Waterontharder kopen?

12-03-2010 15:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, wij wonen in een plaats met zeer hard water. Omdat wij kinderen hebben met eczeem en ook willen voorkomen dat onze apparaten ondanks regelmatig ontkalken voortijdig de geest geven denken we erover om een waterontharder te plaatsen. Nu is mijn vraag: Is dit wel iets? Werkt het wel? Hoe snel werkt het en wat zijn de betrouwbare bedrijven?

Wij zijn dus op zoek naar zo'n ding wat geplaatst wordt op de plek waar het water je huis binnenkomt zodat het overal in huis dus werkt. Niet lokaal in de douche of zo. Je hoort ook wel eens over die watervitalisers, maar die bedoel ik niet. Is ook zweveriger volgens mij, maar ik weet er verder niet veel van.

Alvast bedankt!
Mijn vader verkoopt waterontharders, toevallig Zijn bedrijf heet Fegon (mag ik toch wel neerzetten, aangezien TO om bedrijven vraagt?) En ja, de echte (met een kolom met kunsthars die de kalk aan zich bindt en die je eens in de zoveel tijd dan spoelt met om de kalk eruit te verwijderen) werkt echt. Die wordt na de watermeter geinstalleerd, inderdaad.

Of kalk iets met het exzeem van de kinderen te maken heeft, weet je natuurlijk nooit, maar goed voor je apparaten is het absoluut.
Bedankt voor je reactie Moosey. Er is wel ergens een verband tussen eczeem en de hardheid van het water. Daar zijn al meerdere onderzoeken naar gedaan en het lijkt mij wel de moeite waard. Maar wat zijn ongeveer de prijzen waar ik aan moet denken? Ik zie ze nergens op websites staan en heb geen zin om overal maar meteen mijn gegevens achter te laten of offertes op de vragen.
Vorig jaar zijn er waterontharders getest bij kassa.

Resultaat: Hopeloos, geen verschil in hardheid te merken, werd geadviseerd er niet in te trappen....
Als ik even terugzoek ging dat volgens mij over waterontharders die met magneten werken, Pearle (het artikel zelf is niet te vinden, maar ik zag er wat verwijzingen naar op fora).

De waterontharders die ik beschreef werken op basis van ionenwisseling, wat gewoon een vrij simpel natuurkundig proces is, niks zweverigs aan.

Franknii, ik weet het echt niet meer, heel lang geleden dat ik er een folder van voor m'n neus had. Goedkoop zijn ze in elk geval niet, ik meen me een prijs van 1500 gulden te herinneren van toen ik nog thuis woonde, maar dat weet ik echt niet zeker. Nog even gezocht: Ik zag ergens op een site een prijs van vanaf ¤600 euro. Dat zal de allerkleinste zijn dan denk ik, dus ik denk dat je al gauw zo rond de ¤800 zit.
Ja dat klopt hoor. Die uitzending van Kassa of Radar ging over magneten. Het soort waar ik het over heb werkt met zout enzo.

En het is dus ook meteen aan te tonen dat de hardheid naar beneden gaat.

Toch maar even goed speuren dan op internet naar bedrijven die me betrouwbaar lijken en daar maar even op googelen wat daar aan ervaringen uitkomt.

Bedankt voor je indicatie Moosey.

Op viva was er een topic van 2008, maar die ging over plaatselijke ontharders (douche in dit geval) en daar spraken ze van 150 euro of zo.

Ik hoor ook graag reacties van mensen die zelf zo'n ding hebben.
Nou heb ik al mijn hele leven last van eczeem, maar van het verband tussen eczeem en kalk heb ik nog nooit gehoord terwijl ik toch al heel wat jaartjes hier rond loop.

Wat in ieder geval tegen eczeem helpt is de combinatie zonlicht en zoutwater......
Wat ik heb begrepen Koekkie is dat het geen oorzaak is van eczeem natuurlijk, maar wel de, al extra gevoelige, huid nog meer kan irriteren waardoor ze er meer last van hebben.

In Engeland zijn ze daar onderzoeken naar aan het doen schijnt het. Nu worden er natuurlijk veel onderzoeken gedaan, maar als moeder wil ik alles wel doen om de huidjes van mijn kinderen plekjes- en jeukvrij te krijgen.

Ik ben inmiddels al wat verschillende bedrijven, merken en prijzen tegengekomen.
Hier komt ook knetterhard water uit de kraan. De gevolgen daarvan zijn nogal storend in het dagelijks leven. Hard water smaakt bijvoorbeeld een stuk minder lekker. Mijn toch al droge huid word nog sneller droog. Alle apparaten dreigen sneller de geest te geven en mijn espresso-apparaat moet elke 3 weken uitgebreid ontkalkt worden. En je blijft schoonmaken. Overal waar water komt komen watervlekken en aanslag. In mijn oude woonplaats kreeg ik nog water uit de Sourcy bron, het verschil is immens groot. Ik zou er flink wat voor over hebben om weer zacht water te krijgen. Ik heb dus her en der geinformeerd.

Maar volgens onze watermaatschappij is het niet zo eenvoudig. Zij raden geen enkele methode aan.

Zie deze site : Vitens FAQ

Ik hoop nog steeds dat er wel een methode is die echt werkt en ook nog bewezen veilig is.
Ik heb zelf 2 jaar geleden een waterontharder gekocht.

Omdat ik ook verschillende berichten las op internet ben ik er eerst vrij diep ingedoken. Ik ben zelf laborante en heb dus een 'chemische' achtergrond.

Alle 'hocus pocus' technieken zoals magenten e.d. kun je meteen links laten liggen.

Ionenwisseling is wel een bewezen techniek, komt uit de VS, en wordt al sinds begin vorige eeuw toegepast.

Ik kon overigens eerst een adres krijgen in mijn woonplaats om te informeren naar de ervaringen.

Inmiddels ben ik zo enthousiast over mijn kalkvrije huis dat ik hier zelf graag over vertel.
In de stad waar ik woon was het water ook keihard. Erg lastig, want de wasmachine, vaatwasser, waterkoker, douche etc. moesten zeer regelmatig ontkalkt worden. Sinds een tijdje wordt het water centraal door het waterleidingsbedrijf ontkalkt, misschien gaat dat bij jou gebeuren? Vraag het even na bij je waterleverancier.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven