Wat voor raambekleding

20-10-2019 10:33 37 berichten
In ons nieuwe huis krijgen we aan de straatkant 1 groot raam van bijna plafond tot aan de vloer. Er is dus geen vensterbank.
We krijgen geen rolluik.
Het raam is aan de noordoost kant.
Nu dacht ik eerst aan een in between gordijn maar man wil dat er ‘s avonds niet doorheen kan worden gekeken. Dus logische oplossing is een bijpassend overgordijn.
We willen vanwege een grote verbouwing de gordijnen niet te duur maken en bij de kwantum gaven ze gisteren aan geen vitrage met echt in dezelfde kleur wit overgordijnen te hebben.
En nu weet ik het niet meer goed.
Man zei dat hij jaloezieën wel iets vond maar mij lijkt dat zo’n lelijk vlak te worden.
Zijn er hier mensen met een raam echt tot op de vloer en wat voor soort raambekleding hebben jullie?
Heb je dat raam tot aan de grond aan de voorkant dan? Ik zou het anders ook open laten. Met evt een gordijn of in betweens voor savonds.

Hou zelf niet van shutters en top down plisse’s.

Een stuk verder in onze wijk zijn nieuwbouwhuizen met aan de straatzijde ramen tot aan de grond. Die mensen hebben nu allemaal van die top down dingen, geen gezicht. net alsof de helft afgeplakt is omdat ze geen inkijk willen. En dan staat de auto er pal voor. Ik zou geneigd zijn er een ander raam in te zetten, als ik in zo’n huis moest wonen.
Ik lees het nu: aan de straatzijde dus. Ik zou eerder een haag ervoor zetten en planten. Zeker geen halve topdown dingen of een permanent gordijn.
En kan je ook niet werken met planten (binnen of buiten) om de inkijk wat te verminderen? Planten zijn altijd fijn, dan kan het wel open blijven, maar zonder echt inkijk (door kleine spleetjes zien mensen van de straat niet zo veel verder). En dan kan je gewoon wat simpele raambeklesing doen zonder dat het potdicht zit.
Alle reacties Link kopieren
Vitrage, want met inbetweens zie je zelf helemaal niks als je naar buiten wil kijken.
Met overgordijnen in een lichte tint, maar wel echt wat anders dan de witte vitrage (bijvoorbeeld lichtgrijs of crème geel).
Dir overgordijnen heb je dan toch alleen dicht als het donker is.
FoxtrotAlpha schreef:
20-10-2019 12:36
En kan je ook niet werken met planten (binnen of buiten) om de inkijk wat te verminderen? Planten zijn altijd fijn, dan kan het wel open blijven, maar zonder echt inkijk (door kleine spleetjes zien mensen van de straat niet zo veel verder). En dan kan je gewoon wat simpele raambeklesing doen zonder dat het potdicht zit.

Dit. Het is echt zonde om een groot raam te hebben waarbij je altijd de gordijnen dicht hebt. Ik snap best dat je man privacy wil, maar ik zou ook kijken wat je nou écht ziet vanaf de straat, zodat je niet voor een 'overdreven' oplossing kiest.

lisbeth schreef:
20-10-2019 10:33
Man zei dat hij jaloezieën wel iets vond maar mij lijkt dat zo’n lelijk vlak te worden.

Persoonlijk vind ik houten jaloezieën helemaal niet lelijk. Een voordeel vind ik dat je ze ook zo kunt draaien dat je geen inkijk hebt, maar er nog wel licht doorheen komt. En je kunt ook de contouren van het raam nog goed waarnemen, waardoor het in mijn beleving geen vlak wordt. Ik kan geen plaatjes pakken, maar hier staan genoeg voorbeelden:
https://www.rolgordijnwinkel.nl/product ... een-fotos/
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Wij hebben cremewitte vouwgordijnen, dezelfde kleur overgordijnen tot de grond in een luchtige stof en daarachter hangt luxaflex die alleen dicht gaat tegen de zon of als het donker is.(achter de vouwgordijnen dus)
Nu zijn onze ramen niet tot de grond, maar ongeveer kniehoogte dus dat is wel anders.
Ik was mijn vouwgordijnen ongeveer 1x per jaar. Het is een akelig klusje, dat klopt:
Touwtjes los, baleinen eruit, klittenband los en de stof in de wasmachine.
Ik centrifugeer dan niet te hoog en doe de baleinen er terug in als ze nat zijn. Dan hang ik ze op en laat ze maximaal zakken om ze te laten drogen.

Nu het ter sprake komt: ze moeten weer eens nodig.....
Je kan ook een soort folie op het raam aanbrengen waardoor je wel naar buiten maar niet naar binnen kan kijken, je moet dan alleen even kijken of dat op jullie raam mag(ivm mogelijkheid op breuk). Dan kan je vervolgens gewoon dat voor het raam hangen wat jullie mooi vinden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
To: ik zou in jouw geval gaan voor een vitrage tot de vloer met daarachter jaloezieen.
Mooi diffuus binnenvallend licht heb je dan en je kunt naar buiten kijken. 's avonds jaloezieen dicht en klaar.
lisbeth schreef:
20-10-2019 10:53
Vinden jullie niet dat het zo’n groot ‘vlak’ wordt als je een jaloezie of rolgordijn naar onder doet. Hoewel het wel klopt dat je het door de inbetween niet ziet.
Ik zie echter wel gebeuren dat op warme dagen man dat ding de hele dag naar onder wil. En dan kan ik buiten echt niks zien
Tegen zon uit het noord-oosten ..?
eva-luna schreef:
20-10-2019 15:29
:lightbulb:

:-D
eva-luna schreef:
20-10-2019 15:29
Zei ik ook al. Met dat argument heb ik in ieder geval de rolluiken kunnen tegenhouden ;-)
Ik heb ramen tot op de vloer, zelfs de verwarming zit er niet voor. Ik heb vitrage én velours overgordijnen omdat het anders heel hol klinkt. Ondanks vloerkleed en voldoende meubels kreeg ik een echoput met alleen vitrage, zo’n enorm raamoppervlak weerkaatst enorm.

Ik heb ze goedkoop van ikea, sommige soorten zijn hoog genoeg om zelfs hier (hoge plafonds) van grond tot plafond te komen. De vitrage heb ik zelf een kleur gegeven, deze was oorspronkelijk wit.

Ik vind dat juist mooi, één geheel maar om ‘blokvorming’ te voorkomen, zijn ze niet wit. Wit komt op je af. Donkere kleuren ‘wijken’.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven