Wat voor raambekleding

20-10-2019 10:33 37 berichten
In ons nieuwe huis krijgen we aan de straatkant 1 groot raam van bijna plafond tot aan de vloer. Er is dus geen vensterbank.
We krijgen geen rolluik.
Het raam is aan de noordoost kant.
Nu dacht ik eerst aan een in between gordijn maar man wil dat er ‘s avonds niet doorheen kan worden gekeken. Dus logische oplossing is een bijpassend overgordijn.
We willen vanwege een grote verbouwing de gordijnen niet te duur maken en bij de kwantum gaven ze gisteren aan geen vitrage met echt in dezelfde kleur wit overgordijnen te hebben.
En nu weet ik het niet meer goed.
Man zei dat hij jaloezieën wel iets vond maar mij lijkt dat zo’n lelijk vlak te worden.
Zijn er hier mensen met een raam echt tot op de vloer en wat voor soort raambekleding hebben jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel 7 ramen tot de vloer in onze woonkamer en hebben er vouwgordijnen hangen in dezelfde kleur als de muur (zoiets als ral 9010). Dan blijft het gewoon rustig in plaats van een donker of anderszins opvallend vlak. Ze laten wel licht door, het is geen hele dikke stof, maar je kunt er niet doorheen kijken. Alleen nu na een paar jaar moeten ze gewassen worden en dat lijkt me wel lastig.
Je ziet die jaloezieën toch niet, die zitten achter de in betweens, dus ik vind het zo'n vreemde keuze nog niet en ten tweede vind ik twee soorten lange gordijnen over een hele muur erg zwaar aandoen. Ik zou er moe van worden.

Ikea heeft ook mooie witte vouwgordijnen die ook nog isoleren, is ook nog een optie.
Vouwgordijnen vind ik dus zelf niet mooi bij ramen tot de vloer. Man zou ze de hele dag dicht willen ivm inkijk en dan krijg je zo’n vlak
pamelacourson schreef:
20-10-2019 10:41
Wij hebben wel 7 ramen tot de vloer in onze woonkamer en hebben er vouwgordijnen hangen in dezelfde kleur als de muur (zoiets als ral 9010). Dan blijft het gewoon rustig in plaats van een donker of anderszins opvallend vlak. Ze laten wel licht door, het is geen hele dikke stof, maar je kunt er niet doorheen kijken. Alleen nu na een paar jaar moeten ze gewassen worden en dat lijkt me wel lastig.
Voor het reinigen van die vouwgordijnen kan je een meubelreiniger huren, dan kan je ze laten hangen.
Cateautje schreef:
20-10-2019 10:42
Je ziet die jaloezieën toch niet, die zitten achter de in betweens, dus ik vind het zo'n vreemde keuze nog niet en ten tweede vind ik twee soorten lange gordijnen over een hele muur erg zwaar aandoen. Ik zou er moe van worden.

Ikea heeft ook mooie witte vouwgordijnen die ook nog isoleren, is ook nog een optie.
Ik wilde dus ook geen zwaar gedoe. Dus daarom witte of crème in between gordijnen. Gaf voor mijn gevoel een luchtig idee
Van die shutter deurtjes vind ik heel mooi voor een groot raam.
Van die houten panelen met scharnieren die je open kunt klappen.
En als ze dicht zijn kun je de schutters open of dicht doen.
lisbeth schreef:
20-10-2019 10:43
Vouwgordijnen vind ik dus zelf niet mooi bij ramen tot de vloer. Man zou ze de hele dag dicht willen ivm inkijk en dan krijg je zo’n vlak
Dit zijn ook vouwgordijnen.

Afbeelding
Wbt vouwgordijnen: mijn huidige kan ik gewoon zelf wassen. Ik haal ze af, was ze en hang ze een heel klein beetje vochtig nog op zodat ze beter uithangen. Doe ik gemiddeld 1 keer per jaar ofzo
In betweens voor overdag, met een rolgordijn erachter dat je naar beneden doet zodra het buiten donker wordt?
Vinden jullie niet dat het zo’n groot ‘vlak’ wordt als je een jaloezie of rolgordijn naar onder doet. Hoewel het wel klopt dat je het door de inbetween niet ziet.
Ik zie echter wel gebeuren dat op warme dagen man dat ding de hele dag naar onder wil. En dan kan ik buiten echt niks zien
lisbeth schreef:
20-10-2019 10:46
Wbt vouwgordijnen: mijn huidige kan ik gewoon zelf wassen. Ik haal ze af, was ze en hang ze een heel klein beetje vochtig nog op zodat ze beter uithangen. Doe ik gemiddeld 1 keer per jaar ofzo
Is het niet lastig ophangen met al die touwtjes en ringetjes en zo? Ik ben bang dat dat niet lukt...
Nummer*Zoveel schreef:
20-10-2019 10:49
In betweens voor overdag, met een rolgordijn erachter dat je naar beneden doet zodra het buiten donker wordt?
+1
Het is niet mijn favoriet, maar als je man ze steeds dicht wil hebben, kun je denk ik het beste voor een plisségordijn gaan. Die doe je dan op een bepaalde plek en dan kun je de onder- en/of bovenkant open houden en zo toch iets zien.
lisbeth schreef:
20-10-2019 10:53
Vinden jullie niet dat het zo’n groot ‘vlak’ wordt als je een jaloezie of rolgordijn naar onder doet. Hoewel het wel klopt dat je het door de inbetween niet ziet.
Ik zie echter wel gebeuren dat op warme dagen man dat ding de hele dag naar onder wil. En dan kan ik buiten echt niks zien
Een gordijn geeft toch ook een groot vlak? En het raam is op noordoost, niet zinvol om dat op warme dagen dicht te doen.
Vind het altijd wel apart dat mensen grote ramen willen, want lekker licht, en dan vervolgens die ramen vol hangen met vitrages en andere gordijnen waardoor je zelf niet eens meer normaal naar buiten kunt kijken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pamelacourson schreef:
20-10-2019 10:53
Is het niet lastig ophangen met al die touwtjes en ringetjes en zo? Ik ben bang dat dat niet lukt...
Bij ons niet. Touwtje losmaken, door de ringetjes terughalen. Wel opletten dat het gordijn helemaal uitgevouwen is. Dan gordijn van klittenband halen en klaar. Ophangen zelfde idee zeg maar
Als ik geld genoeg zou hebben zou ik shutters plaatsen. Dan kun je de lamellen naar believen omhoog, omlaag, recht of dicht zetten en het is mooier dan de luxaflex van vroeger.
Ik heb vroeger dus een jaloezie gehad op zo'n raam tot aan de vloer zodat je inderdaad nog zicht naar buiten hebt en minder zicht naar binnen. En daaroverheen had ik een crème inbetween.
pejeka schreef:
20-10-2019 10:59
Vind het altijd wel apart dat mensen grote ramen willen, want lekker licht, en dan vervolgens die ramen vol hangen met vitrages en andere gordijnen waardoor je zelf niet eens meer normaal naar buiten kunt kijken...
Nou ja mijn mening ook wel maar ik woon er niet alleen
pejeka schreef:
Eens. Wij hebben ze overdag alleen dicht wanneer de zon schijnt en de leilindes voor ons huis geen bladeren hebben. Ramen zijn op het zuiden, dus dan is het niet te doen. En ‘s avonds omdat we aan een doorgaande weg wonen en iedereen naar binnen kijkt. Maar als ik niet thuis ben, laten man en kinderen de gordijnen vaak de hele dag dicht. Zo ongezellig!
Top down-bottom-up plissegordijnen. Die kun je ook alleen aan de bovenkant open doen. Geen inkijk maar wel daglicht. Heel fijn!
lisbeth schreef:
20-10-2019 11:00
Bij ons niet. Touwtje losmaken, door de ringetjes terughalen. Wel opletten dat het gordijn helemaal uitgevouwen is. Dan gordijn van klittenband halen en klaar. Ophangen zelfde idee zeg maar
Dank je. Dan ga in het binnenkort maar eens proberen met 1 gordijn. Totaal zijn het er 12, dus ik ben wel even bezig ;)
Shutters zijn trouwens prachtig. Ik denk alleen dat ik op dit moment geen shutters potje kan aanmaken
Lieveling schreef:
20-10-2019 11:05
Top down-bottom-up plissegordijnen. Die kun je ook alleen aan de bovenkant open doen. Geen inkijk maar wel daglicht. Heel fijn!
Dit
pejeka schreef:
Ik kan het niet meer met je eens zijn dan nu. Zijn hetzelfde soort mensen die een grote tuin willen en deze dan helemaal betegelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven