Water voor de vogels
zondag 11 mei 2025 om 12:36
Beste forummers
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
donderdag 15 mei 2025 om 07:14
Wat leuk. Ik weet niet wat ze gaat zetten maar laurierhagen groeien als kool. Ik heb deze, stuk of 6, voor de lelijke containers gezet. Kersenboom, sierappelboom, bamboe, lavendel zijn aanraders. Het eerste jaar gaat het heel gestaag maar het 2e jaar is het hier een explosie geworden.
Hoop dat de buurvrouw een mooie tuin krijgt. Ik weet niet hoe het in jullie gemeente zit maar hier kun je gratis zand maar ook tuinaarde krijgen.
donderdag 15 mei 2025 om 07:16
Graag gedaan en jij bedankt voor het meedenken.Attraverso schreef: ↑15-05-2025 06:52Weet niet of iemand die tip al bracht maar leg er dan meteen een paar keien of zo in zodat insecten uit het water kunnen kruipen en ook kunnen drinken zonder dat ze verdrinken... Er zijn er al zo weinig...
Slim om die oproep hier te plaatsen! Dank!
donderdag 15 mei 2025 om 07:23
Senseo schreef: ↑15-05-2025 07:10Ik zat gisteravond te eten en ineens was het spitsuur! Ze stonden in de rij om te kunnen drinken. Helaas waren het van die zwarte kauwen, die vind ik wat minder gezellig, maar met zijn achten stonden ze rond de schaal.
Daarna kwamen er nog 2 eksters die ook uitgedroogd leken want zijn bleven ook maar drinken.
Dus ondanks dat het minder heet was, hadden ze stevige dorst. Ik heb er voor de helft grindstenen in gedaan, voor eventuele insecten.
En het goede nieuws was, dat de leverancier mailde dat zij verwachten de waterschaal deze week te kunnen leveren. Ik zit alleen nog te denken om ook ff naar de Lidl te rijden. Als de dorst zo groot is dat ze in de rij staan, kan een extra bak ook geen kwaad lijkt mij. Een hoge voor het kleine werk en een lage voor de grote vogels.
Ik kom weleens in Rotterdam centrum en als je er over nadenkt, wekenlang droogte, ondertussen al maandenlang weinig neerslag is niet goed. Het blijft hier nog droog ook komende tijd. Er wordt overal gebouwd, veel groen weg, verstedelijking, dit kan nooit goed gaan.
Het is ook echt nodig dat er water staat. Je ziet het nu zelf ook.
zaterdag 17 mei 2025 om 07:07
Mooi topic!
Mijn ieniemienie tuintje is helaas hoofdzakelijk voorzien van tegels. Gelukkig staat er een klimop-heg omheen, waar de vogels (voornamelijk mussen) gebruik van maken. Om iets te doen voor de vogels, heb ik laatst een drinkbakje neergezet. Op een voor vogels makkelijk te bereiken plek (denk ik, staat op de bovenste plank van een plantenrek), maar ik vraag me af of ze van het water drinken. Ik zag vanmorgen wel een paar mussen bij het waterbakje zitten, maar er niet van drinken. Misschien heb ik een te klein of te diep bakje neergezet?
Mijn ieniemienie tuintje is helaas hoofdzakelijk voorzien van tegels. Gelukkig staat er een klimop-heg omheen, waar de vogels (voornamelijk mussen) gebruik van maken. Om iets te doen voor de vogels, heb ik laatst een drinkbakje neergezet. Op een voor vogels makkelijk te bereiken plek (denk ik, staat op de bovenste plank van een plantenrek), maar ik vraag me af of ze van het water drinken. Ik zag vanmorgen wel een paar mussen bij het waterbakje zitten, maar er niet van drinken. Misschien heb ik een te klein of te diep bakje neergezet?
In this mad house we must all survive
zaterdag 17 mei 2025 om 07:52
Te diep of te klein denk ik. Ze moeten er in kunnen staan. Dus je kan er iets inleggen, wat steentjes op elkaar gestapeld die dan net boven het water uitsteken. Of een schaal in plaats van een diepe bak. Kan ook een schotel zijn die je onder plantenpotten zet, action 1 euro. Wel elke dag verversen,
Of misschien omdat er teveel stenen zijn, een boompje kan het gevoel geven dat ze zich wat veiliger voelen. Zet het water eens dichtbij de klimop, wie weet werkt dat ook al.
Maar je bent goed bezig, het begin is er. Ik heb meerdere schalen hier staan, hoog, laag en de mussen drinken vnl uit de bakken die wat lager staan maar die staat wel onder mijn sierappelboom.
Of misschien omdat er teveel stenen zijn, een boompje kan het gevoel geven dat ze zich wat veiliger voelen. Zet het water eens dichtbij de klimop, wie weet werkt dat ook al.
Maar je bent goed bezig, het begin is er. Ik heb meerdere schalen hier staan, hoog, laag en de mussen drinken vnl uit de bakken die wat lager staan maar die staat wel onder mijn sierappelboom.
zaterdag 17 mei 2025 om 08:13
Mijn gevoel is dat vogels water van afstand al kunnen zien. Zoals gezegd had ik de schaal nog niet eens zo lang neergezet of zij stonden al in de rij. Inmiddels is ook mijn waterschaal op poot binnen. Hij stond er nog maar net of er zaten al vogels uit te drinken.
Als jij het water om de drie dagen ongeveer ververst weten ook de mussen in jouw tuin dat er altijd vers water is op dat plankje. Je ziet het misschien niet maar als zij erbij zitten dan drinken zij zeker wat.
Ik ben bezig om een bijvriendelijke tuin te maken en had het zaad van de bijenvoedselbank gezaaid. Helaas zag ik gister de kauwen die enorm aanwezig zijn in mijn buurt, massaal drinken om vervolgens in het ingezaaide stuk alles om te woelen op zoek naar eten. Dus mijn gezellige bijenbloementuin lijkt dus te mislukken. Ik begreep al niet waarom er niets opkwam
Vanmiddag dus maar weer op de fiets naar het tuincentrum, even nieuw zaad halen en een netje om het af te dekken.
Als jij het water om de drie dagen ongeveer ververst weten ook de mussen in jouw tuin dat er altijd vers water is op dat plankje. Je ziet het misschien niet maar als zij erbij zitten dan drinken zij zeker wat.
Ik ben bezig om een bijvriendelijke tuin te maken en had het zaad van de bijenvoedselbank gezaaid. Helaas zag ik gister de kauwen die enorm aanwezig zijn in mijn buurt, massaal drinken om vervolgens in het ingezaaide stuk alles om te woelen op zoek naar eten. Dus mijn gezellige bijenbloementuin lijkt dus te mislukken. Ik begreep al niet waarom er niets opkwam

Ik doe mijn best
zaterdag 17 mei 2025 om 08:32
Ik heb deze waterschaal hangen

Van de week zat er een merel te badderen in een waterschaaltje wat op de grond staat, voor de egels. Ik heb onderhand meer werk aan de vele soorten vogels en egels in de tuin dan aan m'n katten. Wel leuk om te zien dat er zoveel verschillende soorten langs komen in de tuin (12+)

Van de week zat er een merel te badderen in een waterschaaltje wat op de grond staat, voor de egels. Ik heb onderhand meer werk aan de vele soorten vogels en egels in de tuin dan aan m'n katten. Wel leuk om te zien dat er zoveel verschillende soorten langs komen in de tuin (12+)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 17 mei 2025 om 08:46
Ik ben jaloers!! Ik ben nog niet verder dan 2 soorten vogels, zwarte kauwen en eksters die mijn waterbak hebben gevonden. En een poes die ook uit het waterschaaltje dronk.
Ik heb wel in de afgelopen geprobeerd om vogels te lokken met zaaddispensers, vetbolletjes enz. Maar als al een koolmeesje of roodborstje kwam werd deze verjaagd door de kauwen. En daarna gingen de kauwen het eten te lijf, waardoor het een enorme bende werd en al het zaad en vet op de grond terecht kwam, en daarna de muizen weer rondrenden in de tuin. Het enige wat ik wil, zijn leuke gezellige vogeltjes, bijtjes en vlinders in mijn tuin.
Ik doe mijn best
zaterdag 17 mei 2025 om 08:54
Ik heb zelf een voederpaal gemaakt met een heeeeeeeeeeeeeel brede schaal eronder. Eigenlijk is het de bodem van een cementkuip. De rest van steigerbuis.Senseo schreef: ↑17-05-2025 08:46Ik ben jaloers!! Ik ben nog niet verder dan 2 soorten vogels, zwarte kauwen en eksters die mijn waterbak hebben gevonden. En een poes die ook uit het waterschaaltje dronk.
Ik heb wel in de afgelopen geprobeerd om vogels te lokken met zaaddispensers, vetbolletjes enz. Maar als al een koolmeesje of roodborstje kwam werd deze verjaagd door de kauwen. En daarna gingen de kauwen het eten te lijf, waardoor het een enorme bende werd en al het zaad en vet op de grond terecht kwam, en daarna de muizen weer rondrenden in de tuin. Het enige wat ik wil, zijn leuke gezellige vogeltjes, bijtjes en vlinders in mijn tuin.
Had eerst schalen die je onder de silo's kunt schroeven, maar gaf toch teveel onkruid. Aan de pergola hangt vogelpindakaas in een soort bolrooster waardoor alleen de mussen en mezen erbij kunnen. Als ik zie dat er weer wat grondvogels zijn zoals roodborstje, merel of vink, dan leg ik wat vetbollen in een schaaltje op de grond. Geeft ook minder zooi.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 17 mei 2025 om 09:02
Senseo schreef: ↑17-05-2025 08:46Ik ben jaloers!! Ik ben nog niet verder dan 2 soorten vogels, zwarte kauwen en eksters die mijn waterbak hebben gevonden. En een poes die ook uit het waterschaaltje dronk.
Hier precies zo helaas. Ik heb ook overal vogeldrinkbakjes, schalen met water, en een voederpaal met allerlei soorten voer er in. Het voer lag er nog maar net toen een grote kraai het complete bakje er van aftrok en alle zaadjes oppikte. Ik heb ook nog geen enkel vogeltje gezien.
Helaas hebben meerdere buren katten.

Heal the world, make it a better place.
zaterdag 17 mei 2025 om 09:04
Naar aanleiding van dit topic 4 soepborden met water in de tuin gezet.
De eerste dagen werd er niks mee gedaan. ( voor zover ik het gezien heb)
Maar gisteren kwamen er 2 merels en een mus drinken en badderen, terwijl ik er gewoon bij in de buurt zat.
Zo leuk om te zien!
Maar gisteren kwamen er 2 merels en een mus drinken en badderen, terwijl ik er gewoon bij in de buurt zat.
Zo leuk om te zien!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
zaterdag 17 mei 2025 om 09:05
Ik heb al heel veel geprobeerd, voederpalen, van die bolroosters waar pindakaas, vetbollen en zaad in kunnen. Maar die kauwen slopen alles. Bij de zaaddispenser hebben zij het plastic stukgepikt waardoor het zaad eruit liep. Bij de vetbollen hebben zij net zo lang lopen hangen en pikken tot ze bij de vetbollen konden. En de pindakaas pot hing altijd scheef zodat geen enkele vogel er meer bij kon. Vandaar dat ik ben gestopt met voeren toen de muizen hun intreden deden. Die liepen ook over de muur om de scheefgetrokken pindakaas pot leeg te eten.
Ik doe mijn best
zaterdag 17 mei 2025 om 09:06
Wat gezellig!cowandchicken schreef: ↑17-05-2025 09:04Naar aanleiding van dit topic 4 soepborden met water in de tuin gezet.
Zo leuk om te zien!
Ik doe mijn best
zaterdag 17 mei 2025 om 09:11
Zijdehoentje schreef: ↑17-05-2025 08:43Dank voor de tip om een lagere / bredere schaal neer te zetten, ik denk dat dat 'm is. Ik zal straks eens bij de Action kijken naar iets geschikts. Echt heel leuk om vogeltjes in de tuin te zien.
Ik heb een paar van dit soort schalen ooit gehaald bij de kringloop, 1 of 2 euro https://www.beliani.nl/decoratieve-scha ... itnos.html.
Vooral na het winterseizoen veel daar te vinden. Maar heb daar ook plastic bakken gekocht voor 50 cent. En bij de action is ook genoeg te vinden. Schaal moet wat groter en minder diep zijn. Wat ik al eerder schreef, die schotels onder plantenpotten zijn ook goed genoeg.
Senseo ik hoop dat het lukt met je bijentuintje. Ik was van de week nog bij flying Tiger voor de bijenbekers maar die zijn daar niet meer te koop, volgens de verkoopster was dit een product van vorig jaar.
Tickel ik was ook op zoek naar zo een schaal aan ketting maar dan van gietijzer maar ik lees nu ook dat gietijzer gaat roesten dus dat is niet handig. Dus ik ga even verder kijken.
Mijn kersenboom en Fatsia (plantje van 20 cm, nu 2 meter met hele grote bladeren) heb ik 2 jaar geleden geplant en appelboom vorig jaar geplant zijn geëxplodeerd en er komt van alles aanvliegen hier zitten lekker op de takken te loeren op het water. Heerlijk om te zien. In de fatsia zitten veel bijen.
zaterdag 17 mei 2025 om 09:20
Je kan het voer weglaten of in een heg of achter een grote haag zetten waar de grotere vogels niet bij kunnen. Water is voor nu belangrijker dan voedsel. Het kan best zijn dat de kleinere vogels niet komen vanwege de kraaien.Judith86 schreef: ↑17-05-2025 09:02Hier precies zo helaas. Ik heb ook overal vogeldrinkbakjes, schalen met water, en een voederpaal met allerlei soorten voer er in. Het voer lag er nog maar net toen een grote kraai het complete bakje er van aftrok en alle zaadjes oppikte. Ik heb ook nog geen enkel vogeltje gezien.
Helaas hebben meerdere buren katten.![]()
Hoewel hier een eksternest zit dat wordt beschermd door de eksters maar ook door heel veel koolmezen en mussen. De kraaien loeren op het nest en maken de eieren kapot als ze de kans krijgen en wat ook lukt. Dus soms wordt een kraai verjaagd of lijkt het te druk voor de kraai.
Ik zou het voer weglaten en alleen wat schaaltjes met water zetten.
zaterdag 17 mei 2025 om 09:23
cowandchicken schreef: ↑17-05-2025 09:04Naar aanleiding van dit topic 4 soepborden met water in de tuin gezet.
Zo leuk om te zien!

@zijdehoentje dit is ook een leuke tip.
zaterdag 17 mei 2025 om 09:45
Zijdehoentje schreef: ↑17-05-2025 08:43Dank voor de tip om een lagere / bredere schaal neer te zetten, ik denk dat dat 'm is. Ik zal straks eens bij de Action kijken naar iets geschikts. Echt heel leuk om vogeltjes in de tuin te zien.
Ik weet niet of het mogelijk is voor jou om een paar tegels uit je tuin te halen en 1 of 2 bomen in je tuin te zetten. Fruitbomen zijn niet duur, worden niet superhoog of breed (mijn bomen zijn nu 2 en 2,5 meter hoog en ook zo breed) en kosten rond de 20 euro (sommigen zijn zelfbestuivend, anderen niet). Of een fatsia of wat (niet woekerende) bamboe. Dit zijn planten die nog geen 10 euro kosten maar wel wat kleur aan je tuin geven. Misschien een kleine haag van laurier, wel wat duurder.
Mijn sierappel en kersenboom heb ik hier buiten de border geplaatst door tegels eruit te wippen. Ik heb daar geen opsluitbanden in kunnen zetten maar om de bomen heen heb ik lavendel gezet zodat het lelijke gat mooi is opgevuld. En onderin de boom heb ik wat lijmband om de stam gedaan om de mieren tegen te houden.
Misschien vind je het een stom idee maar een boompje of wat groen in je tuin maakt het zoveel gezelliger.
zaterdag 17 mei 2025 om 16:10
Jules schreef: ↑17-05-2025 09:20Je kan het voer weglaten of in een heg of achter een grote haag zetten waar de grotere vogels niet bij kunnen. Water is voor nu belangrijker dan voedsel. Het kan best zijn dat de kleinere vogels niet komen vanwege de kraaien.
Hoewel hier een eksternest zit dat wordt beschermd door de eksters maar ook door heel veel koolmezen en mussen. De kraaien loeren op het nest en maken de eieren kapot als ze de kans krijgen en wat ook lukt. Dus soms wordt een kraai verjaagd of lijkt het te druk voor de kraai.
Ik zou het voer weglaten en alleen wat schaaltjes met water zetten.
Voer doe ik ook alleen in de herfst of winter, maar als het zo ver is, zet ik het op een beschutte plek waar de grote vogels niet bij kunnen. Dankje voor de tip.
En een andere tip heb ik ook opgevolgd uit dit topic door nog wat extra vogelbadjes te halen bij Lidl.
Ik hou heel erg van vogels in de tuin, maar helaas wonen hier allerlei katten, waardoor er bijna geen vogels zijn.

Heal the world, make it a better place.
zaterdag 17 mei 2025 om 20:04
Want de duiven moeten maar verrekken van de dorst?Sterrenstof74 schreef: ↑17-05-2025 19:50Hier wordt er gretig gebruik van gemaakt door merels, meesjes, musjes, af en toe roodborstje en (helaas) ook duiven.
Eergisteren bijgevuld, maar schaal was bijna leeg net. Denk mede door harde wind.
Het is behoorlijk droevig gesteld met de wereld, dat men nu ook al wil bepalen welke vogelsoorten er gebruik mogen maken van de waterschaal en welke niet.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zondag 18 mei 2025 om 08:32
Bij mij zijn tot nog toe alleen maar kauwen en eksters bij de waterschaal geweest. En natuurlijk hebben zij ook dorst, want zij drinken echt veel. Maar leuke vogels vind ik het niet.Lady*Voldemort schreef: ↑17-05-2025 20:04Het is behoorlijk droevig gesteld met de wereld, dat men nu ook al wil bepalen welke vogelsoorten er gebruik mogen maken van de waterschaal en welke niet.
Zo nestelen zij al jaren in mijn ontluchtingspijpen, en gaan daar ook dood. Met vliegen- en stank overlast in huis als gevolg. Hiervoor moet dan weer een mannetje komen die de laatste keer gelijk van die bolroosters heeft aangebracht. Kosten 265 euro. Inmiddels is 1 rooster waarschijnlijk alweer gesloopt want ik hoor weer jongengepiep en ik zie steeds een kauw aan- en af vliegen. Dus het mannetje kan nog een keer komen.
Daarnaast probeer ik een bij-vriendelijke tuin te maken en te zaaien. Maar al het zaad wordt steeds omgewoeld en door hen opgegeten. Ik heb weer nieuw zaad gekocht en een extra net om er overheen te spannen.
Ik heb een aantal schalen met violen staan, zij landen erin, proberen te blijven staan, ik heb allemaal gaten in de bak met afgebroken viooltjes.
Mijn hangmanden met van die jutenmatten erin, is fantastisch nestmateriaal. Alles slopen ze uit de manden vandaan waardoor de aarde eruit valt.
Het is de natuur, en ik zal kauwen ook niet wegjagen bij mijn waterschaal, maar ik zie hen liever niet eigenlijk. Ze slopen werkelijk alles. Ook omdat ze hier met zoveel zijn en het echt groepsdieren zijn. Als het jongeren waren geweest had de gemeente een noodverordening uitgeroepen of hen naar de Efteling gestuurd wegens de overlast

Ik doe mijn best
zondag 18 mei 2025 om 09:45
Ik moet juist altijd lachen om de duiven als ze proberen zicht te wassen in het waterbad. Dat gaat nogal onhandig zeg maar. Ik heb geen hekel aan duiven, ondanks dat het er veel zijn. Wel jammer dat ze gek zijn op jonge groenteplantjes in mijn moestuin.Sterrenstof74 schreef: ↑17-05-2025 19:50Hier wordt er gretig gebruik van gemaakt door merels, meesjes, musjes, af en toe roodborstje en (helaas) ook duiven.
Eergisteren bijgevuld, maar schaal was bijna leeg net. Denk mede door harde wind.
zondag 18 mei 2025 om 10:04
Wat fijn om te lezen dat mensen drinkplaatsen maken. Ik voel zelf geen voorkeur.
Uiteindelijk heb je steeds te maken met half overspannen vogel stelletjes, die ook maar hun best doen, voedsel en drinken te zoeken.
Of dit nu om duiven, eksters, een mus of kauwen gaat.
We kunnen ze ondersteunen.
De vogelbescherming helpt hierbij.
Gaat niet om donaties, maar tips hoe je allerlei vogelsoorten een beetje kunt ondersteunen.
Uiteindelijk heb je steeds te maken met half overspannen vogel stelletjes, die ook maar hun best doen, voedsel en drinken te zoeken.
Of dit nu om duiven, eksters, een mus of kauwen gaat.
We kunnen ze ondersteunen.
De vogelbescherming helpt hierbij.
Gaat niet om donaties, maar tips hoe je allerlei vogelsoorten een beetje kunt ondersteunen.
zondag 18 mei 2025 om 10:08

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in