Wat betaal je voor woonruimte in Amsterdam?

16-05-2010 19:54 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar woonruimte in Amsterdam. Ik heb al enige tijd de emailalert van kamernet aan staan en het valt me op dat de prijzen per vierkante meter ontzettend uiteen lopen.

Daarom ben ik benieuwd wat mensen zoal betalen voor woonruimte in Amsterdam. Ik kan me voorstellen dat kamernet de duurdere kamers aanbiedt, omdat minder dure kamers via via makkelijk verhuurd worden.

Het gaat me dus om huurprijzen.
Bedoel je nou een kamer of een woning? Kamer, waarbij je inwoont en badkamer/keuken moet delen?
Ligt aan de wijk.

450 euro 16m2 in Oud-Zuid.
Veel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Igoneh schreef op 16 mei 2010 @ 19:55:

Bedoel je nou een kamer of een woning? Kamer, waarbij je inwoont en badkamer/keuken moet delen?

Ik ben zelf op zoek naar een kamer, met gedeelde voorzieningen.

Maar ben ook geinteresseerd in prijzen van studio's en studentenappartementen. Om een beter beeld te krijgen.

Ik weet dat het per wijk enorm verschilt. Maar wil niet van mensen vragen hun wijk hier neer te zetten, ivm anonimiteit. Mag wel uiteraard.
Ik weet dat je in Uilenstede (Buitenveldert) E180 voor een kamer betaalt, Bij de wibautstraat en weesperzijde is dat rond de E300. De wachttijden voor de studentenflats kunnen wel lang zijn.

Ik betaalde voor een woning met 2 slaapkamers, dus met zijn twee bewoond, E100,- p.p. Dit was in A'dam west, de baarsjes. En ja, het was stinkende mazzel die woning.
In een goede buurt (Oud-Zuid, Centrum, Pijp e.d.) betaal je minimaal 400 tot 500 euro voor een kamer., tenzij je heeeeeel veeeeeel mazzel hebt. En dan heb ik het nog niet eens over een appartement. Denk aan 800 tot 1200 euro.

Als je dit niet wilt of kunt betalen, moet je uitwijken naar minder goede buurten zoals Noord of de Baarsjes ofzo.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
@Igoneh: wat een mazzel zeg!
¤ 290 voor 45m2 in de Pijp. Moet er wel bij zeggen dat ik heeeeeeel veel geluk heb gehad met mijn woning.
Ik denk dat je gemiddeld genomen kan zeggen dat een kamer van 12m2 tussen de 350-400 euro kost, en dan niet in de pijp, oud zuid, oud west of het centrum, maar in oost, westerpark, de baarsjes etc. Dat zijn ook leuke buurten trouwens! Ik vind osdorp, noord en zuid oost echt niet leuk alleen.
Ik betaal voor mijn appartement van 50 m2 400 euro en dat is door de huurcommissie zo bepaald. In de Baarsjes.
Westerpark, twee kamers, 37 m2, ¤ 190,-
Ik vind de prijzen die jullie hier noemen wel allemaal heel gunstig hoor, dat is niet representatief denk ik. Het ligt er ook enorm aan of je via de woningbouw huurt (maar dan moet je LANG op de lijst staan) of via een particulier. Sommige particulieren hanteren schappelijke prijzen, maar lang niet alle.
Ik vind de prijzen ook nogal gunstig!

Misschien is het ook handig te vermelden of het om inclusief of exclusief gaat?
quote:littlemissvixen schreef op 16 mei 2010 @ 21:35:

Ik vind de prijzen ook nogal gunstig!

Misschien is het ook handig te vermelden of het om inclusief of exclusief gaat?

Sta ook met mijn oren te klapperen hoor! Waar halen ze toch die goedkope woonruimte vandaan?

Heb zelf trouwens een koophuis. Had geen zin meer om maandelijks geld door de plee te spoelen.
quote:Twister2010 schreef op 16 mei 2010 @ 22:15:

[...]

Sta ook met mijn oren te klapperen hoor! Waar halen ze toch die goedkope woonruimte vandaan?

Heb zelf trouwens een koophuis. Had geen zin meer om maandelijks geld door de plee te spoelen.ligt aan de hoogte van het huurbedrag, in sommige gevallen is dit aanzienlijk lager dan wat met kwijt is aan een koophuis plus alle servicekosten en VVE kosten en als er iets stuk gaat moet je zelf investeren. Als je gunstig huurt heb je dit allemaal niet plus met een laag inkomen/studenteninkomen heb je huurtoeslag. Tja, dan is huren echt goedkoop en geen geld doorspoelen.
Die lage prijzen geven de burger moed!

Bedankt voor alle antwoorden. Waarschijnlijk is het een kwestie van geluk, in combinatie met goed zoeken?
quote:Igoneh schreef op 17 mei 2010 @ 10:41:

[...]

Als je gunstig huurt heb je dit allemaal niet plus met een laag inkomen/studenteninkomen heb je huurtoeslag. Tja, dan is huren echt goedkoop en geen geld doorspoelen.

ALS je gunstig huurt ja, ALS. Maar voor iemand die nieuw in de stad komt is zo'n gunstige woning heel lastig te vinden.

Ik wil je niet ontmoedigen TO, maar neem deze prijzen aub niet als richtlijn. Ik denk dat mijn schatting van 350-400 euro voor een kamer van 12m2 vrij accuraat is, ik heb nog veel contact met studenten. Wat je ook kan doen, als je student bent althans, is je inschrijven op studentenwoningweb.nl. Daar kan je reageren op kamer en op basis van de wachttijd krijg je dan wat. Kan zijn dat je op Uilenstede moet beginnen, maar na een paar jaar kan je dan op iets beters reageren. Succes
Die prijzen zijn wel heel laag, ga daar echt niet vanuit, maar reken op minimaal 350 voor een beetje kamer. En dat zal al moeilijk zijn....
Ik vind de prijzen die hier genoemd worden nog vrij laag.

Ik had een kamer via de woningcorporatie in A'dam (dus over het algemeen goedkoper). Wel in het centrum maar super klein (11m2) en de douche/wc deelde je met 8 mensen en de keuken met een stuk of 16. Kosten een kleine ¤ 300.......
quote:sabinaa12 schreef op 17 mei 2010 @ 16:25:

Die lage prijzen geven de burger moed!

Bedankt voor alle antwoorden. Waarschijnlijk is het een kwestie van geluk, in combinatie met goed zoeken?Ik denk dat deze mensen óf heel erg extreem veel geluk hebben gehad, óf zo'n 10 jaar op een wachtlijst hebben gestaan.
Volgens mij was mijn huur iets van 485 euro voor een driekamer appartement in de Baarsjes (65m2). Maar dat was wel een woningbouwhuis waarvoor ik een flink aantal jaren ingeschreven heb gestaan. Deze huur betaalde ik trouwens 5 jaar geleden dus dat zal inmiddels welwat gestegen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven