Welk hondenras? :)

28-10-2013 12:51 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds twee maanden een heerlijk groot hoekhuis gekocht met een hoop grond, wat we nu nog aan het verbouwen zijn.

Ik als hondenliefhebber heb altijd gedacht, als we een groot huis hebben met veel ruimte wil ik een hond. Het liefst een grote, een lekkere lobbes!

Nu spreken mijn drie hondenrassen aan qua uiterlijk en karaktereigenschappen. Natuurlijk heeft ieder ras wel z'n nadelen, maar die zijn allemaal af te leren of bij te schaven.

Het gaat om deze drie:

- Bullmastif

- Newfoundlander

- Bordeauxdog

Ik vraag me af of iemand van jullie enige ervaring heeft met een van deze honden rassen? En zo ja hoe bevalt het?

In wat voor een auto rij je eigenlijk TO?
quote:winkelfanaat schreef op 28 oktober 2013 @ 15:20:

http://www.gevaarlijkehonden.info/vecht ... eninfo.php

Ik zou nooit voor zo'n ras kiezen.

Tot mijn verbazing zie ik de BM ook op dat lijstje staan, met de volgende beschrijving:

Bullmastiff

Grote hond, 60 á 70 cm. Besluipt prooi en doodt deze, is van nature 'zeer beschermend' (lees: agressief). Ook weer gefokt om met stieren en andere dieren te vechten.

Dit is niet correct. De BM is inderdaad groot, Van oorsprong werden ze gefokt om huis en land te bewaken en moeder en kinderen te beschermen als de baas (meestal jagers) van huis was.

Een BM is zeker geen vechthond. Besluipen en doden, daar doen zij niet aan. Het zijn inderdaad wel zeer beschermende honden, maar zeker niet agressief. Als er een ongewenst individu in de buurt komt, dan springen zij die omver en houden ze die aan de grond (door erop te gaan zitten/staan) totdat er hulp komt.
quote:winkelfanaat schreef op 28 oktober 2013 @ 15:27:

[img]https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... Up13xYrcPy[/img]

In wat voor een auto rij je eigenlijk TO?

Hahaha! Dat is een Mastiff, geen Bull Mastiff. Die zijn gemiddeld nog een kilo of 20 groter.

Een BD en BM hebben overigens wel een ruime auto nodig, maar ze passen dan wel gewoon binnen boord
quote:NummerZoveel schreef op 28 oktober 2013 @ 15:30:

[...]

Tot mijn verbazing zie ik de BM ook op dat lijstje staan, met de volgende beschrijving:

Bullmastiff

Als er een ongewenst individu in de buurt komt, dan springen zij die omver en houden ze die aan de grond (door erop te gaan zitten/staan) totdat er hulp komt.

Leuk zeg! als je cocker spaniel of poedel eronder ligt...

Voor de eigenaar van de bullmastiff geen probleem inderdaad.
quote:winkelfanaat schreef op 28 oktober 2013 @ 15:43:

[...]

Leuk zeg! als je cocker spaniel of poedel eronder ligt...

Voor de eigenaar van de bullmastiff geen probleem inderdaad.

Ik had het over een "individu", als in een menspersoon.

En mijn hond is nu 4 en heeft nog nooit een andere hond besprongen of is er bovenop gaan zitten. Als zij iets doen wat hem niet zint, dan geeft hij ze een zacht duwtje met zijn neus (hondje valt niet eens om) en dat is meer dan genoeg voor de andere hond om het ongewenste gedrag direct te stoppen. Want die snappen ook wel dat ze het niet gaan winnen als het serieus zou worden.
Dan heb je hem goed opgevoed nummerzoveel!
quote:winkelfanaat schreef op 28 oktober 2013 @ 15:58:

Dan heb je hem goed opgevoed nummerzoveel!Nou, dat valt denk ik wel mee. Het zit gewoon niet in het karakter van die beesten om andere honden aan te vallen. Als wij samen wandelen, en hij ziet op afstand aan het gedrag van mensen of honden dat ze bang voor hem zijn, dan gaat hij liggen om te laten zien dat hij geen kwaad in de zin heeft. Dat heb ik hem echt niet aangeleerd, want ik vind het gewoon strontvervelend als hij dat doet. Het kan maar zo 5 minuten duren voordat mensen en hond gepasseerd zijn. Maar ook dat zit in de hond zelf. Zoals ik al eerder schreef, het zijn geen vechters. Het zijn lompe goedzakken. Die site waar jij naar linkte, maakt me daarom ook zo boos. Als je googelt op rasbeschrijving van de BM, dan kom je ook nergens in die beschrijvingen tegen dat het aanvallers/vechthonden zijn.
quote:amby schreef op 28 oktober 2013 @ 14:24:

Ik weet dat je niet om suggesties vraagt, maar ben je al bekend met Poolse Tatra honden? Lief karakter, 'zelfreinigende' vacht, en (nog) niet zo doorgefokt als populairdere rassen.

De Tatra's zijn ook niet de makkelijkste om op te voeden; zeker geen beginnershond, als zoiets al bestaat wat dat vind ik een vaag begrip.

Iedere hond moet goed worden opgevoed en bij iedere hond gaat daar veel tijd inzitten.

Bij een golden o.i.d. je iets "losser" zijn, het zal minder impact hebben dan bij een Tatra.
Rond de Tibetaanse Mastiff wordt ook zo'n beeld gecreeerd, vreselijk, dat doet die honden echt te kort.
Ik heb alleen ervaring met Boerboel (BB) en BM's. De meningen over BB's en BM's verschillen, niet elke hond voldoet aan de typsiche karaktereigenschappen. Daarom geef ik alleen mijn mening en eigen ervaring.

Zowel BB als BM zijn zeker geen beginnershonden. Niet alleen zijn ze erg sterk, maar ze zijn ook een meester in manipuleren. Des te groter de hond, des te groter de "onschuldige" puppy ogen die ze kunnen opzetten als ze hun zin willen hebben. Sta jij (en je gezin) sterk genoeg in jullie schoenen om hier niet in te trappen?

Ik vind BB's eigenzinniger en slimmer dan BM's, maar ik vind BM's weer socialer naar vreemden dan BB's.

Toen we in ZA woonden hadden we 3 Boerboelen, het zijn echte erfhonden, ik zou ze daarom ook niet aanschaffen als je in de stad woont. Bij ons mochten ze ook naar binnen, maar het zijn geen huishonden, ze hebben echt veel buitenruimte nodig.

De BM die ik had (zie mijn profielfoto), heb ik uit het asiel gehaald toen hij een half jaar oud was. Ik merkte gelijk dat hij maar weinig opvoeding had genoten, dus ben meteen met hem op cursus gegaan. Ik heb echt een lieve, tophond gehad, maar omdat het een eigenwijze donder was, heeft hij bij mij wel continue onder appèl gestaan..

Ik denk dat een BM makkelijker in huis/stad te houden is dan een BB (het ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid beweging die de hond krijgt). Ik zou pas een BB aanschaffen als je fulltime thuis bent of max een paar uurtjes weg bent.
quote:NummerZoveel schreef op maandag 28 oktober 2013 15:30 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="winkelfanaat in "Welk hondenras? :)"" class="messagelink">winkelfanaat schreef op 28 oktober 2013 @ 15:20</a>:</b>

<a href="http://www.gevaarlijkehonden.info/vecht ... eninfo.php" class="link">http://www.gevaarlijkehonden.info/vecht ... nfo.php</a>

Ik zou nooit voor zo'n ras kiezen.</div></blockquote>

<i>Bullmastiff

Grote hond, 60 á 70 cm. Besluipt prooi en doodt deze, is van nature 'zeer beschermend' (lees: agressief). Ook weer gefokt om met stieren en andere dieren te vechten.</i>

Dit is niet correct. De BM is inderdaad groot, Van oorsprong werden ze gefokt om huis en land te bewaken en moeder en kinderen te beschermen als de baas (meestal jagers) van huis was.

Een BM is zeker geen vechthond. Besluipen en doden, daar doen zij niet aan. Het zijn inderdaad wel zeer beschermende honden, maar zeker niet agressief. Als er een ongewenst individu in de buurt komt, dan springen zij die omver en houden ze die aan de grond (door erop te gaan zitten/staan) totdat er hulp komt. De info op deze site is op meerdere punten incorrect en m.i. enigszins suggestief. Ook de omschrijving van de Cane Corso, dat deze zou worden gewaardeerd om zijn agressie, is in zijn algemeenheid niet juist. De omschrijving die NummerZoveel van de BM geeft, geldt ook voor de Cane Corso. Bij veel bijtincidenten zijn juist ook 'gangbaardere' rassen betrokken, zoals herders en zelfs labradors, maar dat wordt dan weer niet vermeld. Wellicht een dooddoener, maar veel staat of valt bij een goede opvoeding; of je nu een poedel of een dogachtige kiest!
Alle drie zwakke en kwetsbare rassen die niet oud worden. Daarnaast moet je ook overwegen of je in de toekomst kinderen wil. Een new foundlander past daar heel goed bij overigens en is ook een goede erfhond. Het zijn echte geschikte honden voor het platteland.

Maar voor in de bebouwde kom een stuk minder.....

Ik hou meer van honden die ook willen spelen.

Beweging hebben ze sowieso nodig.

Wil jij de hond trouwens altijd buitensluiten of mag hij ook binnen deel zijn van het gezin?
@bucaneve

Klopt, de site is stemmingmakerij.

@iones

De BM speelt ook, hoor.
Oh, onze Boerboelen hebben een keer de postbode "gekidnapt". De man was het erf opgekomen en toen hij terug naar zijn auto wilde, werd zijn terugweg geblokkeerd. Ze hadden hem omsingeld en ingesloten. De beste man heeft bijna een uur moeten wachten op hulp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven