Wanneer buitenkat naar buiten?
zaterdag 29 augustus 2026 om 19:23
Wegens omstandigheden heb ik gisteren een kat van een familielid in huis gekregen, familielid kan niet meer voor de kat zorgen. De kat was direct relaxed, eet goed, komt lekker bij me liggen en knuffelen. Ik heb nog nooit een kat gehad (alleen honden) dus ben niet echt bekend met kattengedrag. Overigens was ik wel al een paar maanden bezig met langzaam maar zeker een herplaatser (kat) zoeken: een paar jaar na mijn scheiding wilde ik heel graag weer een huisdier, de kinderen wilden dit ook héél graag, maar een hond is geen optie omdat ik veel werk. Wat dat betreft een goede timing dus.
Nu mijn vraag: het is een echte buitenkat. Ik lees overal dat je deze een poosje binnen moet houden na een verhuizing. De kat is echter vanochtend vroeg door het kattenluik (dat dicht kan dmv een schuifje) gebroken en liep in & om de tuin en na een poosje weer naar binnen. Ik heb het luikje daarna dichtgeplakt maar de kat lijkt helemaal gek te worden omdat hij niet naar buiten kan: duidelijk stress, constant miauwen. Hij blijft af en aan paniekerig klauwen aan het luik. Moet ik de kat echt per se binnen houden voor een wewk of langer, of kan ik hem wel de tuin in laten (waar hij overigens wel makkelijk uit kan) nu het luikje dicht al uren voor veel stress zorgt? Terug naar zijn oude huis kan hij niet, dit is een half uur rijden. Maar hij kent de buurt en mijn huis natuurlijk niet en ik lees overal dat een kat echt 1 tot 4 weken binnen moet blijven.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Nu mijn vraag: het is een echte buitenkat. Ik lees overal dat je deze een poosje binnen moet houden na een verhuizing. De kat is echter vanochtend vroeg door het kattenluik (dat dicht kan dmv een schuifje) gebroken en liep in & om de tuin en na een poosje weer naar binnen. Ik heb het luikje daarna dichtgeplakt maar de kat lijkt helemaal gek te worden omdat hij niet naar buiten kan: duidelijk stress, constant miauwen. Hij blijft af en aan paniekerig klauwen aan het luik. Moet ik de kat echt per se binnen houden voor een wewk of langer, of kan ik hem wel de tuin in laten (waar hij overigens wel makkelijk uit kan) nu het luikje dicht al uren voor veel stress zorgt? Terug naar zijn oude huis kan hij niet, dit is een half uur rijden. Maar hij kent de buurt en mijn huis natuurlijk niet en ik lees overal dat een kat echt 1 tot 4 weken binnen moet blijven.
Alvast bedankt voor jullie tips!
zondag 30 augustus 2026 om 00:37
Een rat gelukkig nooit. Ze nam alles mee naar binnen. Dood, halfdood, levend. Moet er niet aan denken een rat binnen. Niet dat die muizen zo’n feestje zijn. Kikkers is gelukkig alweer lang geleden en de muizen worden er ook steeds minder. Ze blijft tegenwoordig 95% van de tijd in de tuin.
Een broodje pita
Oh ja, Libelles vangt ze ook graag, gelukkig lukt dat zelden. En ze vangt en eet graag muggen.
zondag 30 augustus 2026 om 00:45
zondag 30 augustus 2026 om 00:46
Pelle schreef: ↑30-08-2026 00:37Een rat gelukkig nooit. Ze nam alles mee naar binnen. Dood, halfdood, levend. Moet er niet aan denken een rat binnen. Niet dat die muizen zo’n feestje zijn. Kikkers is gelukkig alweer lang geleden en de muizen worden er ook steeds minder. Ze blijft tegenwoordig 95% van de tijd in de tuin.
Een broodje pita![]()
Oh ja, Libelles vangt ze ook graag, gelukkig lukt dat zelden. En ze vangt en eet graag muggen.
Hier ook een oud besje maar in zijn gloriedagen hebben we ervoor gekozen om geen kattenluik te plaatsen.
Dan maar 100x de deur open doen maar ik hoef niks in welke staat van leven ook meer binnen te hebben.
zondag 30 augustus 2026 om 01:24
Mijn katten richten veel schade aan aan de muizenpopulatie hier in de buurt. Vogels heb ik ze nog nooit mee kunnen betrappen, te druk met muizen denk ik. Maar daar ging de vraag van TO niet over.
TO: 8 jaar geleden verhuisde ik van een rijtjeshuis naar een grote vrijstaande woning met een flinke tuin om het huis, met 4 katten. Wel allemaal al van middelbare leeftijd. Twee waren uitgesproken buitenkatten, twee wisselden buiten en binnen wat meer af.
Met 4 buitendeuren naar achter- zij- en voortuin, 5 menselijke bewoners én heel erg mooi weer, was binnenhouden een hele grote uitdaging. Binnen een dag liep er al 1 op de patio en binnen 4 dagen gaven we het binnenhouden op.
Wel hebben we toen extra lekker voer gegeven. Eerder kregen ze vooral brokken, nu kregen ze ook kleine porties vers vlees en kleine porties sterk ruikend blikvoer. Dat hield ze toch wel dicht bij huis en dat bleef zo.
Inmiddels zijn alle 4 de katten op hoge leeftijd gaan hemelen en we hebben ze allemaal in eigen tuin kunnen begraven.
zondag 30 augustus 2026 om 01:34
Daar ging de vraag ook over. Het antwoord is: binnenhouden en/of een afgeschermde tuinpatchouli_ schreef: ↑30-08-2026 01:24Mijn katten richten veel schade aan aan de muizenpopulatie hier in de buurt. Vogels heb ik ze nog nooit mee kunnen betrappen, te druk met muizen denk ik. Maar daar ging de vraag van TO niet over.
TO: 8 jaar geleden verhuisde ik van een rijtjeshuis naar een grote vrijstaande woning met een flinke tuin om het huis, met 4 katten. Wel allemaal al van middelbare leeftijd. Twee waren uitgesproken buitenkatten, twee wisselden buiten en binnen wat meer af.
Met 4 buitendeuren naar achter- zij- en voortuin, 5 menselijke bewoners én heel erg mooi weer, was binnenhouden een hele grote uitdaging. Binnen een dag liep er al 1 op de patio en binnen 4 dagen gaven we het binnenhouden op.
Wel hebben we toen extra lekker voer gegeven. Eerder kregen ze vooral brokken, nu kregen ze ook kleine porties vers vlees en kleine porties sterk ruikend blikvoer. Dat hield ze toch wel dicht bij huis en dat bleef zo.
Inmiddels zijn alle 4 de katten op hoge leeftijd gaan hemelen en we hebben ze allemaal in eigen tuin kunnen begraven.
zondag 30 augustus 2026 om 01:39
Want je kent mijn kat? Ze vangt geen vogels. Op die ene na.
En nogmaals, zonder katten zouden we echt een muizenprobleem hebben.
Maar goed, het is off topic. Want dat is de vraag van TO helemaal niet.
zondag 30 augustus 2026 om 01:40
Het hangt af van de situatie van TO.
Een afgeschermde tuin zou hier geen optie zijn, te veel erf en te veel uitgangen.
Plus dat wij wel graag willen dat de katten schade aanrichten; aan de muizenpopulatie.
zondag 30 augustus 2026 om 01:48
Nee hoor, de vraag is hoe lang ze hem binnen moet houden. Niet of ze hem voor altijd binnen moet houden.
TO, wij hebben onze kat korter binnen gehouden dan geadviseerd. Wij waren 1 wijk verder verhuisd.
Ze moest heel erg wennen aan het nieuwe huis, was angstig. Dus we dachten dat ze in eerste instantie wel in de tuin zou blijven. Maar ze klom zo over de hoge schutting heen. Dit was niet na 1 dag. Maar misschien na 1,5 week ofzo. Ik had wel aan de oude buren gevraagd om een berichtje te sturen, mochten ze haar signaleren. Maar dat is nooit gebeurd.
Iemand adviseerde een tracker, dat vind ik wel een goed idee.
zondag 30 augustus 2026 om 06:05
Tracker is/lijkt een goed idee, maar er zijn ook veel katten die geen bandje verdragen of daar heel lang aan moeten wennen. En dan is een tracker ook nog wat groter/breder/zwaarder dan een bandje met niks. Meeste katten bij ons konden er uiteindelijk wel aan wennen (maar dus niet bandje aan en gaan) maar één kat heeft bandje altijd weer binnen een paar uur er af gewerkt en kwam dan zonder bandje thuis.
zondag 30 augustus 2026 om 06:28
De focus zou voor natuurbescherming niet in eerste instantie moeten liggen op de huiskatten. Die krijgen gewoon te eten.
Er zijn heel veel verwilderde katten in Nederland. Ze schatten tussen de 135000 en 1 miljoen. Die leven volledig van de jacht
zondag 30 augustus 2026 om 07:30
Behalve dan als dat een kat is?
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 30 augustus 2026 om 09:05
Dan open je een eigen topic, maar stop met het offtopic gezever over moordende katten.
Echt wat is dat toch, in elk topic waar het woord 'kat' in voorkomt, komt er iemand van de 'katten-horen-binnen'-kerk hun evangelie verkondigen.
Het is wat het is.
zondag 30 augustus 2026 om 09:33
Ach, ik ben het heus wel met Ookal eens dat binnen houden beter is, ook al vanwege het risico dat poes wordt platgereden. Maar met een adoptiepoes die al gewend is om naar buiten te kunnen is dat gewoon geen doen, en de alternatieven (buitenkat niet adopteren maar buiten lekker laten verwilderen, of de buitenkat vangen en een spuitje geven) zouden voor deze natuurliefhebbers toch ook onbespreekbaar moeten zijn.
zondag 30 augustus 2026 om 09:43
Verschilt per kat. Wij hebben een wegloper. We hebben haar sinds ze ongeveer twee is (straatkat via een opvang) en inmiddels zal ze acht zijn maar een jaar of twee geleden kwam ze ineens zes maanden niet meer thuis. Ze bleef wel buiten hangen gelukkig, maar kwam gewoon niet meer binnen tot ik haar eindelijk kon vangen. We.hebben sindsdien een “catio” gebouwd dus de katten kunnen wel naar buiten maar niet de tuin uit.
zondag 30 augustus 2026 om 09:49
Ik denk dat natuurliefhebbers een kat niet bepaald onder de Nederlandse natuur rekenen.Lady*Voldemort schreef: ↑30-08-2026 09:33Ach, ik ben het heus wel met Ookal eens dat binnen houden beter is, ook al vanwege het risico dat poes wordt platgereden. Maar met een adoptiepoes die al gewend is om naar buiten te kunnen is dat gewoon geen doen, en de alternatieven (buitenkat niet adopteren maar buiten lekker laten verwilderen, of de buitenkat vangen en een spuitje geven) zouden voor deze natuurliefhebbers toch ook onbespreekbaar moeten zijn.
zondag 30 augustus 2026 om 10:31
Aan het perk van de buurvrouw en de neus van de hond, klopt.
En on topic; kat was niet binnen te houden, want hond ging naar buiten en dat was ontzettend interessant. Liep nog net niet tegen de deur op.
zondag 30 augustus 2026 om 10:43
zondag 30 augustus 2026 om 11:06
Ligt er ook aan hoe hij staat afgesteld. Als je de kat continu live blijft tracken, zuig het je inderdaad de batterij leeg. Ik had de mijne ingesteld op een interval van eens per 5 minuten.Spazzolino schreef: ↑30-08-2026 09:25Een tracker is inderdaad een goed idee. Wel zijn er een aantal die heel snel leeg zijn (binnen 24 uur). Stel dat je je kat naar buiten laat met de tracker om en hij komt niet binnen 24 uur terug heb je er dus helaas niks aan.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zondag 30 augustus 2026 om 13:57
Dat is geen absolute waarheid. Mijn 5-jarige katertje komt uit een asiel van de Dierenbescherming. Hij is als zwervertje gevangen. Door het asiel gechipt, ontwormd, ontvlooid, gebit gesaneerd en gecastreerd. Hij is helaas FIV+ dus mag absoluut niet meer naar buiten.
Na een half jaar bij mij is hij nog wat schuw maar ik heb echt niet de indruk dat hij ongelukkig is binnen.
Ik woon op een flat en volgend voorjaar laat ik een klein balkon afzetten en dan kan hij toch een frisse neus halen.
We are in a bit of a pickle here . . .
zondag 30 augustus 2026 om 14:08
Ik heb veel ervaring met katten. Vroeger werd gedacht dat katten zich vooral aan een huis/plek hechten dan aan mensen, maar dat is niet waar. Ik denk dat dat idee in de wereld is gekomen omdat op alle boerderijen katten woonden, in de stallen, waar de menselijke bewoners minder mee hadden dan wij nu met een kat echt als huisgenoot.
Wat heel belangrijk is in jouw geval, TO, is of de kat jou en je huis al echt als zijn mens en plek ervaart. Dat lijkt wel zo te zijn, omdat hij buiten is geweest en gewoon weer naar binnen kwam. Dat is het meest belangrijkst. Het is niet zo dat hij, als je hem twee of drie weken binnenhoudt, de weg buiten ineens kent. Laat hem stap voor stap de tuin verkennen, zodra hij echt thuis is bij jou kan hij zelf vanuit die veiligheid zelf de buurt verkennen. Even los van of dat wenselijk is, hoe dan ook loopt hij natuurlijk gevaar als hij los loopt en veel mensen zijn niet blij met vreemde katten in hun tuin etc.
Als hij een tuigje verdraagt, kun je wellicht met hem wandelen. Als hij erg aan jou gewend is, kun je - mits je in een veilige buurt woont - ook los met hem wandelen, de kans is heel groot dat hij met je meeloopt. Ik doe dat met mijn kater (en soms met beide katten, als het heel laat en stil is), hij gaat (vrijwel) nooit meer zonder mij op stap hoewel hij daar wel de gelegenheid toe heeft. Onze poes al helemaal nooit.
De kater draagt een bandje met een airtag, voor het geval dat. Dat zou ik sowieso doen.
Wat heel belangrijk is in jouw geval, TO, is of de kat jou en je huis al echt als zijn mens en plek ervaart. Dat lijkt wel zo te zijn, omdat hij buiten is geweest en gewoon weer naar binnen kwam. Dat is het meest belangrijkst. Het is niet zo dat hij, als je hem twee of drie weken binnenhoudt, de weg buiten ineens kent. Laat hem stap voor stap de tuin verkennen, zodra hij echt thuis is bij jou kan hij zelf vanuit die veiligheid zelf de buurt verkennen. Even los van of dat wenselijk is, hoe dan ook loopt hij natuurlijk gevaar als hij los loopt en veel mensen zijn niet blij met vreemde katten in hun tuin etc.
Als hij een tuigje verdraagt, kun je wellicht met hem wandelen. Als hij erg aan jou gewend is, kun je - mits je in een veilige buurt woont - ook los met hem wandelen, de kans is heel groot dat hij met je meeloopt. Ik doe dat met mijn kater (en soms met beide katten, als het heel laat en stil is), hij gaat (vrijwel) nooit meer zonder mij op stap hoewel hij daar wel de gelegenheid toe heeft. Onze poes al helemaal nooit.
De kater draagt een bandje met een airtag, voor het geval dat. Dat zou ik sowieso doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 30 augustus 2026 om 14:14
Wat teruglopen naar het oude huis betreft: ik ben ervan overtuigd dat katten die over een heel grote afstand weer bij hun oude huis uitkomen, in 99,9% van de gevallen puur toeval is. Een verdwaalde kat zal gaan zoeken, een die vrij relaxt is zal grotere afstanden afleggen dan andere katten. Je hoort weleens dat ze in cirkels lopen die ze steeds groter maken, in dat geval kan een kat natuurlijk wel bij een vorig huis uitkomen. Bij een ongecastreerde kater is de kans groter dat hij weer opduikt, zeker als de afstand niet werkelijk enorm is; die kunnen een grote actieradius hebben tijdens hun zwerftochten en kennen de routes.
Het maakt ook uit in welke toestand een kat op straat is gekomen. Je hoort best vaak dat katten vermist zijn en na lange tijd een paar straten verderop worden teruggevonden. Die hebben zelf de (korte) weg niet kunnen vinden. Waarschijnlijk zijn ze in stress gevlucht voor iets (hond, vuurwerk, wat dan ook) en dan onthouden ze de route kennelijk vaak niet goed.
Het maakt ook uit in welke toestand een kat op straat is gekomen. Je hoort best vaak dat katten vermist zijn en na lange tijd een paar straten verderop worden teruggevonden. Die hebben zelf de (korte) weg niet kunnen vinden. Waarschijnlijk zijn ze in stress gevlucht voor iets (hond, vuurwerk, wat dan ook) en dan onthouden ze de route kennelijk vaak niet goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in