Wel of geen derde kat?

17-09-2010 09:47 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai meiden,

Wij hebben nu twee poezen van anderhalf jaar waar we helemaal gek van zijn. Maar.. ik wil zo graag nog een poesje erbij! En aangezien er zoveel kittens aan worden geboden voel ik me bijna verplicht zo'n schattig beestje in huis te nemen... Ik vind het verontrustend en zielig te zien hoeveel kittens er worden aangeboden per dag. Hopelijk krijgen ze allemaal een heel fijn huisje....

Nu is mijn vraag; een derde kat (kitten)? Hoe is dat? Vinden de andere twee dat wel gezellig? Hoe doen volwassen katten eigenlijk tegen kittens?

Karakter van mijn poezen:

Poes 1 - Zeer ondernemend, veel buiten, lekker jagen.. De ene muis na de ander vliegt door de tuin (ook wel zielig hoor)! Verandert 's avonds in het grootste knuffelbeest ter wereld. Kan soms bazig doen tegen haar zusje.

Poes 2 - Een echte levensgenieter. Geniet van wat om haar heen gebeurt en kijkt liever toe. Een beetje een liever-lui-dan-moe-poes. Een ontzettende schat die erg van knuffelen houdt en ook graag buiten is. Doet geen vlieg kwaad (heeeeel soms pakt ze een vliegje, maar dan nog gaat ze er best lief mee om...)

Ik begrijp heel goed dat een reactie per kat verschilt, maar hoe zou het over het algemeen kunnen verlopen?

Groetjes!
Als de poezen de ruimte hebben om te kunnen ontsnappen aan een drukke kitten, dan zou ik niet inzien waarom niet.
Ja, dat is inderdaad wel een goeie! Ze hebben zeker de ruimte.

Maar denk je niet dat onze poesjes boos op ons zouden worden o.i.d? Daar ben ik namelijk bang voor.. Dat ze het eigenlijk helemaal niet leuk vinden! Of dat het gedrag van ze helemaal verandert, kan ook nog.. Maar goed.. Ik wil ook liever in het belang van de katten denken, net als dat ik ervoor heb gekozen twee katten te nemen ipv eentje. In dit geval kies ik natuurlijk in mijn belang (en het belang van de kitten die op een huis wacht), want ik wil graag een kitten en de poezen hebben er niet om gevraagd.. Daarom twijfel ik ook zo.
Als je het doet omdat je je verplicht voelt zo'n zielig kitten in huis te nemen zou ik zeggen: neem er twee.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Denk haast dat hier van te voren weinig zinnigs over te zeggen valt, is echt afwachten hoe het zou gaan.
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 09:53:

Maar denk je niet dat onze poesjes boos op ons zouden worden o.i.d? Daar ben ik namelijk bang voor.. Dat ze het eigenlijk helemaal niet leuk vinden! Of dat het gedrag van ze helemaal verandert, kan ook nog.. *Pakt haar glazen bol en tuurt diep....*
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Poezewoes, ik zou het niet erg vinden om er nog twee te nemen maar vriendlief wel Die vindt een extra kat al eigenlijk te veel (of meer om de reden dat hij het zielig vindt voor de andere katten).. Maar daar ben ik nog mee bezig! Vandaar dit topic. Eventueel kan ik dit als bewijsmateriaal gebruiken dat het echt niet erg is om een derde kat in huis te nemen
*wacht gespannen de reactie van himalaya af...*
Ik snap dat het moeilijk te zeggen is van tevoren.. Maar zijn er mensen met ervaring?
Een derde kat neem je voor je eigen plezier, niet voor je andere twee katten. Die zijn blij zoals het nu is en je moet nog maar afwachten of ze de komst van een derde kunnen appreciëren. Als je echt met hen rekening wilt houden zou ik zeggen: niet doen. never change a winning team.

Mijn post was met enige sarcasme. Je neemt natuurlijk geen kat omdat je het zielig vindt voor al die kittens die worden aangeboden. Als dat je motivatie zou zijn, dan nam je oudere, moeilijk plaatsbare katten. Die zijn veul zieliger.

Je wilt een kitten omdat je zelf weer zin hebt in zo'n lief schattig leuk klein poesje. Dat is niet erg hoor, maar ga voor jezelf geen redenen verzinnen om het 'goed' te praten.
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:03:

Ik snap dat het moeilijk te zeggen is van tevoren.. Maar zijn er mensen met ervaring?Yep. Ik heb vier katten en dat gaat uitstekend. Maar dat zegt niks. mijn katten zijn jouw katten niet. De mijne zijn zo zachtaardig, dat wat hen betreft de hele buurt welkom is in huis. Ze schoppen een vreemde kat er nooit uit maar vragen altijd of ie nog voor het toetje blijft.

Maar ik ken ook mensen waarbij een tweede kat zelfs al drama's op leverde.
quote:Poezewoes schreef op 17 september 2010 @ 09:55:

Als je het doet omdat je je verplicht voelt zo'n zielig kitten in huis te nemen zou ik zeggen: neem er twee. en volgend jaar weer twee en het jaar daarop drie want ander blijft die laatste zo alleen achter in het nestje en cvoor je het weet sta je in de buurt bekend als 'het kattenvrouwtje'.
quote:Starshine schreef op 17 september 2010 @ 10:09:

[...]

en volgend jaar weer twee en het jaar daarop drie want ander blijft die laatste zo alleen achter in het nestje en cvoor je het weet sta je in de buurt bekend als 'het kattenvrouwtje'.P'cies
Hoe meer katten in huis, hoe meer problemen, mijn vriendin heeft er ook drie, er zit folie om de onderkant van de muren geplakt, want de katten (hoewel gecastreerd) sprayen om hun territorium te bewaken.

Als je van katten houdt, ga je best al snel voor de bijl met zo lief klein kitten, maar het kan dus best flink wat problemen geven.
Ik snap op zich wel dat je nog een kat wil. Maar ik zou dan geen kitten nemen. Lijkt me te druk voor je poezen en er zitten zoveel katten in het asiel weg te rotten.

Mijn ex vriend en ik hadden 2 katers, mijn moeders vriend heeft er 1 waar hij eigenlijk vanaf wil. Nou ja hij niet maar mijn moeder heeft een hekel aan dat beest. Nu had hij aan ons gevraagd of wij die kat niet wouden nemen, nou op zich wel maar we hadden geen ruimte.

Als je echt een kat erbij wil maar je vriend staat er niet zo achter, dan vind ik al dat je het niet moet doen. Hem overhalen vind ik dan beetje oneerlijk.
Oh wij hadden een kat, toen die al oud was (jaar of 10) hebben wij er nog eentje bij genomen. Deze kreeg een nest jongen waarvan we ook weer 1 hebben gehouden. We hadden dus een aantal jaren 3 katten in huis. En nee, ze konden niet allemaal goed met elkaar overweg. Maar ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. Katten zoeken elkaar niet op, als ze elkaar niet leuk vinden. De een zal meer buiten zijn, de ander meer binnen etc.

Geen reden dus om het niet te doen.
Ik lees het al, ik ben een koud, harteloos wezen. We hebben 2 katten, maar ik wil geen derde. Toen mijn broers kat een nestje had en er jolig werd gezegd 'neem er lekker een mee' (kinderen en man vonden ze uberschattig) zei ik gewoon keihard nee.
Wij hadden er twee en sinds een half jaar een derde (uit Egypte maar da's weer een ander verhaal). Nr. 1 gaat sowieso zijn eigen gang, stoort zich af en toe aan nr. 2 en 3 maar voor de rest vermaakt hij zich wel. Nr. 3 valt nr. 2 wel lastig en voor hem is het eigenlijk minder leuk dat we nr. 3 erbij hebben gehaald. We hopen dat het minder erg wordt als nr. 3 wat ouder wordt (nr. 2 was ook lastig voor nr. 1 in het eerste jaar), maar voor de katten die er zijn betekent het altijd een aanpassing en daar houden katten niet van.
Ik zei al dat ik het inderdaad ook uit eigen belang doe. Dat is logisch als je een kat erbij neemt, terwijl de andere katten daar niet om vragen.

Ik snap ook dat je snel voor de bijl gaat met een lieve kitten. Alles wat klein is ten slotte lief en schattig. Ik heb alleen poezen (en zal ook een poes nemen mocht ik een derde nemen), dus sprayen zullen ze niet doen. Hoe meer katten, hoe meer problemen in huis.. daar ben ik het niet geheel mee eens. Het kan inderdaad problemen opleveren, maar zoals Poezewoes ook zegt, het kan dus wel goed gaan zelfs met vier katten.

Het is afwachten...
Ik ga mijn vriend heus niet overhalen. Als hij straks zegt: "Ik wil het echt niet" dan houdt het op. Maar ik kan iig hem vertellen dat het eventueel wel mogelijk is ;) Natuurlijk vind ik dat je er beiden achter moet staan! Ik zou heus niet gewoon de kitten nemen en als cadeautje aan hem geven, zodat hij vervolgens niet meer zou kunnen/willen weigeren. Nee, zo ben ik dan ook weer niet
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:20:

Hoe meer katten, hoe meer problemen in huis.. daar ben ik het niet geheel mee eens. Het kan inderdaad problemen opleveren, maar zoals Poezewoes ook zegt, het kan dus wel goed gaan zelfs met vier katten.

Het is afwachten...

Waar ga je op wachten dan? Neem je een kitten en als het niet goed, hup kitten weer weg? Of mag de kleine blijven en doe je een volwassen kat weg?

Wat ga je precies doen als er wèl problemen komen? Bedenk je ook even dat een beetje kat makkelijk 15 jaar wordt.
Als er wel problemen ontstaan, dan zou ik er alles aan proberen te doen om de problemen op te lossen. Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een kat wegdoen. Laat dat even duidelijk zijn.
Toen ik een eigen huisje kreeg heb ik meteen twee katten aangeschaft. Gingen prima met elkaar om, echt een gezellig stel. Na een tijdje is daar door omstandigheden een derde kat bijgekomen (kitten van 5 dgn oud, binnengebracht op de praktijk waar ik werk), maar vanaf dat moment was het 'evenwicht' in huis wel wat verstoord. Niet dat er veel ruzie gemaakt werd, maar iedere dag waren er wel wat spanningen en vooral de meest timide poes trok zich echt wat meer terug.

Eén van de eerste twee katten is ongeveer een jaar geleden overleden, en sindsdien komt het evenwicht in huis weer steeds meer terug. De andere 'oudere' kat en de 'nieuwere' kater kunnen nu goed door één deur (dat was toen die andere nog leefde een stuk minder het geval), en ze lijken zich beiden een stuk prettiger te voelen. Er komt nu ècht geen derde kat meer bij.

Wat ik wil zeggen is dat je erg moet uitkijken, je hebt nu een bepaald evenwicht in huis waar beiden katten zich, zo te lezen, prettig bij voelen. De komst van een nieuwe kat/kitten kan dit echt flink verstoren. Dat hòeft niet zo te zijn, maar de kans is zeer zeker wel aanwezig.

Het kattenoverschot zal echt niet krimpen omdat jij er één zielig kittentje uit wegneemt. Ik zou zeggen, zorg ervoor dat je andere twee katten het goed blijven houden, zodat je hen uit het asiel houd in plaats van nieuwe katten erbij te nemen. Op die manier doe je namelijk ook al heel veel aan het kattenoverschot.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:25:

Als er wel problemen ontstaan, dan zou ik er alles aan proberen te doen om de problemen op te lossen. Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een kat wegdoen. Laat dat even duidelijk zijn.Vlindertje, dat kan je intentie wel zijn (en is ook een hele goede intentie hoor!), maar soms is het wegdoen van een kat echt de enige keuze als een evenwicht zo verstoord raakt dat alle katten er ongelukkig van worden.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Vlindertjee schreef op 17 september 2010 @ 10:20:

Ik heb alleen poezen (en zal ook een poes nemen mocht ik een derde nemen), dus sprayen zullen ze niet doen.

Dat is niet waar!!!!! Ook poezen kunnen sprayen!!!!! We kennen het alleen meer van katers.

Overigens geldt het bij beide geslachten: gewoon op tijd castreren en dan is dat probleem van de baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven