Wees lief voor de bijen ( bijvoeren ) .

15-07-2018 13:53 159 berichten
Lieve mensen met een tuin / balkon , mag ik even jullie aandacht ?

Door de aanhoudende droogte hebben de bijen het heel erg moeilijk .
Willen jullie alsjeblieft een schaaltje suikerwater neerzetten ? ( bijvoeren )
We hebben bijen heel hard nodig .

Hartelijk dank namens de bijen !! :thumbsup:

Afbeelding


https://www.rtvoost.nl/nieuws/295422/bi ... de-droogte#

https://frieschdagblad.nl/2018/7/13/doo ... erd-worden
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-07-2018 15:59
Ik was ooit op bezoek bij iemand, en stond in de achtertuin te kijken naar een kolonie mieren. Er waren net vliegende mieren aangekomen dus een hoop activiteit.
Vrouw des huizes kwam de tuin ingelopen en ik zei enthousiast: moet je kijken!
Ze wierp 1 blik, zei "ach gatverdarrie" , ging binnen een ketel heet water halen en maakte zo alle mieren dood.
:cry:
@(
Wat zielig!
Mispoes!
Blondie456 schreef:
15-07-2018 16:03
Nee, ik ben gewoon eerlijk. Veel mensen gebruiken hier Weedol maar dat durven ze vaak niet eerlijk te zeggen omdat je daar vaak commentaar op krijgt van milieumaffia.

Ik ken godzijdank niemand die deze troep gebruikt!
Toch normaal dat je hier commentaar op krijgt. Het spul zou verboden moeten zijn. :furious:
Onze kinderen proberen wel altijd een doolhof te maken voor de mieren, maar de beste beestjes werken nooit mee. :rofl:

Onze kinderen zijn ook gefascineerd door alles wat kruipt, loopt en vliegt.
Ze zijn er ook heel nieuwsgierig naar en we voeden ze op met veel respect voor de natuur, dier en mens.
Daarom hou ik ook van lokaal, biologisch en ecologisch. :heart:
zazamaenade schreef:
15-07-2018 16:18
:HA:
Bromvliegen hier niet, gelukkig, wel huisvliegen, die iets kleinere die inderdaad ook copulerend overal half struikelend neerstrijken ;-D

Libellen en juffers doen dat toch een heel stuk sierlijker, (soms ook vliegend, al kon ik daar geen foto van vinden) :

Afbeelding
Hebben die ook van die geniepige rode oogjes? Bah, wat een seksmaniakken zijn dat, als ze struikelen tijdens hun daad direct de vliegenmepper erop, zo voorkom je een hele generatie van die oversekste vliegende engerdjes.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-07-2018 16:02
Hier mopperen ze dat weedol zo slecht is voor alles wat leeft maar dat schijnt toch wel mee te vallen gezien de mierenplaag.

Nogmaals, Weedol is een herbicide, die doodt dus planten. Dieren (dus wij ook) hebben planten nodig omdat die de basis vormen van het leven.
De naam 'pesticides' doet vermoeden dat het allemaal één pot nat is, vergif, maar dat is niet zo.

Insecticides, zoals neonicotinoïden, werken op het zenuwstelsel (van insecten), en misschien op die van andere dieren.
Kort gezegd veroorzaken ze een soort dodelijke agitatie, ze werken op de neurotransmitters. Dit is althans wat ik ervan weet/begrijp, misschien is er iemand in de zaal die het beter kan uitleggen.

Bijzonder trouwens dat je het woord 'milieumaffia' gebruikt, maar dat zal wel zijn om wat meer effect mee te geven aan je woorden :|
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-07-2018 16:32
8.19% gewijzigd
nounou
FiIee schreef:
15-07-2018 16:17
Klopt. Mijn tuin wordt nu dagelijks besproeid met water en ik vermoed dat dat de reden is van de topdrukte bij mijn vlinderstruik en lavendelplanten. Heel leuk, want ik word vrolijk van al die bijen en hommels.
Wat leuk! ik heb helaas geen tuin. Ben wel de afgelopen week veel de natuur in geweest, heerlijk. Ben ook nog bij een imker geweest maar ja, dat zijn andere bijen. Ik zou niet weten trouwens hoe ze exact te onderscheiden, de wilde bij en honingbij.
zazamaenade schreef:
15-07-2018 16:29
Nogmaals, Weedol is een herbicide, die doodt dus planten. Dieren (dus wij ook) hebben planten nodig omdat die de basis vormen van het leven.
De naam 'pesticides' doet vermoeden dat het allemaal één pot nat is, vergif, maar dat is niet zo.

Insecticides, zoals neonicotinoïden, werken op het zenuwstelsel (van insecten), en misschien op die van andere dieren.
Kort gezegd veroorzaken ze een soort dodelijke agitatie, ze werken op de neurotransmitters. Dit is althans wat ik ervan weet/begrijp, misschien is er iemand in de zaal die het beter kan uitleggen.
Ik weet wel wat modern rattengif doet, dat blokkeert vitamine K waar door ze dood bloeden. Niet echt lief maar ja, ratten brengen zo veel ziektes over.
Dit is een leuke actie, bijen met nummerborden fotograferen om mensen meer te betrekken bij de bijenpopulatie.

http://www.faqt.nl/recent/bijen-met-nummerborden/
*Kettricken* schreef:
15-07-2018 16:08
:rofl: dat vind ik toch zo grappig, de tuin stofzuigen. Maar als jij daar blij van wordt, ga vooral je gang uiteraard.
Ik heb heel veel bloemen in de tuin en dan zuig ik de bloemblaadjes op die op de tegels liggen. Dat gaat veel sneller dan vegen en zeker als er wind staat.
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 16:34
Dit is een leuke actie, bijen met nummerborden fotograferen om mensen meer te betrekken bij de bijenpopulatie.

http://www.faqt.nl/recent/bijen-met-nummerborden/
Maar zijn dat dan wel wilde bijen? Wat een werkje is dat dan geweest om ze te voorzien van een rugnummer.
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 16:27
Hebben die ook van die geniepige rode oogjes? Bah, wat een seksmaniakken zijn dat, als ze struikelen tijdens hun daad direct de vliegenmepper erop, zo voorkom je een hele generatie van die oversekste vliegende engerdjes.


Klopt eigenlijk niet he, wel bijen beschermen maar vliegen moeten dood.
Ik bonjour ze naar buiten als het even kan. Vriend zit ook altijd meteen met de mepper klaar, ik hou er gewoon niet van om meteen maar alles plat te slaan alleen omdat het nou toevallig iets is waar ik niet van hou. Kunnen zij toch niks aan doen.
strikjemetstippels schreef:
15-07-2018 16:43
Maar zijn dat dan wel wilde bijen? Wat een werkje is dat dan geweest om ze te voorzien van een rugnummer.
Geen idee of het wilde bijen zijn maar leuk is het wel, bijen met rugnummers en als ze terug komen op de foto zetten. Zouden ze hier ook moeten doen, leuk klusje voor de Universiteit van Wageningen :winkie:
ñuca schreef:
15-07-2018 16:44
Klopt eigenlijk niet he, wel bijen beschermen maar vliegen moeten dood.
Ik bonjour ze naar buiten als het even kan. Vriend zit ook altijd meteen met de mepper klaar, ik hou er gewoon niet van om meteen maar alles plat te slaan alleen omdat het nou toevallig iets is waar ik niet van hou. Kunnen zij toch niks aan doen.
Het zijn er echt heel veel.
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 16:48
Geen idee of het wilde bijen zijn maar leuk is het wel, bijen met rugnummers en als ze terug komen op de foto zetten. Zouden ze hier ook moeten doen, leuk klusje voor de Universiteit van Wageningen :winkie:
Ja precies! Misschien moet je ze even schrijven, ik ga wel foto's maken :D
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-07-2018 16:35
Ik heb heel veel bloemen in de tuin en dan zuig ik de bloemblaadjes op die op de tegels liggen. Dat gaat veel sneller dan vegen en zeker als er wind staat.
:woa:

Dat... Dat is een mogelijkheid? Dat ik dat nooit zelf heb bedacht! Ik ga ook stofzuigen in de tuin, scheelt heel veel werk.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 16:27
Hebben die ook van die geniepige rode oogjes? Bah, wat een seksmaniakken zijn dat, als ze struikelen tijdens hun daad direct de vliegenmepper erop, zo voorkom je een hele generatie van die oversekste vliegende engerdjes.

'Geniepige rode oogjes' :D
Nuh, zo storend vind ik ze niet. Alleen als je veel zweet, dan komen ze, vanwege het zout denk ik, op je zitten, die pootjes kriebelen wel.
Ik ben blij dat ze niet in de slaapkamer zitten ;-D

Geen idee hoelang ze leven, een paar weken misschien ?
Dan zou ik ook niet uren op een dag op een forum zitten hoor, en zou ik ook veel seks willen :proud:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 16:49
Het zijn er echt heel veel.

Zijn het geen fruitvliegjes ? Die hebben echt rode oogjes. Laatst had ik een lege fles in de keuken staan die ik telkens vergat mee te nemen naar de glasbak, en bérgen fruitvliegjes, op de muur en ook op het compostbakje, dat ik elke dag leeggooi buiten.
Bleek er een klein bodempje wijn in de fles te staan, en het krioelde werkelijk van de fruitvliegjes en fruitvliegmaden in dat bodempje rode wijn, het was meer maden dan wijn.
Ik heb de fles omgespoeld en de wijn, maden en al in de tuin gegoten. Hopelijk hebben de vogels er wat aan gehad.

Afbeelding

of zijn het deze (huisvlieg/kamervlieg)

Afbeelding
nounou
strikjemetstippels schreef:
15-07-2018 16:54
Ja precies! Misschien moet je ze even schrijven, ik ga wel foto's maken :D
Ga ik doen!
zazamaenade schreef:
15-07-2018 17:23
Zijn het geen fruitvliegjes ? Die hebben echt rode oogjes. Laatst had ik een lege fles in de keuken staan die ik telkens vergat mee te nemen naar de glasbak, en bérgen fruitvliegjes, op de muur en ook op het compostbakje, dat ik elke dag leeggooi buiten.
Bleek er een klein bodempje wijn in de fles te staan, en het krioelde werkelijk van de fruitvliegjes en fruitvliegmaden in dat bodempje rode wijn, het was meer maden dan wijn.
Ik heb de fles omgespoeld en de wijn, maden en al in de tuin gegoten. Hopelijk hebben de vogels er wat aan gehad.

Afbeelding

of zijn het deze (huisvlieg/kamervlieg)

Afbeelding

Nee nee, het zijn van die irritante vieze dikke zwarte bromvliegen die niets anders doen dan vervelend zoemen en rondhangen in huis. Als het fruitvliegjes zouden zijn geweest zou ik wel heel scherpe ogen hebben op het microscopische af ;-D
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
15-07-2018 16:14
Maar volgens mij hebben bijen het juist in tuinen goed, want de meeste mensen geven hun planten en bloemen water. Die hebben technisch gezien geen last van de droogte.
Naja ik heb amper gesproeid want er was een water waarschuwing dus is nogal beetje zielig hier. Kan me voorstellen dat meer mensen rustig aan gedaan hebben met water.
Alle reacties Link kopieren
nog iets om de bijen mee te helpen: kijk de bloemen, waar de bijen op af komen, na op de kameleonspin! Die hebben wij vorig jaar ontdekt in onze tuin nadat we overal dode bijen zagen liggen. Deze spin leeft van bijen, hommels en vlinders. Hij gaat op bloemen zitten waar hun prooi op af komt.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
15-07-2018 19:11
Naja ik heb amper gesproeid want er was een water waarschuwing dus is nogal beetje zielig hier. Kan me voorstellen dat meer mensen rustig aan gedaan hebben met water.

Hier ziet alles er ook zielig uit, alleen de bomen, struiken en oudere planten zien er nog goed uit, die wortelen natuurlijk dieper. Ik heb nog niet gesproeid, geef alleen de planten in pot water. Alle restjes spoelwater (zonder afwasmiddel) gaan wel de tuin in, al zet dat natuurlijk weinig zoden aan de dijk.
nounou
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
15-07-2018 15:10
Minder gif spuiten door particulieren zou eigenlijk alle vogels en insecten helpen. Laten we eerlijk zijn, de meeste Nederlander hebben maar een piepklein tuintje van hooguit 300 m2

Dat kun je makkelijk handmatig doen, heb je eigenlijk geen gif voor nodig
Is nog goedkoper ook, en voor jezelf gezonder
Round-up is ook voor mensen kanker verwekkend
De meeste Nederlanders hebben maar een piepkleintuintje van hooguit 300m2?

Ik meen dat het overgrote deel van Nederlandse huizen met een tuin rijtjeshuizen of twee onder een kap zijn en die hebben gemiddeld echt geen achtertuin van 300 m2. Eerder 6 breed en 12 diep. Dus 72 m2. Of dat piepklein is, is relatief.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
zazamaenade schreef:
15-07-2018 19:23
Hier ziet alles er ook zielig uit, alleen de bomen, struiken en oudere planten zien er nog goed uit, die wortelen natuurlijk dieper. Ik heb nog niet gesproeid, geef alleen de planten in pot water. Alle restjes spoelwater (zonder afwasmiddel) gaan wel de tuin in, al zet dat natuurlijk weinig zoden aan de dijk.
Bij alles ( behalve de Vlinderstruiken ) met bloemen zoals de Rododendrons en Hortensia leggen bijna het loodje door de droogte, de Rododendrons zal ik waarschijnlijk moeten snoeien zelfs en mijn Seringenboom begint in de toppen ook al verschrompelde blaadjes te krijgen. Deze droogte is funest voor je tuin, tenzij je tegels hebt zoals Blondie.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-07-2018 19:31
Bij alles ( behalve de Vlinderstruiken ) met bloemen zoals de Rododendrons en Hortensia leggen bijna het loodje door de droogte, de Rododendrons zal ik waarschijnlijk moeten snoeien zelfs en mijn Seringenboom begint in de toppen ook al verschrompelde blaadjes te krijgen. Deze droogte is funest voor je tuin, tenzij je tegels hebt zoals Blondie.

Jij zit misschien op zandgrond, daar is het veel erger (en op de Veluwe waar het hoger is) ? Ik zit op klei, dat is niet altijd een zegen, maar met droogte wel.

Nou, laten we allemaal dan maar tegels leggen, of beter : beton eroverheen gieten, dan heb je ook geen last van mieren tussen de kieren.

De bromvlieg heeft ook wat roodachtige ogen, inderdaad. Was me nooit opgevallen, door die mooie blauwgroene glans

Afbeelding
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven