Wel of geen derde kat?

17-09-2010 09:47 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai meiden,

Wij hebben nu twee poezen van anderhalf jaar waar we helemaal gek van zijn. Maar.. ik wil zo graag nog een poesje erbij! En aangezien er zoveel kittens aan worden geboden voel ik me bijna verplicht zo'n schattig beestje in huis te nemen... Ik vind het verontrustend en zielig te zien hoeveel kittens er worden aangeboden per dag. Hopelijk krijgen ze allemaal een heel fijn huisje....

Nu is mijn vraag; een derde kat (kitten)? Hoe is dat? Vinden de andere twee dat wel gezellig? Hoe doen volwassen katten eigenlijk tegen kittens?

Karakter van mijn poezen:

Poes 1 - Zeer ondernemend, veel buiten, lekker jagen.. De ene muis na de ander vliegt door de tuin (ook wel zielig hoor)! Verandert 's avonds in het grootste knuffelbeest ter wereld. Kan soms bazig doen tegen haar zusje.

Poes 2 - Een echte levensgenieter. Geniet van wat om haar heen gebeurt en kijkt liever toe. Een beetje een liever-lui-dan-moe-poes. Een ontzettende schat die erg van knuffelen houdt en ook graag buiten is. Doet geen vlieg kwaad (heeeeel soms pakt ze een vliegje, maar dan nog gaat ze er best lief mee om...)

Ik begrijp heel goed dat een reactie per kat verschilt, maar hoe zou het over het algemeen kunnen verlopen?

Groetjes!
Mooi gezegd, Soezie. En je hebt ook helemaal gelijk. Ik snap ook wel dat als ik een zielige kitten 'redt' dat het kattenoverschot niet krimpt.. Maar ja, het gaat om het idee! En natuurlijk wil ik graag weer zo'n lief klein beestje om voor te zorgen. Ik ga er gewoon nog heel goed over nadenken.. Ik zou sowieso niet pats boem ineens weer een kat aanschaffen. Vandaar ook dat ik om jullie mening vraag, en die respecteer ik. En ik kom er ook achter dat merendeel een beetje dezelfde mening heeft als ik altijd had.. Vandaar dus ook weer mijn twijfels.
De poezen zijn beiden gesteriliseerd. Ik wist niet dat poezen konden sprayen!
Waarom wil je perse een kitten? dat word ook snel groot hoor, heb je je eigen poezen niet vanaf kitten leeftijd gekregen?

Mijn 2 kater kwamen uit het asiel, omdat ik het niet eerlijk vond dat de kittens in het asiel altijd zo weg zijn en de oudere katten daar maar weg zitten te rotten. En ja ze hebben een eigen karakter, maar dat heeft een kitten ook.

Je wil een kitten omdat het klein en leuk is. Maar hou in je hoofd dat een kitten dingen kan slopen, en de balans tussen je katten enorm kan verstoren.

Een volwassen kat is toch anders, die van mij hebben nooit iets gesloopt.
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:03:

Ik snap dat het moeilijk te zeggen is van tevoren.. Maar zijn er mensen met ervaring?

Jup, hier. Ik had er 1 en toen kwamen er 2 (broers) bij. De kat die er al was is meteen door beide broers geaccepteerd en vechten ze ook nooit echt mee. Ze springen hem soms op zijn rug, maar dat is het. Kater zelf vind het minder leuk, hij was toen de andere kat overleed veel blijer en opgewekter dan nu, maar dat heeft misschien ook mede met zijn leeftijd (16) te maken.

Met elkaar hebben ze sinds ruim een jr steeds ruzie helaas. Vooral broer 1 die meteen gaat blazen naar broer 2. En wat de oorzaak is? Geen idee. Ze zijn nooit gescheiden geweest en in het nest waren ze altijd lief met elkaar bezig (lief spelen, bij elkaar liggen).
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik had de andere poezen ook vanaf kitten. Ik vind het gewoon heerlijk als ze nog kitten zijn. Zo kan ik ze op mijn manier opvoeden. Ik heb tot nu toe 3 kittens gehad, en ja, je hebt soms even dat ze iets 'stouts' doen maar ik ben ervan overtuigd dat de juiste opvoeding de kittens gauw genoeg leert wat wel en niet mag.

Ik vind het ook heel goed als mensen wat oudere katten nemen, maar dat is gewoon niet voor mij weggelegd. Ik wil dat gewoon niet... Dat kan hard overkomen, en ik vind het ook verschrikkelijk dat die beesten daar zitten (waarom neem je er dan geen? zucht).. Maar goed, dat is een ander verhaal en hopelijk lok ik nu geen discussie uit want daar heb ik vandaag geen zin in

Maar ook omdat het dan de derde kat wordt, heb ik liever een kleintje dan een oudere want ik verwacht van een oudere kat dat hij minder snel geaccepteerd wordt dan een kleintje. Plus dat ik katten wil opvoeden zoals ik dat altijd doe. Vanaf dat ze jong zijn. En ten slotte heeft het tot nu toe goed gewerkt. Ik heb nooit kittens in de gordijnen gehad. Er ging hooguit wel eens een plant om. Als je je kitten maar in de gaten houdt. Als ik weg ben, mogen de katten niet in de woonkamer.Gewoon uit veiligheid en het huis is groot genoeg.
Als je ergens een kitten haalt, spreek dan af dat het kitten terug mag als het niet goed gaat. Ik heb een aantal keer een nestje gehad en dat was altijd de afspraak. Zelfs na jaren mogen mensen de poes terug komen brengen als er iets is waardoor hij niet kan blijven.

En twee omdat het zielig is vanwege het kattenoverschot was sarcastisch. Twee kittens nemen echter niet. Met twee houden ze elkaar bezig en richten ze zich minder op de katten die er al zijn. Ze groeien dan samen op en lopen qua speelbehoefte aardig met elkaar mee.

Alleen poezen nemen: poezen hebben ook zo hun eigenaardigheden. Poezen zijn grotere eigenheimers dan katers meestal. En poezen kunnen ook sproeien. Katers zijn over het algemeen wat voegelijker, passen zich makkelijker aan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Droomz, ik vind jouw verhaal dan ook weer anders.

Je had al een kat en neemt er dan direct twee bij (die ook nog eens uit hetzelfde nest komen en heel gehecht zijn aan elkaar). Daar zou ik dan weer niet voor kiezen. Dan had ik er eerder eentje bij genomen. Maar goed, dan kan ik het ook andersom zien natuurlijk. Mijn poezen komen ook uit hetzelfde nest en zijn gehecht aan elkaar.. Is het dan niet zielig om een alleenstaande kitten erbij te stoppen? Hmmz..
Poezewoes,

Het probleem is dat, mocht ik een kitten nemen, ik hem of haar (ik twijfel nu ook nog over het geslacht door jouw post haha) gewoon echt niet terug kan en wil brengen. Dat staat mijn hart gewoon niet toe! Maar goed, uiteindelijk zal het beter zijn voor de kitten zelf.. maar goed.. Ik denk dat daar enorm veel tranen en gestamp aan vooraf gaat hoor! Ik hecht me zo snel aan een beestje.

Als mijn vriend thuiskomt, zal ik het er nog even goed met hem over hebben. Dan weet ik vanavond definitief wat we doen. Er zijn voor en nadelen, klaar. En het is een gok die je neemt. Maar ik hou ook wel weer van een gokje en ik weet ook van mezelf dat ik echt niet bij een klein beetje spanning meteen denk van WEG DAT BEEST!
Vlindertje, ben toch even benieuwd, hoe lang denk je er al over na? Als je namelijk pas sinds kort erover nadenkt, lijkt het mij wel erg snel als je nu meteen vanavond de knoop wilt doorhakken. Je hebt geen haast toch? Ik zou er ècht nog even langer over nadenken. Laat het aub geen impuls aanschaf zijn.

Nu vind je het leuk om er een kitten bij te nemen, maar als die over een paar jaar ook volwassen is, is het wéér heel leuk om er een kleintje bij te nemen. En zo kun je bezig blijven. Ik ben in dat opzicht blij met mijn man die mij echt een maximum heeft opgelegd van twee. Ik ben namelijk hetzelfde, en kom in mijn werk ook nog veel in aanraking met 'zielige katjes'. Als het aan mij had gelegen hadden we het hele huis al vol gehad. En dat is voor geen enkele kat leuk. Bedenk gewoon goed wat je NU hebt, en of je dat wilt opofferen voor het leuke van een kittentje.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Kijk alsjeblieft even hier
Septembergirl, dat wilde ik net gaan zeggen!!

Ik dacht laat ik eens op hier klikken, hihihi.

Als dit lukt is iedereen gered en die lieve poesjes ook!!

TO doe eens gek en lees dat topic eens.

Wil je niks opdringen hoor maar het is zo sneu voor die katjes.
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:47:

Ik had de andere poezen ook vanaf kitten. Ik vind het gewoon heerlijk als ze nog kitten zijn. Zo kan ik ze op mijn manier opvoeden. Ik heb tot nu toe 3 kittens gehad, en ja, je hebt soms even dat ze iets 'stouts' doen maar ik ben ervan overtuigd dat de juiste opvoeding de kittens gauw genoeg leert wat wel en niet mag.

Ik vind het ook heel goed als mensen wat oudere katten nemen, maar dat is gewoon niet voor mij weggelegd. Ik wil dat gewoon niet... Dat kan hard overkomen, en ik vind het ook verschrikkelijk dat die beesten daar zitten (waarom neem je er dan geen? zucht).. Maar goed, dat is een ander verhaal en hopelijk lok ik nu geen discussie uit want daar heb ik vandaag geen zin in

Maar ook omdat het dan de derde kat wordt, heb ik liever een kleintje dan een oudere want ik verwacht van een oudere kat dat hij minder snel geaccepteerd wordt dan een kleintje. Plus dat ik katten wil opvoeden zoals ik dat altijd doe. Vanaf dat ze jong zijn. En ten slotte heeft het tot nu toe goed gewerkt. Ik heb nooit kittens in de gordijnen gehad. Er ging hooguit wel eens een plant om. Als je je kitten maar in de gaten houdt. Als ik weg ben, mogen de katten niet in de woonkamer.Gewoon uit veiligheid en het huis is groot genoeg.

Je kan een asielkat ook naar jou manier opvoeden. Mijn katers mochten van ons niet op de tafels komen, dus leerde we ze dat af, ook niet op het aanrecht trouwens dus als ze dat deden dan met de plantenspuit een straaltje hun kant op. Was snel afgeleerd hoor. Ze doen eigenlijk nooit iets wat niet mag, mede omdat wij ze dingen geleerd hebben.

Terwijl ze toch al volwassen waren raar he.

Ik vind het niet echt een goed excuus wat je maakt, je zegt dat je gewoon geen oudere kat wil. Puur omdat het niet klein en schattig is. Ik vind dat nogal kortzichtig. Tenzij je er een betere reden voor heb.
quote:drummerwoman schreef op 17 september 2010 @ 11:13:

Septembergirl, dat wilde ik net gaan zeggen!!

Ik dacht laat ik eens op hier klikken, hihihi.

Als dit lukt is iedereen gered en die lieve poesjes ook!!

TO doe eens gek en lees dat topic eens.

Wil je niks opdringen hoor maar het is zo sneu voor die katjes.

'maar we doen het lekker toch'

Is dit nou wel verstandig? Ik bedoel, heel zielig hoor (en dat meen ik serieus), maar zo zijn er nog HONDERDEN! Moet TO die ook allemaal in huis nemen?

(En effe off-topic, hoe komen ze er eigenlijk bij dat die katjes in België meteen een spuitje krijgen? Lijkt mij een beetje overdreven. Katjes van 1,5 vinden nog veel te makkelijk een nieuw huisje -> klinkt flauw maar dat zijn wel 'makkelijke' inkomsten voor een asiel. Heb zelf in een asiel gewerkt, dus weet waar ik het over heb.)
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Rogue_22 schreef op 17 september 2010 @ 11:14:

[...]

Ik vind het niet echt een goed excuus wat je maakt, je zegt dat je gewoon geen oudere kat wil. Puur omdat het niet klein en schattig is. Ik vind dat nogal kortzichtig. Tenzij je er een betere reden voor heb.Volgens mij hoeft TO zich hier niet te verantwoorden voor haar keus. Ze heeft het uitgelegd, klaar. Als jij dat geen goede reden vindt: jammer dan.
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:55:

Poezewoes,

Het probleem is dat, mocht ik een kitten nemen, ik hem of haar (ik twijfel nu ook nog over het geslacht door jouw post haha) gewoon echt niet terug kan en wil brengen. Dat staat mijn hart gewoon niet toe! Maar goed, uiteindelijk zal het beter zijn voor de kitten zelf.. maar goed.. Ik denk dat daar enorm veel tranen en gestamp aan vooraf gaat hoor! Ik hecht me zo snel aan een beestje.Beetje nuchter nadenken mag wel hoor. Het gaat niet alleen om jouw hart, maar om het belang van het kitten en om het belang van je andere twee katten. Ik neem aan dat als je zo'n gevoelig hartje hebt het ook breekt als je je eigen twee poezenbeesten ongelukkig ziet.
Ik vind het idd een slappe reden. Maar ja dat is mijn mening en idd jammer dan voor mij.

Vind het veel nobeler om een oudere kat te nemen maar ja dat is weer mijn mening.
quote:Poezewoes schreef op 17 september 2010 @ 11:26:

[...]

Beetje nuchter nadenken mag wel hoor. Het gaat niet alleen om jouw hart, maar om het belang van het kitten en om het belang van je andere twee katten. Ik neem aan dat als je zo'n gevoelig hartje hebt het ook breekt als je je eigen twee poezenbeesten ongelukkig ziet. Helemaal mee eens. Juist omdat TO ook zegt dat ze dat dus blijkbaar niet zou trekken, moet ze er even wat beter over nadenken. Want wat voor opties heb je nog als je er drie hebt die niet met elkaar door één deur kunnen en je kunt er ab-so-luut geen terugbrengen? Je neemt gewoon een risico, en ik zie zelf de voordelen niet zo. Behalve dan dat een kittentje suuuuuuuper schattig is. Maar dat zijn ze over 10 jaar ook nog wel. En met die gedachte lukt het mij prima om mijn poezenquotum niet te verhogen.
Ah ja, weet je iedereen heeft zo zijn eigen mening. En dat topic van die katten die dan een spuitje zullen krijgen.. Dat is gewoon echt heel triest. Maar goed, zo kan ik de verantwoording wel dragen voor wel honderd katten die in zo'n situatie zitten. En eerlijk gezegd vind ik dat diegene verantwoordelijk is voor zijn katten en hij dan maar voor een andere woning had moeten kiezen. Maar goed, zo ben ik. Alles voor je beestjes!

Ik reageer vast op bovenstaande. Het is op Viva zo voorspelbaar waar men op gaat reageren...: Alles voor je beestjes?

Iemand zal nu vast zeggen: Waarom neem je dan nog een kitten erbij, als ze al zo gelukkig zijn?? Als je alles voor je beestjes over hebt, doe je dat niet................

Het is gewoon fijn! Fijn om weer voor een nieuw 'familielid' te zorgen! Fijn om gewoon weer liefde te kunnen geven aan een net geboren wezentje.

Drie katten wordt dan overigens wel echt de max. Ik zal er desnoods een zelfgemaakt contract voor afsluiten Ik weet dat ik over twee jaar weer denk: Ah een kitten! Ja nemen die handel! Maar ik heb gelukkig ook een vriend die zijn mannetje kan staan

Maar voor de duidelijkheid. Het is nog niet zeker of we een kitten gaan nemen hoor. Ik zit nog in de nadenk-fase. En Poezewoes, inderdaad.. Ik zal zeker geen overhaast besluit nemen. Dit is iets om goed over na te denken. Ik denk er al een tijd over na. Ik heb toen bewust niet gekeken op Marktplaats e.d. omdat ik dan weet dat ik meteen verkocht ben. Sinds gisteren heb ik de stap genomen en een kijkje gewaagd. Ik was meteen verliefd. En dan is nu de tijd aangebroken dat ik een definitieve keuze ga maken.
Maar neem je niet altijd een risico met een huisdier? Al neem je er eentje. Het kan een heel ziek beestje zijn/worden, het kan een donderstraal worden, hij kan ontzettend kattig zijn en nooit willen knuffelen en altijd in een hoekje willen zitten.. Er zijn genoeg risico's..
Vlindertje, als ik het zo lees denk je er ook wel bewust over na hoor. Je kent jezelf goed, en dat scheelt een stuk. En tja, als je een topic erover opent weet je natuurlijk dat je allerlei reacties kunt verwachten.

Het blijft gewoon belangrijk dat je éérst de knoop doorhakt en pas daarna gaat kijken voor een eventueel katje. Dus niet laten overhalen door topics als hiervoor werden genoemd. Je moet objectief je keuze maken en niet naar aanleiding van een zielig gevalletje.

Maar volgens mij ben je daar wel goed mee bezig.

Ik zou zeggen: succes met nadenken, en mòcht je kiezen voor een derde kat, dan hoop ik dat het allemaal goed klikt met je andere twee katten. Zorg er wel voor dat je het nieuwe katje gefaseerd laat kennismaken met de andere twee, zet het kitten niet zomaar plompverloren in de kamer. Leen (of koop?) eventueel een bench waarmee je ze even kunt scheiden en probeer ze aan elkaar te laten wennen door ze steeds dichter bij elkaar te voeren. Maar maak echt geen haast bij de introductie. Er zijn genoeg goede kattenboeken en kattensites te vinden waarin precies staat hoe je dit allemaal het beste kunt aanpakken.

Mocht je niet voor een derde kiezen, geniet dan vooral lekker verder van de twee die je al hebt!
Kijk, dat is nou een aardige post Soezie!

Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben. Ik weet ook heel goed dat er nadelen zijn. Maar ik wilde gewoon even de ervaring en mening horen van jullie. Ik zal zeker de tijd nemen om het katje kennis te laten maken met de anderen. En me daar ook zeker in verdiepen op kattensites e.d. Ik ben sowieso een speurneus op het net als ik even iets niet weet.

Ik zal het jullie laten weten als ik een beslissing heb genomen. Eigenlijk ligt de beslissing bij mijn vriend, want ik weet gewoon dat ik het wil en wil proberen. Mocht het niet lukken? Dat is voor latere zorg. Altijd van het positieve uitgaan, dat is belangrijk in het leven Mocht vriendlief het gewoonweg niet willen, dan gaat het hele feest niet door. Dat hoop ik dat de lieve kitten die ik nu op het oog heb een ander heel fijn huis krijgt!
Suggestie: ik weet dat je siamezen zo leuk vindt; kijk eens bij de raskatten herplaatsers site (google!), volwassen katten die allemaal op zoek zijn naar een liefdevol huis. Is dat geen idee?
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 11:52:

Kijk, dat is nou een aardige post Soezie! Ik ben ook best wel aardig...
Kym, nee liever niet. Zoals ik al zei wil ik liever geen volwassen kat. En ja ik vind Siamezen erg mooi. Prachtige beesten. Maar bedankt voor je meedenken
Weet je vlindertje, op zich snap ik het wel hoor. Ik stond daar ook in het asiel waar kittens rondhuppelde en dat vind ik ook heel schattig. Echt waar. Alles wat klein is, qua diertjes vind ik leuk.

Maar we hadden beide weinig tijd om 2 kittens op te voeden, want het is nogal wat werkt. En ik vond het zo vreselijk om al die katten te zien zitten die wat ouder waren.

Mijn 2 katers zijn 4 en 6 en ze zijn zo super lief. Die van 6 heeft blaasgruis en een hartruisje en werd daarom niet uitgezocht in het asiel.

Maar het is zo'n lekker ding.

En je komt idd over als iemand die verstandig met je dieren om gaat hoor, dat zeg ik ook niet. Ik snap gewoon niet helemaal wat je tegen volwasen katten hebt.

Want zoals ik al zei die kan je ook opvoeden zoals je wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven