Wat vinden jullie hiervan?
dinsdag 23 augustus 2011 om 23:05
Na mijn topic van de week , heb ik een vraag omtrent de kosten.
Ik heb nu een leuk huisje op het oog (particulier) en de huur bedraagt EUR 700 inclusief G/W/L/ internet en TV.
Ziet er hartstikke goed uit, pas gerenoveerd en ik kan er bij wijze van, zo in.
Bijkomend voordeel is dat het op fietsafstand van mijn werk is dus het zal mij enorm veel benzinekosten schelen op maandbasis (heb niet echt een zuinige auto).
Ik heb niet echt een riant salaris (studeer nog in deeltijd) en heb qua inkomsten zo'n 1340-1400 euro netto per maand. Naast bovenstaande kosten heb ik dan nog wat verzekeringen, telefoon en boodschappen. Heb natuurlijk alles wel op een rijtje gezet maar ik twijfel nog: is het niet veel geld qua huur?
Heb ook nog een andere mogelijkheid en dat is een huisje op zo'n 20 km afstand van mijn werk. Gaat me dus meer benzine kosten want op fietsafstand is dat niet (is 20km via snelweg, ligt in buitengebied). Huurprijs is 475 exclusief. Komt ook alles nog bij.
Wat raden jullie me aan?
Liefs, Kate.
Ik heb nu een leuk huisje op het oog (particulier) en de huur bedraagt EUR 700 inclusief G/W/L/ internet en TV.
Ziet er hartstikke goed uit, pas gerenoveerd en ik kan er bij wijze van, zo in.
Bijkomend voordeel is dat het op fietsafstand van mijn werk is dus het zal mij enorm veel benzinekosten schelen op maandbasis (heb niet echt een zuinige auto).
Ik heb niet echt een riant salaris (studeer nog in deeltijd) en heb qua inkomsten zo'n 1340-1400 euro netto per maand. Naast bovenstaande kosten heb ik dan nog wat verzekeringen, telefoon en boodschappen. Heb natuurlijk alles wel op een rijtje gezet maar ik twijfel nog: is het niet veel geld qua huur?
Heb ook nog een andere mogelijkheid en dat is een huisje op zo'n 20 km afstand van mijn werk. Gaat me dus meer benzine kosten want op fietsafstand is dat niet (is 20km via snelweg, ligt in buitengebied). Huurprijs is 475 exclusief. Komt ook alles nog bij.
Wat raden jullie me aan?
Liefs, Kate.
dinsdag 23 augustus 2011 om 23:56
De feiten zijn volgens mij dat je dat huisje heel graag wilt, voornamelijk om het huisje zelf en om de locatie. Dat lijken mij twee belangrijke criteria, bovendien bespaar zo reiskosten én reistijd.
Daarnaast drukken te kosten van het huis zwaar op je inkomsten.
Tegelijkertijd heb je binnen korte tijd geen mogelijkheid meer te verdienen vanwege je opleiding, maar ook geen uitzicht op een woning via de woningbouwvereniging vanwege de wachtlijsten.
Dus: kun jij realistisch gezien leven van minstens 170 euro per maand? Zo ja: doen. Zo nee: niet doen.
Daarnaast drukken te kosten van het huis zwaar op je inkomsten.
Tegelijkertijd heb je binnen korte tijd geen mogelijkheid meer te verdienen vanwege je opleiding, maar ook geen uitzicht op een woning via de woningbouwvereniging vanwege de wachtlijsten.
Dus: kun jij realistisch gezien leven van minstens 170 euro per maand? Zo ja: doen. Zo nee: niet doen.
woensdag 24 augustus 2011 om 00:01
quote:Kate1980 schreef op 23 augustus 2011 @ 23:20:
Dit lijstje heb ik:
Huur (G/W/L/Internet/TV) 700
Telefoon 50 (gemiddeld)
Autoverzekering 15.20
Autobelasting 24
Zorgverzekering 120.60
Rechtsbijstand 15
Boodschappen 150 (gemiddeld)
Benzine 80 (schat ik in, moet dan ook weleens naar ouders e.d.)
Uitvaart- en inboedelverzekering 20
Aansprakelijkheidsverzekering 5
Kapper 25
Totaal: 1204.80
Inkomsten: 1334 euro (dat heb ik sowieso, vaak ietsje meer)
Zorgtoeslag 42
Over: 171.20
Ik zou op het eerste oog voor het eerste voorstel gaan.
En verder: ik weet niet hoe het in jouw gemeente zit, maar het lijkt of je een deel van je kosten vergeet te tellen.
- Gemeentebelasting (rioolzuiveringsbelasting, vuilophaaldienst, verontreinigingsheffing, etc.).
- Sport/hobby/verjaardagscadeau's/etc.
- Reparatie's (auto, meubels, etc.)
- 150 Euro gemiddeld aan boodschappen? Bedoel je eten en drinken, of zit daar ook non-food bij? Dat is 40 Euro in de week, dus per dag nog geen 6 Euro. Nu ken ik jouw eetpatroon en supermarkt niet, maar ik moet het daar ook van doen (soms nog minder) en dat lukt amper.
Dit lijstje heb ik:
Huur (G/W/L/Internet/TV) 700
Telefoon 50 (gemiddeld)
Autoverzekering 15.20
Autobelasting 24
Zorgverzekering 120.60
Rechtsbijstand 15
Boodschappen 150 (gemiddeld)
Benzine 80 (schat ik in, moet dan ook weleens naar ouders e.d.)
Uitvaart- en inboedelverzekering 20
Aansprakelijkheidsverzekering 5
Kapper 25
Totaal: 1204.80
Inkomsten: 1334 euro (dat heb ik sowieso, vaak ietsje meer)
Zorgtoeslag 42
Over: 171.20
Ik zou op het eerste oog voor het eerste voorstel gaan.
En verder: ik weet niet hoe het in jouw gemeente zit, maar het lijkt of je een deel van je kosten vergeet te tellen.
- Gemeentebelasting (rioolzuiveringsbelasting, vuilophaaldienst, verontreinigingsheffing, etc.).
- Sport/hobby/verjaardagscadeau's/etc.
- Reparatie's (auto, meubels, etc.)
- 150 Euro gemiddeld aan boodschappen? Bedoel je eten en drinken, of zit daar ook non-food bij? Dat is 40 Euro in de week, dus per dag nog geen 6 Euro. Nu ken ik jouw eetpatroon en supermarkt niet, maar ik moet het daar ook van doen (soms nog minder) en dat lukt amper.
woensdag 24 augustus 2011 om 00:01
De feiten kloppen idd.
Via de Eindhovense woningbouw heb ik idd geen zicht op een huisje (op korte termijn) maar via andere woningbouwverenigingen wel. Feit is dat ik heel graag in Eindhoven woon en liever niet in een dorp maar van de andere kant is het misschien vanwege financiele redenen beter om de komende paar jaar buiten de stad te wonen en dus buiten de stad een goedkopere woonruimte via de WB nemen.
Via de Eindhovense woningbouw heb ik idd geen zicht op een huisje (op korte termijn) maar via andere woningbouwverenigingen wel. Feit is dat ik heel graag in Eindhoven woon en liever niet in een dorp maar van de andere kant is het misschien vanwege financiele redenen beter om de komende paar jaar buiten de stad te wonen en dus buiten de stad een goedkopere woonruimte via de WB nemen.
woensdag 24 augustus 2011 om 00:20
Een weekend weg, kleding, uit eten, musea, een festival, cadeautjes, meubels, vakantie.
Je hebt dan weinig te besteden aan je sociale leven en extra's.
In dit appartement wonen, betekent dat je heel zuinig moet gaan leven.
Ik vind het te duur voor wat je verdient.
Als jonge student is het prima om zo zuinig te leven, maar als 1980 je geboortejaar is, ben je over de 30. Wil je dan niet iets meer in het leven?
Je hebt dan weinig te besteden aan je sociale leven en extra's.
In dit appartement wonen, betekent dat je heel zuinig moet gaan leven.
Ik vind het te duur voor wat je verdient.
Als jonge student is het prima om zo zuinig te leven, maar als 1980 je geboortejaar is, ben je over de 30. Wil je dan niet iets meer in het leven?
woensdag 24 augustus 2011 om 00:23
En de optie van auto wegdoen?
Ik weet niet of je studeert in Eindhoven of dat je je auto gebruikt om naar je studie te gaan.
Ik woon zelf ook duur in verhouding. Heb ik voor gekozen, ik kies er ook voor om op dit moment op andere dingen te bezuinigen (uit eten gaan, uitgaan e.d.)
Heb ook geen auto. Maar ben wel blij met mijn huis
Ik weet niet of je studeert in Eindhoven of dat je je auto gebruikt om naar je studie te gaan.
Ik woon zelf ook duur in verhouding. Heb ik voor gekozen, ik kies er ook voor om op dit moment op andere dingen te bezuinigen (uit eten gaan, uitgaan e.d.)
Heb ook geen auto. Maar ben wel blij met mijn huis
woensdag 24 augustus 2011 om 00:45
quote:Kate1980 schreef op 24 augustus 2011 @ 00:01:
De feiten kloppen idd.
Ok, maar kun je dan niet iets goedkopers huren? Ook buiten de woningbouw om. Is dit het beste en financieel meest aantrekkelijke wat je kunt vinden op de particuliere markt? 170 euro per maand is niet veel / biedt geen ruimte voor uitstapjes of een kapotte wasmachine.
Maar je inkomen is flexibel. Hoe flexibel? Verdien je soms meer?/meestal meer?
En hoeveel dan? 100 euro? / 500 euro?
De feiten kloppen idd.
Ok, maar kun je dan niet iets goedkopers huren? Ook buiten de woningbouw om. Is dit het beste en financieel meest aantrekkelijke wat je kunt vinden op de particuliere markt? 170 euro per maand is niet veel / biedt geen ruimte voor uitstapjes of een kapotte wasmachine.
woensdag 24 augustus 2011 om 00:47
quote:_lupine_ schreef op 24 augustus 2011 @ 00:45:
[...]
Particulier en goedkoper bestaat niet of ik moet op een veredelde studentenkamer gaan zitten en daar heb ik weinig zin in, eerlijk gezegd. Dan woon ik nog liever via de WB buiten de stad.
Meestal verdien ik wel meer maar dat zijn geen honderden euro's. Hooguit 200 euro.
[...]
Particulier en goedkoper bestaat niet of ik moet op een veredelde studentenkamer gaan zitten en daar heb ik weinig zin in, eerlijk gezegd. Dan woon ik nog liever via de WB buiten de stad.
Meestal verdien ik wel meer maar dat zijn geen honderden euro's. Hooguit 200 euro.
woensdag 24 augustus 2011 om 00:49
Ik vind 700 incl gwl en internet en tv wel meevallen. Vooral voor een grote stad. Ik zou overwegen om de auto te verkopen als je toch dichtbij het werk woont. Dat scheelt weer een stuk. Ik heb op het moment trouwen door omstandigheden 150 euro pm te besteden (moeten boodschappen ook van) en is moeilijk maar wel te doen als je goed kijkt wanneer je wat eet en naar de lidl en aldi gaat enzo.
woensdag 24 augustus 2011 om 01:08
quote:Kate1980 schreef op 24 augustus 2011 @ 00:47:
[...]
Mmmm....je wilt niet in een veredelde studentenkamer gaan wonen, maar met 170 max 270 wel als veredelde student gaan leven. Maar je hebt wel de kans om goedkoper buiten de stad te gaan wonen, toch?. Hoe ver buiten de stad is buiten de stad?
Af en toe een stukje fietsen in én met meer financiele ruimte hebben is misschien ook best fijn?
[...]
Mmmm....je wilt niet in een veredelde studentenkamer gaan wonen, maar met 170 max 270 wel als veredelde student gaan leven. Maar je hebt wel de kans om goedkoper buiten de stad te gaan wonen, toch?. Hoe ver buiten de stad is buiten de stad?
Af en toe een stukje fietsen in én met meer financiele ruimte hebben is misschien ook best fijn?
woensdag 24 augustus 2011 om 01:56
Hoi
Stel je eens voor, je krijgt ontslag; zou je het ook nog kunnen betalen als je maar 70% van je loon (WW) zou kunnen doen ? Ik zou voor het goedkopere huis gaan, als je er niet bent hoeft de kachel ook niet aan.
Heb je al aan een elektrische fiets gedacht ?
Die 700 is echt heel veel geld, misschien iets kopen ?
en heb je er wel aan gedacht dat je uit je inkomen ook nog moet sparen voor de kapotte wasmachine/ auto / winterjas/ sport/ etc
(ik mis de kosten van de krant.bieb en zwembad/vuilnisbak)
Succes
Stel je eens voor, je krijgt ontslag; zou je het ook nog kunnen betalen als je maar 70% van je loon (WW) zou kunnen doen ? Ik zou voor het goedkopere huis gaan, als je er niet bent hoeft de kachel ook niet aan.
Heb je al aan een elektrische fiets gedacht ?
Die 700 is echt heel veel geld, misschien iets kopen ?
en heb je er wel aan gedacht dat je uit je inkomen ook nog moet sparen voor de kapotte wasmachine/ auto / winterjas/ sport/ etc
(ik mis de kosten van de krant.bieb en zwembad/vuilnisbak)
Succes
woensdag 24 augustus 2011 om 07:24
woensdag 24 augustus 2011 om 07:40
Ik denk dat het qua huur en vaste lasten niet veel scheelt, het ene huisje of het andere. Qua bereikbaarheid zou ik dan in Ehv gaan zitten, niet er buiten. Je hebt tenslotte niet alleen voor je werk reiskosten aan benzine, ook voor je sociale leven en de boodschappen.
En vooral niet vergeten...als je dit gaat huren, verander je adres bij de wbv. Anders zit je over een jaar of vijf weer met het probleem dat je inschrijftijd wordt teruggezet omdat je in de tussentijd zelfstandig hebt gewoond!
En vooral niet vergeten...als je dit gaat huren, verander je adres bij de wbv. Anders zit je over een jaar of vijf weer met het probleem dat je inschrijftijd wordt teruggezet omdat je in de tussentijd zelfstandig hebt gewoond!
woensdag 24 augustus 2011 om 07:50
Maar hoe zit het nu met die 2e slaapkamer? Als jij die niet neemt komt er iemand anders en moet je in je flat van 700 euro je keuken en sanitair delen?
In de beschrijving staat: Slaapkamers: 1, indien gewenst is optioneel een tweede slaapkamer bij te huren.
Ik zou dat toch niet willen, mijn huis delen, zeker niet voor die prijs. Diegene heeft een kamertje van 10m2, dus zal zeker regelmatig in de gemeenschappelijke ruimtes (de open keuken in jouw woonkamer!) vertoeven.
Ik moet trouwens wel lachen om het 'geheel gestoffeerd'... een stuk vinyl (welke kwaliteit? Wat als het stuk gaat, moet jij dat dan betalen?) en kant-en-klare gordijnen van de Leen Bakker.. Maarja, ze kunnen dan wel weer meer huur vragen.
En je wasmachine in de berging vind ik ook niet ideaal.
In de beschrijving staat: Slaapkamers: 1, indien gewenst is optioneel een tweede slaapkamer bij te huren.
Ik zou dat toch niet willen, mijn huis delen, zeker niet voor die prijs. Diegene heeft een kamertje van 10m2, dus zal zeker regelmatig in de gemeenschappelijke ruimtes (de open keuken in jouw woonkamer!) vertoeven.
Ik moet trouwens wel lachen om het 'geheel gestoffeerd'... een stuk vinyl (welke kwaliteit? Wat als het stuk gaat, moet jij dat dan betalen?) en kant-en-klare gordijnen van de Leen Bakker.. Maarja, ze kunnen dan wel weer meer huur vragen.
En je wasmachine in de berging vind ik ook niet ideaal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 24 augustus 2011 om 09:02
Toen ik op mezelf moest gaan wonen had ik ook de helft van mijn salaris, maar dat was kale huur.
Mijn huur bedroeg toen 600 gulden en ik verdiende met ft werken 1200 gulden. Ik kon wel rondkomen, maar het was wel krap. Maar jij hebt ook al een grote kostenpost in je huur opgenomen. Ik denk dat het wel moet lukken. Ontzettend leuk appartement trouwens.
Mijn huur bedroeg toen 600 gulden en ik verdiende met ft werken 1200 gulden. Ik kon wel rondkomen, maar het was wel krap. Maar jij hebt ook al een grote kostenpost in je huur opgenomen. Ik denk dat het wel moet lukken. Ontzettend leuk appartement trouwens.
woensdag 24 augustus 2011 om 09:35
Ik vind 700 EUR veel geld voor huur. Je moet nog eens goed kijken naar de huurtoeslag, want volgens mij worden die toeslagen daarin niet berekend. Een vriendinnetje van me is ook op zoek naar huurhuisje en op haar werk krijgt zij ook toeslagen en zij komt (wel het randje) in aanmerking voor huurtoeslag. Wel schijnt er een grens aan het bedrag te zitten dat je aan huur moet betalen iets van 600/70 euro. Maar het is denk ik wel de moeite om even goed naar te kijken.
Een andere optie is natuurlijk kopen. Dit moet je natuurlijk wel echt willen. Je hebt dan alle kosten die je nu hebt, alleen ipv huur betaal je hypotheek. Als je een hyptoheek hebt, dan kan je maandelijkse belasting teruggaaf aan vragen. Ik betaal bv ong 650 euro aan hypotheek (alleen dit bedrag is al goedkoper dan je huur) dan krijg ik nog 190 euro in de maand belastingteruggaaf. Dat betekent dat ik 460 euro per maand betaal aan hypotheek daarbij komen dan nog wel g/w/l en internet tv etc. Misschien is kopen ook een optie voor je...??
Een andere optie is natuurlijk kopen. Dit moet je natuurlijk wel echt willen. Je hebt dan alle kosten die je nu hebt, alleen ipv huur betaal je hypotheek. Als je een hyptoheek hebt, dan kan je maandelijkse belasting teruggaaf aan vragen. Ik betaal bv ong 650 euro aan hypotheek (alleen dit bedrag is al goedkoper dan je huur) dan krijg ik nog 190 euro in de maand belastingteruggaaf. Dat betekent dat ik 460 euro per maand betaal aan hypotheek daarbij komen dan nog wel g/w/l en internet tv etc. Misschien is kopen ook een optie voor je...??
woensdag 24 augustus 2011 om 09:47