Water voor de vogels
zondag 11 mei 2025 om 12:36
Beste forummers
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
zondag 11 mei 2025 om 21:39
Drie vijvertjes inmiddels, al wat duiven, eksters en kauwen zien snacken/water drinken.
De kleine vogeltjes hebben eerst veilige havens nodig, maar de hagen, bomen en struiken zijn nog te klein.
Overigens, katjes met bellen maken minder vogelslachtoffers.
En als ze vogels niet drinken, dan de insecten bijvoorbeeld wel en dat is ook wat waard.
En als die insecten naar de volgende tuin vliegen, kan er een vogel zijn die ze opsnoept!
De kleine vogeltjes hebben eerst veilige havens nodig, maar de hagen, bomen en struiken zijn nog te klein.
Overigens, katjes met bellen maken minder vogelslachtoffers.
En als ze vogels niet drinken, dan de insecten bijvoorbeeld wel en dat is ook wat waard.
En als die insecten naar de volgende tuin vliegen, kan er een vogel zijn die ze opsnoept!
zondag 11 mei 2025 om 21:52
Senseo schreef: ↑11-05-2025 18:47Leuk topic! Ik heb gelijk een waterbak besteld waar ze in kunnen badderen en drinken. Hij schijnt wel diep te zijn dus ik doe er nog grindstenen in.
Onlangs heb ik zaadjes van https://voerdebijbij.nl/voedselbanken gezaaid als het goed is komen nu speciale bij vriendelijke bloemen, speciaal voor de Nederlandse bij in mijn tuin. Samen met het waterbakje moet het dan goed komen deze zomer.
Welke heb jij?
Ik heb deze https://www.amazon.nl/Giyiprpi-vogeldri ... d_source=1. Zit in een verhoogde border dus sws op 1.5 meter hoogte.
En dan nog een schaal op een wijnrek, ruim een meter hoog.
Ik heb planten waar bijen op af komen. Mijn vingerplant is in 1 jaar tijd ruim 1 meter gegroeid nu bijna 2 meter hoog, dankzij de zachte winter. Het jaar ervoor 2023 lag ie plat in de tuin maar kwam weer op in het voorjaar. Daar komen de bijen in het najaar ook op af tot eind november in 2024.
Net als de lavendel en in mijn uitgebloeide sneeuwbal zie ik ze ook regelmatig.
zondag 11 mei 2025 om 21:55
Hier ook balkon op het zuiden. Balkons hangen vrij maar niet met spijltjes. In plaats van spijltjes een dichte metalen plaat rondom.
Ik heb een stenen puddingvorm op m'n balkontafeltje staan. Wat scherven van een stuk gevallen terra cotta pot er in en als in de morgen mijn koffie doorloopt dan vul ik ondertussen even het badje bij.
Ik woon dus op vier hoog en heb 1 rooie muts van 14 maar zij is in het geheel niet geïnteresseerd in vogels/vogeltjes.
Eigenlijk had ik mij nu nog niet beseft dat het zo lang droog was. Ja het was wel uitgebreid in het nieuws maar ik had het nog niet naar vogeltjes vertaald. Dat verwacht je meer in de zomer.
Ik heb gelijk het badje gevuld!
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
zondag 11 mei 2025 om 22:00
Whoopwhoop.
Superleuk dit.
Geloof me dat deze elke dag terugkomt als je het ververst. En waarschijnlijk nog meer vogels.
zondag 11 mei 2025 om 22:09
De katten zitten overdag niet in mijn tuin. Ik ben in het weekend altijd thuis en vroeg in de middag vanuit mijn werk. En het is niet zo dat ik ze weg jaag want in de avond sluipen ze mijn tuin in als ik er ook in zit. Dan drinken ze water. We hebben hier niet zoveel katten. Mijn buren hebben er 4 en ik zie een stuk of 3, 4 vreemde katten er bij zitten. Kan best dat er wel eens een vogel gepakt is maar vrl zit ik al jaren met 5 tortelduiven die elke dag komen aanvliegen en een ekster echtpaar hier in de boom voor de deur. Koolmeesjes, musjes, kraaien (misschien dat ze vanwege de kraaien wegblijven) en een roodborstje drinken altijd sws uit de bakken die hoog staan en die zie ik af en aanvliegen dus of het dezelfde zijn weet ik niet.Lady*Voldemort schreef: ↑11-05-2025 19:29Geloof me, katten jagen op vogels. De mijne is er niet zo best in, zij is beter in muizen. Maar zelfs mijn kat komt één keer per jaar thuis met een zelf gevangen vogel. Beetje raar om te veronderstellen dat de katten in jouw buurt niet op vogels jagen.
jules wijzigde dit bericht op 11-05-2025 22:37
0.56% gewijzigd
zondag 11 mei 2025 om 22:09
Ik heb een vijver en een beekje naar die vijver toe. De vijver heeft aan 1 kant een strand van stenen en grind, hier kunnen alle diertjes zichzelf redden, maar ook op de gewenste diepte drinken. Het beekje loopt door struiken en heeft veel variatie in diepte, breedte en stroomsnelheid. We merken dat vogels liever in het beekje badderen dan in de vijver. Ik denk dat wij in ons buurtje de enige zijn die water aanbieden, want er zitten eigenlijk altijd wel vogels en insecten. We houden ook altijd een stukje zand kaal zodat de vogels ook kunnen zandbadderen. Op warme zomerdagen ben ik altijd supertrots om te zien hoe veel beestjes bij ons komen bijtanken.
zondag 11 mei 2025 om 22:10
Die puddingvorm die ik als drinkbak gebruik komt van de Kringloopwinkel.Bamoja schreef: ↑11-05-2025 19:37Wat een geld-uit-de-zak-klopperij allemaal zeg, die drinkschalen.
Ik heb gewoon een terracotta schotel van 20 cm voor 3 euro staan, al jaren. Wordt ondertussen volop gebruikt door allerlei vogels, om te drinken en te badderen.
Gewoon op mijn tuintafel, er staat niets rondom. Iedere irritante vrijlopende rotkat heeft het nakijken want wordt van verre al gezien. Moge duidelijk zijn hoe ik over loslopende katten denk ....
Buurtkatten heb ik op vier hoog geen last van.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
zondag 11 mei 2025 om 22:16
feow schreef: ↑11-05-2025 13:02Zou het voor de vogels zelf niet veel beter zijn als ze buiten de stad gaan wonen?
Ik denk dat Mees mus boft dat zijn moeke pas water vond in de wei en bij de oude kerk een nestje ging bouwen, zodat hij op het platteland uit zijn ei kwam.
En dat Junior duif pech heeft dat zijn moe op het balkon driehoog-achter wat takjes neervleide, waardoor hij een vrij dorstig leven vol gevaren van fatbikes en verveelde binnenhuiskatten voor de boeg heeft….

Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 11 mei 2025 om 22:17
Ik heb tot vorig jaar honden gehad, helaas overleden. De hondenbrokken werden hier uit de tuin gepikt door de kraaien. Mijn hond vond het geweldig als ik brokjes in de tuin gooide want dan moest hij gaan zoeken en vaak hadden de kraaien deze eerder te pakken. Mijn hond achter de kraai aan en toch terughoudend want kraaien kunnen uithalen.Redhead70 schreef: ↑11-05-2025 19:43Ik heb een bak voor insecten met stenen en een schaal voor de vogels. Dat in bad gaan is zo leuk om te zien. De meikevers komen nu veel drinken, later de bijen. En een paar brutale vogels jatten hondenbrokken. Mijn honden doen dan semi stoer, want het vliegt weg en komt weer terug als ze slapen. Dat is vaak.
Geweldig om te zien, de kraaien waren heel snel. Ik mis dat.
zondag 11 mei 2025 om 22:30
Calamitycat schreef: ↑11-05-2025 19:43Elke avond je tuin sproeien is absoluut niet nodig, sterker nog, dat wordt afgeraden want daarvan worden planten lui (ze wortelen heel ondiep). Beter is het je planten sterker te maken door dieper te wortelen omdat ze naar water moeten zoeken en dus hooguit eens per week je tuin (langer) water te geven. En dan nog moet je je afvragen of het niet beter is planten te nemen die weinig water nodig hebben zodat we niet met een watertekort kampen in de toekomst.
Ik merk dat mijn planten het beter doen als ze wat water krijgen. De grond maak ik niet nat (1x per week wel) maar de bladeren besproei ik.
Ik heb 2 fruitbomen, meerdere bamboe, vingerplant, laurierplanten, red robins, sambuco negro, sneeuwbal, wat rotsheide en kleinere planten.
Ik wil niet zuur doen dus begrijp me niet verkeerd, ik snap je heel goed maar hier staan de jacuzies en de zwembaden (en niet van die kleintjes hoor) alweer buiten waar met gemak 2000 liter water in gaat.
En van de week wordt het misschien weer wat minder, gaat er zoveel liter water het riool in.
zondag 11 mei 2025 om 22:31
Bij mij drinken deze vogels allemaal graag uit het beekje, dan staan ze op takjes, steentjes enz. Dus als het een beetje natuurlijke sloot is met wat rommeltjes erin en ernaast, dan zullen ze dat prima kunnen doen.
zondag 11 mei 2025 om 22:36
Strelizia schreef: ↑11-05-2025 21:55Hier ook balkon op het zuiden. Balkons hangen vrij maar niet met spijltjes. In plaats van spijltjes een dichte metalen plaat rondom.
Ik heb een stenen puddingvorm op m'n balkontafeltje staan. Wat scherven van een stuk gevallen terra cotta pot er in en als in de morgen mijn koffie doorloopt dan vul ik ondertussen even het badje bij.
Ik woon dus op vier hoog en heb 1 rooie muts van 14 maar zij is in het geheel niet geïnteresseerd in vogels/vogeltjes.
Eigenlijk had ik mij nu nog niet beseft dat het zo lang droog was. Ja het was wel uitgebreid in het nieuws maar ik had het nog niet naar vogeltjes vertaald. Dat verwacht je meer in de zomer.
Ik heb gelijk het badje gevuld!
Ik lees leuke ideeen, deze ook weer.
En de tips voor de bijen.
zondag 11 mei 2025 om 22:40
Bedankt voor je antwoord
Vroeg het mij ineens af.
Morgen zal ik iig een bakje water in de achtertuin zetten. Niet aangedacht
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 11 mei 2025 om 22:40
Geen domme vraag. Nee dat doen ze niet. Mijn vijvertje hier moet tot de rand toe gevuld zijn ander kunnen ze er niet bij.
Mits takjes eromheen of riet idd. (Lees ik later).
jules wijzigde dit bericht op 11-05-2025 22:44
8.56% gewijzigd
zondag 11 mei 2025 om 22:41
thistle schreef: ↑11-05-2025 22:09Ik heb een vijver en een beekje naar die vijver toe. De vijver heeft aan 1 kant een strand van stenen en grind, hier kunnen alle diertjes zichzelf redden, maar ook op de gewenste diepte drinken. Het beekje loopt door struiken en heeft veel variatie in diepte, breedte en stroomsnelheid. We merken dat vogels liever in het beekje badderen dan in de vijver. Ik denk dat wij in ons buurtje de enige zijn die water aanbieden, want er zitten eigenlijk altijd wel vogels en insecten. We houden ook altijd een stukje zand kaal zodat de vogels ook kunnen zandbadderen. Op warme zomerdagen ben ik altijd supertrots om te zien hoe veel beestjes bij ons komen bijtanken.
Ik zie het zo voor me, volgens mij heel gezellig zo in je tuin.
zondag 11 mei 2025 om 22:44
zondag 11 mei 2025 om 22:51
Tsja. Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch? Zo sta ik er in tenminste. Alle beetjes helpen.Jules schreef: ↑11-05-2025 22:30Ik merk dat mijn planten het beter doen als ze wat water krijgen. De grond maak ik niet nat (1x per week wel) maar de bladeren besproei ik.
Ik heb 2 fruitbomen, meerdere bamboe, vingerplant, laurierplanten, red robins, sambuco negro, sneeuwbal, wat rotsheide en kleinere planten.
Ik wil niet zuur doen dus begrijp me niet verkeerd, ik snap je heel goed maar hier staan de jacuzies en de zwembaden (en niet van die kleintjes hoor) alweer buiten waar met gemak 2000 liter water in gaat.
En van de week wordt het misschien weer wat minder, gaat er zoveel liter water het riool in.
En als er een sproeiverbod komt, wat ongetwijfeld zal gebeuren naarmate het droger en droger wordt, dan mogen die jacuzzi's en zwembaden gelukkig ook niet meer worden gevuld.
Bladeren besproeien heeft in de meeste gevallen echt geen enkel nut, de wortels van je planten hebben het water nodig. Is alleen maar vragen om schimmel/meeldauw en andere ziektes door water op de plant te sproeien.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zondag 11 mei 2025 om 23:02
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DC ... s=8&adurl=
Ik heb deze besteld, hij is er dinsdag. En ik ga morgen nog verder op zoek naar een bijenhotel bij mijn bijenplantjes straks. Maar daar heb ik instructies bij gekregen dat er gladde bamboe gebruikt moet zijn, anders kunnen hun vleugels stuk gaan.
Ik heb helaas 17 jaar geleden gekozen voor een tegeltuin met 2 kleine plantenbakken. Weg coniferenhaag waar veel in gebroed werd en veel insecten leefden, weg grasveld waar de merels enorm dikke wormen uit trokken. Ik heb zo’n spijt, want met mij heeft bijna iedereen een tegeltuin nu en zie je bijna geen vogelgezelligheid meer. Dus dit jaar doen we het anders. Ik heb de plantenbakken al leeggehaald en bloemig ingezaaid, ik hoop echt dat het effect gaat hebben.
Ik doe mijn best
maandag 12 mei 2025 om 00:22
Calamitycat schreef: ↑11-05-2025 22:51Tsja. Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch? Zo sta ik er in tenminste. Alle beetjes helpen.
En als er een sproeiverbod komt, wat ongetwijfeld zal gebeuren naarmate het droger en droger wordt, dan mogen die jacuzzi's en zwembaden gelukkig ook niet meer worden gevuld.
Bladeren besproeien heeft in de meeste gevallen echt geen enkel nut, de wortels van je planten hebben het water nodig. Is alleen maar vragen om schimmel/meeldauw en andere ziektes door water op de plant te sproeien.
Ik ben begonnen met de wereld te verbeteren door mijn tuin heel groen te maken dus tja.
Ik woon in een wijk met woningen uit de jaren 60 en de afgelopen jaren zie je de eerste bewoners, inmiddels 70++ vertrekken naar een verpleeghuis of zijn overleden. Wat er voor in de plaats komt zijn mensen uit de stad die van de groene tuinen ( deze wijk was heel groen met veel heg en beplanting) stenen tuinen maken met houten schuttingen. Onderhoudsvrij denken ze en anders gaat er round up (dat zouden ze nou eens moeten verbieden) overheen maar vooral genoeg plaats voor een zwembad.
En dat sproeiverbod zie ik niet komen, lullig gezegd maar vuurwerkverbod kunnen ze niet handhaven, hoe dan wel een sproeiverbod. Ik lever een bijdrage aan de natuur, zeker 2/3e tuin is inmiddels groen. Ik ben me bewust dat we zuinig moeten omgaan met veel zaken maar met dingen als een sproeiverbod (ik sproei echt geen 10 liter op een avond, maar stel dat het wel 10 liter is, dat is trouwens 2 x de wc doortrekken) ga ik met mijn hakken in het zand.
Ik wilde een leuk topic starten en gelukkig zijn de meesten positief. Ik zit mezelf nu te verdedigen door te zeggen dat met de wc doorspoelen je aan het einde van de dag meer liters verbruikt dan even gauw de tuin besproeien
jules wijzigde dit bericht op 12-05-2025 00:49
1.19% gewijzigd
maandag 12 mei 2025 om 00:34
Senseo schreef: ↑11-05-2025 23:02https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DC ... s=8&adurl=
Ik heb deze besteld, hij is er dinsdag. En ik ga morgen nog verder op zoek naar een bijenhotel bij mijn bijenplantjes straks. Maar daar heb ik instructies bij gekregen dat er gladde bamboe gebruikt moet zijn, anders kunnen hun vleugels stuk gaan.
Ik heb helaas 17 jaar geleden gekozen voor een tegeltuin met 2 kleine plantenbakken. Weg coniferenhaag waar veel in gebroed werd en veel insecten leefden, weg grasveld waar de merels enorm dikke wormen uit trokken. Ik heb zo’n spijt, want met mij heeft bijna iedereen een tegeltuin nu en zie je bijna geen vogelgezelligheid meer. Dus dit jaar doen we het anders. Ik heb de plantenbakken al leeggehaald en bloemig ingezaaid, ik hoop echt dat het effect gaat hebben.
Idd wat jammer maar ik merk dat met een jaar al heel veel groeit. Laurierstruiken (dit is net onkruid zo hard dit groeit), kersenboom, sierappelboom heb ik er vorig jaar ingezet schieten nu echt de lucht in.
Ik had al wat groen in mijn tuin, wat struiken en een boom maar 3 jaar geleden heb ik er nog eens ca 20 m2 grindtegels eruit gehaald en dit allemaal beplant.
maandag 12 mei 2025 om 08:31

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in