Wees lief voor de bijen ( bijvoeren ) .

15-07-2018 13:53 159 berichten
Lieve mensen met een tuin / balkon , mag ik even jullie aandacht ?

Door de aanhoudende droogte hebben de bijen het heel erg moeilijk .
Willen jullie alsjeblieft een schaaltje suikerwater neerzetten ? ( bijvoeren )
We hebben bijen heel hard nodig .

Hartelijk dank namens de bijen !! :thumbsup:

Afbeelding


https://www.rtvoost.nl/nieuws/295422/bi ... de-droogte#

https://frieschdagblad.nl/2018/7/13/doo ... erd-worden
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... en-bij-mee


Tegengeluid is er natuurlijk ook altijd.
Maar slecht is het ook weer niet, tenzij je honing gebruikt, lees ik daar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch maar een bakje neegezet. Hopelijk hebben de bijen er wat aan.
Maline schreef:
15-07-2018 14:30
Het schijnt niet zo zinvol te zijn:

https://www.google.nl/amp/s/www.omroepg ... en-bij-mee
Nee , om de bijen voor uitsterven te behoeden is natuurlijk veel meer nodig .....
Stoppen met bestrijdingsmiddelen is het belangrijkste .
Maar we kunnen er wel voor zorgen dat er bij-vriendelijke bloemen en planten in de tuin staan .
En bij extreme droogte ( zoals nu ) bijvoeren . Dat doen de imkers ook al .
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het wel doen, als het niet helpt jammer, als het wel helpt: fijn!
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er aandacht voor vraagt, Wild-flower, ik had er nog niet aan gedacht.
Er staat wel water maar daar drinken vooral de vogels van.
Ga zo een schoteltje met honingwater neerzetten, dat lusten ze vast ook wel ;)

De vlinderstruiken bloeien hier nog niet, trouwens (wel bijna).

edit : ik lees net dat honingwater geen goed idee is ? Ook niet van biologische honing ?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-07-2018 14:42
13.55% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
15-07-2018 14:29
Mijn zwager is imker in Friesland en hij zegt dat ze er niet agressief van worden .
Fijn :)
Beter een boze bij dan een dode bij bedacht ik me net dus het suikerwater staat er inmiddels al.

Volgend jaar gaan we met de tuin aan de slag. Er komt een klein terras en verder alleen maar bloemen en struiken waar bijen, hommels en vlinders op af komen. En natuurlijk ook van die holletjes. Wordt nog een hele beproeving want ik ben bang voor insecten haha :D
☆°・-loes-・°☆ wijzigde dit bericht op 15-07-2018 14:41
0.28% gewijzigd
Mispoes!
Ik durf geen bakje met suikerwater weg te zetten. Ben net zo blij dat ik van de meeste mieren af ben.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-07-2018 14:40
Ik durf geen bakje met suikerwater weg te zetten. Ben net zo blij dat ik van de meeste mieren af ben.
Zet je het toch verder van je huis af.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
Misschien handig om dat suikerwater zo te plaatsen dat er geen huisdieren e.d. bij kunnen?

En in welke verhouding moet er suiker in?
Alle reacties Link kopieren
Doe liever dit als je de bijen wilt helpen:

https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/wa ... te-redden/
zazamaenade schreef:
15-07-2018 14:39
Goed dat je er aandacht voor vraagt, Wild-flower, ik had er nog niet aan gedacht.
Er staat wel water maar daar drinken vooral de vogels van.
Ga zo een schoteltje met honingwater neerzetten, dat lusten ze vast ook wel ;)

De vlinderstruiken bloeien hier nog niet, trouwens (wel bijna).

edit : ik lees net dat honingwater geen goed idee is ? Ook niet van biologische honing ?

In de link die ik plaatste staat dat ze van honing ziek kunnen worden. Of het uitmaakt dat het wel/niet biologische honing is staat er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Qua wespen : dat wordt toch pas een probleem in augustus, wanneer de darren uit de kolonie gegooid worden en 'limonadewespen' worden ?
Wespen eten het grootste gedeelte van het jaar vlees (=andere insecten) dacht ik.
nounou
zazamaenade schreef:
15-07-2018 14:39
Goed dat je er aandacht voor vraagt, Wild-flower, ik had er nog niet aan gedacht.
Er staat wel water maar daar drinken vooral de vogels van.
Ga zo een schoteltje met honingwater neerzetten, dat lusten ze vast ook wel ;)

De vlinderstruiken bloeien hier nog niet, trouwens (wel bijna).

edit : ik lees net dat honingwater geen goed idee is ? Ook niet van biologische honing ?
Wat laat, ik heb inmiddels alweer een paar uitgebloeide toortsen (?) eruit geknipt.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
15-07-2018 14:37
Nee , om de bijen voor uitsterven te behoeden is natuurlijk veel meer nodig .....
Stoppen met bestrijdingsmiddelen is het belangrijkste .
Maar we kunnen er wel voor zorgen dat er bij-vriendelijke bloemen en planten in de tuin staan .
En bij extreme droogte ( zoals nu ) bijvoeren . Dat doen de imkers ook al .

De bijen van de imker zijn een hele andere soort en die eten juist het voedsel op van de wilde bijen. Om de wilde bijen te helpen moet je vooral veeeeel bloemen in je tuin zetten en de boel wat laten verwilderen.
Xanthan schreef:
15-07-2018 14:46
Doe liever dit als je de bijen wilt helpen:

https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/wa ... te-redden/

Doe liever wat? Ik kan niet het hele artikel lezen want dan moet ik eerst "vriend" worden.

edit: oh, je geeft het antwoord hierboven al.
Maarja, het gaat er hier dus over dat er nu juist niet genoeg bloemen zijn door de droogte.
Done :)
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
15-07-2018 14:44
Zet je het toch verder van je huis af.
Ik had ze niet binnen maar in de tuin en echt heel veel. Bestrijdingsdienst is 2 keer geweest en ik was er nog niet vanaf. Ook een hoop vliegende mieren. Toen ook nog van die rose gifkorrels gebruikt van Bayer en nu is het eindelijk minder dus ik ga echt geen suikerwater weg zetten.
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 14:47
Wat laat, ik heb inmiddels alweer een paar uitgebloeide toortsen (?) eruit geknipt.
Inderdaad laat. De mijne staat al een aantal weken vol in bloei.
gedaan, gelijk ook even een bak water voor de vogels erbij
Wij hebben een bij-vriendelijke tuin en de bijen hebben hier genoeg, ook veel vlinders en vogels. En we hebben insectenhotels.
Water staat er voor de vogels en andere dieren en in de winter ook voer.
Blondie456 schreef:
15-07-2018 14:54
Ik had ze niet binnen maar in de tuin en echt heel veel. Bestrijdingsdienst is 2 keer geweest en ik was er nog niet vanaf. Ook een hoop vliegende mieren. Toen ook nog van die rose gifkorrels gebruikt van Bayer en nu is het eindelijk minder dus ik ga echt geen suikerwater weg zetten.
Dat gif is ook schadelijk voor andere insecten hè. Hier ook een vliegende mieren plaag, maar die is inmiddels vanzelf opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
15-07-2018 14:46
Doe liever dit als je de bijen wilt helpen:

https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/wa ... te-redden/

Dit topic gaat over eerste hulp bij bijenhonger, toch, niet over de grotere lijnen ?
Wat ik van het artikel kon lezen : inderdaad schijnen op sommige plekken de honingbijen(kolonies) de wilde bij te verdringen.
Dan heb je het waarschijnlijk vooral over de Randstad ? Imkeren is nogal hip, schijnt het.

Hier, in het midden, buiten de Randstad, is er sowieso weinig te eten voor bijen, hommels en andere nectaretende insecten (zweefvliegen ook, dacht ik).
Er worden de laatste jaren wel steeds meer bloeistroken die continue bloeien, van mei tot oktober, aangelegd, zodat de insecten ook wanneer er gemaaid is wat te eten hebben (en daar varen de vogels ook wel bij)
nounou
Blondie456 schreef:
15-07-2018 14:54
Ik had ze niet binnen maar in de tuin en echt heel veel. Bestrijdingsdienst is 2 keer geweest en ik was er nog niet vanaf. Ook een hoop vliegende mieren. Toen ook nog van die rose gifkorrels gebruikt van Bayer en nu is het eindelijk minder dus ik ga echt geen suikerwater weg zetten.


Waarom wil je mieren uitroeien die gewoon buiten zitten???? Daar begrijp ik echt helemaal niks van. Bij mij zitten ze ook in de tuin, gisteren hadden ze de vliegende mieren op bezoek. Gewoon natuur. Wat heb je daar nou voor last van?
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-07-2018 14:54
Ik had ze niet binnen maar in de tuin en echt heel veel. Bestrijdingsdienst is 2 keer geweest en ik was er nog niet vanaf. Ook een hoop vliegende mieren. Toen ook nog van die rose gifkorrels gebruikt van Bayer en nu is het eindelijk minder dus ik ga echt geen suikerwater weg zetten.
Grote kans dat je na bovenstaande ingreep überhaupt weinig andere insecten in de tuin hebt.. zo ook bijen..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-07-2018 14:50
Doe liever wat? Ik kan niet het hele artikel lezen want dan moet ik eerst "vriend" worden.

edit: oh, je geeft het antwoord hierboven al.
Maarja, het gaat er hier dus over dat er nu juist niet genoeg bloemen zijn door de droogte.

Je kan gewoon doorklikken, er staat ‘wordt vriend’ en ‘ik lees eerst verder’. Klik op de tweede en je kan het hele stuk lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven