Weg met de rommel... maar besluiteloos...

20-08-2013 14:20 25 berichten
Wie kan me even een schop onder m'n kont geven? Ik heb zoveel dingen in huis waar ik nooit wat mee doe (behalve bij het opruimen verplaatsen ), maar die ik toch niet weg kan doen. Zoals: barbiepoppen van vroeger, knuffels van vroeger, studiespullen van de hbo die ik 8 jaar heb afgerond, hobbyspullen van hobby's die ik niet meer doe, cassettebandjes, tekeningen waar ik op de havo nog erg mijn best op gedaan... Ik ben bang dat als ik die dingen wegdoe, ik er spijt van ga krijgen. Maar aan de andere kant, ik doe er nu niks mee en het staat in de weg. Wie helpt me een keuze te maken? Alsjeblieft?

Alle reacties Link kopieren
Als het echt in de weg staat, zou ik er een foto van maken en die in een herinneringsalbum plakken. Als je het écht niet kan wegdoen zou ik een onderdeel ervan bewaren in een schoenendoos of grotere doos als herinneringsdoos en die opbergen. ;)
Dat zijn inderdaad moeilijke dingen. Toen ik ging verhuizen/samenwonen heb ik alles in een vuilniszak gedaan en weggegooid, omdat ik er toch nooit meer naar keek. Alleen het jaarboek van de middelbare school heb ik nog.

Ik was erg bang dat ik er spijt van ging krijgen, maar heb het geen enkel ogenblik gemist! Sindsdien gaat het mij veel makkelijker af.
HBO spullen zou ik wegdoen, hobbyspullen ook, de rest zou ik houden.

Paar ikeakratten en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dag opruimer in spe (ik ben positief),

Dat van die foto's maken is een goed idee van droppinglies.

Zelf ben ik juist WEL een opruimer en heb er een gloeiende

hekel aan als ik dingen MOET bewaren (bijv. afschriften, map van mijn oude huis, ehm...vaasje van overleden schoonmoeder...)

Daar schaam ik me dan best wel een voor...in het

kader als-dat-je-ergste-probleem-is-valt-het-nog-wel-mee.

Ik heb bij de hema zo'n grote plastic bak gekocht en alles wat ik wil bewaren (of onder dwang van man die vind dat ik veel teveel weggooi) stop ik daarin. En die staan in de kelder. Dus een bak met oud speelgoed, poesiealbum, eerste schoentjes enz
Ik ben (was) ook zo'n watje dat maar moeilijk kon scheiden van dat soort dingen. Ik had bijvoorbeeld al mijn schriften van zowel de lagere als de middelbare school nog, mappen met de proefwerken die ik ooit gemaakt heb, enz. Nooit meer in gekeken. Ik heb alles rigoureus in een vuilniszak gepropt (was op dat moment wel even doorbijten) en weggedaan. Ik heb het nog geen seconde gemist. Heb alleen mijn agenda's van de middelbare school bewaard, dat dan weer wel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je kan het ook eerst uit het zicht halen (lees: in de kelder zetten)

en na een paar weken nog eens kritisch kijken of er niet nog

iets weg kan??!!
Van studieboeken zou ik geloof ik alleen die paar boeken houden waar je ECHT iets aan gehad hebt, van middelbare school kan weg....
Die cassettebandjes, grote kans dat de muziek die daarop staat nu online te vinden is. Of staat er iets anders op?

Ik ken het hoor, bewaar ook veel te veel.
Plastic bak zoals Spekkies aangeeft heb ik ook; sentimentele doos noem ik die.

Ik zou daar van allerlei dingen die je opnoemt toch wat instoppen, je leukste cassettebandjes, 1 of 2 barbiepoppen, etc.

Middelbare schooltijd, daarna heb ik te heftig opgeruimd en tot mijn spijt agenda's ook weggegooid. Had ik niet moeten doen.

Foto maken van grote dingen vind ik ook een goed idee.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Gaan verhuizen naar een kleinere woning wil ook wel helpen. Ik was ook nogal bewaarderig en dat kon ook gewoon qua ruimte. Nu heb ik heel veel weggedaan (weggegeven, -gegooid of verkocht) en dat gaf best wel een opgeruimd gevoel. Alles wat ik al die tijd in mijn oude woning niet meer had aangeraakt is nu weg. Op dingen met echt sentimentele waarde na, zoals foto's etc.
Mijn man is een mega ster in slecht afscheid nemen van spullen. Maar sinds hij mij kent.....gaat het een stuk beter.

Heb je niet iemand in je buurt die je kan helpen??

Wat zou kunnen helpen is grenzen stellen voor jezelf:

Deze drie bakken mogen vol, daar heb ik plek voor.

Zolang het erin past, kan er nog iets bij...zo niet?

Kiezen wat je echt belangrijk vindt. Zo kom je sneller bij je

opruim-kern.

Gut, ik lijk wel een schooljuf...
Verschil man en ik:

- Ik denk: de kast is vol, er moet dus iets weg.

- Manlief denkt: de kast is vol er moet een kast bij

(arme jongen hij is dubbel erfelijk belast via zijn dna).
Als het over opruimen gaat, ga ik 'los' hoor:

Ik heb ook van die plastic bakken voor bijv.

- kerstspullen

- foto albums

- bewaren van officiële papieren die je niet dagelijks nodig hebt

- huishoudrommel: reservelampjes, batterijen, schoenen inspuit spul, enz

Opruimen is behalve weggooien ook ordenen
Ik ben juist zooo'n opruimer dat ik dingen weg heb gedaan waarvan ik later denk; goh dát zou nog wel handig geweest zijn als ik dat ene ding nu nog had gehad Gaat vaak om kleding.

Sentimentele dingen heb ik een aparte doos voor waar ik dat soort spul in bewaar.
Cassettebandjes kun je wel wegdoen. Grote kans dat de tape totaal vermolmd is. Evt voor het museum een cassette bewaren, maar verder...

Oude studiedingen, moet je ook wegdoen, net als hobbyspullen die je niet meer gebruikt/

Kijk anders even kritisch of je dingen kunt verkopen of weggeven, maar anders moet je nutteloze spullen gewoon wegdoen.
Leuk oud speelgoed doe ik niet weg (Lego, playmobil, barbies, dinos, duplo noem maar op). Wij mochten vroeger wel eens met mijn moeders oude speelgoed spelen (kleiknikkers, een oud poppenhuis, houten constructiespeelgoed en allerlei andere fascinerende dingen). Ik vond het zo jammer dat ze zei dat dit maar een klein gedeelte was, de rest had ze weggegooid. Ik zou het speelgoed dus zeker voor eventuele kinderen bewaren. Maar ik heb het wel bij mijn ouders gestald!

Studiespullen zou ik beperken tot dingen waar je veel aan hebt gehad of bijzonder trots op bent, van schoolspullen alleen agenda's of hele mooie werkstukken. Met hobbyspulletjes heb ik ook altijd een beetje moeite, zoveel wordt er niet meer gehobbied. Maar ik was er zo zuinig op!
Wat of wie mij heeft geholpen om eindelijk eens iets te doen aan die enorme niet normaal meer te noemen vezamelinsdrang van mij dat is mijn man. Hij is een hele simpele ziel die me verteld heeft dat ik als ik kom te overlijden al die zooi echt niet mee kan nemen de kist in. Tenzij ik bereid ben een extra groot exemplaar te bestellen. En dan nog past alles er niet in. Dat heeft me ergens wel aan het denken gezet.

Onze zolder en slaapkamer heb ik in de loop der jaren zo ontzettend volgepropt dat het gewoon gevaarlijk dreigt te worden. En stel je eens voor dat ik dood ga, dan is mijn man niet alleen verdrietig om mij, maar dan zadel ik hem ook nog eens op met een heleboel onnodig werk en dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.

Ik heb dus mijn knuffels op een paar die me echt dierbaar zijn na allemaal gedoneerd aan de voedselbank( ergens in de maand november doet de voedselbank een oproep om speelgoed te schenken dat dan rond 5 december aan de kinderen van gezinnen die een voedsel pakket krijgen ,gegeven word )

Mijn schoolboeken heb ik allemaal weg gedaan. Nooit spijt van gehad. Tekeningen van vroeger heb ik ook weg gedaan. Want wat heb ik eraan om 5 mappen vol te bewaren?

Niemand die dat leuk vind alleen ik zelf en kleren die me zo te strak zitten dat ik er net een rollade in ben en waarvan ik zeker weet dat ik toch nooit meer die maat krijg heb ik ook allemaal weg gedaan.

Nooit geen spijt van gehad . Sterker nog. Ik heb de smaak te pakken gekregen. Ik wil nog meer troep weg doen zodat ik nog meer ruimte krijg . Ik snap niet wat me al die jaren bezielt heeft om alles maar te bewaren en te verzamelen.Ik vind het heerlijk om niet altijd maar alles kwijt te zijn omdat de troep niet meer te over zien was en wat is het toch fijn om niet meer te struikelen over de oude opladers van de pocketline swings en de nokia s 3310
Tjezus wat een hoop reacties...!

Herinneringsalbum, wat een leuk idee! Dat is wel leuk om met de barbies te doen, kan ik nog een beetje spelen mooie foto's maken!

Rigoureus ben ik het verleden wel met mijn agenda's geweest en toch vind ik dat achteraf jammer. Het was wel leuk geweest om nog eens te lezen wat klasgenootjes erin hadden geschreven. Maar ja, te laat!

Eerst uit het zicht halen en dan kijken of je het mist, is geen optie. Daarvoor heb ik te veel spullen woon ik te klein. Zolder staat al vol...

Kiezen vind ik heel moeilijk. Natuurlijk zou het beter zijn om in plaats van 20 knuffels er maar 1, 2 of 3 te bewaren, maar welke kies ik dan? Ik ben er dan toch erg aan gehecht. Wat ik heel irritant vind, trouwens, want dat is ook wel benauwend. Al die rommel waaraan ik gehecht ben...

Iemand vragen om te helpen (naast dit fijne forum!) ga ik ook zeker doen. Die is dan een stuk objectiever over mijn troepjes.

Op een aantal cassettebandjes staan concerten (nog opgenomen van Leidsekade Live rond '96...), dus die wil ik dan houden. Maar mijn cassettespeler is al jaren stuk, dus ja. Wat een onzin eigenlijk. Denk dat ik ze nu toch maar de vuilniszak inkieper. (DANK!)

@Cherryoncream: wat een ommezwaai heb jij gemaakt! Ik hoop dat ik ook ooit zo ver kom. Ik weet best dat ik al die troep niet mee kan nemen, maar ... ach ja, smoezen enzo. Wat je vertelt herken ik wel! Ik ben ook altijd alles kwijt! Mijn ouders bewaren trouwens ook heel veel, nog erger dan ik. Daar is zo ongeveer sprake van een brandgevaar. Gelukkig is dat hier niet zo. Maar ik vind die dozen zo ongezellig en al die dingen waar ik nooit wat mee doe, dat is gewoon zonde van de rust die ik zou voelen als er hier meer ruimte was in huis!

Oké, nu heb ik motivatie. Dank voor de schop onder m'n reet!
Goeie tip van Cherry: dingen weggeven!!!

(kringloop ook een idee)
Tip: ga een keer op fietsvakantie en je leert opruimen als de beste! Want als je 1 t-shirt of jurkje meeneemt dat je vervolgens de hele fietsvakantie niet aantrekt.. dan HEB je maar toch spijt dat je 't al die tijd heb meegesleurd...! ;)
Ik kan opruimen als de beste en het voelt altijd weer zo lekker opgeruimd na die tijd. Terwijl we echt veel ruimte hebben in huis. Ik heb geen spullen meer van vroeger, behalve wat fotoalbums en een doos met kaartjes, brieven etc. En ik heb het nog nooit gemist. Ik leef erg in het nu en heb geen spullen nodig om herinneringen aan vroeger op te halen.

Knuffels aan de voedselbank geven, vind ik een hele goede. Als je niet weet welke je wilt houden, maak dan van alle knuffels een foto en geef ze dan allemaal weg :-)
Ik heb net mijn schoolspullen van de hbo een beetje doorgebladerd en op 1 map na alles bij het oud papier gedaan! *trots is*

Lizzy75, dat is wel heel streng. Allemaal wegdoen?

Eerste stap is gezet in elk geval! Morgen papier wegbrengen!
quote:ikeaverslaafde schreef op 20 augustus 2013 @ 15:22:

Op een aantal cassettebandjes staan concerten (nog opgenomen van Leidsekade Live rond '96...), dus die wil ik dan houden. Maar mijn cassettespeler is al jaren stuk, dus ja. Wat een onzin eigenlijk. Denk dat ik ze nu toch maar de vuilniszak inkieper. (DANK!)Kun je de bandjes niet digitaliseren? Dat hebben wij bijvoorbeeld gedaan met oude 8mm filmpjes. Lijkt me dat dat ook met muziek moet kunnen!?
O ja, al die oude knutsels van vroeger kun je (voor zover ze niet 3D zijn) ook inscannen en zo digitaal bewaren.

Een vriendin van mij doet dat met de tekeningen van haar kinderen. Ze maakt er dan een leuke dia-voorstelling van die ze op een dvd zet.

Scheelt weer een doos op zolder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven