Wees lief voor de bijen ( bijvoeren ) .

15-07-2018 13:53 159 berichten
Lieve mensen met een tuin / balkon , mag ik even jullie aandacht ?

Door de aanhoudende droogte hebben de bijen het heel erg moeilijk .
Willen jullie alsjeblieft een schaaltje suikerwater neerzetten ? ( bijvoeren )
We hebben bijen heel hard nodig .

Hartelijk dank namens de bijen !! :thumbsup:

Afbeelding


https://www.rtvoost.nl/nieuws/295422/bi ... de-droogte#

https://frieschdagblad.nl/2018/7/13/doo ... erd-worden
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-07-2018 14:55
Wij hebben een bij-vriendelijke tuin en de bijen hebben hier genoeg, ook veel vlinders en vogels. En we hebben insectenhotels.
Water staat er voor de vogels en andere dieren en in de winter ook voer.
Met dit weer is er geen nectar voor de bijen nu.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
15-07-2018 14:56
Dit topic gaat over eerste hulp bij bijenhonger, toch, niet over de grotere lijnen ?
Wat ik van het artikel kon lezen : inderdaad schijnen op sommige plekken de honingbijen(kolonies) de wilde bij te verdringen.

Je kan het hele artikel lezen, doorklikkrn.
Alle reacties Link kopieren
Ook gedaan, al weet ik de verhouding niet precies, heb je tips TO?

Ik heb twee schoteltjes tussen de lavendel en vlinderstruik in gezet. Het loopt nog geen storm.
Blondie456 schreef:
15-07-2018 14:54
Ik had ze niet binnen maar in de tuin en echt heel veel. Bestrijdingsdienst is 2 keer geweest en ik was er nog niet vanaf. Ook een hoop vliegende mieren. Toen ook nog van die rose gifkorrels gebruikt van Bayer en nu is het eindelijk minder dus ik ga echt geen suikerwater weg zetten.

Dat is gewoon de natuur hoor. Als ze buiten zijn heb jij er toch geen last van? Ze zaten toch niet in je huis?

Hier zitten ook mieren en nog wel meer insecten. Het grootste deel van de tuin is zo natuurlijk mogelijk met veel wilde bloemen en vlinderstruiken ect. dat is juist goed voor de natuur, wat we in Nederland toch al te weinig hebben.
De meeste insecten doen je echt niks en zijn juist erg nuttig.
We hebben 2 insectenhotel en kastjes voor lieveheersbeestjes en takken voor egels en kastjes voor vogels. Alleen maar goed.
Die gifkorrels maakt zoveel kapot, zou echt verboden moeten worden! >:-(
Ik heb hier een heuse struik met bijen.
Die staat nu in bloei en ik gaaf de struik iedere dag een douche met vers water.
De honing in de bloemen hebben ze al.
Het water op de struik blijft hangen en uit de bloemen halen ze veel.
Jammer genoeg lag er korte tijd geleden een dode bij.
Toen had ik gespoten tegen de buxusmot.
Dat doe ik helemaal niet meer. De vogels lusten de rupsen ervan en dan blijft de struik en de bij gewoon leven. Geen anti - groen op - tegel gif hier.

Ik heb ook op meerdere plaatsen bloemen staan waar ze van kunnen smullen.
Ik heb meerdere groenteplanten die nu aan het doorschieten zijn.
Daar kijken ze naar uit.
Ja, en de pompoenen hebben heel veel bloemen. Darr zorg ik goed voor.
Is een waar genot om een hommel te zien op een lavendelstruik in bloei.

Tot zover. Bijen vliegen niet overal even hoog.
Zweefvliegen en wespen en bijen zijn niet gelijk. Een wespenval vangt meer dan alleen die hinderlijke beesten.
Ik smeer mezelf niet in met sterke bloemengeuren. Mieren druk ik allemaal dood. Ik heb bloemen gezet waar mieren een hekel aan hebben.
Of het helpt weet ik niet, maar ik scheid mijn etensresten en breng dat apart weg. Komt het niet als aantrekkingskracht voor vliegen en zo.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 15-07-2018 15:08
Reden: It's very complicated.
19.33% gewijzigd
Annelleke schreef:
15-07-2018 15:01
Met dit weer is er geen nectar voor de bijen nu.

Ze zijn toch echt druk genoeg hier in de weer met de wilde bloemen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
15-07-2018 15:01
Met dit weer is er geen nectar voor de bijen nu.

Is dat omdat de planten zoveel mogelijk vocht bij zich houden (zich beschermen tegen verdamping) ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-07-2018 14:54
Ik had ze niet binnen maar in de tuin en echt heel veel. Bestrijdingsdienst is 2 keer geweest en ik was er nog niet vanaf. Ook een hoop vliegende mieren. Toen ook nog van die rose gifkorrels gebruikt van Bayer en nu is het eindelijk minder dus ik ga echt geen suikerwater weg zetten.
Jeetje, wat slecht.
Wat geeft het nou dat er mieren in je tuin zitten? Die horen daar toch. En die vliegende mieren zijn irritant ja maar die zijn er toch maar even, alleen tijdens de bruidsvlucht dacht ik.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-07-2018 15:04
Ze zijn toch echt druk genoeg hier in de weer met de wilde bloemen hoor.

Ik neem aan dat de insecten het wel blijven proberen als ze honger hebben.
Mij valt ook vaak op dat ik insecten heel systematisch bloeiaren zie afzoeken, en dan toch ook even de bloemetjes proberen die al uitgebloeid zijn.
nounou
Weet iemand waarom de vliegenplaag opeens over is?
Wekenlang barst het van de vliegen en heb ik 2 vliegenhangers hangen die ik elke week verving door nieuwe en sinds deze week geen vlieg opeens meer te bekennen?
Alle reacties Link kopieren
Minder gif spuiten door particulieren zou eigenlijk alle vogels en insecten helpen. Laten we eerlijk zijn, de meeste Nederlander hebben maar een piepklein tuintje van hooguit 300 m2

Dat kun je makkelijk handmatig doen, heb je eigenlijk geen gif voor nodig
Is nog goedkoper ook, en voor jezelf gezonder
Round-up is ook voor mensen kanker verwekkend
Mensen betegelen hun tuin al veel te veel en dan gaan ze ook nog gifkorrels strooien! Zijn die dingen ondertussen nog niet verboden? :furious:
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
15-07-2018 15:07
Jeetje, wat slecht.
Wat geeft het nou dat er mieren in je tuin zitten? Die horen daar toch. En die vliegende mieren zijn irritant ja maar die zijn er toch maar even, alleen tijdens de bruidsvlucht dacht ik.

Ja, gisteren kwam ik ze overal tegen, vandaag zijn ze alweer weg.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
15-07-2018 15:10
Weet iemand waarom de vliegenplaag opeens over is?
Wekenlang barst het van de vliegen en heb ik 2 vliegenhangers hangen die ik elke week verving door nieuwe en sinds deze week geen vlieg opeens meer te bekennen?
Omdat ze allemaal bij mij zitten denk ik.
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
15-07-2018 14:47
Qua wespen : dat wordt toch pas een probleem in augustus, wanneer de darren uit de kolonie gegooid worden en 'limonadewespen' worden ?
Wespen eten het grootste gedeelte van het jaar vlees (=andere insecten) dacht ik.
Het zijn de werksters die op zoet af komen als er geen larven meer zijn. De wespen voeren de larven vlees en de larven scheiden zoete stof uit die de werksters eten. Geen larven is geen zoetigheid, dus dan gaan ze zelf maar op zoek. Er valt weinig meer te doen voor ze tegen het eind van het seizoen
zazamaenade schreef:
15-07-2018 15:09
Ik neem aan dat de insecten het wel blijven proberen als ze honger hebben.
Mij valt ook vaak op dat ik insecten heel systematisch bloeiaren zie afzoeken, en dan toch ook even de bloemetjes proberen die al uitgebloeid zijn.

Geen idee, ik ga nu in elk geval samen met de kinderen suikerwater in de tuin zetten bij de bloemen, meteen ook leerzaam voor de kinderen over de bloemetjes en de bijtjes. Letterlijk dan he! :P
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-07-2018 15:11
Ja, gisteren kwam ik ze overal tegen, vandaag zijn ze alweer weg.
Ja hier hadden we vorige week een dag met vliegende mieren en de dag erop niks meer inderdaad.
Mispoes!
Zo'n mierenlokdoosje waar geen bijen en geen wespen op af komen?
Mag alleen in huis of op terras.
Ik heb ook mieren op het balkon door bladluis. Bladluis is ook voor de bijen voedzaam. Die melken ze ook voor het sap.
Wat is wijsheid. :blond: :nut:
Te veel mieren is ook niet goed. Lopen ze misschien met de kliko de tuin uit. O_O
Alle reacties Link kopieren
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
15-07-2018 15:13
Ja hier hadden we vorige week een dag met vliegende mieren en de dag erop niks meer inderdaad.
Dat zijn de prinsen en prinsessen die gaan paren en een nieuwe kolonie te beginnen.
Annelleke, je weet er wel veel over zeg. Wat leuk! Ik vind dat ook allemaal reuze interessant en hou alles graag zo natuurlijk mogelijk, ook in onze grote tuin.
Alle reacties Link kopieren
Het viel me op dat ik dit jaar een paar misvormde dode hommels, en één nog levende (kwam zo uit het nest op de grond vallen, kon niet vliegen door misvormde vleugels :( ) heb gezien.
Ik vraag me af of dit te maken kan hebben met het neonicotinoïden-gebruik in de land- en tuinbouw. Ik heb nog nooit zoveel misvormde en dode hommels gezien als dit jaar (dit was voor het zo warm en droog werd).
nounou
☆°•-Loes-•°☆ schreef:
15-07-2018 15:07
Jeetje, wat slecht.
Wat geeft het nou dat er mieren in je tuin zitten? Die horen daar toch. En die vliegende mieren zijn irritant ja maar die zijn er toch maar even, alleen tijdens de bruidsvlucht dacht ik.
Ik heb ook een mierennest gehad midden op mijn terras en daar begon het van te verzakken dus heb ik een keteltje kokend heet water er overheen gegoten. Dat was afdoende maar daarna voelde ik me wel een beetje schuldig eigenlijk van het plegen van een massamoord.
Dit waren overigens geen vliegende mieren, die vliegen op een gegeven moment vanzelf weg.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
15-07-2018 15:12
Het zijn de werksters die op zoet af komen als er geen larven meer zijn. De wespen voeren de larven vlees en de larven scheiden zoete stof uit die de werksters eten. Geen larven is geen zoetigheid, dus dan gaan ze zelf maar op zoek. Er valt weinig meer te doen voor ze tegen het eind van het seizoen

Ah, weer wat geleerd !
Het zijn dus in feite werkeloze wespenvrouwen die ons lastig vallen op terrassen, bij de ijsjes en de limonade :rofl:
nounou
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-07-2018 15:16
Annelleke, je weet er wel veel over zeg. Wat leuk! Ik vind dat ook allemaal reuze interessant en hou alles graag zo natuurlijk mogelijk, ook in onze grote tuin.
Ja, ik heb een fascinatie voor sociale insecten.
En de hommels!

Die vind ik zo schattig pluizig:
Afbeelding

Wie moet er ook denken aan die ene episode van Black Mirror?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven