Wat voor hypotheek heb jij, en waarom?

27-01-2008 18:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
MMP begint:



210.000

2/3 spaarhypotheek

1/3 aflossingsvrij



Wij willen wel dat we de lening min of meer afbetalen, gaan ervan uit dat over 30 jaar de restschuld niets meer voorstelt en hebben daardoor nu "iets" lagere maandlasten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een aflossingsvrije hypotheek. Geleend bedrag 92000. en betalen per maand inclusief levensverzekering 420 euro.



Wij hebben voor aflossingsvrij gekozen omdat we hopen dat over 30 jaar de huizenprijzen zo zijn gestegen, dat we het bedrag bij wijze van spreken kunnen pinnen. Dat is bij mijn vader ook zo. Huis 26 jaar geleden gekocht, mijn ouders losten wel af, maar hoeven nu nog maar 140 p/maand te betalen. De restschuld heeft mn pa wel op de spaarrekening staan.
Nummerzoveel, zo werkt het bij ons ook ongeveer, alleen de termijnen zijn iets anders. Wij voelen ons er goed bij zoals we het geregeld hebben, daar gaat het om.





Mastermind, ja het zijn wel hoge bedragen, maar het is dan ook voor een huis van 6 ton. Dus hebben wij ook maar voor de helft van de waarde van het huis een hypotheek, niet zo veel anders dan de rest denk ik.
Kan het zo zijn dat je geen 100% aflossingsvrije hypotheek kán krijgen? Wij zijn starters en willen een huis kopen, maar als we het uitrekenen kunnen we hooguit voor een derde deel een aflossingsvrije hypo krijgen.
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_85460 wijzigde dit bericht op 23-04-2011 09:04
Reden: prive
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spaarhypotheek (30 jr.) van 156k. (en k.k) volledige aflossing en 20 jr. rentevast.



Reden: ik ga voor zekerheid en wil graag wel een appeltje voor de dorst. (Bovendien mag je voor NHG geen voll. aflossingsvrije hypotheek.)
Alle reacties Link kopieren
hypotheek van 100.000,00 waarvan de helft aflossingsvrij en de andere helft levensverzekering. We betalen 433,00 p/m netto
Wij hebben een beleggingshyotheek. Idd. wat Vlinder ook zegt; in 30 jaar pak je ook wel een keer hoogconjunctuur mee.

Maar, we gaan zelf bouwen en ook de hele boel oversluiten.

Ik denk dat we helemaal aflossingsvrij gaan doen en zelf gaan sparen en/of beleggen. Dat is volgens mij verreweg het voordeligste, als je de dicipline op kunt brengen om elke maand te sparen.

Ik denk wel dat we er een verzekering aan hangen, dat als één van ons wegvalt of niet meer kan werken dat we de helft uitgekeerd krijgen. (we verdienen ongeveer evenveel)

oh, MMP ik denk dat de aflossingsvrije hypotheek ons 5 á 6 % rente gaat kosten. Dus netto zo'n 3 á 4%. Lijkt me goed te doen.
quote:meel schreef op 21 september 2009 @ 14:38:

Aflossingsvrij is iets waar ik nooit voor zou kiezen, ik vind het wel prettig dat tegen de tijd dat we met pensioen zijn, de woonlasten heel laag zijn.Als je even uit gaat van een inflatie van 2% per jaar, dan heb je over 30 jaar al 60% inflatie en dan tel ik inflatie op inflatie niet mee. Zelfs al heb je niks afgelost, dan is je restschuld verbazingwekkend klein tegen die tijd en makkelijk op te brengen. Je hebt dan alleen geen vermogen opgebouwd in je hypotheek, maar dat kun je ook goed zelf doen buiten je hypotheek om.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nu een 100% aflossingsvrije hypotheek maar we willen nu gaan oversluiten naar een bankspaarvorm. Zijn we nu over aan het oriënteren.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
We hebben wel allebei een dikke levensverzekering en een spaarplan gekoppeld aan de hypotheek trouwens.
Stressed is just desserts spelled backwards
Variabele rente.

Mijn huis wordt dit hele jaar al elke maand goedkoper.
quote:Zoyla schreef op 20 september 2009 @ 19:07:

Kan het zo zijn dat je geen 100% aflossingsvrije hypotheek kán krijgen? Wij zijn starters en willen een huis kopen, maar als we het uitrekenen kunnen we hooguit voor een derde deel een aflossingsvrije hypo krijgen.Wij konden hem inderdaad alleen krijgen als we zelf een bedrag op tafel legden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoyla schreef op 20 september 2009 @ 19:07:

Kan het zo zijn dat je geen 100% aflossingsvrije hypotheek kán krijgen? Wij zijn starters en willen een huis kopen, maar als we het uitrekenen kunnen we hooguit voor een derde deel een aflossingsvrije hypo krijgen.



Als je geen eigen geld inbrengt (wat bij jou het geval is weet ik uit een ander topic) en/of als je een hypotheek met NHG afsluit (wat gezien de waarde van de woning die jullie op het oog hebben waarschijnlijk is), dan kun je inderdaad geen volledig aflossingsvrije hypotheek afsluiten.

Zou ook vreemd zijn, als dat wel zou kunnen als je pak 'm beet een huis koopt van 200 met een hypotheek van 220.



@Meds; wij gaan dit jaar wel aflossen. Spaarrentes zijn nu zo laag dat spaargeld minder opbrengt (en ook nog rekening houdend met de belasting in Box 3), dat het nu wel loont om wat af te lossen.
Spaarhypotheek 129.000

aflossingsvrij 100.000 (met NHG)

rente 10 jaar vast.



Maandlasten incl ovr en arbeidsongeschiktheidsverzekering 830 euro.
Alle reacties Link kopieren
Net afgesloten:



aflossingsvrij 100.000 - 10 jaar vast 5 %

Van die 100.000 gaat 70.000 naar het huis. De andere 30.000 blijft staan om mee te beleggen.

Netto maand lasten: ¤ +/- 240.
Alle reacties Link kopieren
hypotheek van 95000 euro .

Spaarhypotheek volledig aflossen met een rente van 4.1 procent.

Betaal iedere maand 395 euro aan hypotheek incl aflossen en levensverzekering.

Omdat dit voor ons de meest veilige, verstandige optie was volgens meerdere adviseurs.
100% spaar tegen 4,1%
Alle reacties Link kopieren
100% spaarhypotheek. waarom? ik ga voor veilig.
Alle reacties Link kopieren
270000

Banksparen.

1/3 aflossingsvrij

voor de rest sparen we dus op een bankspaarrekening.

Beleggen doe ik alleen met geld wat ik echt over heb (nu dus niet) en niet met mijn huis. Mij te riskant.

Rente 5,2

Looptijd 30jr

(in 2008 afgesloten net voor de crisis)
Alle reacties Link kopieren
Volgens de NHG norm, iets van 50% sparen en 50% aflossen. Waarom? Het renteverschil wat korting was, was al bijna hetzelfde als wanneer wij voor volledig aflossingsvrij zouden gaan. Een paar jaar geleden voor 30 jaar vastgezet en met hele goede 'meeverhuisregels', voor als we ooit gaan verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dit topic is uit 2008.



Ben benieuwd hoe het nu staat met die hypotheken.
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds t zelfde Zusenzoo..



5jaar vast gezet op 4,7% rente 50% aflossingsvrij en 50% annuiteiten



Over 1,5 jaar kijk ik verder welke hypotheek we dan gaan nemen.
ja... ik dacht t te snappen... maar nu ga ik toch twijfelen.

Stel dat ik een huis koop en een hypotheek nodig heb van 250.000 euro. Ik splits de hypotheek op in 120.000 aflossingsvrij en 130.000 spaarhypotheek voor 30 jaar.

Dan heb ik over 30 jaar dus 130.000 euro gespaard (volgens mij zit ik tot zover goed toch? :-)



Maar.... Mijn eigenlijke lening is dus 250.000 euro. Als ik het huis over 30 jaar ook voor exact dat bedrag verkoop (stel dat he?) hoeveel geld hou heb ik dan?



Heb ik dan de 250.000 euro van het huis + 130.000

Of alleen 130.000 euro?

Of nog een heel ander bedrag?!?



Hellup??!??!? Iemand?!?!?
Alle reacties Link kopieren
130.000 euro want de andere 120.000 is aflossingsvrij en betaal je dus alleen de rente.
Alle reacties Link kopieren
quote:chicky012 schreef op 31 maart 2011 @ 21:13:

ja... ik dacht t te snappen... maar nu ga ik toch twijfelen.

Stel dat ik een huis koop en een hypotheek nodig heb van 250.000 euro. Ik splits de hypotheek op in 120.000 aflossingsvrij en 130.000 spaarhypotheek voor 30 jaar.

Dan heb ik over 30 jaar dus 130.000 euro gespaard (volgens mij zit ik tot zover goed toch? :-)



Maar.... Mijn eigenlijke lening is dus 250.000 euro. Als ik het huis over 30 jaar ook voor exact dat bedrag verkoop (stel dat he?) hoeveel geld hou heb ik dan?



Heb ik dan de 250.000 euro van het huis + 130.000

Of alleen 130.000 euro?

Of nog een heel ander bedrag?!?



Hellup??!??!? Iemand?!?!?Enkel de 130000 die je afgelost hebt heb je dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven