Water voor de vogels

11-05-2025 12:36 192 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers

Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.

Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.

Dank jullie wel!
Ooievaar met 5 jongen

https://www.tvsyd.dk/storkereden
Jules schreef:
17-05-2025 09:45
Ik weet niet of het mogelijk is voor jou om een paar tegels uit je tuin te halen en 1 of 2 bomen in je tuin te zetten. Fruitbomen zijn niet duur, worden niet superhoog of breed (mijn bomen zijn nu 2 en 2,5 meter hoog en ook zo breed) en kosten rond de 20 euro (sommigen zijn zelfbestuivend, anderen niet). Of een fatsia of wat (niet woekerende) bamboe. Dit zijn planten die nog geen 10 euro kosten maar wel wat kleur aan je tuin geven. Misschien een kleine haag van laurier, wel wat duurder.

Mijn sierappel en kersenboom heb ik hier buiten de border geplaatst door tegels eruit te wippen. Ik heb daar geen opsluitbanden in kunnen zetten maar om de bomen heen heb ik lavendel gezet zodat het lelijke gat mooi is opgevuld. En onderin de boom heb ik wat lijmband om de stam gedaan om de mieren tegen te houden.

Misschien vind je het een stom idee maar een boompje of wat groen in je tuin maakt het zoveel gezelliger.
Goede ideeën! Ik ben het zeker met je eens dat groen in de tuin zoveel gezelliger maakt. Ik heb even gedacht aan een boompje, maar denk dat mijn tuintje te smal is voor een (kleine) boom. Sinds kort woon ik in een huisje van de wbv en de tuin is aan de voorzijde zo'n 6 stoeptegels diep en 24 tegels breed, aan de zijkant zo'n 4 stoeptegels diep (en circa 20 stoeptegels breed). Ik ben voorstander om mijn tuin meer te vergroenen en daarom wil ik met plantenbakken en bloempotten gaan werken. Helaas heb ik daar momenteel weinig / geen budget voor (binnenkort wel weer een baan, dus hopelijk daarmee ook budget voor leuke en praktische zaken in de tuin).
In this mad house we must all survive
Heb gister bij de action een lage, wat bredere schaal gekocht (kost inderdaad geen drol). Gisteravond gelijk met water gevuld en neergezet. Ik zag zojuist een koolmeesje bij de schaal staan, maar die heeft er nog niet van gedronken. Verder meerdere mussen in de tuin, maar heb nog geen ervan zien drinken. Hopelijk komt het nog.
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
18-05-2025 11:43
Heb gister bij de action een lage, wat bredere schaal gekocht (kost inderdaad geen drol). Gisteravond gelijk met water gevuld en neergezet. Ik zag zojuist een koolmeesje bij de schaal staan, maar die heeft er nog niet van gedronken. Verder meerdere mussen in de tuin, maar heb nog geen ervan zien drinken. Hopelijk komt het nog.
Dat komt wel, zeker als het weer warmer word.
Zijdehoentje schreef:
Goede ideeën! Ik ben het zeker met je eens dat groen in de tuin zoveel gezelliger maakt. Ik heb even gedacht aan een boompje, maar denk dat mijn tuintje te smal is voor een (kleine) boom. Sinds kort woon ik in een huisje van de wbv en de tuin is aan de voorzijde zo'n 6 stoeptegels diep en 24 tegels breed, aan de zijkant zo'n 4 stoeptegels diep (en circa 20 stoeptegels breed). Ik ben voorstander om mijn tuin meer te vergroenen en daarom wil ik met plantenbakken en bloempotten gaan werken. Helaas heb ik daar momenteel weinig / geen budget voor (binnenkort wel weer een baan, dus hopelijk daarmee ook budget voor leuke en praktische zaken in de tuin).

Mijn ervaring met planten in plantenbakken is dat of ze doen het maar 1 of 2 jaar (in de pot is het te nat of te droog) of ze worden te groot waardoor je nieuwe potten moet kopen.

Vaste planten zijn soms wat duurder in aanschaf maar vaak ook niet. Uiteindelijk veel minder omkijken naar want ze staan jaren. Dus uiteindelijk ben je veel minder geld kwijt.
Mijn Fatsia van nu 2 meter hoog en 1 meter breed heeft 5 euro gekost, plantje gekocht, toen 30 cm. Daar zou je plaats genoeg voor hebben.
Een varen die niet zo hoog is, 50 cm. maar wel in de breedte flink uit de kluiten gewassen was ook dezelfde prijs en deze vind ik echt heel mooi. Zet deze wel gelijk op de goede plek want wortelt stevig.
De fatsia en varen staan liever niet op het zuiden, ochtendzon of wat later in de middag is prima.

Sambuca Negro is ook niet duur en deze wordt ook groot, nu bij mij, ca 3 meter hoog en ruim 2 meter breed. Valt wel uit in de winter.
Of een Salix boompje koop je ook voor een paar euro. Dit zijn planten die je in de grond stopt en geen omkijken meer naar hebt. Ik vind planten in potten uiteindelijk veel duurder.
Je kan ook eens meelezen in het tegeltuinentopic, wie weet doe je daar nog ideeën op.
Zijdehoentje schreef:
Vast wel.
Andre schreef:
18-05-2025 10:35
Ooievaar met 5 jongen

https://www.tvsyd.dk/storkereden
Kan deze niet openen
Jules schreef:
18-05-2025 14:49
Kan deze niet openen
Vreemd ik wel.
Hier staat ook altijd een schaal vers water voor vogels op een verhoging. Zo kunnen ze badderen en drinken. Wat stenen erin waar ze op kunnen springen, zo is het water niet te diep. Nog een klein schaaltje op de grond voor de egel. Ook insecten komen graag drinken. Kleine moeite en fruitstruiken komen ze nu niet aan omdat er voldoende drinkwater is.
Lady*Voldemort schreef:
17-05-2025 20:04
Want de duiven moeten maar verrekken van de dorst?

Het is behoorlijk droevig gesteld met de wereld, dat men nu ook al wil bepalen welke vogelsoorten er gebruik mogen maken van de waterschaal en welke niet.
Oh, jemig, overdrijf niet zo! Er zitten hier heel veel duiven en ik laat ze. Ik word soms alleen gek van het gekoer van 's morgensvroeg tot 's avonds laat. Maar ze zitten hier juist omdat er water beschikbaar is.
Heeft iedereen de bakken al weer gevuld?

Hier staan de bakken altijd klaar. Zelfs met de regen van de afgelopen dagen moest ik ze regelmatig bijvullen. Er wordt ook met regen volop gebadderd en gedronken.
Ja hoor hier ook water het hele jaar door.

Heb nu een verdwaalde duif in mijn tuin die elke dag eten krijgt. Hij is geringd en zal ergens los gelaten zijn en weet ws de weg niet meer terug.
Heb al op een of andere FB site dit gemeld maar omdat ik de nummers op de ringen niet goed kan lezen wordt het moeilijk de eigenaar te achterhalen.

Aan de andere kant zal de eigenaar de duif waarschijnlijk zijn nek omdraaien vanwege wanprestatie dus laat hem maar hier. Als hij terug wil gaat ie maar vanzelf.
Zijdehoentje schreef:
Komt zeker en leg er misschien iets in zodat insecten ook kunnen komen drinken en uit het water kunnen klimmen wanneer ze er in sukkelen. Een platte kei of zo... Bij mij ligt er gewoon een omgedraaid schoteltje in.
Wat een leuk topic. Ik heb ook schalen staan met water. Wij hebben veel mussen in de tuin en ik zie regelmatig duiven, een roodborstje, merel en iets wat op een koolmees lijkt.
Ik vind het zo leuk om te zien als de vogeltjes drinken of met meerderen een badje nemen.
Cum non tum age
Bij mij wordt gretig uit de twee bakken gedronken. De lage blijft favoriet, alhoewel er toch ook regelmatig vogels uit de hoge bak drinken. Het zijn helaas alleen nog maar kauwen, maar ik blijf hopen op andere vogeltjes.
Ik doe mijn best
noa schreef:
11-06-2025 20:43
Wat een leuk topic. Ik heb ook schalen staan met water. Wij hebben veel mussen in de tuin en ik zie regelmatig duiven, een roodborstje, merel en iets wat op een koolmees lijkt.
Ik vind het zo leuk om te zien als de vogeltjes drinken of met meerderen een badje nemen.
Als je veel mussen hebt (leuk, hier ook!); maak een zandbadje voor ze!
Gewoon een grote zak fijn zand halen en ergens in een border of onder een boompje ofzo gooien. Mussen zijn gek op zandbadjes! En het ziet er ook nog eens heel grappig uit.
Zarah schreef:
11-06-2025 23:17
Als je veel mussen hebt (leuk, hier ook!); maak een zandbadje voor ze!
Gewoon een grote zak fijn zand halen en ergens in een border of onder een boompje ofzo gooien. Mussen zijn gek op zandbadjes! En het ziet er ook nog eens heel grappig uit.
Heb ik overwogen, maar ben bang voor zandvliegen die ziektes overbrengen (ik woon niet in NL).
Cum non tum age
Nav dit topic weken geleden al een drinkbak buiten gezet. Regelmatig ververst en aangevuld, maar ik zag nooit activiteit.
Ik zit nu op 2 meter afstand, maar de mussen vliegen af en aan voor een slokje water :)
Liezze schreef:
19-06-2025 13:09
Nav dit topic weken geleden al een drinkbak buiten gezet. Regelmatig ververst en aangevuld, maar ik zag nooit activiteit.
Ik zit nu op 2 meter afstand, maar de mussen vliegen af en aan voor een slokje water :)
Als ze het eenmaal hebben ontdekt, komen ze zeker weten terug. Wat leuk dat jij ook mee doet.
Afgelopen weekend een extra bak met water neergezet. Deze staat op de grond, er komen alleen insecten op af. Is ook een leuk gezicht overigens. De waterbak die ik al jaren heb staan, en op hoogte staat, wordt trouw bezocht door diverse vogels. Ik vul deze nu 2x per dag ivm de verdamping en het vele bezoek.

Er zit een merel te broeden in mijn tuin, hopelijk komt er iets van het nestje terecht. Deze warmte is niet zo goed voor ze. Het is wel leuk om buiten te zitten en merelman druk bezig te zien met het voeden van zijn vrouw.
Leuk topic! Hier en vijvertje, waar in de zomer mijn schildpadden overdag inzetten. Er liggen twee platte stenen op de rand, waar mijn schildpadden op kunnen zonnen. Vogels en insecten kunnen vanaf die stenen heel goed drinken! Op het salontafeltje bij de tuinbank staat nog een kunststof onderschaal voor bloempotten en daar drinken vogels (vnl mussen, een hele kolonie hier!) uit en badderen ze in. Die ververs ik vrijwel dagelijks, want ze poepen er ook in en onze kat lust ook graag een slokje (ook uit de vijver)als hij in de tuin ligt te zonnen. Kat vangt geen vogels, vissen uit de vijver en ook de schildpadden laat ie met rust. Maar die laatsten blazen ook gewoon naar hem als ie te dichtbij komt 🤣🤣🤣
Ons bakje trekt duiven. En de verdwaalde vetbollen die er nog hingen en al maanden niks meer aantrokken, zijn ineens nog ontdekt door een Vlaamse gaai. :)
Goed dat dit topic weer omhoog is gehaald. Hier ook veel activiteit rond het water. En vandaag voor het eerst een holenduif in de tuin gehad, misschien wel omdat hier water is, dat maak ik mezelf dan maar wijs haha.
Heb in mei n.a.v. dit topic water neergezet. Kwam geen vogel op af. Uiteindelijk de waterschaal weer weggehaald. Op terrasje aan de voorkant staat nog wel een bakje, maar tot op heden ook nog geene vogel bij gezien. Misschien komen ze heel vroeg in de morgen. Geen idee.
Ik had vorig jaar een stel merels op mijn dakterras. Dat was heel gezellig. Had gehoopt ze dit jaar weer te zien, maar helaas. Wel heb ik 2 pimpelmeesjes die regelmatig komen badderen en drinken en ze vlogen ook naar binnen om stukjes wol van mijn kleed te plukken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven