijke ruimtes. Ik ga ervan uit dat je in een appartementencomplex woont. Daar heb je vaak ook een berging. Ik zou je aanraden wanneer je alleen in je berging bent de deur achter je af te sluiten, zodat de buurman je niet kan verrassen en je de stuipen op het lijf te jagen.

Voor nu negeren en wachten op advies van de wijkagent.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je na de eerste brief hem niet verder genegeerd?

Je besteed er zo veel aandacht aan. Je gooit zelf steeds olie op het vuurtje door contact aan te wakkeren. Nu wil hier weer op reageren. Je blijft het maar voeden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen denkt hij dat je hem mogelijk seks aanbiedt (anders had je niet gereageerd). Je doet wel alsof het niet de bedoeling is, maar je antwoordt toch op pogingen tot contact dus hij gaat door.

Dat er iemand een behulpzame buur wil zijn voor onbekende oude mensen komt niet in hem op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In zijn beleving vindt hij zichzelf zo belangrijk dat hij denkt dat anderen hem diensten aanbieden als seks. Ze bieden hem ook gezelschap, dus ze moeten hem wel érg belangrijk vinden. Hij vindt dat niet vreemd of onwaarschijnlijk. Vrouwen doen dit nu eenmaal voor mannen. Daar houden ze van.

Jij denkt heel erg dat iedereen je acties hetzelfde ziet als jij maar jezelf offeren voor mensen die geen familie of close vrienden zijn wordt niet door iedereen als onbaatzuchtigheid gezien. Dus vermoedelijk denkt hij dat je een nummertje wil maken. Áls hij al over je nadenkt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het contact nu echt stoppen en ook geen gedag meer zeggen, niet reageren op die brief. Hoe meer je reageert hoe leuker het voor die man is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:40
😂😂

Echt heel lief van je dat je zo begaan bent maar idd misschien een beetje naïef. Dit soort types moet je gelijk afkappen. Leermoment voor de volgende crisis moet je maar denken 😉
Precies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven